تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۴۲

سردار رحيم صفوي: جامعه بدون رهبري متقي و شجاع دچار انحراف مي‌شود

(روزنامه شرق ـ 1394/08/03 ـ شماره 4659 ـ‌ صفحه 5)

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا عنوان كرد كه «بصيرت‌بخشي» در هر جامعه‌اي نيازمند نقش خواصي است كه با شجاعت توان نشان دادن مسير حق به جامعه و تحمل دشواري‌ها و ناملايمات را داشته باشند.

به گزارش فارس، سردار سرلشكر سيديحيي صفوي در مجمع بزرگ رزمندگان بهداري دفاع مقدس و هيئت خيريه امدادگران عاشورا كه به مناسبت سوگواري عزاي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) برگزار شد، گفت: معرفت و بصيرت نسبت به قيام عاشورا رمز محشوري با اباعبدالله الحسين(ع) است و عزاداري امام حسين‌(ع) از راه‌هاي تقرب به خداوند است.

صفوي افزود: از ابتداي خلقت مصيبت‌هاي زيادي دامن انسان‌ها را گرفته است اما جنس و عظمت مصيبتي كه بر امام حسين(ع) و يارانش وارد آوردند، قابل مقايسه با هيچ اتفاقي نيست و اين رويداد در نوع خود بي‌همانند است.

وي با اشاره به شرايط و زمان شكل‌گيري قيام عاشورا گفت: نگاهي به شرايط زماني قيام عاشورا تداعي‌كننده اين سؤال است كه چگونه جامعه‌اي كه عاشق پيامبر(ص) در چند دهه بودند، اينچنين به عصيان و تباهي پيش مي‌روند كه سر از تن امام حسين(ع) و يارانش جدا كردند و اين سنگدلي نسبت به شخصيت‌هاي مهم و تأثير گذار مذهبي آن روزگار از كجا نشئت گرفته است؟

اين مسئول هيئت امناي خيريه امدادگران عاشورا همچنين تأكيد كرد: بايد مراقب بود و از عاشورا درس گرفت كه مبادا در گذر زمان دچار تغيير و تحولات در فكر و عمل خود گرديم و اين تحولات انسان را به مرور از مسير عاقبت به خيري دور كند.

سيديحيي رحيم‌صفوي با اشاره به ريشه شرارت‌ها و زشتي‌ها گفت: ريشه تمام شرارت‌ها و بدهي‌ها، جهالت انسان است و آثار جهالت انسان است كه در دنيا و آخرت گريبان انسان را مي‌گيرد.

صفوي افزود: شرافت و كرامت انساني در علم و بهره‌گيري از عقل است، يعني تعقل و خردورزي است كه مي‌تواند خلافت انسان را تثبيت كند و ناداني بزرگ‌ترين مصيبتي است كه گريبان يك جامعه را خواهد گرفت و اين مصيبت مي‌تواند منجر به ضربه و مصيبت بزرگ‌تري بر پيكره دين شود و خردورزي در اعمال و رفتار مي‌تواند انسان را از جهل دور كند.

وي ادامه داد: انحرافات جامعه اسلامي پس از حضرت رسول(ص) ناشي از عدم تشخيص حق و باطل و نقصان ايمان در باور حق و حقيقت و دنيا پرستي و مقدم دانستن دنيابر آخرت بود. به نظر مي‌رسد جامعه آن روز مكه و مدينه داراي اطلاعات كافي بود، اما نقصان و فقر عمده آنها نشئت گرفته از عدم بهره‌گيري قدرت بصيرت سياسي و خردورزي بود كه منجر به پيدايش چنين رويداد عظيمي و ذلت و تباهي جامعه آن روز شد.

سيديحيي رحيم‌صفوي افزود: قطعاً انسان‌هاي بسياري درآن زمان امام حسين(ع) را مي‌شناختند و مي‌دانستند كه حق با امام حسين(ع) است، اما دنيا دوستي دنيا پرستان و ضعف در ايمان آنها باعث شد تا در مقابل آن حضرت قرار بگيرند و گذشت زمان، موضوعي بود كه در طول چند دهه انسان‌هاي مجاهد و متعبد را به انسان‌هاي راحت‌طلب، دنيا زده و اسير جذابيت‌هاي ظاهري، تبديل كرده بود؛ انسان‌هايي كه پس از گذشت چند دهه به دوران جاهليت بازگشتند.

ـ خواص وظيفه صيانت از هر جامعه‌اي در مقابل انحرافات را عهده‌دار هستند

دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري با اشاره به ضرورت حفاظت و مراقبت از رفتارهاي جامعه در طول زمان، گفت: بايد رفتارهاي هر جامعه‌اي مورد مراقبت و حفاظت قرارگيرد تا جوامع مختلف دچار انحرافات و تغييرات نشوند و وظيفه صيانت از جوامع در مقابل انحرافات، به عهده خواص جامعه است، بصيرت‌بخشي در هر جامعه‌اي نيازمند نقش خواصي است كه با شجاعت توان نشان دادن مسير حق و درست به جامعه را داشته باشند و اين گروه بايد تحمل دشواري‌ها و ناملايمات را داشته باشند.

سرلشكر رحيم‌صفوي با اشاره به آفت خواص جامعه اسلامي پس از رحلت حضرت رسول(ص)، گفت: دنيادوستي و روحيه راحت‌طلبي آفت خواص جامعه پيامبر پس از رحلت ايشان شد و باعث سلب جرئت و جسارت لازم در پايداري در مسير حق شد.

صفوي با اشاره به حركت شيفتگان امام حسين(ع) و آزاديخواهان جهان در پايداري ودر مسير حق و عدالت، گفت: مقاومت در همه زمينه‌ها مي‌تواند از درس‌هاي بزرگ قيام عاشورا باشد كه نتيجه آن پيروزي در ميدان‌هاي مختلف است و درس‌ها و عبرت‌هاي حادثه عاشورا، امروز بايد الگو و راهگشاي انسان‌هاي آزاديخواه و آزاده سراسر جهان باشد.

ـ اتفاقات كشورهاي منطقه، پرتويي از آموزه‌هاي عاشورايي است

وي افزود: امروز كشتي نجات امام حسين(ع) نجات دهنده جمعيت كثيري از شيفتگان آن حضرت است كه در توفان‌هاي مواج اين دنيا عاشقانه در طي مسير حق و حقيقت هستند و بي‌شك حادثه عاشورا محدود به زمان و مكان خاصي نيست و اين فرهنگ و حادثه در طول زمان با انسان‌ها حركت مي‌كند. اتفاقي كه در شرايط امروز در برخي از كشورهاي منطقه شاهد آن هستيم، پرتويي از آموزه‌هاي عاشورايي است.

صفوي در ادامه با اشاره به ضرورت درك صحيح از حادثه عاشورا و تطبيق آن با شرايط روز هر جامعه‌اي گفت: ايمان به خداوند و بصيرت سياسي نيروي محركه مقاومت است و ايمان به هدف و صبر و استقامت در راه رسيدن به هدف برپايه تقواي الهي شكل مي‌گيرد و شور حسيني، يعني خواستن، يعني حركت و شعور آن يعني معرفت در طي مسير و ارادت به امام حسين(ع)، يعني بايد شور و شعور توأمان نسبت به ولايت و رهبري جامعه اسلامي داشت.

وي در پايان با اشاره به نقش رهبري هر جامعه‌اي در جلوگيري از انحرافات گفت: جامعه‌اي كه فاقد رهبري متقي و شجاع باشد، توسط گروه‌هاي قدرت‌طلب سياسي دچار انحراف مي‌شود.

http://javanonline.ir/fa/news/748847

ش.د9404454

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات