تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۸۷
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

نقشه راه اصلاح‌طلبان سردرگمي اصولگرايان

(روزنامه اعتماد ـ 1394/06/19 ـ شماره 3339 ـ صفحه 11)

گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالان سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

دو ديدار سياسي مهم براي اتحاد ملت

اعضاي شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در هفته‌اي كه گذشت به ديدار محمدرضا عارف و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رفتند تا ضمن بيان ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبانه خود از راهكار و مشورت‌هاي اين دو چهره نيز استفاده كنند.

عارف در ديدار با اعضاي اتحاد، اصلاح‌طلبان را وفادارترين افراد به انقلاب اسلامي ايران دانست و گفت: كساني كه به بركت انقلاب اسلامي صاحب تريبوني شده‌اند با چه جسارتي به خود اجازه مي‌دهند اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر و ضد ولايت فقيه معرفي كنند؟ عدهاي كه اين اتهامات را به اصلاح‌طلبان مي‌زنند كاش جسارت اين را هم داشتند كه بگويند در زمان پيروزي انقلاب چه مي‌كردند.

در اين ديدار ابتدا علي شكوري‌‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي ضمن تشكر از عارف براي حضور در نخستين كنگره حزب از مواضع سنجيده وي در تقويت همگرايي و انسجام اصلاح‌طلبان تقدير كرد و گفت: ما نيز همراه و همگام با اين جريان از ظرفيت و توان خود براي تقويت انسجام و اجماع اصلاح‌طلبان بهره خواهيم گرفت.

آنها سپس به ديدار آيت‌الله هاشمي رفتند. هاشمي نيز در اين ديدار ضمن با اهميت خواندن انتخابات اسفندماه گفت: در همه سال‌هاي پس از پيروزي، هميشه تندروها مانع گسترش تحزب در كشور بوده‌اند، هنوز هم مانع‌تراشي مي‌كنند، اما قانون اساسي و نگاه بزرگان نظام، مخالف اين ديدگاه است. اگر احزاب براي اهداف انقلاب و خدمت به مردم تشكيل مي‌شوند، بايد با ائتلاف، همگرايي و استفاده از ظرفيت‌هاي همفكران در ساير احزاب، مصالح و منافع ديني و ملي را در فعاليت‌ها در نظر بگيرند تا با انسجام و هم‌انديشي، خود را بازنده رقابت‌هاي انتخاباتي ندانند.

اعضاي شوراي مركزي سه‌شنبه هفته‌اي كه گذشت به پيشنهاد دبيركل اشرف بروجردي را به سمت جانشين دبيركل و معاون سياسي انتخاب كردند. همچنين حسين كاشفي نيز با راي شوراي مركزي معاون اجرايي دبيركل شد.

شوراي راهبردي هماهنگ با رهبر اصلاحات

شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان به ايستگاه آذربايجان شرقي رسيد و مرتضي حاجي و عباس‌دوزدوزاني با حضور در تبريز طي همايشي با شركت بيش از ٤٠٠ چهره اصلاح‌طلب استان، كار تشكيل شوراي راهبردي در اين استان را انجام دادند تا رفته‌رفته در تمامي استان‌ها اين شورا اعضاي خود را بشناسد. مرتضي حاجي در اين مراسم تصريح كرد: همه باهم بودن و نه همه براي من بايد راهبردي اصلي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد و تجربه تاريخي و اقدام اخلاقي دكتر محمدرضا عارف يك بار ديگر در اين انتخابات تكرار خواهد شد تا مجلسي همسو با برنامه و آرمان‌هاي دولت تشكيل شود. دكتر عارف در حالي كه موقعيتش و رايش برابر و يا حتي بعضا بيشتر از روحاني بود اما با صلاح‌ديد بزرگان اصلاحات و براي منافع ملي كنار رفت و پيروزي بزرگ اصلاح‌طلبان را در انتخابات ۹۲ رقم زد. حاجي با اشاره به راهبردهاي تبيين شده از طرف خاتمي اظهار داشت: راهبردهايي كه ما را به هدف مي‌رساند، همگي با هماهنگي آقاي خاتمي تنظيم شده است. درس بزرگي از انتخابات گذشته گرفتيم و آن اينكه جناب آقاي دكتر عارف، رفتاري در اخلاق سياسي نشان داد كه در تاريخ ماندگار شد. آقاي عارف در شرايطي كه فاصله چنداني هم از لحاظ راي‌آوري با آقاي دكتر روحاني نداشت، اما به دليل مصالح كشور، پذيرفت كه به ائتلاف و كناره‌گيري تمكين كند. اين اتفاق نبايد تنها يك بار مشاهده شود. شوراي مركز، همواركننده راه است اما تصميم‌هاي استان‌ها به عهده شوراي راهبردي خود استان‌ها خواهد بود. منتخب شوراي راهبردي بايد نمايندگي همه افكار و گروه‌هاي اصلاح‌طلب را به عهده بگيرد. نبايد منافع و افكار گروه‌هاي مختلف اصلاح‌طلب مورد غفلت واقع شود. از ۵۹۰ فعال اصلاح‌طلب شركت كننده دراين همايش ۴۴۵ نفر آنان در انتخابات اعضاي شوراي راهبردي استان آذربايجان شرقي شركت و به نامزدهاي مورد نظر راي دادند. در اين انتخابات از ميان ۸۰ كانديداي حاضر ۲۱ نفر بر حسب بيشترين آرا انتخاب شدند.

محمدرضا عارف در جمع اصلاح‌طلبان استان گيلان: بايد اصالت اصلاح‌طلبي را حفظ كرد

محمدرضا عارف در سفري دو روزه به استان گيلان شب گذشته در جمع اصلاح‌طلبان اين استان سخنراني كرد و از آخرين اقدامات و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس گفت. اين همايش با وجود برخي شايعات مبني بر لغو آن با استقبال كم‌نظير مردم روبه‌رو شد توسط جوانان و اصلاح‌طلبان گيلان برگزار شد.

رييس بنياد اميد ايرانيان با انتقاد از برخي اظهارنظري انتخاباتي گفت باعث تاسف است كه در برخي رسانه‌ها اظهارنظرهايي درباره انتخابات مجلس ديده مي‌شود كه نتيجه‌اش بي‌هويتي است در حالي كه بايد اصالت اصلاح‌طلبي را حفظ كرد. عارف در همايش عمومي اصلاح‌طلبان استان گيلان چند خبر انتخاباتي مطرح كرد. رييس بنياد اميد ايرانيان در اين همايش از تدوين برنامه‌هاي راهبردي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس خبر داد، او همچنين از تشكيل شورايي براي هماهنگي انتخابات مجلس در سراسر كشور توسط اصلاح‌طلبان خبر داد.

معاون اول دولت اصلاحات استان گيلان را مهد صبر و شكيبايي، شجاعت و ايمان دانست و تاكيد كرد استان گيلان مهد تفكر اصلاح‌طلبي است و ويژگي مهم اين استان حضور موثر و فعال در همه صحنه‌ها و رويدادهاي مهم كشور است. وي با گراميداشت ياد و خاطرات آيت‌الله سيدمحمود طالقاني و نيز سالگرد شهادت آيت‌الله مدني خاطرنشان كرد: راهبرد اختصاصي اصلاح‌طلبان كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس و ارتقاي جايگاه مجلس است. وي ادامه داد كه انتخابات در زماني برگزار مي‌شود كه كشور بيش از هر زمان ديگر نياز به يكپارچگي، اتحاد و همبستگي ملي دارد. خلق حماسه مانند ٢٤ خرداد و افزايش حضور مردم بايد دستور همه جريانات سياسي باشد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دستا‌وردهاي مذاكرات هسته‌اي اين دستاوردها را نتيجه حضور مردم در انتخابات ٢٤ خرداد ٩٢ دانست و خاطرنشان كرد كارشناسان تيم هسته‌اي ما بدون كوچك‌ترين راهي در برابر قدرت‌هاي بزرگ جهاني به پيروزي رسيدند و اين پيروزي نتيجه پشتوانه مردمي و حمايت‌هاي ارزشمند رهبر معظم انقلاب از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بود.

وي بر لزوم ترجيح منافع جبهه‌اي و گفتماني بر منافع حزبي و تشكيلاتي تاكيد كرد و گفت عملكرد جبهه‌اي اصلاح‌طلبان بايد ما را به ليست واحد در سراسر كشور برساند و به همين دليل رسيدن به اجماع كامل مهم‌ترين ضرورت امروز ما است.

عارف با بيان اينكه بايد با بالابردن سعه‌صبر و قدرت تعامل در داخل حزب و تشكيلات به تقويت جبهه اصلاحات كمك كنيم، تصريح كرد: بايد از هرگونه اقدامي كه باعث كاهش آرامش و نشاط در جامعه مي‌شود، پرهيز كرد. وي در همين زمينه خاطرنشان كرد بايد از هرگونه حاشيه‌سازي و پرداختن به حاشيه‌ها و درگيري‌هاي بي‌حاصل جناحي پرهيز كرد. رييس بنياد اميد ايرانيان به جوانان توصيه كرد در مقابل برخي اشتباهات و موضع‌گيري‌هاي فرضا غيرقابل قبول برآشفته نشوند و در شبكه‌هاي اجتماعي به آن پاسخ ندهند.

وي با تاكيد بر حفظ هويت گفتماني اصلاح‌طلبان تصريح كرد: در شناسايي و معرفي نامزدهاي شاخص بايد توجه شود كه آن فرد بايد علاوه بر داشتن ويژگي‌هاي فردي زمينه راي‌آوري بالا را هم داشته باشد. عارف درباره رويكرد اجرايي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بر محوريت حوزه‌هاي انتخابيه در معرفي كانديداهاي نهايي و نقش‌آفريني شوراي واحد استان و شوراهاي شهرستان با هدف رسيدن به يك ليست در استان تاكيد كرد. وي از تشكيل شوراي راهبري مركزي انتخابات توسط اصلاح‌طلبان خبر داد و گفت: شوراي راهبري مركزي اصلاح‌طلبان نقش هماهنگي بين شوراهاي استاني دارد و در خصوص ساز‌و‌كار انتخاباتي با هماهنگي با شوراهاي استان تصميماتي را اتخاذ مي‌كند كه انشا‌ءالله در آينده‌اي نزديك به اطلاع افكار عمومي خواهد رسيد. عارف در پايان تاكيد كرد: مبناي حركت اصلاح‌طلبان بايد همدلي و همگرايي و انسجام حداكثري در درون جبهه باشد. مبناي تصميم‌گيري نيز اخلاق‌مداري، عقلانيت و خرد جمعي باشد و مبناي حضور اصلاح‌طلبان در مجلس ارتقاي جايگاه مجلس، حركت برنامه‌اي در مجلس و رسيدن به مجلسي همراه با مردم و همگام با دولت باشد. شأن مجلس نبايد استيضاح وزرا باشد، بايد شأن مجلس را بالا برد.

احراز صلاحيت ؛ دغدغه چهره‌هاي اصلاح‌طلب

چهره‌هاي اصلاح‌طلب در هفته‌اي كه گذشت بيشترين تمركز خود را بر انتخابات و ملزومات آن قرار دادند. از اين ميان ابراهيم اصغرزاده، حسن رسولي و محمد رضا خاتمي بيش از ديگران به موضوع انتخابات پرداختند. محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در جديدترين اظهارات خود اعلام كرد كه اصلاح‌طلبان از مساله بررسي صلاحيت‌ها نگراني ندارند. خاتمي كه با خبرگزاري آنا وابسته به دانشگاه آزاد گفت‌وگو كرده با بيان اينكه اصلاح‌طلبان به دنبال تكرار مجلس ششم نيستند، گفته است: انتخابات آتي خيلي مهم خواهد بود چرا كه تجربه ١٠ سال گذشته را داريم. شما سير حوادث را ببينيد از انتخابات مجلس هفتم كه آن حذف شروع شد و بعد در انتخابات رياست‌جمهوري كه ماها دچار تفرق شديم و بعد در انتخابات سال ٨٨ كه آن حوادث تلخ رخ داد و بعد انتخابات سال ٩٢، مجموعه حوادث همه را سر عقل آورده است كه بايد در چنين مسيري حركت كرد. او در ادامه گفت: مهم نيست چقدر از نيروهاي اصلاح‌طلب را رد صلاحيت كنند؛ آنقدر نيروهاي اصلاح‌طلب در جامعه ما گسترده است كه امكان حذف كامل‌شان وجود ندارد. به شرطي كه اتحاد و انسجام را روي نامزدها داشته باشيم، مي‌توانيم به نتيحه مطلوب خود برسيم و ان‌شاءالله اين اتفاق هم خواهد افتاد. ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه رد صلاحيت‌هاي احتمالي منجر به كناره‌گيري اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس دهم نخواهد شد.

اصغرزاده در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به اينكه ردصلاحيت بعضي افراد براي ورود به مجلس شوراي اسلامي يا مجلس خبرگان موجب كناركشيدن ما نخواهد شد، گفت: هرچند بايد همه افرادي كه صلاحيت دارند در مجلس خبرگان و شوراي اسلامي نامزد شوند، اما در ‌‌نهايت همواره بين نامزد‌ها اختلاف وجود دارد و بايد اصلاح‌طلبان به كسي راي بدهند كه به ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبانه نزديك‌تر است و مي‌تواند شرايط زيست عمومي و زيست سياسي را بهبود ببخشد. او البته از انتخابات خبرگان هم غافل نشد و گفت: هرچند مجلس شوراي اسلامي در قانونگذاري و زندگي روزمره مردم مهم است اما مجلس خبرگان رهبري به لحاظ راهبردي به مراتب از مجلس شوراي اسلامي مهم‌تر است، چراكه در استراتژي‌هاي كلان نظام تاثير مي‌گذارد.

پايبندي كارگزاران به محوريت رهبر اصلاحات

حزب كارگزاران كه در هفته‌هاي گذشته از سوي تندروهاي جريان اصولگرا متهم به عبور از رهبر اصلاحات و عارف به نفع روحاني و لاريجاني شده است در طول هفته گذشته با موضع‌گيري صريح برخي اعضاي شوراي مركزي خود به اين اتهامات پاسخ داد.

شهربانو اماني، عضو شوراي مركزي اين حزب در گفت‌وگويي با «اعتماد» اعلام كرد كه كارگزاران و ديگر اصلاح‌طلبان بناي عبور از رهبر اصلاحات را ندارند و كارگزاران در انتخابات همراه با ساير اصلاح‌طلبان ذيل محور واحد كار خود را دنبال خواهند كرد.

محمد قوچاني ، ديگر عضو شوراي مركزي اين حزب نيز با بيان اينكه ما خود را يك اصلاح‌طلب تمام عيار مي‌دانيم، اظهار كرد: البته آزاديخواهي بر مردم‌سالاري را هم مقدم مي‌دانيم چون معتقد به حقوق غيرقابل انكار افراد هستيم كه آنان را در مقابل استبداد اقليت و استبداد اكثريت حفظ مي‌كند.

به گفته وي براي ما زماني مردم‌سالاري قابل دفاع است كه ناقض حقوق فردي نباشد اينجاست كه اين منشور به كار كارگزاراني بيايد، اگر فردا كسي خواست در شهر يا استان شما نامزد شود و نماينده اصلاح‌طلبان باشد اين منشور معيار شماست.

روز گذشته هم غلامحسين كرباسچي، دبيركل كارگزاران در تحليل آخرين وضعيت فضاي انتخاباتي گفت: دستگاه‌هاي نظارتي و دولت بايد طوري عمل كنند كه مردم در برابر انتخاب گروه‌هاي متفاوت با سليقه‌هاي گوناگون قرار گيرند، نه اينكه برخي نيروهاي داخل نظام را به بهانه‌هاي مختلف رد كنيم و فقط يك گروه كه با اسم‌هاي مختلف اما همه داراي يك سليقه هستند را جلوي مردم بگذاريم.

او در مورد نقش و شأن آيت‌الله هاشمي نيز گفت: موقعيت و شأن ايشان چه در زمان امام راحل و چه بعد از آن و جايگاه و نقش بي‌بديل ايشان در اصل و حفظ انقلاب چيزي نيست كه آنها بتوانند خللي بر آن ايجاد كنند. نمي‌دانم چرا نمي‌شود اين موضوعات را شفاف بيان كرد و برخي موضوعات به صورت شايعات مطرح مي‌شود كه محتواي آن براي امنيت نظام مضر است.

عبور موتلفه از هاشمي‌رفسنجاني

حزب موتلفه اسلامي روزهاي شلوغي را پشت‌سر مي‌گذارد. مديران اين حزب از يك سو پاي ثابت جلسات ائتلاف انتخاباتي اصولگرايانند و از سوي ديگر تلاش مي‌كنند تا در مقابله با جريان اصلاحات نقشي اساسي را ايفا كنند.

هر چند موتلفه‌اي‌ها در اين ميان بيش از ديگر گروه‌هاي اصولگرا فعاليت‌ها و ديدگاه‌هاي هاشمي‌رفسنجاني را رصد مي‌كنند و نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهند تا جايي كه اواسط همين هفته محمدكاظم انبارلويي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه و معاون سياسي اين حزب طي اظهاراتي پيرامون حمايت حزب موتلفه از هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه شما هيچگاه نخواهيد ديد كه كسي از موتلفه اسلامي با هاشمي پيمان ببندد، گفت: آقاي هاشمي هيچ‌وقت بعد از دولت اصلاحات در جريان اصولگرايي نبود، از زمان تشكيل كارگزاران اين آقا خودش را از اصولگرايي جدا كرد البته نبايد در مخالفت با هاشمي از رهبري جلو زد. البته جداي از اين مسائل حمايت از نظارت استصوابي شوراي نگهبان يكي ديگر از مهم‌ترين كنش‌هايي بود كه اين هفته، نوايش به عرصه افكار عمومي منتقل شد.

اسدالله بادامچيان از سران حزب موتلفه كه همزمان نايب‌رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري هم هست، در اظهاراتي گفت: هجمه‌ها به شوراي نگهبان براي تحت فشار گذاشتن اين شورا در موضوع بررسي صلاحيت‌ها در انتخابات است. وي افزود: آنهايي كه مخالف نظارت شوراي نگهبان هستند از ابتداي انقلاب در هر انتخاباتي به اين نهاد عالي هجمه وارد كرده و اتهام مي‌زنند و مي‌گويند رقابت سالم بايد باشد. اين افراد منافع خود را در زير سوال بردن شوراي نگهبان مي‌بينند. عده‌اي ديگر نيز اهداف باندي خود را به اهداف كشور ترجيح مي‌دهند و تنها به منافع خود فكر مي‌كنند و به دنبال راهي هستند تا به مجلس راه يابند.

از سوي ديگر محمدنبي حبيبي، دبيركل اين حزب بيشتر درباره ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان سخن گفت و اعلام كرد كه روند همگرايي اصولگرايان شيب معقولي دارد. حبيبي كه اين هفته در پايان نشست دبيران اين حزب سخن مي‌گفت، تصريح كرد: مشي موتلفه را خودش تعيين مي‌كند كه در جهت ائتلاف با همه تشكل‌ها و عناصر اصولگراست كه با حفظ سلايق و امور اختصاصي هر كدام در مشتركات نظام و ارزش‌هاي اصولي با هم همگرايي داشته باشند؛ ما اطمينان داريم كه راه را درست آمده‌ايم راه همان است كه بارها گفته‌ايم؛ «يك صدا، يك فهرست» با محوريت روحانيت، در خط ولايت.

اميدواري ولايتي به ائتلاف و دست رد ناطق به سينه اصولگرايان

در حالي كه اصولگرايان با فرمول‌هاي مختلف مانند شوراي هماهنگي يا فرمول١٠+٥ تلاش دارند تا ضريب ائتلاف انتخاباتي‌شان را بالا ببرند برخي خبرها حكايت از آن دارد كه آنها علاقه بسياري دارند تا علي اكبر ناطق نوري را وارد فرآيند تصميم‌گيري‌هاي‌شان كنند كه البته با «نه دوباره» شيخ نور مواجه شده‌اند. اين همان خبري است كه محسن كوهكن به خبرگزاري ايلنا داده و گفته است: ايشان يك شخصيت با فهم و زيرك و دلسوز نظام است با اين حال اطلاعات ما مي‌گويد ايشان حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان را نپذيرفتند اما هر‌گاه ايشان بخواهند، از حضور ايشان استقبال خواهيم كرد. اما همزمان با دست رد دوباره ناطق به درخواست اصولگرايان، علي اكبر ولايتي اظهار اميدواري كرده تا اصولگرايان به ائتلاف انتخاباتي دست يابند. ولايتي در همين رابطه گفته است: ائتلاف اصولگرايان، آرزوي همه اعضاي اين جريان است كه البته با تلاش‌هايي كه انجام مي‌شود قطعا محقق خواهد شد. وي در ادامه افزود: ائتلاف اصولگرايان آرزوي همه اعضاي اين جريان و در اين برهه زماني ضروري است. رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر لزوم تفاهم و همگرايي ميان احزاب طيف اصولگرايي تصريح كرد: همگرايي و ائتلاف قطعا باعث دلگرمي گروه‌هاي سياسي براي شركت در انتخابات بوده و باعث مي‌شود انتخابات پرشورتر شده و مردم نيز انتخابي اصلح داشته باشند. از ديگر سو حاميان سياسي محسن رضايي در جبهه ايستادگي توقع دارند تا مديران جريان اصولگرا از محسن رضايي براي حضور در جلسات همگرايي اصولگرايان دعوت به‌عمل آورند.

اين همان خواسته‌اي است كه حسين كنعاني‌مقدم از آن خبر داده. كنعاني مقدم گفته است: ما هم اخبار تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان را از رسانه‌ها و شخصيت‌ها شنيديم و به عنوان يك تشكل اصولگرا از وحدت جريان اصولگرا استقبال مي‌كنيم اما هنوز براي پيوستن به شوراي هماهنگي اصولگرايان به ارزيابي نرسيديم و با توجه به اينكه عضو جبهه ايستادگي هستيم برنامه‌هاي خود را در قالب اين جبهه ادامه خواهيم داد. كنعاني مقدم با اشاره به حضور محسن رضايي در سپاه خاطرنشان كرد: جبهه ايستادگي هميشه از نظرات آقاي رضايي استفاده كرده و اگر ايشان بار ديگر در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كنند جبهه ايستادگي نظرات خود را درباره ايشان اعلام خواهد كرد اما اين جريان يك جريان مستقل است و غيبت آقاي رضايي نيز تاثيري در فعاليت‌هاي اين جريان نخواهد داشت.

مخالفت باهنر با سه ضلعي اصولگرايان

محمدرضا باهنر، مرد لابي‌هاي مجلس بود اما حالا چند سالي است كه به دنبال جايگاهي بالاتر از لابي‌گري در مجلس است چه آنكه در گفت‌وگويي كه با «اعتماد» داشت گفت كه دوران بازيگري‌اش به‌سر رسيده و خود را كارگردان اصولگرايان مي‌داند. از بد حادثه او زماني خلعت كارگرداني براي خود دوخته كه اصولگرايان حال و روز خوشي ندارند. يك سوي اصولگرايي موتلفه، ايثارگران و پايداري هستند كه به گفته خود بيش از ٤٠ جلسه براي وحدت برگزار كرده‌اند. خروجي ٤٠ جلسه سه ضلعي اصولگرايان شوراي فقهايي مركب از آيات مصباح، موحدي كرماني و يزدي است.

اما باهنر صريح‌تر از هميشه مي‌گويد: ما شوراي فقها نداريم و آن را نمي‌پذيريم. ما جامعتين را داريم. البته برخي از دوستان ما مي‌گويند سه آيت‌الله باشند؛ آيت‌الله موحدي‌كرماني، آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مصباح‌يزدي. ما زير سايه جامعتين كار خود را انجام مي‌دهيم، البته در جامعه روحانيت، آيت‌الله موحدي‌كرماني و در جامعه مدرسين آيت‌الله يزدي براي ما بسيار محترم هستند.

او اين هفته طي اظهاراتي البته سخن سنگيني هم به دبيران كل جامعتين گفت: از نظر ما شخصيت حقوقي اين افراد در جايگاه دبيركل اين تشكل‌ها اهميت بيشتري دارد. يعني اگر اين عزيزان هستند، به‌خاطر حضورشان در جامعتين است. برخي از آقايان مي‌گويند سه نفر شخصيت حقيقي انتخاب كنيم كه ما در اين مورد با آنها اختلاف‌نظر داريم و نظر ما اين نيست.

وي افزود: اصلا سه ضلع منتفي است و ما آن را رد مي‌كنيم بنابراين ضلع چهارم و پنجم هم نخواهيم داشت. ما شوراي هماهنگي جريان اصولگرايي داريم. پايداري‌ها اكثرا ۴ يا ۵ سال است كه فعاليت سياسي دارند و اين رقم در برابر تجربه ۳۰ساله اصولگرايان قابل توجه نيست و اينكه قرار باشد ما در پايداري هضم ‌شويم درست نيست. دبيركل جبهه پيروان البته خود را مطيع جامعتين مي‌داند و راه را براي روزي كه تندروها بتوانند راي جامعتين را هم بزنند باز مي‌گذارد: ما زيرنظر دو جامعه كار مي‌كنيم و كاري هم به ديگران نداريم اما اينكه جامعه مدرسين و جامعه روحانيت بخواهند با آقاي مصباح‌يزدي مشورت كنند، به عهده خودشان است ما در اين مورد شرطي نگذاشتيم. ما هر آنچه را جامعتين تصميم بگيرد، قبول داريم. ما براي جامعتين شرط نمي‌گذاريم. ممكن است در جلسات خصوصي با آنها صحبت‌هايي داشته باشيم و نظرات شخصي خود را به آنها اعلام كنيم اما در رسانه‌ها چيزي نمي‌گوييم.

نقش‌آفريني كميته انتخابات جامعه روحانيت در شوراي ١٠+٥

پس از برگزاري همايش مشترك احزاب اصولگرا موتلفه، ‌پايداري و ايثارگران كه با حضور آيت‌الله مصباح و پيام تصويري آيت‌الله موحد‌ي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز همراه بود، حرف و حديث‌هايي درباره نقش راهبري جامعتين و آيت‌الله مصباح براي هدايت جريان اصولگرا مطرح شد. از سوي ديگر عليرضا زاكاني، دبيركل جمعيت رهپويان با تاكيد بر همگرايي همه اصولگرايان مي‌گويد: «ما نسبت به دوره‌هاي پيش جلوتر هستيم چراكه ما براي مجلس نهم در آذر ماه به چنين سامانه‌اي رسيديم.» از سويي ديگر حبيبي، دبيركل حزب موتلفه نيز تصريح مي‌كند: «ساز و كار رسيدن به فهرست مورد اجماع توسط شوراي هماهنگي اصولگرايان و نهايتا شوراي داوري تعيين خواهد شد. »همچنين محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان نيز به تشريح جزييات شوراي هماهنگي اصولگرايان پرداخت و از تشكيل شوراي ١٥ نفره اصولگرايان به زودي و با بهره‌گيري از ظرفيت جامعتين و آيت‌الله مصباح‌ خبر داد. با توجه به برخي تحليل‌ها مبني بر نقش محوري جامعه روحانيت در كميته داوري اين شورا و چگونگي تعامل روحانيت با اضلاع مختلف اصولگرا به عنوان يكي از محورهاي سه‌گانه راهبري اين جريان، غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت اعلام كرد در صورتي كه اختلافاتي به اين سه فقيه ارجاع شود، آنها قبول كرده‌اند كه داوري كرده و اختلافات را حل و فصل كنند و اين چيزي است كه مورد قبول مجموعه قرار دارد. مصباحي مقدم همچنين درباره سامانه ١٠+٥ اصولگرايان گفت: اصل اين مساله مورد اتفاق نظر است كه بايد سازوكاري داشته باشيم كه تركيبي از منتخبان دو جامعه باشد و احيانا افراد ديگري به‌علاوه شخصيت‌ها و نمايندگاني از گروه‌هاي اصولگرا تا شوراي هماهنگي اصولگرايان را تشكيل دهند.

وي افزود: جامعه روحانيت مبارز كميته انتخابات دارد كه قرار شد با استفاده از اين كميته اين مساله دنبال شود تا آن تركيب شكل بگيرد، تعدادي از اعضاي كميته انتخابات براي آن منظور در نظر گرفته مي‌شوند. مصباحي مقدم درباره نقش مصباح‌يزدي در فرآيند ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان گفت: آيت‌الله مصباح اعلام آمادگي كرد كه همراه با دبيركل جامعه روحانيت مبارز و حضرت آيت‌الله يزدي اگر اختلافي به اين بزرگواران ارجاع شود رسيدگي كرده و آن را حل و فصل كنند. جداي از اين موضوع، انتشار خبر ليست انتخاباتي مداحان مساله‌اي نبود كه اعضاي جامعه روحانيت مبارز نسبت به آن بي‌توجه باشند. همين بود كه احمد سالك، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز و نماينده فعلي مجلس طي اظهاراتي از مداحان سياسي انتقاد كرد و گفت: ارايه ليست از سوي مداحان باعث ايجاد تفرقه خواهد شد. وي تصريح كرد: هر كس بايد كار خود را انجام دهد، اگر در وظايف ديگران دخالت كنند، هم خودشان به مشكل برمي‌خورند وهم براي ديگران مشكل ايجاد مي‌كنند.

تشكيل خانه احزاب استاني و منشور وفاق، برنامه خانه احزاب

چراغ خانه احزاب به عنوان يكي از وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني در حوزه سياست داخلي پس از حرف و حديث‌هاي زيادي بالاخره روشن شد. حالا نمايندگان احزاب در قالب سه جريان و به صورت كنسرسيومي مي‌توانند مسائل و مشكلات صنفي خود را در اين نهاد صنفي حل و فصل كنند. هر چند مكان خانه احزاب هنوز مشخص نشده و محمدحسن‌غفوري‌فرد رييس دوره‌اي خانه احزاب طي ديداري با باقر قاليباف، شهردار تهران و رحماني‌فضلي، وزير كشور درصدد رفع اين مساله است اما گويا اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب تصميم گرفته‌اند تا خانه احزاب استاني را در سراسر كشور در آينده راه‌اندازي كنند تا از اين پس هر استان يك خانه احزاب داشته باشد.

اين خبري بود كه غفوري‌فرد اواسط اين هفته در گفت‌وگوي مطبوعاتي خود از آن خبر داد. رييس خانه احزاب ايران با اشاره به برنامه‌هاي خانه احزاب ايران براي شكل‌گيري تشكيلات خانه احزاب در استان‌ها، اظهار داشت: تشكيل خانه احزاب در استان‌ها يك فكر اوليه است و ما بنا داريم در آينده اين اقدام را انجام دهيم.

وي ادامه داد: هميشه به ما گفته‌اند كه اگر خانه احزاب در مركز مفيد است، چرا در استان‌ها شكل نمي‌گيرد. وي با اشاره به تصويب قانون فعاليت احزاب، جمعيت‌ها و انجمن‌هاي سياسي و صنفي در مجلس، افزود: در طرح اصلاح قانون احزاب كه در مجلس تصويب شد، احزاب ملي، استاني و محلي تعريف شده است. غفوري‌فرد گفت: هم‌اكنون همه احزاب ملي، استاني و محلي در خانه احزاب عضويت دارند و در صورت اجراي قانون احزاب ممكن است خانه احزاب فعلي، ملي شود و در همه استان‌ها شعبه داشته باشد. او همچنين طي اظهاراتي ديگر اعلام كرد كه كميته‌اي براي بازنگري آيين‌نامه اجرايي خانه احزاب تشكيل شده است.

حسن غفوري‌فرد با اشاره به جلسه شوراي مركزي خانه‌احزاب افزود: در جلسه خانه احزاب كه با حضور هيات رييسه جديد آغاز شد، مقرر شد تا آيين‌نامه اجرايي خانه احزاب توسط كميته‌اي بازنگري شود و براي اين منظور كميته‌اي با عضويت تمام اعضاي هيات رييسه و همچنين مصطفي كواكبيان و محمدجواد حق‌شناس تشكيل شد. وي با اشاره به برنامه‌هاي خانه احزاب گفت: در گذشته منشوري به نام منشور وفاق از سوي هيات رييسه تدوين شد و به امضاي تمام احزاب موجود رسيد كه بر اساس آن منشور قرار بود احزاب اختلافات خود را در خانه احزاب حل كرده و به رسانه‌ها و قوه‌قضاييه نكشانند. ما بنا داريم منشور وفاق را بازنگري كرده و آن را به امضاي همه احزاب برسانيم.

پيشنهاد انتخاباتي ايثارگران؛ كانديداتوري جوانان تحصيلكرده

مديران جمعيت ايثارگران براي انتخابات مجلس پيشنهاد ويژه انتخاباتي ديگري براي اصولگرايان دارند. پيشنهادي كه لطف‌الله فروزنده، سخنگوي اين تشكل سياسي طي اظهاراتي تا حدودي از كم و كيف آن خبر داد و گفت: نوآوري در انتخابات يك اصل براي اصولگرايان تلقي مي‌شود؛ از اين رو بايد نوآوري كنيم و جوانان تحصيلكرده‌اي را در انتخابات آتي معرفي كنيم. فروزنده از سوي ديگر پيشنهاد داد تا اصولگرايان نسبت به جريانات مخالف به‌جاي انفعال از استراتژي تهاجمي بهره ببرند. فروزنده همچنين با اشاره به حضور لاريجاني به عنوان كانديداي اصولگرايان در انتخابات مجلس، گفت: جريان دوم خرداد در قالب طرحي مي‌خواهد از اردوگاه اصولگرايان يك تعدادي را به‌نفع خود ببرد تا بتواند شعارهايش را محقق كند. از اين رو روي لاريجاني كار كرده‌اند و اين‌گونه القا كرده‌اند كه در انتخابات آتي طرفداران دولت راي مي‌آورند، اين در حالي است كه رييس مجلس تا امروز حاضر به وحدت با اصلاح‌طلبان نشده است.

از سوي ديگر حسين‌فدايي، دبيركل جمعيت ايثارگران هم طي اظهاراتي با تاكيد بر ضرورت وحدت اصولگرايان در شرايط فعلي كشور اظهار كرد: ما راهي جز اينكه با هم باشيم و با هم كار كنيم، نداريم. اصولگرايان بايد در انتخابات آينده و در مقابل رقبا ائتلاف و وحدت داشته باشند. وي تصريح كرد: دشمنان داخل و خارج تلاش مي‌كنند انسجام و وحدت اصولگرايي شكل نگيرد و اصولگرايان بايد با وحدت و صبوري و تدبير اين وحدتي كه شكل گرفته را پايدار پيش ببرند. خوشبختانه فضاي همدلي ميان اصولگرايان فضاي بسيار خوبي است و من اميد بسياري به وحدت اصولگرايان دارم. همچنين لطف‌الله فروزنده، قائم‌مقام جمعيت ايثارگران نيز در اين اجلاس گفت: روند تغييرات در شرايط دروني و محيطي نظام جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد كه با انسجام جبهه مخالفان نظام و تلاش براي تصرف بخشي از نهادهاي انتخابي، جهت تغيير رفتار و ساختار و حركت به سمت استحاله و براندازي انقلاب اسلامي شدت گرفته است. وي افزود: دشمن از طريق حمايت‌هاي دروغين از دولت جديد و همراه كردن افكار عمومي به دنبال ساماندهي مجدد سازمان راي و پيروزي در انتخابات خبرگان و مجلس است تا هدف نهايي آنها كه تخطئه و انزواي ارزش‌هاي اسلامي است را تحقق ببخشند. پرويز سروي، عضو ديگر ايثارگران كه عضو شوراي شهر تهران است هم در گفت‌وگويي با اشاره به انتخابات هيات رييسه شوراي شهر تهران گفت: پيروزي اصولگرايان در انتخابات هيات رييسه شوراي شهر تهران مدل موفقي براي وحدت اين جريان در انتخابات مجلس و خبرگان است و نشان مي‌دهد كه اگر اصولگرايان خواسته‌هاي گروهي و جناحي را كنار بگذارند و به مصالح بزرگ‌تري فكر كنند، مي‌توانند به پيروزي‌هاي بزرگ‌تر دست پيدا كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=25047

ش.د9404857

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات