تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۹۶

شبکه‌سازی فمنیست‌ها برای کسب 30 درصد کرسی‌های بهارستان

شعارزدگی و سیاسی‌کاری ۲ معاون زن در ریاست‌ جمهوری نمره عملکردشان را منفی کرد

(روزنامه جوان – 1394/08/19 – شماره 4673 – صفحه 3)

در حالي كه برخلاف وعده‌هاي انتخاباتي دكتر حسن روحاني مبني بر مشاركت زنان در مديريت‌هاي كلان كشور، آنان حتي يك كرسي هم در كابينه دولت يازدهم نداشتند اما كارنامه عملكرد معاونان زن رئيس‌جمهور نشان داد بانوان دولت يازدهم نتوانستند در جايگاه خود بدرخشند و جامعه و به ويژه زنان را از عملكردشان راضي نگه دارند. با وجود چنين كارنامه‌اي زمزمه‌هاي تلاش براي كسب سهم 30 درصدي زنان از كرسي‌هاي مجلس دهم، با تشكيل كمپين‌ها و گروه‌هايي كه حمايت برخي از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي را هم دارند، به گوش مي‌رسد.

كافي است كمي به عقب بازگرديم تا بتوانيم سياست‌ها و وعده‌هاي دولت تدبير و اميد را درباره زنان بازخواني كنيم. سال 92 درست در بحبوحه مناظرات و تبليغات انتخاباتي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم دكتر روحاني وعده‌هايي ويژه بانوان داشت؛ ‌وعده‌هايي كه گستره دربرگيري‌شان به وسعت نيمي از جامعه بود و جلب رضايت اين نيمه جامعه به‌دست آوردن رأي آنها هم تلقي مي‌شد.

حالا اما در حالي كه به نيمه راه دولت يازدهم رسيده‌ايم، بسياري از اين وعده‌ها محقق نشده است. علاوه بر اين، معاونان زن رئيس‌جمهور يعني معاونت زنان و خانواده و معاون رئيس‌جمهور و رياست سازمان محيط زيست هم نه فقط نتوانسته‌اند وعده‌هاي دولت يازدهم را عملي كنند بلكه در مواردي عملكرد كلي دولت را زير سؤال برده و به جاي تحقق مطالبات حوزه محيط زيست يا مطالبات حوزه زنان و خانواده بيشتر روي موضوعات سياسي متمركز شدند و روي جنجال‌هاي رسانه‌هاي غربي مانور مي‌دهند.

كارنامه 2 معاون زن در ریاست ‌جمهوری

اشتغال زنان، ‌بيمه زنان خانه‌دار، ‌حمايت از خانواده و حتي تشكيل وزارت زنان موضوعاتي بود كه در شعارهاي انتخاباتي رئيس‌جمهور شنيده مي‌شد و هنوز هم مي‌توان اين وعده‌ها را پيدا كرد. با وجود اين در مدت دوساله حضور دولت يازدهم صرف‌نظر از كارشناسانه و عملي بودن يا نبودن اين شعارها هنوز خبري از اجراي چنين بندهايي نيست. در عوض اما برخي موج‌هاي هيجاني همچون حضور تماشاگر زن در ورزشگاه‌ها يا تغيير در قانون گذرنامه به علت چالش براي يك خانم در طول سال‌هاي گذشته موضوعاتي است كه بخش مهمي از انرژي اين معاونت را به خود اختصاص داد. رئيس سازمان محيط زيست اما در حوزه عملكردي خود به جاي پرداختن به مسائل زيست محيطي كشور فعاليت‌هاي سياسي را در رأس امور خود قرار داد و مشاوراني را براي خود انتخاب كرد كه شائبه كارهاي شعاري و تبليغاتي را به اثبات رساند.

حركت نرم و زير پوستي براي تغيير ساختار اسلامي و انقلابي

نسرين كاظمي‌مقدم، مدير مدرسه علميه كريمه اهل‌بيت در گفت‌وگو با «جوان» درباره عملكرد معاونت‌هاي زن رئيس‌جمهور مي‌گويد:‌ما عملكرد موفقي را از رئيس سازمان محيط زيست و معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور شاهد نبوده‌ايم. وي با اشاره به مشاوران و اطرافيان معاونت زنان و خانواده دولت يازدهم مي‌افزايد: برخي از حركت‌هايي كه در اين حوزه انجام مي‌گيرد، بسيار زيركانه، ‌آهسته و زيرپوستي است اما با ادامه چنين روندي بايد نگران دستاوردهاي اسلامي و انقلابي نظام بود.

وي به كمپين‌ها و «سمن‌»هايي اشاره مي‌كند در تمام كشور شكل گرفته و با حمايت معاونت زنان و خانواده مشغول انجام كارهاي انتخاباتي هستند و هر روز هم به تعداد اين سمن‌ها اضافه مي‌شود. اين در حالي است كه انجام كارهاي سياسي و انتخاباتي فلسفه وجودي اين معاونت نيست اما هم اكنون معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري روي مباحث سياسي متمركز شده است و هم اكنون سمن‌ها و گروه‌هاي تحت حمايت اين معاونت براي ورود 50 تن از خانم‌ها به مجلس برنامه جدي دارند. به گفته كاظمي‌مقدم، رهبر انقلاب و حضرت امام (ره) با بصيرت بالايي كه دارند بر اين نكته تأكيد دارند كه بايد امورات زنان را زنانه ديد اما زنان متخصص، ‌متعهد و انقلابي و مؤمن بايد اين مسئوليت‌هاي مرتبط با زنان را بپذيرند و اين موضوعي نيست كه هر كسي قادر به انجام آن باشد.

زن انقلابي كم داريم

مدير مدرسه علميه كريمه اهل‌بيت در اين باره از فعاليت‌هاي شبكه‌اي برخي از گروه‌ها با گرايش‌هاي خاص و فمنيستي در راستاي ورود به مجلس خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: بديهي است با رفتن اين زنان به مجلس نمي‌توان انتظار داشت مشكلات حوزه زنان و خانواده حل بشود، همچنان كه اگر بنا بود به صرف حضور زنان در مجلس چالش‌هاي آنان هم رفع شود، هم اكنون نبايد در اروپا و غرب زنان هيچ مشكلي داشته باشند. كاظمي‌مقدم با طرح اين سؤال كه بايد ديد آيا از بعد جنسيت نماينده يا مدير زن كم داريم يا زن انقلابي، ‌مؤمن و متعهد كم است، مي‌افزايد: چالش اصلي ما در بحث مديران و مسئولان مدير انقلابي، مؤمن و متعهد است نه تعددشان.

وي درباره عملكرد رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز با اشاره به چالش‌هاي متعدد زيست‌محيطي در دو سال اخير تأكيد مي‌كند: ماجراي ريزگردها و آلودگي هم به عنوان يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها همچنان پابرجاست و در دو سه سال اخير ماجراي باران‌هاي اسيدي اهواز هم به اين چالش‌ها اضافه شده است. از نگاه اين كارشناس حوزه زنان تمركز معاونت‌هاي زن رئيس‌جمهور بيشتر بر كارهاي جناحي و شعار است. وي مي‌افزايد:‌ما پيرو رهبري هستيم و بر اين اساس پشت دولت و نظام ايستاده‌ايم اما انتقادات هم هست و بايد طرح انتقادات را پاي همفكري بگذارند نه اينكه به منتقدان انگ بچسبانند.

نقد مغرضانه واژه‌اي براي فرار از پاسخگويي

نقدپذير نبودن و تفكيك نقد به منصفانه و مغرضانه يكي از ترفندهايي است كه خيلي وقت‌ها مديران براي فرار از پاسخگويي به انتقادها و مسائل به آن متوسل مي‌شوند. معاون رئيس‌جمهوري در امور زنان و خانواده نيز در بازديد از بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت: زماني كه نقد منصفانه باشد حتماً بايد پاسخ لازم نيز داده شود اما وقتي نقد از حيطه انصاف خارج شود به تخريب كشيده مي‌شود و در اين صورت افكار عمومي انتظار دارند كه پاسخ لازم را دريافت كنند. اين در حالي است كه مسئولان بايد پاسخگو باشند چه به نقدهاي ملايم و چه نقدهاي تندي كه دولتي‌ها از آن به تخريب ياد مي‌كنند.

javanonline.ir/fa/news/752544

ش.د9404197

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات