تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۱۰

كنگره يازدهم

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلوييanbarloee.ir

(روزنامه رسالت ـ 1394/07/25 ـ شماره 8503 ـ صفحه 1)

تاريخ انقلاب اسلامي را بدون نقش حزب موتلفه اسلامي در نيم قرن اخير نمي‌توان نوشت. حزب موتلفه اسلامي در دهه 40 و 50 خوش درخشيد و از دهه‌هاي بعد تاكنون در شكل‌دهي انقلاب اسلامي و جامعه نمونه اسلامي نقش تعيين‌كننده ايفا كرده است. امام (ره) در ارديبهشت سال 42 در آغاز نهضت اسلامي 12 تن از سران چند هيئت مذهبي را در قم براي همگرايي فراخواند و بين آنها برادري و مودت ايجاد كرد. همين‌ها بودند كه درثبت حماسه 15 خرداد در عاشوراي 42 به عنوان نقطه عطف تاريخ انقلاب اسلامي نقش تعيين‌كننده داشتند. اينك از آن 12 تن، 10 تن رخ در نقاب خاك كشيده‌اند و تنها دو تن زنده‌اند.

ابوالفضل توكلي‌ بينا و حاج سيدعلاء ميرمحمدصادقي تنها بازماندگان آن 12ياور خميني (ره) كبير هستند كه در مجمع عمومي يازدهم حزب موتلفه اسلامي به پاس خدمات آنها به انقلاب از آنان تجليل شد. حزب موتلفه اسلامي در حالي با موسسان و بنيانگذاران خود وداع مي‌كند كه اكنون پس از نيم قرن فعاليت همچنان چون سرو به قامت خود ايستاده است. نظم و انضباط حاكم بر برگزاري كنگره يازدهم نشان داد حيات حزبي در ايران پويايي خود را حفظ كرده است.

در مجمع عمومي يازدهم حزب موتلفه اسلامي سه نسل با همان انديشه الهي و ولايي در كنار هم نشستند تا براي سه سال آينده حزب تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كنند. گزارش دبيركل تصوير شفافي از فعاليت حزب در سه سال گذشته بود. مواضع صريح دبيركل حزب در مورد مسائل داخلي و خارجي طي سه سال گذشته همواره به روز بوده است. ويژگي مهم اين مواضع پيروي از خط امام و رهبري و ترويج گفتمان رهبري در ساحات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي است.

***

چرا به حزب نياز داريم؟

1- اداره كشور بدون اتكا به حزب و تشكل سياسي با انضباط الهي و داراي گفتمان مشخص منطبق بر گفتمان رهبري و قانون اساسي ممكن نيست. هر قدر در اين باره از تحزب اسلامي فاصله بگيريم گرفتار مديريت‌هاي انفرادي و خودكامگي‌هايي خواهيم شد كه هزينه‌هاي زيادي را تا كنون براي انقلاب و مردم داشته است.

دشمن با نفوذ سازمان يافته در احزاب سكولار و نيز شخصيت‌هاي سياسي بي‌مايه و غيراصيل در مديريت كشور اخلال مي‌كند. اين اخلال باعث شده است ما تا آرمان رسيدن به جامعه نمونه اسلامي فاصله زيادي را طي كنيم.

2- اگر اعتقاد به اصالت پاسخگو بودن به مردم داريم بايد جايگاه حزب را در اداره كشور به رسميت بشناسيم.

مردم بايد بدانند مدعيان مديريت كشور قبل از انتخابات چه وعده‌هايي دادند و بعد از انتخابات چگونه عمل كردند و تكليف آنها با وعده‌هاي داده شده چيست؟

به همين دليل پرسشگري يك حق است و پاسخگويي يك وظيفه و تكليف! تا وقتي كه به اين حق و آن تكليف اعتناء نشود، مسئولين مي‌‌آيند و مي‌روند و معلوم نيست ما كجا بوديم و الان كجا هستيم و فردا كجا خواهيم رفت.

تكليف پاسخگويي در شكل‌گيري دولت‌ها و مجالس نبايد به فراموشي سپرده شود. تحزب جلوي اين غفلت و فراموشي را مي‌گيرد. هر حزب و جرياني كه با راي مردم بر سر كار مي‌‌آيد بايد نسبت به تئوري و عمل خود در اداره كشور پاسخگو باشد.

3- بيش از سه دهه از پيروزي انقلاب گذشته است. كادرهاي اداره‌كننده كشور بايد دانش آموخته، با تجربه، پاكدست و مسئوليت‌شناس باشند و دغدغه خدمت به مردم را داشته باشند. تحزب اسلامي مي‌تواند در تربيت كادرهاي دانش‌آموخته و باتجربه اين وظيفه مهم را به خوبي انجام دهد.

4- مردم‌سالاري ديني بدون انتخاب آگاهانه معنا ندارد. تحزب نوعي عمق بخشيدن به مشاركت مردم و حضور آگاهانه در انتخابات است. اهتمام قانون اساسي به تحزب از همين زاويه است.

يكي از مصيبت‌هاي جوامع غربي موضوع مشاركت سياسي است. جوامع ليبرال دموكرات و سوسيال دموكرات ديگر جاذبه ايدئولوژيك و گفتماني براي آوردن مردم به پاي صندوق‌هاي راي را ندارند. اين بيماري، «دموكراسي» را در كشورهاي غربي رنجور كرده است.

تحزب اسلامي با تاكيد بر مسئوليت‌شناسي، مسئوليت‌پذيري و به‌ويژه در اهتمام به امور مسلمين بيشترين جاذبه را براي ژرف‌انديشي در امر مشاركت مردم دارد. اگر در اين باره درست عمل شود، جاذبه‌هاي انقلاب اسلامي را در جهان اسلام و دنياي تشنه الگوي درست يك "حكومت خوب" درخشش بيشتري مي‌دهد.

***

خط مشي حزب مؤتلفه اسلامي در سه سال آينده در چارچوب سند چشم‌انداز ايران 1404در مجمع عمومي يازدهم ارائه شده است. مجمع عمومي يازدهم حزب موتلفه اسلامي با شعار "پيش به سوي مجلس كارآمد، دولت كريمه و جامعه نمونه اسلامي" كار خود را آغاز كرد و اين شعار بر كليه فعاليت‌هاي حزب در سه ساله آينده سايه افكنده است.

در اين خط مشي بر ارتباط و تعامل سازنده با قواي سه گانه تاكيد شده است و بر اصل هدايت حكيمانه، نقد مشفقانه و همكاري صميمانه به عنوان مفاهيم درست همزباني و همدلي با دولت انگشت تاكيد نهاده و اصرار شده است.

مناسبات دروني حزب از طريق آگاه سازي و آموزش، فهم مشترك، بهبود وضعيت كيفي نيروهاي انساني موجود، تغذيه فكري موثر اعضا و مرتبطان حزب با استفاده از روش‌هاي موثر و كارآمد تقويت و توسعه فراگير زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در حزب و افزايش كارآمدي حزب و... در خط مشي مورد توجه قرار گرفته است. مناسبات حزب با احزاب دنياي اسلام كه در سه سال گذشته كارنامه‌اي درخشان داشته و توسعه همكاريها مورد تاكيد است.

سر پويايي حزب مؤتلفه اسلامي و جاري بودن دريك بستر تاريخي سالم آن است كه گفتمان حزب همان گفتمان انقلاب اسلامي است. تا موقعي كه اين گفتمان زنده است حزب مؤتله اسلامي هم زنده و پويا به حركت خود ادامه مي دهد. آيت الله علم الهدي به عنوان سخنران افتتاحيه تفسير بكري از اين پويايي ارائه داد و گفت: "بستر پيدايش نهاد مقدس و تبار سياسي حزب مؤتلفه اسلامي جامعه ديني بوده است كه در جهت تشكيل جامعه ولايي شكل گرفته است." ياد حبيب الله عسكر اولادي و حاج مهدي عراقي از بنيانگذاران اين راه نوراني را گرامي مي‌داريم و براي دبير كل و اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي توفيق انجام تكاليف الهي و ولايي را مسئلت داريم.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=214112

ش.د9403074

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات