صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۳۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 18 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

دهن‌کجی آمریکا به بند برجامی «تغییر بنیادین روابط»

رفتارهای تحریمی آمریکا منطق اصلی حامیان برجام درباره تغییر بنیادین در روابط با غرب را به چالش و استهزا گرفته است.

رجانیوز با اشاره به مصاحبه اخیر عراقچی معاون وزیر خارجه نوشت: صحبت‌های پر از تناقض، مکث‌های مکرر و تپق‌ زدن‌های غیرطبیعی آقای عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری به خوبی نشان داد به اسم اجرای برجام عملا چه اتفاقی در حال رخ دادن است و آنچه که امروز حتی عراقچی هم نمی‌تواند آن را توجیه کند بدعهدی‌ها و نقض چندباره برجام توسط آمریکاست.

شاید مهم‌ترین بخش سخنان وی آنجایی بود که در برابر پرسش‌های صریح مجری برنامه درباره تحریم‌های جدید آمریکا و نقض برجام، گفت که این تحریم‌ها می‌تواند نقض برجام باشد، می‌تواند هم نباشد! و در ادامه هم صراحتا اعلام کرد که برجام از سوی آمریکا با تحریم‌های جدید نقض شده است.

اما سخنان عراقچی بخش مهم دیگری هم داشت و آن اینکه وی اعلام کرد اصلا قرار نبوده و نیست با توافق هسته‌ای روابط ایران و غرب حسنه شود و اگر کسی غیر این تا الان انتظار داشته اشتباه می‌کرده است! آقای عراقچی که این روزها تاکید می‌کند قرار نبوده با توافق هسته‌ای روابط ایران و غرب حسنه شود و در واقع سعی می‌کند از این طریق تحریم‌های جدید آمریکا و بن‌بست برجام را توجیه کند، رسما ادعائی خلاف حرفهای گذشته مسئولان دولت یازدهم بیان می‌کند زیرا براساس متن برجام اتفاقا قرار بوده با برجام روابط ایران و غرب دچار یک تغییر بنیادین یا همان Fundamental Shift شود.

این تعبیر دوبار در متن برجام و دوبار هم در متن قطعنامه 2231 آمده اما تحریم‌های مکرر آمریکا علیه ایران بعد برجام عملا این بخش از توافق را نیز به سخره گرفته است و جالب اینکه آقای عراقچی که بیشتر از همه ما به این مسئله آگاه است نه تنها توضیحی در این‌ باره نمی‌دهد بلکه با پاک کردن صورت مسئله و بیان یک توجیه جدید، به بزک کردن و توجیه رفتار دشمن‌ترین دشمن ملت اقدام می‌کند زیرا هدف از برجام نه لغو تحریم‌ها بلکه شروع بهانه‌ای برای گسترش رابطه با آمریکا به طور حداکثری بوده است لذا حتی اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی را هم علیه ایران اعمال کند، به جای اقدام متقابل تنها باید آن را توجیه کرد تا خدای ناکرده مسیر رابطه با آمریکا به بهانه موضوعات دیگر در آینده بسته نشود.

روزانه 170 میلیون دلار سود برجام یعنی 15 میلیارد دلار درآمد!

31 هزار میلیارد تومان درآمد ادعایی حاصل اجرای برجام کجا هزینه شده است؟ وبسایت مشرق با طرح این پرسش نوشت: حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند.

به عنوان مثال، سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.

تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر 150 میلیون دلاری تاخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و موافقان دولت شد از جمله تیتر اول شرق و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولتمردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز 19 مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تاخیر در اجرای برجام را روزانه 400 میلیارد تومان اعلام کرد.

اکنون از 27 دی‌ماه سال گذشته که برجام اجرا شد، حدود 78 روز گذشته است. براساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور 400 میلیارد تومان بوده است. بنابراین در همین مدت باید بیش از 31 هزار میلیارد تومان از محل اجرای برجام، نصیب دولت شده باشد. بنابراین مسئولان دولتی ضروری است پاسخ دهند سود 31 هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای برجام در 78 روز گذشته خرج چه شده است؟

این پول بیش از یک سال بودجه عمرانی تخصیص داده شده کشور است. کل بودجه یارانه نقدی یک سال مردم حدود 38 هزار میلیارد تومان است که در 78 روز گذشته در صورت تحقق وعده دولتی‌ها، 31 هزار میلیارد تومان آن حاصل شده و دولت دیگر نباید بابت کسری یارانه‌ها شکایت کند و آن را مصیبت عظما بنامد.

یادآور می‌شود برخی مقامات ارشد دولتی نظیر ترکان عایدی روزانه اجرای برجام را 170 میلیون دلار عنوان کرده بود که ماهانه بالغ بر 5 میلیارد دلار برای 3 ماه اجرای برجام بالغ بر 15 میلیارد دلار می‌شود!

فایننشال تایمز: بانک‌های اروپایی می‌ترسند /ایران همچنان تحریم است

«هنوز تحریم‌های بسیاری باقی مانده و بسیاری از مراکز اقتصادی اروپا نگران جریمه‌ها و تحریم‌های ضد ایرانی هستند».

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز می‌نویسد: تمام گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران باقی مانده است.

با لغو تدریجی تحریم‌ها طی ماه‌های پس از اجرای توافقنامه در ژانویه، بسیاری از بانک‌های بزرگتر اروپایی و همتاهای آمریکایی آنها همچنان از پیشبرد معاملات بیم دارند و نگرانند جریمه‌هایی در مورد تحریم‌های طولانی‌تر علیه آنها وضع شود.

رئیس یک بانک اروپایی که ترجیح داد ناشناس باقی بماند به فایننشال تایمز گفت: تمام گزارش‌هایی که از وکلا دریافت می‌کنم حکایت از آن دارد که هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران باقی مانده است. مشکل بتوان دریافت که با چه کسی در حال معامله هستید.

این روزنامه نوشت: بسیاری از بانک‌های اروپایی از تسهیل معاملات مشتریانشان با ایران اکراه دارند چرا که طی پنج سال گذشته میلیاردها دلار جریمه بابت نقض توافقنامه تحریم‌ها پرداخته‌اند.

در این میان، بانک «بی‌ان‌پی پاریبا»ی فرانسه بیشترین جریمه را بابت نقض تحریم پرداخته و در سال 2014 مجبور به پرداخت یک جریمه 8/97 میلیارد دلاری شده است.

این بانک به مدت تنها 8 سال در فواصل سال‌های 2004 تا 2012 حدود 9 میلیارد دلار بابت معاملات ممنوعه جریمه پرداخته است.

در همین حال گری ‌سیمور مشاور سابق اوباما به صدای آمریکا گفت: ایران آن طور که باید نتوانسته از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود.

وی اضافه کرد: همچنان که آیت‌الله خامنه‌ای اخیراً اشاره کرد تحریم‌های بسیاری همچنان برقرار هستند.

به جای این همه نقیض‌گویی اطرافیان خود را تصفیه کنید

مشاور هاشمی رفسنجانی از تعلیق فعالیت‌های وی در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

یک مشاور هاشمی به خبرنگار پایش گفت حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرامی که به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده در اختیار دبیر سایت ایشان بوده و وی بدون هماهنگی با رئیس مجمع تشخیص اقدام به انتشار مطالب می‌کرده است.

وی گفت که کلیه فعالیت‌های مجازی‌ای که به نام آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شده به حالت تعلیق درآمده و تا زمان مشخص شدن مسئول ذیصلاح برای نظارت بر این گونه فعالیتها، فعالیت حساب‌های کاربری مربوطه متوقف شده است.

برخی منتقدان در واکنش به این خبر می‌گویند جریان رسانه‌ای وابسته به هاشمی برای لاپوشانی گاف اخیر درباره سپری شدن دوره موشک، مدعی بودند حساب‌هایی که در توئیتر و در برنامه هاشمی است، اصلا ربطی به وی ندارد اما هم‌اکنون می‌گویند تمام حساب‌های توئیتری و تلگرامی و اینستاگرامی وی به حالت تعلیق درآمده است!

رجانیوز با اشاره به این تأیید و تکذیب‌ها نوشت: یک روز پس از سخنان صریح رهبر انقلاب، رسانه‌های حامی هاشمی به نقل از یک منبع مطلع اعلام کردند «آنچه در اخبار بعنوان توئیتر آیت‌الله هاشمی منتشر می‌شود، حساب کاربری یکی از دوستداران ایشان است و محتوای آن، هیچ ارتباطی به آیت‌الله هاشمی ندارد. حدود دو ماه قبل اطلاعیه رسمی از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی صادر شد که در آن انتساب حساب کاربری در شبکه های اجتماعی غیر از سایت رسمی ایشان تکذیب شد. بنابراین مجددا تاکید می‌شود صفحه فعال در توئیتر، کانال تلگرامی و اینستاگرام ایشان ربطی به آیت‌الله هاشمی ندارد. این حساب توئیتری، هر از چندگاه، سخنان قدیمی آیت‌الله هاشمی را پس از «کوتاه کردن» توئیت می‌کند.» این ادعا در حالی بود که در شناسنامه توئیتر هاشمی، لینک سایت رسمی دفتر او به ثبت رسیده و عنوان شده که این حساب توئیتری «حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی» است. متقابلا تبلیغات و مطالب این حساب توئیتری در پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی بارها منتشر شده بود. همچنین انتشار تصاویر اختصاصی و اولین اخبار دیدارهای هاشمی در این حساب توئیتر نیز شکی در انتساب این حساب کاربری به مجموعه دفتر و تیم رسانه‌ای دفتر هاشمی باقی نمی‌گذاشت.

این در حالی بود که یکی دیگر از سایتهای اصلاح‌طلب بعد از انتقاد رهبرمعظم انقلاب، با تأیید انتساب این حساب توئیتری به مجموعه رسانه‌ای دفتر هاشمی نوشته بود: «اکانت منتسب به آیت الله هاشمی در اختیار فردی است که سردبیر سایت هاشمی رفسنجانی (سایت دفتر هاشمی) است و حساب توئیتر و تلگرام نیز در اختیار اوست. این فرد با دسترسی به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های قدیمی هاشمی و بر اساس شرایط روز، بخشی از سخنان او را گلچین و منتشر می‌کند که بعضی از آنها در این مدت باعث ناراحتی و حتی عصبانیت شدید آیت‌الله هاشمی شده است؛ مثل ماجرای قهر رهبر انقلاب از آیت‌الله مصباح در قبل از انقلاب که کاملا بدون هماهنگی هاشمی و با اشکالاتی جدی منتشر شد. او بارها به دلیل انتشار مطالبی بدون هماهنگی با تشر و واکنش تند هاشمی و نزدیکانش مواجه شده و سه بار تا مرز اخراج پیش رفته است.» این سایت نهایتا اینگونه نتیجه‌گیری کرده بوده که «بنابر پیگیری از نزدیکان هاشمی، او از انتشار چنین مطالبی کاملا بی‌خبر است و هیچ یک از مطالب سایت و توئیتر با او چک نمی‌شود و به اصطلاح، روح هاشمی از مطالب «سایت هاشمی رفسنجانی» و توئیترش بی‌خبر است.»

پس از ناکام ماندن اعلام برائت دروغین این حساب توییتر از دفتر هاشمی، این حساب کاربری آن جمله را اصلاح کرد.

اکنون یکی از مشاوران هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت، از تعلیق حساب کاربری توئیتر هاشمی خبر می‌دهد. بنابراین خبر «حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرامی که به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده در اختیار دبیر سایت ایشان بوده و وی بدون هماهنگی با رئیس مجمع تشخیص اقدام به انتشار مطالب می‌کرده است.»

رجانیوز با بیان اینکه هاشمی باید از تاریخ درس عبرت بگیرد می‌افزاید: حاشیه‌های این ماجرا از اصل آن مهمتر است. ماجرای توئیت جنجالی هاشمی و نهیب صریح رهبر انقلاب «مشتی از خروار» بود که ثابت کرد هاشمی به عنوان یک شخصیت طراز اول نظام، نظارت و حتی خبری از آنچه رسانه‌های منسوب به او انجام می‌دهند ندارد. همسویی رسانه منسوب به هاشمی با دشمنان اولین باری نیست که اتفاق می‌افتد، بلکه این مسئله این بار چون مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت تا این حد حاشیه‌ساز شد.

اظهارنظر هاشمی درباره اینکه «نقل این جمله برای من هم تازگی داشت و گفتم که اصل آن جمله را بیاورند» و تعلیق رسانه‌های هاشمی در شبکه‌های اجتماعی نشان از این دارد هاشمی ظاهرا خبری از آنچه به نام او و توسط تیم رسانه‌‌ای دفترش انجام می‌گیرد و گرفته ندارد. تضعیف توان موشکی نظام همسو با آمریکا این‌بار بود، اما بارها اقدامات این چنینی توسط آنها تکرار شده است. از جمله اینکه به فاصله کوتاهی پس از تمجید رهبر معظم انقلاب از آیات مصباح و یزدی و اینکه نبودن آنها در مجلس خبرگان مایه خسارت است، همین حساب کاربری توئیتر با انتشار عکسی از آیت‌الله مصباح و احمدی‌نژاد و با طعنه به تعبیر مطهری زمان که رهبر انقلاب درباره آیت‌الله مصباح فرموده‌اند نوشت: «شهید مطهری هرگز نردبان ترقی جریان انحرافی نشد.»

آمریکا: نمی‌گذاریم ایران در مبادلات خارجی از دلار استفاده کند

سخنگوی دولت آمریکا آب پاکی را روی دست ‌محافل خوش‌خیال ریخت و گفت: آمریکا قصد ندارد به ایران اجازه دهد در مبادلات خارجی خود از دلار استفاده کند.

به گزارش رویترز، مارک تونر گفته است: «دولت (باراک اوباما) برنامه‌ای نداشته و ندارد تا به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»

به گزارش رویترز، این در حالی است که روز جمعه باراک اوباما نیز تصریح کرده بود که قصد ندارد مجوزی برای دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا صادر کند و بانک‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند می‌بایست از طریق بانک‌های اروپایی مسئله خود را حل کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله داشته باشند، بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آنها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند.

کریس بکمایر معاون هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد شرکت‌های خارجی برای پرهیز از تحریم شدن باید بتوانند نشان بدهند که جوانب احتیاط را در معامله با ایران رعایت کرده‌اند تا طرف معامله آنها به طور مثال یکی از نهادهایی نباشد که نامش در فهرست سیاه آمریکاست.

بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: ناظران می‌گویند که چنین تضمین‌هایی نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف نخواهد کرد زیرا بانک‌های بزرگ هنوز خاطرات تلخی از پرداخت میلیاردها دلار جریمه نقدی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دارند.

اخیراً برخی نشریات زنجیره‌ای از وعده آمریکا برای امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی خبر داده‌اند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* نشریه فکاهی «شارلی ابدو» فرانسه هشت روز پس از انفجار‌های تروریستی در بروکسل که منجر به کشته‌شدن بیش از 30 تن شد، در شماره جدید خود بار دیگر دین اسلام و عقاید مسلمانان را مورد حمله قرار داد. شارلی ابدو با اشاره به حملات تروریستی بروکسل، این تهاجم را تنها گوشه‌ای از کوه یخ اسلام افراطی و مسلمانان خواند. نویسنده هتاک این نشریه با متهم کردن جامعه اسلامی اروپا به همنوایی با تفکرات داعش و دست داشتن مسلمانان در انفجار‌های اخیر بروکسل و ایجاد ترس در جامعه اروپا، نوشته است: از نظر فلسفی دیگر جایی برای تحمل برقع و حجاب در اروپا باقی نمانده است. وی همچنین به دیگر اعتقادات و مبانی اسلامی نیز هجوم برده و عدم عرضه گوشت خوک توسط رستوران‌های اسلامی در اروپا را غیرقابل قبول دانسته است. در جای دیگر این مقاله، چهره اسلام در مقابل دیگر ادیان خشن جلوه داده شده است و به تطهیر و مظلوم نمایی ادیانی همچون مسیحیت، یهودیت و بودیسم پرداخته است.

* آمریکا ادعا کرد یک محموله سلاح از ایران را توقیف کرده که به احتمال زیاد برای حوثی‌های یمن بوده است. به گزارش رویترز، ارتش آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو کشتی نظامی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس هند، یک محموله سلاح از ایران را توقیف و مصادره کردند که به احتمال زیاد مقصد آن حوثی‌های یمن بوده است. در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: این محموله سلاح مصادره شده توسط کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در هفته گذشته، در یک کشتی چوبی مخفی شده بود. این محموله سلاح شامل 1500 قبضه کلاشینکوف، 200 قبضه گلوله موشک و 21 قبضه سلاح 50 میلی متری است. این محموله سلاح هم‌اکنون در اختیار آمریکاست اما این کشتی و کادر آن آزاد شدند.

* دومین دستگیری از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در شرایطی انجام می‌گیرد که موج انتقاد مردم در اماکن عمومی از خود در مورد رای‌دادن به عکس‌ها وطنز قلمداد کردن انتخابات بیشتر شده است. در بسیاری از انتخابات با توجه به باورهای عمومی ناشی از اشتباهات گذشته در انتخابات، رای به افراد بدون در نظر گرفتن اصالت و شخصیت آنان منجر به ماجراهایی درشورا و شهرداری شده است که اکنون مدت‌هاست می‌توان افراد منتسب به اعضای شورای اسلامی را در سمت‌های مختلف شهرداری دید که بدون طی مدارج در مدت کوتاه به سمت‌های معاونت و حتی شهرداری مناطق رسیده و دیگر از صندلی‌های خود پایین نیامده‌اند. دیدگاه مثبت مردم در مقابله با فساد می‌تواند پشتوانه محکمی برای نظام قلمداد گردد.

*********************************

روزنامه ایران**

روایت«کری» از وضعیت اجرای «برجام»

وزیر خارجه امریکا ضمن دفاع از «برجام» گفت: «ایران شایسته به دست آوردن مزیت‌های توافقی است که حاصل آمده زیرا تا به امروز به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای پایبند بوده است.» به گزارش «ایسنا»، «جان کری» در گفت‌وگو با برنامه شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» افزود: «ایران دیگر خطرناک نیست زیرا یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. این کشور بر حسب تعریف به خطرناکی همیشه نیست. این مسأله برای کوتاه مدت نیست. من ایمان و اطمینان دارم که ما دقیقاً به آنچه که آنها در بازه زمانی انجام می‌دهند، پی می‌بریم.» «کری» ادامه داد: «من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که رفتار آنها در آینده چگونه خواهد شد. ایران باید تصمیمات روشنی درباره نقشی که قرار است در منطقه و جهان داشته باشد، اتخاذ کند.» وزیر خارجه امریکا به شرایط توافق هسته‌ای ایران و انتقادات برخی جمهوریخواهان از «برجام» در «کنگره» نیز اشاره کرد و گفت: «اگر آنها تقلب کنند، ما متوجه خواهیم شد.»

مانور مشترک امریکا به همراه 30 کشور در بحرین

ایالات متحده امریکا روز دوشنبه رزمایشی را که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رزمایش دریایی در خاورمیانه یاد می‌شود با مشارکت بیش از 30 کشور آغاز کرد. به گزارش «فارس»، بنا به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، «رزمایش بین‌المللی ضد مین» (IMCMEX) که «فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی امریکا» ساماندهی آن را به عهده دارد، روز دوشنبه (4 آوریل/ 16 فروردین) در بحرین که میزبان ناوگان پنجم امریکا است، آغاز شد. «کوین دانگان»، فرمانده یگان مرکزی نیروهای دریایی امریکا گفت: «کشورهای شرکت‌کننده، علیه تهدیدی مشترک متحد شده‌اند: نیاز به محافظت از جریان آزاد تجارت در برابر تهدیدهای دریایی اعم از دزدی، تروریسم و مین.» «رزمایش بین‌المللی ضد مین» که تا روز 26 آوریل (7 اردیبهشت‌ماه) ادامه می‌یابد، بنا به گفته مقامات امریکایی، مین‌روبی، محافظت از زیرساخت‌ها و عملیات امنیت دریایی را نیز در دستور کار خواهد داشت. امریکا علاوه بر این رزمایش، روز دوشنبه رزمایش نظامی مشترک دیگری را در نزدیکی آب‌های دریای چین جنوبی- که صحنه مناقشات سرزمینی چند کشور از جمله چین است- آغاز کرد.

روایت صالحی از 10 هزار سانتریفیوژ بدون کاربری

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه «برجام» یک «تحول» بود، دلیل برعهده گرفتن مسئولیت فنی آنچه در برجام آمده را به دست آمدن نتیجه‌ای فراتر از خواست در مورد موضوعاتی چون تعداد سانتریفیوژها و رقیق‌سازی اورانیوم دانست. علی اکبر صالحی که با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت‌وگو می‌کرد، همچنین ماه‌ها پس از تصویب «برجام» در پاسخ به بحث‌هایی که برخی منتقدان مذاکرات هسته‌ای درباره کنار گذاشته شدن سانتریفیوژها مطرح می‌کردند، گفت: «وقتی وارد وزارت‌ خارجه شدم، عزیزی آمد و گفت باید همه سانتریفیوژها IR1 باشد و 19 هزار سانتریفیوژ با این شکل تولید شد که 10 هزار عدد آن کاربری نداشت یعنی نمی‌توانست غنی‌سازی کند و تنها 9 هزار تای آن توان تولید داشت که طبق مذاکرات 5 هزار عدد از آن باقی ماند و برای فردو هم که تضمین و صیانتی برای نطنز بود براساس مذاکرات سانتریفیوژهایی نگه داشته شد.» وی در پاسخ به این سؤال که «درست است که آقای احمدی‌نژاد با انتصاب آقای عراقچی مخالف بود»، گفت: «عراقچی انسان باهوش و زیرکی است و بله احمدی‌نژاد مخالف بود و بنده اصرار کردم.»

بابک زنجانی ناگفته‌هایش را خواهد گفت؟

عضو کمیته مجلس برای پیگیری پرونده بابک زنجانی می‌گوید که اعدام او به همین صورت که متخلفان و متهمان پرونده همین سه نفر باشند، به هیچ وجه قابل قبول نیست و برای هیچ‌یک از شهروندان هم پذیرفته شده نیست که این حجم تخلف و اختلاس صرفاً توسط سه نفر صورت گرفته باشد و سیستم‌های دولتی و نظارتی بیگناه باشند. حسن دهدشتی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» افزود: «آیا نمی‌ارزد جمعی 9 هزار میلیارد تومان به جیب بزنند و این وسط سه نفر هم اعدام شوند؟ برای مبالغ بسیار پایین‌تر از اینها هم قتل اتفاق می‌افتد.» وی درباره حکم اعدام بابک زنجانی که روز گذشته به وی ابلاغ شد، تأکید کرد: «فرض کنید این افراد را اعدام کنند، آیا زمینه تخلف برای بعدها از بین می‌رود؟»

*********************************

روزنامه خراسان **

افکارنیوز مدعی شد :

در حالی که مشاور رسانه ای احمدی نژاد از نداشتن برنامه وی برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر می دهد، اما شیخان معاون اطلاع رسانی وی تلویحا از عزم وی برای حضور در انتخابات می گوید.

نسیم آنلاین نوشت :

مهدی محمدی با بیان این که اس۳۰۰ امکان حمله هواپیماهای اسرائیلی به ایران را صفر خواهد کرد نوشت: اما هنوز هیچ سامانه دفاع موشکی وجود ندارد که بتواند حتی ۱۰ درصد از قدرت ضربه موشکی ایران به رژیم صهیونیستی را بکاهد.

انتخاب نوشت :

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریزاظهار داشت: گزینه های اصلی برای ریاست مجلس، یا آقای لاریجانی است یا آقای عارف و بقیه اسامی که مطرح می شوند شانسی ندارند.

عصرایران نوشت :

احمدی نژاد قطعا برای حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری مجبور به استفاده از شعارهایی مانند همین یارانه 250 هزار تومانی است. او به دلیل اینکه نتوانسته یک جریان سیاسی منسوب به خود را در کشور نهادینه کند مجبور است برای رسیدن به قدرت به دلیل فقدان جریان اجتماعی از شعارهای مستقیم مانند همین یارانه 250 هزار تومانی استفاده کند. مردم نه به احمدی نژاد بلکه به آن شعار رای می‌دهند. یعنی اگر فرد دیگری با شعار یارانه 300 هزارتومانی پای به عرصه رقابت بگذارد می‌تواند سبد رای احمدی نژاد را به خود اختصاص دهد.

رجا نیوز مدعی شد :

روند تبدیل شدن ایران از یک کشور تولید‌کننده فناوری و صاحب سرمایه انسانی کارآمد و نخبه در صنایع فضایی و هسته‌ای به «خرید کننده‌ای بی‌هنر» مشابه بعضی از کشورهای عربی منطقه که البته با برپایی جشن و سرور مسئولان دولتی همراه بوده است، متاسفانه شرایط نامساعدی را برای متخصصین و فناوران جوان هسته‌ای کشور ایجاد کرده است.

جام نیوز خبر داد :

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در مقاله ای به قلم "جنیفر روبین" نوشت : کنگره باید به وظیفه خود عمل کند و تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد و نامزدهای انتخابات آمریکا همگی باید بسیار واضح مخالفت خود را با برجام اعلام کنند و این به نفع آنهاست که چنین کاری را انجام دهند زیرا رئیس جمهور بعدی آمریکا باید هر طور شده اعتبار آمریکا را برگرداند و هنجار های بین المللی را علیه ایران مدیریت کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سقوط دولت قبرس ترک‌نشین

در پی خروج حزب ائتلافی اتحاد ملی از دولت قبرس ترک‌نشین کابینه حزب حاکم سقوط کرد. عمر کالینجو، نخست‌وزیر قبرس ترک‌نشین، سه‌شنبه به طور رسمی استعفای خود را به مصطفی آکینجی، رئیس‌جمهوری این منطقه اعطا کرد. حزب اتحاد ملی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حزب حاکم تصمیم گرفت که از ائتلاف خارج شود. رئیس حزب اتحاد ملی اعلام کرد: ما نمی‌توانیم این تصمیم را قبول کنیم که حقوق کارکنان دولت به صورت قسطی داده شود، همچنین ما اعتراض خود را نسبت به توزیع آب در مناطق خشک اعلام کرده‌ایم.

محاصره نظامی شهر سیلوپی ترکیه

دولت آنکارا در شهر سیلوپی در استان شرناق در جنوب شرق ترکیه مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. آخرین‌باری که چنین مقرراتی که به معنای محاصره زمینی و هوایی شهر توسط ارتش است در یکی از شهرهای ترکیه به اجرا درآمد 2 ماه پیش در شهر کردنشین جزیره بود که به حالت نیمه‌ویرانه درآمد. منابع امنیتی ترک می‌گویند این مقررات پس از حمله خمپاره‌ای پیکارجویان پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) به یک خودروی زرهی پلیس اعلام شد که در آن یک افسر پلیس کشته شد و 4 نفر دیگر مجروح شدند. در شهر نصیبین در همان نزدیکی نیز مقررات منع آمد و شد اعمال شده است.

100 کشته در سیل پاکستان

طبق آخرین برآوردها دست‌کم 100 نفر قربانی سیل در مناطق شمال‌غربی پاکستان شده‌اند. بارش شدید باران که از جمعه گذشته در مناطق مختلف پاکستان آغاز شد و تا صبح یکشنبه ادامه داشت، به جاری شدن سیل‌های مختلف منجر شده و خسارت‌های زیادی به مناطق مختلف این کشور از جمله ایالت خیبرپختونخوا در شمال غربی وارد کرده است.

غلبه فرهنگی سلفی‌ها در فرانسه

نخست‌وزیر همیشه عصبی فرانسه با اعتراف به رشد وحشتناک سلفی‌گری در این کشور در کمال تعجب پیش‌بینی کرد که وهابی‌ها در مبارزه فرهنگی علیه فرانسوی‌ها پیروز شده‌اند. مانوئل والس در جریان کنفرانس خبری روزنامه لو فیگارو تاکید کرد سلفی‌های افراطی ایده مبارزه فرهنگی برای نفوذ به جامعه اسلامی جوان فرانسه را بخوبی پیش می‌برند. او گفت: «سلفی‌ها امروز یک درصد مسلمانان کشور ما را تشکیل می‌دهند اما ایده‌های آنها و پیام‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی تنها پیام‌هایی است که توسط قشر جوان دنبال می‌شود. این اقلیت فعال در مبارزه فرهنگی و تفکری در فرانسه پیروز خواهند شد». نخست‌وزیر فرانسه گفت به خاطر انفجارهای سال‌های اخیر که به نام اسلام انجام گرفته متاسف است و ابراز امیدواری کرد مناظره‌های ایدئولوژیک نه‌تنها بین اسلام و جامعه که در چارچوب اسلام انجام بگیرند.

خروج خانواده‌های نظامیان آمریکایی از ترکیه

ترکیه دیگر حتی برای آمریکا و ناتو هم که آن را پایگاه خود ساخته‌اند امن نیست. این یکی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی کاخ سفید واشنگتن به قصر سفید آنکاراست. بر همین اساس پنتاگون در توافق با دولت ترکیه تصمیم گرفته است خانواده‌های 5 هزار تفنگدار مقیم پایگاه اینجرلیک را از این کشور بیرون بکشد، چرا که تصور می‌کند با افزایش فعالیت‌های تروریستی خودسرانه رجب طیب‌اردوغان آنها به گروگان‌های مزدوران داعشی او بدل شده‌اند. مایکل مک‌کاول، رئیس کمیسیون امنیت خانه نمایندگان کنگره فاش کرده اخیرا

6 داعشی دربند ایالات متحده به توطئه‌ای قریب‌الوقوع ضدنیروهای آمریکایی در ترکیه اعتراف کرده‌اند. پیش از این نیز در 29 ژانویه 2014، ژنرال آویو کوشاوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گوشزد کرده بود سرویس اطلاعات مخفی ترکیه موسوم به میت در جوار پایگاه اینجرلیک ناتو، پایگاهی آموزشی برای تکفیری‌ها دایر کرده است. البته قطعا پنتاگون خود در این برنامه نقش داشته اما حالا با از کنترل خارج شدن رفتار اردوغان به عنوان یکی از پدران معنوی اصلی داعش، آمریکایی‌ها نگران آن هستند که چاقوی ارتش تروریستی دسته‌اش را هم ببرد. پاییز سال گذشته (15 و 16 نوامبر 2015) طی نشست جی 20 در آنتالیای ترکیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود داعش یک سازمان تروریستی بین‌المللی است که از جانب 40 کشور به سرپرستی ترکیه حمایت می‌شود.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات