تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۱۴
آفتاب یزد تجمعات علیه سفر جک استراو به ایران را بررسی کرد

کمک به تایید ایران‌هراسی!

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/08/05 ـ شماره 4461 ـ صفحه 2)

خدا را شکر که لااقل شما آزادید و می‌توانید فریاد بزنید، شعار دهید ، مرده باد و زنده‌باد بگویید، حتی تهدید به قتل کنید، در هر کوی و برزنی پلاکاردی و دست نوشته‌ای بردارید و در آن تا می‌توانید از دل شوره‌هایتان بنویسید و از دغدغه‌هایتان بگویید، خوش به سعادتتان! اگر قرارباشد که شما هم مثل بقیه، دادها را در دل بغض کنید و لام تا کام نگویید که نمی‌شود! آن وقت مرزها و جناح‌های سیاسی چه تفاوتی با هم دارند؟ آنوقت چپ و راست که سر وته یک کرباس‌اند!

اگر کسی به شما بگوید که حق شعار دادن و در خیابان فریاد زدن بر شما هم حرام است که یعنی در کشور نطفه دموکراسی در خفقان سیاسی جان داده و باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه ... وقتی هیچ یک تاب کلام مخالف خود را نیاورند. اتفاقا همه فریادها و اعتراض‌های خیابانی و مجلسی و تجمعات قانونی و غیرقانونی که تابه‌امروز کردید نوش جانتان!

خودجوش یا غیر خودجوش، هماهنگ شده یا غیرهماهنگ، تجمع به پا کنید و مخالفتتان را علنی به همه نشان دهید و اگر هم خواستید مادی و معنوی، شوخی و جدی بساط سیمان گرفتن‌تان را هم به راه اندازید. اما در میان دلواپسی هایتان چند نکته را هم به یاد داشته باشید، نخست اینکه حرف‌های خودتان را به پای یک ملت ننویسیدو نگویید که اعتراض‌های ما، اعتراض آحاد مردم ایران است، اگر نامه‌ای می‌نویسید اگر به کسی حمله ور می‌شوید و اگر دلتان از دست شخصیتی خون است آن را از یک جامعه کلی جدا کنید و لطفا زیر امضاهایتان، نام خودو گروهتان باشد و نه ایران 80 میلیونی.

از طرفی دیگر پیش از هر تجمعی و اعتراضی همه جوانب را بنگرید و با مصلحت اندیشی، عاقبت و نتیجه اعتراض‌ها را هم بسنجید. چرا که گاهی اوقات رفتارهای شما فقط خودتان را به نمایش نمی‌گذارد بلکه یک جامعه به نام ایران را تحت الشعاع قرار خواهد داد، آنچه که شما انجام می‌دهید بعضی وقت‌ها باعث می‌شود که دیگران فکر کنند، رفتار شما، نمونه خلق و خوی ایرانیان است و بیانگر طرز تفکرات همه ما .

مثلا همه می‌دانند که بسیاری ملت ایران را به مهمان نوازی می‌شناسند و فرهنگ گرم شرقی و ایرانی ما آنقدر خریدار دارد که وصف آن را بارها شنیده‌ایم اما اگر این فرهنگ دست خوش حرکات ناخواسته شما شود، یک ملت ضرر می‌کند و نه فقط شما دلواپسان عزیز. درست مثل این چند روز یعنی پس از سفر جک استراو به ایران....

هوس تفريح در سر جك استراو

چند روزي هست كه شخصي به دور از تشريفات معمول، به همراه خانواده و با هدف گردشگري، پس از چراغ سبز جامعه جهاني به بهبود روابط با ايران، به اين سرزمين پاي گذاشته، البته نه در قامت و هيبت گذشته‌اش كه او را به نام وزير خارجه انگليس مي‌شناختند بلكه به عنوان يك توريست و از طريق يك شركت سياحتي.

جك استراو اين روزها از يزد گرفته تا اصفهان و شيراز، هوس تفريح به سرش زده است و سير و سفرش را با همسر خود از شمال تا جنوب ايران ادامه مي‌دهد و بهانه‌اي هم براي اين كار آورده... او گفته كه مي‌خواهد به همه نشان دهد تا ايران‌هراسي كه ساليان سال است از آن سخن مي‌گويند دروغ است و اينجا (ايران) مامني است براي آسايش و حتي در قد و شكل يك سياست‌مدار بلندپايه سابق با سوابق خاص هم كه باشي،‌ راحت مي‌تواني در كوچه پس كوچه‌هاي طاقدار و بادگيرهاي يزد گام برداري، ديداري از زادگاه تخت جمشيد كني و سري به ديار زاينده‌رود بزني، آنهم بدون ترس از ناامني و خشونت.

اما در كنار پيامدهاي مثبت و به نظر خوش‌يمن طي طريق اين روزهاي جك استراو كهنسال در شهرهاي مختلف ايران؛ باز هم بودند حاشيه‌سازاني كه گويي آرامش را بر خود و ديگران حرام مي‌پندارند(!) البته پيش‌بيني مي‌شد كه ورود يك انگليسي سابقا مسئول، حتي در ظاهري عادي و خانوادگي چيزي نباشد كه به مذاق اين دسته از مخالفين خوش بيايد اما آيا هر واكنش و رفتاري در هر برهه زماني صحيح است؟

هيچكس فرش قرمز پهن نمي‌كند ولي...

هرچند قرار نيست يك وزير سابق انگليسي محبوب قلب‌هاي ايرانيان باشد و به پاس ورود او به كشور، كسي زير پايش فرش قرمز پهن كند و بي‌خود و بي‌جهت براي حضورش "به ‌به و چه چه" راه بيندازند و از اينكه وي پاي به سرزمين پارس گذاشته قند در دل كسي آب شود! اما بايد بپذيريم كه حضور او با باقي "بودن‌هايش" متفاوت است. وقتي وي در اين سفر رداي سياست از تن به درآورده و خود را چون همه انسان‌هاي معمول در ظاهري غير ديپلماتيك و با عنوان يك گردشگر معرفي مي‌كند، خوب است كه نگاه‌هاي ما هم به او از جهت‌گيري‌هاي غليظ سياسي كه ممكن است ظاهر ايران را بد جلوه دهد به دور باشد.

اما در برخي از مناطقي كه جك استراو براي ديدار وارد آن شد اين اتفاق نيفتاد و كسي كه مي‌خواست بنا به گفته خودش براي نشان دادن نبود ايران‌هراسي به اين استان و آن استان كشور ما سر بزند، در هراس تجمعات دلواپسان و شعارهاي آنها گير افتاد!

سفر استراو به يزد شايد يكي از بي‌حاشيه‌ترين‌ها بود، او نه با مشكلي مواجه شد و نه با اعتراض‌هايي در سطح وسيع و شعارهاي مناسبتي، البته اين به معناي آن هم نبود كه همه مردم يزد از ورودش به درالعباده خوشحال بوده باشند چون در پايان سفرش گفته مي‌شود طي نامه‌اي گروهي ناخرسنديشان از اين حضور را به سمع او رساندند، اعتراض مدني اينچنيني كه مودبانه و در چارچوب قانون بود را نمي‌شود به نقد گرفت، حتي اگر قصد استراو وصل كردن و نه فصل كردن بوده باشد! به هر حال او خودش هم مي‌داند كه از ديرباز ملت ايران چندان دل خوشي از دولت انگليس ندارند! هرچند معاون سياسي استاندار يزد در اين باره گفته سفر مقامات خارجي در قالب گردشگري تقريبا كاملا آزاد است!

اما ادامه سفر وي حاشيه‌ها را بيشتر كرد تا جاييكه نفرت از حضور اين ديپلمات سابق، به پاي منابر شهرهايي چون شيراز هم كشيد و گروهي سفرش به استان فارس را محكوم كردند. برخي از دانشجويان اين استان هم با برپايي تجمع گفتند كه اجازه حضور او را در دانشگاه و شهر نمي‌دهند. البته حاشيه‌ها آنقدر ادامه داشت تا "استراو" مدت ماندن در شيراز را كم كند و به اصفهان رهسپار شود ولي آنجا هم كسي كه از او استقبال نكرد هيچ! بلكه رفتارها تندتر هم شد و يكصد نفر از معترضين در مقابل هتل عباسي اصفهان محل استقرار او عليه حضورش واكنش نشان دادند و با شعار و نصب پلاكاردها خواستار بيرون رفتن اين سياستمدار سابق از اصفهان شدند!

دست‌بردار نيستند

اينكه چرا تا اين اندازه عده‌اي يك گردشگري ساده را كه مي‌تواند آثاري براي ايران داشته باشد با مسائل سياسي درهم مي‌آميزند و سعي در القاي تصويري ستيزه‌جو از كشور در هر زمان و هر شرايطي دارند نكته‌اي است كه مطمئنا خارج از اصل مهمان‌نوازي ايرانيان مي‌گنجد، آن هم در حالي كه مسئولين نيز از چنين تجمعات غير قانوني و بدون مجوزي رضايت ندارند! چنانچه محمد كارشناس نماينده وزارت امور خارجه در اصفهان به ايرنا مي‌گويد "جك استراو وزير اسبق امور خارجه انگليس به عنوان يك شهروند عادي انگليس و همانند ساير گردشگران خارجي به اصفهان سفر كرده است." اين نماينده وزارت خارجه ادامه مي‌دهد: "سفر شخصي افرادي مثل جك استراو كه چهره‌اي شناخته شده در سطح بين‌المللي هستند، مي‌تواند پروژه ايران‌هراسي را از بين ببرد."

اما با اين حال دلواپسان دست‌بردار نيستند. آنها حتي در مقابل هتل اطلس شاهين‌شهر هم تجمع مشابهي انجام داده‌اند. "استراو" كه از روز 27 مهرماه به ايران آمده‌ گويي هر چقدر مي‌‌گذرد بايد منتظر تجمعات و ناخرسندي‌هاي جديد باشد و اين نشان از آن دارد كه برخي‌ها آنچنان هم، او را مهمان خود نمي‌پندارند بخصوص از وقتي كه گفته حضورش براي تحكيم روابط است و تغيير نگرش پيرامون ايران!

اكنون كه چنين اتفاقات و تجمعاتي عليه جك استراو برپا شده،‌ آيا وزير خارجه سابق انگليس هنوز هم معتقد است ايران همان جايگاه امني است كه از آن سخن مي‌گفت؟ در چنين شرايطي دقيقا واكنش مقامات ايراني به حضور او چگونه بايد باشد؟ و چنين اعتراض و شعارهايي عليه اين "پيرديپلمات انگليسي" چه تاثيراتي ممكن است در اهداف چنين سفرهايي داشته باشد؟

هم مثبت هم منفي!

ابراهيم نكو نماينده مجلس نهم درباره اين تجمعات به آفتاب يزد گفت: "وقتي سفري در قالب هيئت‌هاي رسمي صورت بگيرد برخي حركات خارج از قوانين، ذهنيت‌هايي را عليه ما به وجود مي‌آورد، البته اگر تجمعي مجوز داشته باشد ايرادي ندارد، ‌ولي معمولا حركت توام با رفتارهاي تند و به دور از قانون، مي‌تواند به ضرر ايران تمام شود." وي اضافه كرد: "البته امثال جك استراو و شخصيت‌هاي سياسي، ‌احتمالا خودشان را براي برخي تجمعات آماده كرده‌اند و آن را طبيعي مي‌دانند ولي نكته‌اي كه در اين سفر هست اين كه جك استراو چون از طريق دولت خاصي وارد ايران نشده، بنابراين سفرهايي به اين شكل، هم آثار مثبت و هم منفي به همراه دارد. اين حضور مي‌تواند به استحكام جايگاه ايران منجر شود و همينطور به دشمنان مي‌گويد نگاه‌هاي خصمانه‌اي كه به ايران وجود داشته است نگاه‌هاي درستي نبوده و نظريه ايران كشوري ناامن يا تندرو است را زير سوال مي‌برد."

وي افزود: "اتفاقا سفر جك استراو مي‌توانست با نرمش‌هاي بيشتري همراه باشد تا نتايج سفر، حتي بيش از آن چيزي كه جك استراو مي‌گفت شود، يعني ما مي‌توانستيم واكنش مناسب‌تري نسبت به او داشته باشيم چون وي خارج از كادر سياسي پاي به كشور گذاشته بود، با برنامه‌ريزي و سياسي‌كاري مي‌شد، تريبون بزرگتري براي جامعه جهاني باشيم و از وجود شخصيت‌ حقيقي استراو و نه جايگاهش بهره‌برداري سياسي كنيم."

نگاهداري حرمت

نكو ادامه داد: "تجمعاتي كه عليه او صورت گرفته موضوع خوبي نيست، چون به استراو شخصيت سياسي مي‌دهد و از طرفي ممكن است ديدگاه وي درباره رفع ايران‌هراسي را دچار ترديد كند تا جايي كه او بخشي از همان نظام سلطه شود كه با شانتاژهاي خبري،‌ ايران را ناامن جلوه مي‌دهند."

اين نماينده مجلس ادامه داد: "به هر حال ما مي‌توانيم حركت حقيقي اين شخص را به دور از جنبه‌هاي سياسي نگاه داريم و از اين طريق ضمن اينكه امنيت ايران را نشان‌ مي‌دهيم حسن‌ نيت خود را هم به نمايش بگذاريم." نكو درباره اينكه آيا سفر جك استراو آن طور كه برخي از نمايندگان گفته‌اند فرصت نفوذ غرب در عرصه اقتصادي و فرهنگ كشور است؟ گفت: "اولا جك استراو به تنهايي بر همه امور ايران تسلط ندارد كه چنين قصدي داشته باشد و ثانيا حضور او يك حضور عادي است و نمي‌توان گفت كسي با يك حضور عادي، اطلاعات و اسرار ما را فاش مي‌كند. البته ما هم نبايد با گفتن چنين حرفي جايگاه سياسي خودمان را پايين بياوريم و بگوييم حضور يك چنين فردي اطلاعات محرمانه ما را فاش مي‌كند. واقعيت اين است كه در مسائل امنيتي، ما قوي‌تر از بسياري از كشورهاي غربي هستيم."

وي تاكيد كرد: "اگر واقعا يك شخصي بخواهد تا اين اندازه براي امنيت ما خطرناك باشد اين ضعف خود ماست! و بايد فكري به حال خودمان بكنيم! و مطمئن هم باشيد در حضور جك استراو تدابير لازم صورت گرفته است."

http://aftabeyazd.ir/?newsid=17399

ش.د9404313

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات