تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۱۰
گفتگوی آفتاب یزد با شهربانو امانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

کارگزاران تابع نظر عارف است

مقدمه: در طول 36سالی که از آغاز انقلاب اسلامی می‌گذرد، وحدت رویه و یک صدایی چنان در میان اصلاح‌طلبان ریشه دوانده که با ذات و ماهیتشان یکی شده است. اردوگاه اصلاح‌طلبان همواره در معرض طوفان حوادث قرار گرفته و فراز و فرودهای بسیاری را متحمل شده است، اما عاملی که کشتی اصلاح‌طلبی را از غرق شدن در دریای متلاطم سیاست ایران رهانیده، همان اتحاد و پایگاه اجتماعی‌شان در میان آحاد ملت ایران بوده است. این روزها نیز، در آستانه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، این وحدت و یکرنگی اصلاح‌طلبان بیش از پیش رخ می‌نماید و نوید یک پیروزی بی قید و شرط و قطعی را، آن هم در شرایطی که رقیب تنها به صورت دکوری و نمایشی به وحدت رسیده است، سر می‌دهد. منتها اکنون که همه شرایط برای جشن گرفتن یک پیروزی بزرگ فراهم است و اصلاح‌طلبان حتی برای ردصلاحیت‌ها هم برنامه ریزی مدون کرده اند، اظهارنظرِ یک چهره اصلاح‌طلب متعلق به یک حزب ساخته شده در دولت سازندگی، مبنی بر اینکه «به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت» به شدت در ذوق‌ها می‌زند! آن هم وقتی از دهان محمد عطریانفری خارج شود که اکنون عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. حزبی که با وجود برخی موضع گیری‌های متفاوت خود، بر اساس ماهیت اصلاح‌طلبانه اش پذیرفت که تحت لوای «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» قرار گیرد تا اتحاد و همدلی میان این جناح سیاسی، نمایان تر و مبرهن‌تر شود. بر همین اساس اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران بر این باورند که اظهارات عطریانفر شخصی بوده است و تصمیمات حزب کارگزاران براساس نظر رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گرفته می‌شود. البته از این اظهارنظر ثقیل تر، تیتر یک کردن آن به وسیله یکی از رسانه‌هاست که زدن گل به خودی است! در راستای صحبت‌های عطریانفر «آفتاب یزد» با شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / مریم علیزاده‌منصوری

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/13 ـ شماره 4514 ـ صفحه 15)

* آقای عطریانفر به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران در گفتگویی اظهار کرده است که «به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت و اصلاح‌طلبان یک اقلیت قدرتمند تشکیل خواهند داد» موضع شما به عنوان یک کارگزارانی نسبت به حرف‌های ایشان چیست؟

** ببینید اگر روی نقشه و راهبردی که شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده‌اند، اجماع به وجود نیاید با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان در یک محدوده زمانی اندک قرار دارند و از رسانه‌های کمتری برخوردارند یعنی به جز پایگاه رای مردم هیچ تمهیداتی برای آینده در اختیار ندارند، نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند. در چنین شرایطی تحلیل آقای عطریانفر درست از آب درخواهد آمد. آقای عطریانفر به عنوان یک فرد اصلاح‌طلبِ علاقه‌مند به گفتمان اصلاح‌طلبی، مطمئنا دوست دارد که اکثر کرسی‌های بهارستان را اصلاح‌طلبان پر کنند. منتها تنها بیان آرزوها و امیال نمی‌تواند درست باشد . خوشبختانه در بخش کاندیداتوری، گام اول را چهره‌های شناخته شده برداشتند و حتی لایه‌های بعدی اصلاح‌طلبان هم متشکل از افراد کارکشته و قدرتمند است. اما اگر اصلاح‌طلبان مدیریت نکنند و از رقابت درون جبهه ای نپرهیزند و آن را به حداقل یا حتی به صفر نرسانند، ممکن است پیش‌بینی‌های آقای عطریانفر درست از آب در بیاید.

* آیا موضع آقای عطریانفر و اظهارنظری که در این زمینه داشته است ، موضع کل حزب کارگزاران است؟

** خیر، نظر ایشان کاملا شخصی بوده است . ببینید مواضع حزب کارگزاران به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب و یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، پس از تصویب شورای مرکزی، توسط دبیرکل یا سخنگو اطلاع رسانی می‌شود. من هم نسبت به این موضوع نظر شخصی ام را بیان می‌کنم، ممکن است نظر حزب چنین نباشد. نظر رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبی نظر حزب کارگزاران است. به طور کلی چنانچه آن تمهیدات لازم مثل رسانه‌ها برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم نشود، هر اتفاقی ممکن است بیفتد. رسانه‌ها نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. درست است که در شبکه‌های اجتماعی فضای کلی به نفع اصلاح‌طلبان است اما خب صدا و سیما بزرگ ترین و اصلی ترین رسانه کشور در اختیار ما نیست و در چنین وضعیتی شرط پیروزی، اجماع و ائتلاف حداکثری است. کسانی در جناح مقابل در راس قدرت هستند که از هزاران میلیارد تومان بودجه عمومی بهره می‌برند و برای پیروزی در انتخابات، هزینه می‌کنند در مقابل اصلاح‌طلبان جز اجماع زیر نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان و ارتباط چهره به چهره با مردم که آن هم توسط گروهی تندرو برهم زده می‌شود، تمهیدات دیگری در اختیارشان نیست و با همین دو چیزی که در اختیار دارند به علاوه محبوبیت و پایگاه مردمی شان باید بتوانند رای بالقوه شان را بالفعل تبدیل کنند.

* اکنون اتحادی که میان اصلاح‌طلبان وجود دارد بسیار چشمگیر است . چیزی که واقعا اردوگاه حریف بویی از آن نبرده است در چنین شرایطی به نظر شما بهتر نیست که وحدت رویه اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها نشان داده شود و چهره‌های اصلاح‌طلب از پیروزی خودشان در انتخابات آینده سخن بگویند تا اینکه رقیب که اتفاقا منفعل هم هست را برنده انتخابات مجلس اعلام کنند؟

** ببینید اظهارنظر یک فرد اصلاح‌طلب واقعا نمی‌تواند تعیین کننده و نگران کننده باشد و رقیب هم با یک اظهارنظر احساس پیروزی نمی‌کند. تحلیل هر فردی در شورای سیاستگذاری می‌تواند دریچه ای باشد که از طریق آن مسائل را بررسی و تحلیل کرد اگر ما در حوزه‌های مختلف به وحدت و اتحاد دست نیابیم ممکن است آن اتفاق بیفتد. اکنون گام بعدی اصلاح‌طلبان بعد از اعلام نظر شورای نگهبان این است که به کاندیداهای واحد برای کرسی‌های مورد نیاز حوزه‌های انتخابیه برسند. بله اگر این اتفاق بیفتد و گروهی از کاندیداها به نفع دیگران کناره‌گیری کنند به گمان من سبد آراء اصلاح‌طلبان پربارتر خواهد شد . من بر این باورم که حتما باید تحلیل آقای عطریانفر را هم در نظر داشت . چه تضمینی برای پیروزی وجود دارد؟ باید به همه جوانب توجه کرد. ما فقط در اردوگاه خودمان می‌توانیم مانور قدرت دهیم، هیئت‌های نظارت و همه حاکمیت که دست ما نیست. اگر قاطبه کاندیدا‌ها تایید شود قطع به یقین جبهه بزرگ اصلاحات پیروز میدان خواهد شد و کسی هم نقیصی نمی‌تواند مطرح کند. در چنین شرایطی می‌توان شاهد مشارکت حداکثری مردم هم بود و آنچه از صندوق‌های رای بیرون می‌آید بیشتر اسامی اصلاح‌طلبان است.

* با توجه به اینکه تنها دوماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده و تمامی سیاستگذاری‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبان صورت گرفته است، بیان چنین مطالبی چه ضرورتی دارد . آیا توپ را در زمین حریف انداختن نیست؟

** ببینید حرف‌های مثبت زدن بسیار خوب است . اما نباید بالش پرقو زیر سرمان بگذاریم و رویا ببافیم بدنه اجتماعی هنوز حرکت نکرده است و چون اصلاح‌طلبان رسانه ای در اختیار ندارند، نمی‌توان گفت که حتما پیروز هستند. شما نگاه کنید اکنون رسانه‌ها و تریبون‌های مهم که در اختیار یک جریان سیاسی قرار دارند، چه مسائلی را به جامعه پمپاژ می‌کنند؟ مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که یک کاندیدا با 20 درصد رای می‌تواند انتخاب و منتخب مردم شود پس رای آوردن جناح رقیب با وجود این همه امکانات اصلا سخت نیست. مثلا جمعیت آبادگران خیلی زیرپوستی و با قدرت رسانه‌ای در حال برنامه ریزی برای انتخابات است و ثروت هم دارد. خب با جمیع این موارد بعید نیست برنده هم شود.

* واکنش حزب کارگزاران به این سخنان آقای عطریانفر چه خواهد بود؟

** آقای عطریانفر به عنوان یک عضو کارگزاران و یک شهروند در کشور شخصا اظهار نظر کرده است که به‌هیچ‌وجه سنخیتی با مواضع کارگزاران ندارد. نظر جمعی حزب کارگزاران چنین نیست.

* پیش بینی حزب کارگزاران چیست؟ آیا مجلس آینده اصلاح‌طلب خواهد بود یا اصولگرا؟

** اکثریت مجلس آینده با اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان خواهد بود و استراتژی حزب کارگزاران دقیقا براساس برنامه‌های شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تعیین می‌شود و تحت فرمان ریاست این شورا نیز است. البته باز هم می‌گویم که بد نیست گاهی از زاویه دید آقای عطریانفر هم به قضایا نگاه شود، ببینید مواضع حزب کاملا مبرهن و روشن است اما اظهارنظر و تحلیل یک فردهم بر اساس دموکراسی است. تلاش حزب کارگزاران زیر نظر شورای سیاستگذاری بر این است که کرسی‌های مجلس آینده را اصلاح‌طلبان پر کنند.

* آیا حزب کارگزاران، ریاست مجلس دکتر عارف را قبول دارد؟

** حزب کارگزاران هم مثل همه احزاب اصلاح‌طلب سرلیستی دکتر عارف را پذیرفته است. سرلیست بودن به معنای رئیس مجلس شدن است که البته این مهم ائتلاف و اتحاد حداکثری اصلاح طلبان را می‌طلبد. آقای دکتر عارف چهره با اخلاق و مقبول تمامی اصلاح‌طلبان است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=23158

ش.د9404964

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات