صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۴۴
بازدارندگی اتمی مقاومت در برابر اسرائیل‎؛

پیروزی حزب‌الله در جنگی که آغاز نشد

موفق‌ترین جنگ‌ها، جنگ‌هایی هستند که بدون اینکه آغاز شوند پیروزی را برای یکی از طرف‌ها به ارمغان می‌آورند. این هدفی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از طریق طراحی مکرر معادله‌های بازدارنده برای جنگ آینده در برابر دشمن اسرائیلی دنبال می‌کند.
موفق‌ترین جنگ‌ها، جنگ‌هایی هستند که بدون اینکه آغاز شوند پیروزی را برای یکی از طرف‌ها به ارمغان می‌آورند. این هدفی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از طریق طراحی معادله‌های مکرر بازدارنده برای جنگ آینده در برابر دشمن اسرائیلی دنبال می‌کند، به گونه‌ای که قدرت حزب‌الله برای تحقق این سناریو‌ها و ناتوانی دشمن اسرائیلی برای مقابله با آن، حجم حماقت مقامات صهیونیست در زمینه آغاز تجاوز احتمالی جدید به لبنان را نشان  می‌دهد. 

رژیم صهیونیستی اخیراً تصور می‌کرد که حضور حزب‌الله لبنان در سوریه و سایر جبهه‌های مبارزات منطقه، عناصر این حزب را مشغول و دچار فرسایش کرده است، در همین راستا بود که تجاوزهای گاه و بیگاهی از سوی رژیم صهیونیستی بر ضد لبنان به بهانه مقابله با ورود سلاح‌های استراتژیک از سوریه به لبنان آغاز شده بود. 

لبنان همواره در اولویت تجاوزطلبی‌های رژیم صهیونیستی قرار دارد، اما این رژیم اخیراً به این نکته پی برد که تجاوزهای مکرر به لبنان می‌تواند زمینه را برای واکنش‌های متقابل فراهم کرده و تکرار این واکنش‌ها، منطقه را به سمت جنگی فراگیر پیش ببرد. حزب‌الله برخلاف پیش‌بینی‌های رژیم صهیونیستی نه تنها دچار فرسایش و تزلزل نشده‌، بلکه ارزیابی‌های صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر تجهیز روزافزون ناوگان تسلیحاتی مقاومت لبنان، سطح تجربه مبارزاتی عناصر حزب الله در نتیجه حضور در سوریه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی،‌ حزب‌الله در مرحله آینده قوی‌تر از قبل خواهد بود، به همین منظور تل‌آویو معتقد است که باید سیاست پیش دستانه و ابتکار عمل را در دست بگیرد. خاستگاه این استراتژی تکیه بر راهبرد تخریب فراگیر لبنان در صورت بروز جنگ است. تل آویو تلاش دارد این گونه وانمود کند که نتایج جنگ آینده برای لبنان و فضای سیاسی شکننده این کشور غیرقابل تحمل خواهد بود. 

معادله جدید دبیرکل حزب‌الله لبنان رژیم صهیونیستی را در انزوا و تردید نسبت به ارتکاب هر نوع حماقت در جنگ احتمالی آینده بر ضد لبنان قرار داد. به این ترتیب حزب‌الله جنگی را که آغاز نشده بود، به نفع خود خاتمه داد و شوکی را در سرزمین های اشغالی ایجاد کرد که تاثیرات آن قدرت تخریبی کمتر از یک جنگ تمام عیار ندارد.

بعد از تهدیدات مطرح شده در مورد حمله به مخازن آمونیاک در شهر حیفا از سوی حزب‌الله لبنان در صورت بروز تجاوز جدید صهیونیست‌ها به این کشور، موضوع حمله موشکی به تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی مطرح شد. این شاید یکی از شدیداللحن‌ترین پیام‌های نصرالله برای تل آویو بود، اما رژیم صهیونیستی می‌داند که شیب تند معادله‌های بازدارنده مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت. 

مؤسسات امنیتی، اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در حالی که هنوز موفق به حل معادله چند مجهولی مخازن آمونیاک نشده بودند، با چالش دیگری مواجه شدند. نکته مهمی که در این میان باید توجه کرد، این است که بنابه گفته کارشناسان، محافل امنیتی و اطلاعاتی صهیونیستی از مدت‌ها پیش نسبت به خطرات احتمالی این تهدیدات مطلع بودند، اما در عین حال به علت فقدان عمق جغرافیایی، راهکاری برای جلوگیری از تأثیرگذاری این حملات احتمالی در پیش روی خود ندارند. 

آنها بهترین گزینه را در استمرار ناآگاهی شهروندان صهیونیست نسبت به این خطرات می‌دانستند، اما معادله‌های متوالی دبیرکل حزب الله اوضاع را به هم ریخت.  صهیونیست‌ها که از سابقه وعده‌های صادقانه سید حسن نصرالله اطلاع دارند، به این نتیجه رسیدند که مراکز تسلیحات نامتعارف آنها در هر جنگ احتمالی هدفی بی‌پناه در برابر موشک‌های متعارف مقاومت خواهد بود و خنجری که تفکرات صهیونیستی برای فرو بردن در قلب دشمنان تهیه کرده، سینه خود آن‌ها را خواهد درید. 

آیا مقاومت قادر به تخریب مراکز اتمی و شیمیایی اسرائیل خواهد بود ؟

ایهود یعری کارشناس مسائل نظامی تلویزیون رژیم صهیونیستی در رابطه با تهدیدات مطرح شده از سوی سید حسن نصرالله می‌گوید که حزب‌الله می‌خواهد این پیام را بدهد که اگر جنگ بر ضد لبنان هزینه زیادی برای کشور داشته باشد، اسرائیل نیز در صورت بروز این جنگ هزینه بسیار گرانی را پرداخت خواهد کرد. 

وی می‌افزاید که نصرالله سطح تهدیدات مطرح شده بر ضد اسرائیل را بارها افزایش داده و حال از مخازن آمونیاک در نزدیکی ایستگاه و کارخانجات پتروشیمی و تأسیسات هسته‌ای و مخازن تسلیحات اتمی و مراکز انبار سازی اورانیوم غنی شده و همچنین مخازن ذخیره‌سازی کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل سخن می‌گوید. این در حالی است که بسیاری از این تأسیسات در نزدیکی شهرها قرار دارند. سید حسن نصرالله در سخنان خود نشان داد که از جزئیات و مراکز استقرار دقیق این تسلیحات اطلاع دارد، وی به عنوان مثال از یکی از این مراکز صحبت کرد که در 10 تا 15 کیلومتری اشدود قرار دارد. 

این کارشناس مسائل صهیونیستی تمرکز ویژه بر روی بخشی از سخنان سید مقاومت داشت که تأکید کرده بود: ما لیست اهداف کامل از این رو داریم و آنها را باز موشک‌های بسیار دقیقی که در اختیار داریم، هدف قرار خواهیم داد.  

گال برگر تحلیل‌گر مسائل سیاسی رادیو رژیم صهیونیستی به آرامش سید حسن نصرالله در بیان این سخنان اشاره کرد و گفت پیام این اظهارات به افکار عمومی اسرائیلی‌ها و سران آن رسید. 

اما نکته‌ای که در این میان قابل توجه بود اظهارات عمیر پرتص وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی بود که اعتراف کرد حزب‌الله لبنان قدرت اجرای تهدیدات خود و رساندن موشکهایش به حیفا را دارد. وی گفت که اسرائیلی‌ها از زمان جنگ دوم لبنان نسبت به مخازن آمونیاک نگرانی داشتند، به‌ ویژه که حزب‌الله امروز موشک‌هایی از نوع فاتح 110 را در اختیار دارد که موشک‌هایی رهگیر و بسیار دقیق هستند و می‌توانند اهداف موجود در 300 کیلومتری را هدف قرار دهند، به این ترتیب حزب‌الله لبنان می‌تواند تأسیسات اتمی دیمونا را نیز هدف قرار دهد. عمیر پرتص کسی است که طعم وعده ‌های صادق سید حسن نصرالله را در جنگ 33 روزه چشیده است. 

بخشی از اهمیت اظهارات جدید سیدحسن نصرالله مربوط به زمان اعلام این مطالب است، به گونه‌ای که در حساس‌ترین شرایط منطقه که دشمن تصور می‌کرد حزب‌الله وارد جنگ فرسایشی در سوریه شده است، این تهدیدات جنگ روانی بین مقاومت منطقه و اسرائیل را به سمت پیروزی حزب الله کشاند.  

رسانه‌های اسرائیلی یقین دارند که اعتبار اظهارات دبیر کل حزب‌الله فراتر از سخن‌پراکنی سیاسی یا نظامی در داخل رژیم صهیونیستی است، آنها معتقدند هر اندازه که مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل سعی کنند افکار عمومی را نسبت به بعید بودن این حملات مطمئن کنند، اما اظهارات نصرالله تاثیرات خود را خواهد داشت و شکاف موجود میان افکار عمومی و سرکردگان رژیم صهیونیستی را افزایش خواهد داد. 

عوزی ایلام سرتیپ نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی و مدیر کل سابق کمیته انرژی اتمی این رژیم نیز به موشک‌های فاتح 110 از نسل چهارم موشک‌ها اشاره و تأکید می‌کند که این موشک‌ها سامانه‌های رهگیر بسیار دقیق در اختیار دارد که می‌تواند به ‌آسانی دیمونا را هدف قرار دهد. وی می‌افزاید: با وجود اینکه ما در توسعه توانمندی‌های دفاعی خود پیشرفت داشته ایم، اما این بدان معنا نیست که ناوگانی از موشک‌های شلیک ‌شده از شمال اسرائیل نتواند به ما آسیب برساند.

بوعاز غنور مدیرکل آکادمی سیاست‌گذاری‌های اسرائیل بر ضد تروریسم نیز بر توانمندی حزب‌الله برای اجرای تهدیدات خود تأکید دارد. 

گرچه از زمان طرح تهدیدات جدید حزب‌الله بر ضد مخازن شیمیایی و اتمی رژیم صهیونیستی تحرکاتی برای جلوگیری از خطرات احتمالی این تهدیدات صورت گرفته، ، به نظر می‌رسد این تلاش‌ها جدی نیست و تنها در مسیر اطمینان‌بخشی واهی به شهرک‌نشینان اسرائیلی دنبال می‌شود. مقامات اسرائیلی اذعان دارند که از مدت‌ها پیش نسبت به این تهدیدات و خطرات آن آگاهی داشته‌اند، اما مشاهده می‌شود که تاکنون هیچ اقدام جدی برای مقابله با این خطرات انجام‌نشده است. 

تمامی ادعاهای مطرح شده در مورد انتقال مراکز تسلیحاتی و شیمیایی مهم رژیم صهیونیستی به مناطق امن بیهوده است، چرا که اساسا هیچ بخشی از اراضی فلسطین اشغالی دور از دسترس موشک‌های مقاومت لبنان قرار ندارند. علاوه بر این که حجم و تعدد این مراکز و دقت بالای لیست اهداف مقاومت از آن ها به گونه ای است که حتی در صورت وجود چنین منطقه ای، امکان جایجایی این مراکز در کوتاه مدت و میان مدت وجود ندارد. 
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات