تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۲۷
گزارش «جوان» از تلاش تجدیدنظرطلبان برای استحاله حاکمیت با نام خمینی

جناحی کردن خمینی‌ها براي تسخیر خیالی خبرگان

پایگاه بصیرت / محمد اسماعیلی

(روزنامه جوان – 1394/08/05 – شماره 4661 – صفحه 2)

«دور خيز تجديدنظرطلبان براي تسخير كرسي‌هاي پنجمين دوره انتخابات خبرگان» را بايد يكي از اهداف عالي طيف رفرميسم داخلي از سال 92 تاكنون دانست، هدفي كه موازي با پيروزي در انتخابات دهم مجلس تعريف مي‌شود و در سايه جناحي كردن خبرگان رهبري به‌دست خواهد آمد.

با تورق روزانه رسانه‌هاي مكتوب اين طيف مي‌توان به سهولت به اين نكته پي برد كه بر اساس طرحي مدون و هدايت شده «جناحي كردن» و به تبع آن، نفوذ عناصر نشانه‌دار در مهم‌ترين مجلس تصميم‌گيري كشور مي‌تواند حتي باعث تغيير بسياري از ساختارهاي نظام و شاكله و ماهيت انقلاب هم بشود.

توقع تجديدنظرطلبان از تغيير شخصيت‌ها در خبرگان پنجم را نمي‌توان مسئله‌اي غير از آنچه گفته شد عنوان كرد، هدفي كه با استفاده ابزاري از برخي وابستگان به بيت حضرت امام مي‌تواند آسان‌تر به‌دست آيد، آن هم در شرايطي كه جامعه ذهنيت مناسبي از رهبران و ملازمان جناح «تجديدنظرطلب» ندارد و اهداف و حركت اين جريان را در تعارض كامل با مباني انقلاب و انديشه‌هاي حضرت امام (ره) معنا مي‌كند.

بهره برداري از نام بنيانگذار انقلاب اسلامي هر چند مسئله جديدي نيست و قدمت آن به بعد از سال‌هاي76 بر مي‌گردد اما همانطور كه اشاره شد طي ماه‌هاي اخير وارد فاز جديدي شده كه مي‌توان در ادامه به كلياتي از آن پرداخت.

توجه هفته‌نامه صدا به 3 تن از نوادگان

طي دو سال گذشته كه مردم مهم‌ترين توقع‌شان برآورده شدن شعارهاي اقتصادي دولت و مرتفع شدن مشكلات معيشتي بود، روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طيف مدعيان اصلاحات به واسطه هدايت رهبران خود درصدد بودند بدون توجه به چنين فضايي در كشور دغدغه‌هاي انتخاباتي خود را برجسته كنند.

«موج دعوت از خميني‌ها براي خبرگان » اين تيتر شماره اخير هفته نامه صدا، رسانه رسمي حزب كارگزاران است. اين هفته نامه با انتشار تصاوير سه تن از نوادگان حضرت امام تلاش كرد حضور اين افراد در كنار برخي ديگر از روحانيون مشهور و متمايل به جبهه تجديدنظرطلب در انتخابات پيش‌روي خبرگان را امري قطعي بداند و موج درخواست‌هاي عمومي از ورود سه تن از نوه‌هاي حضرت امام را خيره كننده و رو به افزايش دانسته است.

در بخشي از اين گزارش آمده است: « اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري خود را مهيا مي‌كنند. دراين ميان موج دعوت از نوادگان امام نيز اين روزها قابل تامل است. سيد حسن خميني، سيد ياسر خميني و سيد علي خميني اين روزها پا به هر محفل و مجلسي كه مي‌گذارند با دعوت‌هاي بي‌شماري مواجه مي‌شوند كه از آنها مي‌خواهند در انتخابات خبرگان رهبري كانديدا شوند. پيشتر هاشمي رفسنجاني مشخصا از حسن آقا خميني به عنوان علامه يادكرده و از وي خواسته تا در انتخابات خبرگان كانديدا شود. . . از بيت امام فقط سيد حسن مورد توجه نيست. سيدياسر و سيد علي خميني نيز در چند روز گذشته مكرر از سوي گروه‌ها و مردم براي شركت در انتخابات خبرگان دعوت شده‌اند.»

آمدن سيدحسن قطعي است

مصادره بيت حضرت امام و ترغيب و تحريض برخي از نوادگان امام جهت نامزد شدن در انتخابات پيش رو با برند اصلاح‌طلبي موضوعي است كه به شكل ثابت توسط روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هم دنبال مي‌شود كه از آن نمونه مي‌توان به گزارش روز گذشته آرمان، رسانه اختصاصي خانواده آقاي هاشمي اشاره كرد كه براي چندمين بار طي ماه‌هاي اخير با انتشار عكس سيد حسن خميني و درج تيتر « آمدن سيد حسن قطعي است» مي‌نويسد‌: « در... برخي هستند كه اكثريت مردم در آستانه انتخابات‌هاي مجلس خبرگان به آنها نامه مي‌نويسند و خواستار حضورشان در اين مجلس مي‌شوند، كه آيت‌الله سيد حسن خميني از اين شخصيت‌هاست.

او داراي علم اجتهاد و مشي ميانه‌روي است و ديگر ويژگي‌هاي يك عضو مجلس خبرگان با او عجين شده است و به همين دليل بود كه چندي قبل روزنامه آرمان نوشت: «اكنون كه آيت‌الله سيدحسن خميني بسياري از مراحل از جمله خودسازي و مدارج علمي را طي كرده است تكليف خود را پاسخ مثبت به درخواست‌ها مي‌داند و به عنوان كانديداي حضور در مجلس خبرگان اعلام آمادگي خواهد كرد.»

رويگرداني مدعيان اصلاح‌طلبي از مشكلات روز مردم

روزنامه شرق هم چند هفته پيش با ارائه يك بيوگرافي انتخاباتي از سيدحسن خميني در گزارشي با عنوان «خميني ِنسل سوم» تلاش كرده بار ديگر وي را به عنوان يكي از نامزدها در انتخابات خبرگان آينده معرفي و از سيدحسن بهره‌برداري انتخاباتي كند.

اين روزنامه در بخشي از گزارش خود مي‌نويسد: «سيدحسن خميني بي‌آنكه در طلبش بوده باشد، عنوان «يادگار امام» را از پدر به ارث گرفت. حالا او از تبار خميني، نسل سوم روحاني است كه در ميانه دهه ٩٠ با همه شاخصه‌هاي آن، سعي دارد در عصر مدرنيته و دنياي مجازي امانتدار گفتمان نسل‌هاي قبل خود باشد.»

اين روزنامه در ادامه به ذكر جنبه‌هايي از زندگي وي مي‌پردازد كه بيشتر شبيه به رپرتاژ آگهي زودهنگام انتخاباتي است: «سيدحسن، اوقات فراغت خود را با تماشاي فيلم‌هاي روز دنيا البته با زبان اصلي سپري مي‌كند. شب‌ها قبل از خواب معمولاً فرصت مناسبي براي اين كار است. يكي ديگر از برنامه‌هاي موردعلاقه سيدحسن پرداختن به ورزش كوهنوردي است. او اغلب در تابستان كه كلاس‌هاي درس و بحث تعطيل است و البته چند هفته يك‌بار كوهنوردي مي‌كند. تصاوير متعددي از كوهپيمايي سيدحسن همراه فرزندش و البته برخي از بستگان و دوستان آنها در فضاي مجازي توسط سيداحمد منتشر شده است. نوه امام، به صورت روزانه يك ساعت در منزل پياده‌روي مي‌كند كه حين آن يا مقاله‌اي مي‌خواند يا ذكري مي‌گويد.»

شرق در پايان هدف خود را از نوشتن اين گزارش به صورت صريح بيان كرده و اينطور مي‌آورد: «اين، چهره نسل‌سومي است كه فاصله‌اش را با مخاطبانش كم كرده تا آنها فرزندانش را بشناسند. او را پشت لپ‌تاپ يا در حال رانندگي يا كوهنوردي بدون عمامه‌اي يا عبايي ببينند، نسل‌سومي كه مي‌خواهد هرچه‌بيشتر به مخاطبان امروزي خود نزديك شود، بي‌آنكه بخواهد از سنت پدرانش عبور كند. سيدحسن، نسل سوم خميني است.»

تمركز بر سيدحسن بلافاصله پس از شهر آشوب 88

همانگونه كه اشاره شد رسانه‌ها و شخصيت‌هاي منسوب به تجديدنظرطلبان چند صباحي است تلاش مي‌كنند در قالب‌هاي مختلف سيدحسن خميني – و اكنون به همراه دوتن ديگر از نوادگان امام - را مورد توجه قرار دهند كه شروع چنين فرآيند سياسي را بايد پس از فتنه 88 دانست كه چهره واقعي رهبران اين طيف براي عموم جامعه روشن شده بود و اين جريان ناچار بود براي حفظ مشروعيت سياسي خود برخي از چهره‌هاي معتدل يا وابسته به طيف مقابل را مورد توجه قرار دهد.

پيش‌بيني «جوان» از رفتار تجديدنظرطلبان در سال 89

نخستين باري كه يك روزنامه از سيدحسن خميني به نام «خميني جوان» ياد كرد، همين روزنامه شرق بود كه روز يك‌شنبه مورخ 89/4/6 تيتر «معيشت مردم دغدغه خميني جوان» را برجسته كرد آن‌هم در شرايطي كه تيتر يك اكثر روزنامه‌هاي آن روز سخنان رهبري در ديدار با جمعي از مردم بوشهر بود كه در همان مقطع زماني روزنامه جوان در قالب تحليلي با عنوان «پارادوكس‌هاي مجمع روحانيون در فاز جديد» از مصادره و بهره‌برداري اعضاي مجمع روحانيون مبارز از سيدحسن خميني سخن به ميان آورد.

چاپ چنين مطلبي در «جوان» با واكنش تند و عصبي اين مجمع در قالب بيانيه‌اي گستاخانه روبه‌رو شد كه در آن روزنامه جوان را با رسانه سازمان منافقين در دهه 60 قياس كرده بود و در آن تأكيد شده بود كه مصادره حسن خميني چيزي به‌جز افترا نيست!

اعتبار‌گيري با برند حضرت امام(ره)

با توجه به رويكرد كنوني تجديدنظرطلبان –كه به بخشي از آن اشاره شد- رفرميسم داخلي تلاش دارد در راستاي برجسته‌سازي و اعتبارگیری از ‌سيدحسن خميني و ديگر نوادگان حضرت امام، همچنين با استفاده ابزاري از قداست حرم امام راحل و همچنين خطاب قرار دادن سيد‌حسن با عناويني همچون يادگار امام و آيت‌الله و علامه، با ايجاد يك پايگاه معنوي همسو با خود به منظور تحقق اهداف احتمالي در آينده باشد. آنها معتقدند حركت در چنين مسيري مي‌تواند آراي بسياري را به سوي عناصر اين طيف در انتخابات پيش رو سرازير كرده و مقبوليت و مشروعيت از دست رفته را ترميم ببخشد؛ هدفي كه با عبارت معروف سعيد حجاريان مبني بر «اصلاحات بي‌سر است»، بهتر قابل درك است.

سؤالي كه همچنان بدون پاسخ مي‌ماند آن است كه اصلاح‌طلباني كه بارها با رفتار و رويكردشان تلاش داشته‌اند ‌افكار و انديشه‌هاي حضرت امام‌(ره) را به موزه تاريخ بسپارند، چگونه مي‌توانند وجود نوادگان ايشان را به عنوان گزينه‌هاي اصلي خود بپذيرند جز آنكه از آنها به عنوان پلي براي رسيدن به قدرت استفاده كرده و پس از عبور از شرايط اضطرار، از آنها عدول كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/749507

ش.د9402995

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات