صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۱۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 9 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

گزارش اکونومیست از تشدید کارشکنی‌های آمریکا در پسابرجام

هفته‌نامه‌ اقتصادی اکونومیست در گزارشی تاکید کرد ایران فرصتی بزرگ برای نجات و سرمایه‌گذاری است اما مزاحمت‌های آمریکا پس از برجام مانع از عملی شدن این فرصت بزرگ برای تجار و سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

اکونومیست می‌نویسد: ایران، وعده‌گاه بزرگ تجارت است و ایران، فرصتی است که در هر نسل فقط یک بار اتفاق می‌افتد. ظرف چند دهه اخیر تاریخ جهان؛ ایران، بزرگ‌ترین بازار جدید تازه وارد به اقتصاد جهان است. بلافاصله بعد از لغو تحریم‌های ایران، سیلی از سرمایه‌گذاران خارجی به سمت تهران هجوم بردند. ماه گذشته «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا وارد ایران شد. او آخرین حلقه از زنجیره‌ طولانی تجار و بازرگانانی بود که به امید ورود به یک عصر طلایی مناسبات صنعتی میان دو کشور وارد ایران شد.

این نشریه می‌افزاید: با وجود این اشتیاق، آمریکا همچنان مانع از دسترسی شرکت‌های دارای تعامل با ایران به سیستم چرخه دلار است.این ممنوعیت مانند شبحی بر سر بانکهای خارجی سنگینی می‌کند. بانکها از ترس مجازات شدن بدست آمریکا از کار کردن با ایران طفره می‌روند.

این نشریه اقتصادی خاطرنشان کرد: از سال 2009 «اداره کنترل دارایی‌های خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا تمام شرکتها و اشخاصی را که با ایران معامله کرده بودند مجموعا 14 میلیارد دلار جریمه کرد.

اگر بانکی در کار نباشد تمام قراردادهای بزرگ هم نهایی نخواهد شد.

یک تاجر گندم که در دوران تحریمها با توزیع‌کنندگان گندم در آمریکا کار می‌کرد با تمسخر درباره وضعیت موجود می‌گوید: «ای‌کاش تحریمها هنوز هم سرجایش مانده بود. حداقل بانکها در آن موقع می‌دانستند چه کار باید بکنند و چه کار نباید بکنند. اما امروز این حقوقدانان هستند که تصمیم می‌گیرند نه تجار. با این شرایط؛ امیدی به بهبود اوضاع نیست.»

اکونومیست می‌افزاید: برای رفع مشکل، آژانس‌های تامین اعتبار صادرات در اروپا؛ وارد عمل شده و اعتبارهایی را به ایران اختصاص داده‌اند. تعداد معدودی از بانک‌های اروپایی مانند KBC‌ بلژیک و DZ Bank آلمان عقد قرارداد با ایران را شروع کرده‌اند. لابد پیشقدم شدن این بانکها برای کار کردن با ایران به این دلیل بوده است که آنها در آمریکا حضور ندارند. اما اینها هم حق تجارت کردن با دلار را ندارند مگر آنکه این دلارها به گفته آمریکایی‌ها در خارج از خاک آمریکا موجود باشد.

اکونومیست می‌نویسد: در تهران سرمایه‌داران و تجار و مسئولان کشور می‌گویند که ریشه مانع‌تراشی‌ها از خارج از کشور است. آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران می‌گوید که آمریکا فقط «روی کاغذ» تحریمها را برداشته است.

مدیرعامل «ایرباس» ماه گذشته به تهران سفر کرد اما قرارداد فروش این هواپیماها به ایران هنوز نهایی نشده است. قرار بود در ماه جاری میلادی یک مجمع تجاری بین‌المللی برگزار شود که لغو شد.

وزارت نفت ایران هم قول داده بود مجمع مشابهی را در لندن تشکیل دهد که تاکنون پنج بار برگزاری آن را لغو کرده است.

«علیرضا صادقیان» صاحب یک شرکت تجارت الکترونیک در ایران به نام «نت برگ» هم در گلایه از وضعیت موجود می‌گوید: «یک سرور آمریکایی امسال تمام وب‌سایت‌های خود را بدون اعلام قبلی بست. آنها در دوران تحریمها چنین کاری انجام نمی‌دادند.»

به دنبال لغو تحریمها، دولت آمریکا کار صدور ویزا برای اروپایی‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند، هم با مشکلاتی مواجه کرده است.

یک مشاور حقوقی در لندن که مشاوره به شرکتهایی که قصد کار کردن با ایران را دارند، ارائه می‌دهد در این زمینه توضیح می‌دهد که همه تجاری که به ایران سفر می‌کنند نباید از ابزار و لوازم ارتباطات الکترونیک نظیر آی‌پد، مایکروسافت و پاور‌پوینت و امثالهم استفاده کنند.

مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود.

ایران شادمان است، حال که اجازه فروش نفت را دارد می‌تواند تمام درآمد آن را صرف امور زیربنایی کشور کند.

اما به رغم افزایش تولید؛ درآمد ایران از محل فروش نفت کاهش خواهد یافت.

در سال 2010 درآمد حاصل از فروش نفت ایران 125 میلیارد دلار بود و امسال با توجه به قیمت پایین نفت این درآمد به 25 میلیارد دلار رسید.

جای خالی انصاف و هوشمندی در مسئولیت‌گریزی دولت

مدیران دولتی تا کی می‌خواهند تقصیرها را گردن مسئولان قبلی بیاندازند و با متهم کردن آنها، فرافکنی کنند.

وبسایت الف در تحلیلی نوشت: بیش از نیمی از عمر ریاست‌جمهوری آقای روحانی گذشته است تا کی می‌توان ذهن مردم را با ارجاع‌های درست و غلط از درگیر شدن با این سوال که «دولت فعلی برای حل مشکلات اساسی چه کرده است؟» منحرف کرد.

بیژن مقدم در این تحلیل خاطر نشان کرد: دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی و خلاف برجام دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسلم ایران را مصادره کرده است اما معاون اول آقای روحانی به جای حمله به آمریکا و تشریح اقدامات دولت برای صیانت و باز پس‌گیری اموال ایران، انگشت اتهام را متوجه دولت قبل می‌کند. این روش تخریبی که هیچ نشانی از انصاف و اخلاق و هوشمندی سیاسی در آن دیده نمی‌شود پایه‌گذار بداخلاقی‌ها و تعمیق کینه‌هایی است که باید زدوده شود اما نمی‌گذارند.

نویسنده با بیان اینکه «در پی دفاع از همه رفتارها و تصمیمات سیاستهای دولت گذشته نیست اما فرافکنی و پنهان شدن پشت شعارهای مردم فریب و سیاه‌نمایی گذشته کشور را نیز نه در شان دولت و رئیس‌جمهور فعلی می‌داند و نه آن را راهکاری برای پاسخ به دغدغه‌های معیشتی مردم» تصریح می‌کند: دولتی که مدعی است همه ژنرال‌ها را در حوزه‌های اقتصادی، نفتی و تجاری بکار گرفته نباید به روش‌های دم‌دستی و نخ‌نما شده مدیران و انسان‌های ضعیف تمسک بجوید. آقای روحانی! مسئولان محترم! نباید ادامه دهنده راه غلط پیشینیان خود و پایه‌گذار روش‌های غلط برای آیندگان باشید. فراموش نکنید دیگران پس از شما همان راهی را می‌روند که شما رفتید و همانگونه درباره شما سخن می‌گویند و قضاوت می‌کنند که شما کردید. این درس تاریخ به ماست. اگر به فکر مردم و دغدغه‌هایشان نیستید حداقل به فکر آینده خود باشید.

نویسنده این بخش از نامه امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر را مورد تأکید قرار داده است که؛ ای مالک، آگاه باش که تو را به شهرهایی روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانی در آن به عدالت و ستم حکومت کردند، و مردم به وضع تو به همان صورت می‌نگرند که تو به حاکمان پیش از خود می‌نگریسته‌ای، و همان را در حق تو می‌گویند که تو درباره حاکمان گذشته (مصر) می‌گفته‌ای، شایستگان را به ذکر خیری که خداوند بر زبان بندگانش جاری می‌کند می‌توان شناخت. پس باید محبوبترین اندوخته‌ها در نزد تو عمل صالح باشد. بنابراین بر هواهایت مسلط باش، نسبت به خود از آنچه بر تو حلال نیست بخل بورز، زیرا بخل به خود انصاف دادن از خود است در رابطه با آنچه محبوب یا منفور انسان است. (نهج‌البلاغه‌/نامه 53)

حمایت مشکوک فرزند هاشمی از یک مجرم امنیتی

یاسر هاشمی در اقدامی مشکوک و سؤال‌برانگیز از چند روزنامه‌نگار محکوم به خاطر جرایم جاسوسی و ضد امنیتی جانبداری کرد.

وی صدور حکم 5 تا 10 سال زندان برای عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی (مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد)، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز را شوک خواند. مازندرانی از عوامل فتنه‌گری است که چندین بار بازداشت شد و ارتباطات نزدیکی با برخی اعضای خانواده هاشمی به ویژه مهدی هاشمی دارد.

یاسر هاشمی در روزنامه فرهیختگان نوشت: اگرچه در مورد پرونده قضایی و حکم صادر شده اطلاع دقیق نداشته و قصد ورود به ماهیت قضایی این پرونده و اظهارنظر در مورد آن را ندارم اما نمی‌توانم کتمان کنم از اینکه چند جوان روزنامه‌نگار که می‌توانند برای کشور مفید باشند به چنین حبس‌های طولانی و درازمدت محکوم شده‌اند، از صمیم قلب ناراحت شدم.

حداقل در مورد احسان مازندرانی که چند سالی است وی را به واسطه همکاری در هیأت مؤسس و روزنامه دانشگاه آزاد اسلامی می‌شناختم، می‌توانم بگویم که انگیزه خدمت به کشور و مردم را دارد و قطعاً سایر روزنامه‌نگارانی که به صورتی مشابه محکوم شده‌اند نیز در صورت در اختیار داشتن فرصت از خدمت به کشور و مردم خود مضایقه ندارند.

از خود می‌پرسم آیا واقعاً نظامی که قریب به چهار دهه از عمر آن می‌گذرد و طی این مدت طولانی بحران‌های بزرگ و چالش‌های عمیقی نظیر جنگ تحمیلی، ترورها و معضلات گوناگون امنیتی، اقتصادی و سیاسی را پشت سر گذاشته است، در برابر چند روزنامه‌نگار جوان آسیب‌پذیر است که اتهام آنان را تا حد اقدام علیه امنیت کشور تلقی کنیم؟ آیا این به تنزل جایگاه دفاعی و امنیتی نظام در خارج و داخل کشور نمی‌انجامد؟ آیا بر فرض آنکه این روزنامه‌نگاران از سر جوانی و هیجان و شور حاکم به این طیف، خطایی مرتکب شده باشند - که به دلیل عدم اطلاع از پرونده آنها، در این مورد هم نمی‌توانم قضاوت کنم- بهتر نیست مسئولان امنیتی و قضایی کشور با برخورد توأم با سعه صدر، فرصت جبران و خدمت را برای آنها فراهم کنند؟ بازداشت احسان مازندرانی و تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران حامی دولت در سال گذشته که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام گرفته بود، موجب ایجاد هزینه برای نظام شد و حتی به واکنش و ابراز نارضایتی رئیس جمهور انجامید.

درباره این موضع عجیب و جانبدارانه یاسر هاشمی چند نکته قابل تأمل است: 1- اگر شما واقعاً از محتوای پرونده اطلاعی ندارید چرا از یک مجرم امنیتی و جاسوسی دفاع می‌کنید؟ 2- چرا این قبیل مجرمان خطرناک و دارای اسناد خیانت با شما ارتباطات دقیق دارند؟ 3- جرم این افراد جاسوسی نیست، بلکه جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی و کمک به پروژه نفوذ دشمن است. چرا آنها را روزنامه‌نگار خدوم به نظام جا می‌زنید؟ 4- نقش امثال مهدی و فائزه و یاسر هاشمی در راه دادن عناصر ضد انقلابی مانند عبدالحسین هراتی (عنصر هتاک به امام و حامی فتنه) به دفتر نزدیکان و مشاوران ارشد آقای هاشمی چیست؟ و نقش ویرانگر این نفوذها تا کجا می‌تواند تداوم داشته باشد؟ یا چه کسانی روزنامه نظام با پول بیت‌المال را به دست فتنه‌گران و عناصر نفوذی می‌سپارند؟ 5- برخورد با نفوذی‌ها و عوامل خرابکار بیگانه چه دخلی به همدلی دارد؟

یادآور می‌شود اتهام احراز شده 4 متهم اخیر فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجماع و تبانی علیه امنیت و ارتباط با دولت‌های بیگانه است.

دستاورد «تقریباً هیچ» میزبانی 150 هیئت تجاری در پسابرجام

150 هیئت خارجی در 100 روزه پس از اجرای برجام به ایران آمدند و رفتند اما هیچ قرارداد رسمی با آنها منعقد نشد.

به گزارش نسیم آن‌لاین در یک سال گذشته به خصوص در ماه‌های قبل و بعد برجام شاهد حضور هیئت‌های تجاری متعددی در ایران بودیم. در این بین چند هیئت تجاری از کشورمان هم توانستند چند سفر به کشورهای اروپایی داشته باشند. این سفرها این ذهنیت را تقویت می‌کند که دستاورد بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور پدید آمده و قراردادهای متعدد تجاری و اقتصادی در این مدت به امضا رسیده است. اما به نظر می‌رسد که واقعیت متفاوت با آن چیزی باشد که مردم تصور می‌کنند.

تفاهمنامه‌هایی که در این مدت در جلوی دوربین‌های رسانه‌ها به تصویر کشیده شده هیچ شباهتی به قراردادهای قطعی ندارد و تنها در حد همان تفاهمنامه‌هایی است که تضمین اجرا ندارد. با این وجود دولتمردان همچنان با افتخار به سفرهای صورت گرفته و امضای تفاهمنامه با کشورهای دیگر مدعی هستند که این سفرها تأثیرات بسیار فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

چندی پیش رئیس جمهور در نشست خبری خود گفت که بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از برجام 102 قرارداد تجاری منعقد شده است. ادعایی که از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی رد شد. همچنین روحانی در سفر خود به سمنان هم در پاسخ به منتقدینی که معتقد بودند بعد از برجام هیچ دستاورد اقتصادی به دست نیامده، اعلام کرد که مگر می‌شود این همه هیئت تجاری با پرداخت هزینه‌های متعدد به ایران بیاید ولی هیچ قراردادی امضا نشود!

چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نسبت به موضع سفرهای متعدد هیئت تجاری واکنش نشان دادند. ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه سال گذشته تصریح کردند که «این رفت و آمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته و باید اثر آنها روی زمین معلوم باشد و روی کاغذ فایده‌ای ندارد که بنشینید مذاکره کنید.»

در حال حاضر به نظر می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دنیا با وجود وصل نشدن سوئیفت و ال‌سی و مشکلات بانکی که در این خصوص وجود دارد از ترس آمریکا حاضر به انعقاد قرارداد رسمی با ایران نیستند. نمونه این رفتار را می‌توان در سفر رئیس جمهور به پاریس دانست که طی آن تفاهمنامه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی ایران و مدیرعامل ایرباس برای خرید هواپیمای مسافربری امضا شد. با وجود این تفاهمنامه متأسفانه طرف فرانسوی هنوز حاضر نشده حتی یک هواپیما هم به ایران بدهد. مسئولان وزارت راه هم در توجیه این تأخیر ایرباس اعلام کرده‌اند که قرارداد نهایی ایران و ایرباس در خرداد ماه امضا شد.

بررسی نسیم آن‌لاین از 21 تاجر بزرگ نشان می‌دهد که تمام این 21 تاجر سرشناس معتقدند هیچ قرارداد واقعی و قابل اجرا در سفر 150 هیئت تجاری خارجی منعقد نشده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*اوباما در سفر اخیر به عربستان با درخواست‌های متعدد سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مواجه شد ولی تمامی آنها را رد کرد. به گزارش وبگاه "پرونده دبکا" که با شبکه اطلاعاتی صهیونیست مرتبط است اوباما در اجلاس ریاض درخواست شیوخ خلیج فارس برای قطع حمایت آمریکا از حیدرالعبادی نخست وزیرعراق را رد کرد. وی همچنین تقاضای فروش جنگنده‌های اف 35 به شیوخ برای مقابله با موشک‌های ایران را رد کرد.

*رسانه‌های جهان عرب از تلاش شاهزاده محمد بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت عربستان خبر دادند. سایت روزنامه السفیر نوشت: سند چشم‌انداز 2030 که محمد بن سلمان منتشر کرده نخستین انقلاب علیه تفکر وهابی و سندی برای کسب اعتماد غرب جهت رسیدن به تاج وتخت است. بر اساس این گزارش محمد بن سلمان درصدد جایگزین کردن یک اقتصاد برای مرحله پس از صرفنظر کردن آمریکا از نفت عربستان است و شیوه آموزش مطرح شده در سند چشم‌انداز پاسخ به اصرار آمریکا برای اصلاحات آموزشی و جدا کردن تفکر وهابی از آنست. وی در زمینه جایگاه زن نیز در سند چشم‌انداز مطالبی آورده که پیامی آشکار برای کشورهای غربی دارد البته باید منتظر واکنش وهابی‌ها به این اصلاحات بود.

*********************************

روزنامه خراسان**

پارس نیوز نوشت:

حکام آل سعود هر روز شروط خود را برای پذیرش حجاج ایرانی افزایش می دهند که به دلیل عدم پذیرش این شروط غیر منطقی احتمالا حاجیان از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به عربستان اعزام نخواهند شد.برخی شنیده ها حاکی از آن است که حمل و نقل هوایی، صدور ویزا برای ایرانی‌ها، دستبند الکتریکی برای حجاج ایرانی، عدم برگزاری مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین، عدم مجوز توزیع نشریات آموزشی بین حجاج ایرانی و... از جمله شروط و محدودیت هایی است که آل سعود در مذاکره با مسئولین ایرانی مطرح ساخته اند.گفته می شود یک هیئت آمریکایی مشاوره وزارت حج و اوقاف سعودی در برگزاری حج سال‌جاری را بر عهده گرفته است.

انتخاب خبرداد :

القدس العربی نوشت:ملک سلمان در دیدار با اوباما به صراحت مشکلات روابط دوجانبه و به خصوص نگرانی ها از حمایت واشنگتن از تهران را منتقل کرد."با وجود استقبال سرد از باراک اوباما به هنگام ورود به پایتخت عربستان، سعودی ها، قراردادهایی را که با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به امضا رساندند، رضایت بخش توصیف کردند.

جهان نیوز مدعی شد :

محمدحسن قدیری‌ابیانه در ابتدای مناظره با صادق زیباکلام که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با انتقاد از رفتار دولت در انتخابات هفت اسفند ادعا کرد: دولت 2 میلیارد تومان را با چک دولتی در اختیار یکی از نامزدهای اصلاح طلب قرار داد، البته این نامزد انتخابات رد صلاحیت شد اما این از خطای دولت کم نخواهد کرد.وی افزود: حساسیتی از سوی اصلاح طلبان در خصوص این فساد بزرگ مشاهده نکردیم؛ از سازمان بازرسی، دستگاه قضا و نمایندگان مجلس درخواست دارم که این موضوع را بررسی و با آن برخورد کنند.

عصرایران نوشت:

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در واکنش به ادعای اخیر حداد عادل در باره دخالت دولت در انتخابات و همچنین هشدار آیت‌ا... موحدی کرمانی در این مورد گفت: «خود این آقایان در مرحله اول در صحنه رقابت بودند و در این مورد هیچ صحبتی نکردند. نمی‌دانم الان چگونه احساس می‌کنند دولت قصد دخالت در انتخابات را دارد؟»وی خاطر نشان کرد: «همان کسانی که دور اول را برگزار کردند مسئول برگزاری این دور نیز هستند. »

انتخاب مدعی شد :

بررسی ها نشان می دهد سعید جلیلی از حامیان اصلی طرح خرید اوراق قرضه در دولت گذشته بوده است. پیگیری قضایی این مسئله ( که به معنی به رسمیت شناختن صلاحیت دادگاه آمریکایی برای بررسی مسئله بود )در دولت قبل و با مجوز شورای عالی امنیت ملی وقت (با ریاست احمدی‌نژاد و دبیری سعید جلیلی) انجام شده است.

*********************************

روزنامه ایران**

معاون صدر اعظم آلمان در راه ایران

«زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان هفته آینده به ایران سفر می‌کند. به گزارش تارنمای صدای آلمان (دویچه وله)، زیگمار گابریل هفته آینده به ایران سفر می‌کند تا در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان در تهران شرکت کند، نشستی که پس از 15 سال برای نخستین بار برگزار می‌شود.

این تارنما در گزارش خود ادامه داد: «این دومین سفر «گابریل» از زمان توافق اتمی (برجام) است، سفری با این امید که به مناسبات اقتصادی میان دو کشور تکانی داده شود. «ولفگانگ تری‌یر» مدیر بخش تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان به اهمیت سفر «گابریل» به ایران اشاره کرده و گفته است، اکنون ماه‌هاست که مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف در حال سفر به ایران و به دنبال قراردادهای میلیاردی هستند. شرکت‌های آلمانی از این موضوع دل خوشی ندارند که «آنگلا مرکل» به‌خاطر ملاحظاتی که با اسرائیل دارد، فاصله با ایران را حفظ کرده است. آن‌هم در شرایطی که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا میزبان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بودند. شرکت‌های آلمانی انتظار دارند که آلمان نیز این علامت را به دولت ایران بدهد که تحکیم مناسبات اقتصادی میان دو کشور اولویت بسیار بالایی دارد.»

واکنش کاخ سفید به منتقدان خرید آب سنگین از ایران

کاخ سفید به انتقادات برخی نمایندگان کنگره درباره توافق خرید آب سنگین امریکا از ایران واکنش نشان داد. سخنگوی کاخ سفید گفت که خرید آب سنگین تولید شده در تأسیسات هسته‌ای ایران با مجوز بوده است. «جاش ارنست» در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدام وزارت انرژی امریکا برای خرید آب سنگین از ایران و اصلاحیه پیشنهادی سناتور «تام کاتن» مبنی بر اینکه «دلارهای امریکا دیگر صرف خرید آب سنگین نشود»، گفت: «امریکا از طریق وزارت انرژی، اقدام به این خرید با مجوز کرد که میزان آن حدود 32 تن آب سنگین بوده است.»

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی «کاخ سفید»، وی افزود: «ایران باید بخشی از آبسنگین خود را به خارج انتقال می‌داد، آنها این کار را کردند و اکنون این ذخیره را می‌فروشند و امریکا نیز بخشی از آن را خریداری کرده است تا آنها را به نهادهایی که استفاده تحقیقاتی یا حتی صنعتی در امریکا دارند، مجدداً بفروشد.»

عربستان پیشنهاد «اوباما» برای گفت‌و‌گو با ایران را رد کرد

«کسی که گزارش‌های روزنامه‌های عربستان در مورد نتیجه اجلاس سران امریکا- خلیج فارس را ببیند، متوجه رضایت نسبی عربستان از آن نشست می‌شود. باراک اوباما توانست به اعراب خلیج فارس در مورد سیاست‌های امریکا در منطقه اطمینان خاطر دهد.»

به گزارش «انتخاب»، روزنامه «القدس العربی» با انتشار این تحلیل، به نقل از یک دیپلمات سعودی افزود: ««ملک سلمان» در دیدار با «اوباما» به صراحت مشکلات روابط دوجانبه و بخصوص نگرانی‌ها از حمایت واشنگتن از تهران را منتقل کرد.» به گفته این دیپلمات، عربستان پیشنهاد و طرح ابتکاری «اوباما» برای گفت‌و‌گو با ایران در مورد یمن، سوریه و عراق و نقش تهران در امنیت منطقه خلیج فارس را رد کرد.

«جیسون رضائیان پژوهشگر «آینده روابط ایران و امریکا» شد

«جیسون رضائیان» در دانشگاه «هاروارد» درباره آینده روابط ایران و امریکا پژوهش خواهد کرد. به گزارش «آسوشیتدپرس»، خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» که بعد از متهم شدن به جاسوسی 18 ماه را در ایران در زندان گذراند سال آینده را به عنوان «پژوهشگر میهمان» در دانشگاه «هاروارد» سپری خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «بوستون گلوب»، «جیسون رضائیان» در مدت حضور در«هاروارد» این موضوع را که « سپهر جدید در روابط امریکا و ایران چه معنایی برای سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه دارد » مطالعه خواهد کرد. برنامه «فلوشیپ نیمن» هر سال چندین روزنامه نگار را که در اواسط دوره روزنامه نگاری خود قرار دارند برای گذراندن دوره‌ای چند ماهه در «هاروارد» انتخاب می‌کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نتیجه مهم چهارمین ابرسه‌شنبه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ترامپ و کلینتون تقریبا نهایی شدند

چهارمین «ابرسه‌شنبه» بزرگ انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا چهره نهایی نامزدهای 2 حزب اصلی را تا حدود زیادی قطعی کرد به طوری که می‌توان گفت رقبای حزبی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، قطعا نخواهند توانست در جریان روند انتخابات ایالتی و محلی باقیمانده فاصله خود را با این

دو جبران کنند. در ابر سه‌شنبه یا سه‌شنبه بزرگ 26 آوریل، انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در 5 ایالت پنسیلوانیا، مریلند، کنتیکت، دلاویر و رودآیلند برگزار شد که دونالد ترامپ در تمام آنها و هیلاری کلینتون در 4 ایالت به پیروزی دست یافتند. ترامپ در حالی با این پیروزی قاطع تعداد نمایندگان حزبی خود در کنوانسیون تابستان آتی جمهوری‌خواهان به 950 نفر رساند که تد کروز و جان کیسیک، رقبای او برای جلوگیری از افزایش آرای او تا حد نصاب لازم (1237 رای) تبانی کرده بودند. اما حالا کروز نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده ترامپ با 560 رای دلگیت دیگر بختی برای جبران فاصله در انتخابات آتی ندارد، چرا که کسب 287 رای حزبی از حدود 15 ایالت باقیمانده برای ترامپ کار سختی به نظر نمی‌رسد. کروز تنها بخت خود را در اعمال نفوذ سران جمهوری‌خواه برای تغییر آرای غیرمتعهد و حتی متعهد نمایندگان حزبی در کنوانسیون نهایی برای حذف رقیب جنجالی‌اش جست‌وجو می‌کند. در اردوی دموکرات‌ها نیز پیش‌بینی‌های برنی سندرز مبنی بر پیروزی در دست‌کم 4 ایالت نقش بر آب شد و این هیلاری کلینتون بود که با کسب پیروزی در 4 ایالت‌های پنسیلوانیا، مریلند، کنتیکت و دلاویر فاصله تعداد نمایندگان حزبی حامی خود را با رقیب به مرز غیر قابل جبران حدود 800 رای رساند. کلینتون تاکنون موفق به کسب نظر موافق 2 هزار و 141 نماینده حزبی شده است و برای کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به 2 هزار و 383 رای نیاز دارد حال آنکه سندرز تنها موفق شد در ایالت رود آیلند پیروز شود و مجموع نمایندگان حزبی حامی خود را به یکهزار و 321 برساند. تقریبا محال است که او بتواند در انتخابات باقیمانده فاصله‌اش را با کلینتون پر کند.

روسیه: حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است

روسیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه را غیرقانونی خواند. آمریکا از چند ماه پیش یک تیم 50 نفری از نیروهای ویژه خود را به شمال شرقی سوریه فرستاد. پنتاگون ادعا دارد آنها با اهداف مستشاری و برای مساعدت به تروریست‌های میانه‌رو و مبارزان کرد به این کشور آمده‌اند و در عملیات جنگی شرکت ندارند. اما بسیاری شواهد حاکی از آن است که درگیری‌های اخیر میان کردها و نیروهای دفاع میهنی سوریه که سابقه همکاری‌های گسترده‌ای علیه تروریست‌ها داشتند، مستقیما به تحریک همین مستشاران آمریکایی به وقوع پیوسته است. این در حالی است که هفته گذشته نیز منابع آگاه از تصمیم واشنگتن برای اعزام نظامیان بیشتری به سوریه خبر دادند. بر این اساس باراک اوباما با اعزام 250 نیروی ویژه دیگر تحت عنوان مربی نظامی به سوریه موافقت کرده است. اگرچه او یکشنبه گفته بود اعزام زمینی نیروهای انگلیسی و آمریکایی برای براندازی نظام سوریه اقدامی اشتباه است اما در واقعیت به نظر نمی‌رسد آنها هدف دیگری را دنبال کنند. در واکنش به این دخالت‌های مستقیم نظامی پنتاگون، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه را غیرقانونی نامید. او که در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو با خبرنگاران صحبت می‌کرد اعلام کرد آمریکایی‌ها اجازه مربوط را از مقامات سوریه نگرفته‌اند. کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو به ابتکار وزارت دفاع روسیه، امسال با موضوع امنیت آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود. همچنین قرار است از یک سو مسائل جنگ و صلح در اروپا و امنیت جهانی و همکاری‌های نظامی و از سوی دیگر مسائل فعلی خاور نزدیک و نقش نیرو‌های مسلح در مقابله با «انقلاب‌های رنگی» و تأمین امنیت در آسیای مرکزی در این کنفرانس بررسی شود. جز وزرای دفاع و خارجه روسیه، همتایان ایرانی و آسیایی آنها هم در این نشست 2 روزه شرکت دارند.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات