صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 شماره 4336

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در آموزش و پرورش، معلم کانونی‌ترین و تأثیرگذارترین نقش را در شکل‌دهی شخصیت فکری و روحی دانش‌آموزان و نسل آینده‌ کشور دارد؛ به گونه‌ای که حتی پدر و مادر و محیط زندگی چنین تأثیرگذاری بر دانش‌آموز ندارند. (94/2/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دولت و دستبردهای آمریکا

دیوان عالی آمریکا در اقدامی سیاسی و غیرقانونی برداشت حدود دو میلیارد دلار برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 از محل دارایی‌های مصادره‌شده ایران را صادر کرد. در موضوع بین‌المللی مختصر شکایت و گله‌ای از آمریکا صورت گرفت و در سطح داخلی هر کدام از دولت‌های دهم و یازدهم همدیگر را مقصر دانستند، این مسئله سبب شد که دزد را فراموش کنیم و اعضای خانواده با هم درگیر شویم. این اقدام آمریکا بیانگر یک راهزنی در عرصه‌ای جهانی است و درست در زمانی صورت می‌گیرد که با کثرت رسانه و حساسیت بیش از اندازه افکار عمومی مواجه هستیم و دولت باید این فرصت را غنیمت بشمارد تا با دیپلماسی عمومی و رسمی چهره مزورانه و غارتگر آمریکا را به جهانیان نشان دهد و با این اقدام از رفتارهای خطرناک آمریکا در تهدید جنبه‌های دیگر برجام جلوگیری کند. تعصب دولت در نگه‌داشتن پایه‌های برجام اکنون به وضعیتی افتاده است که کم‌کم این اندیشه در میان دولتمردان آمریکا شکل گرفته که ایران مسئول حراست از برجام است و آمریکا و دیگر دول اروپایی وظیفه‌ای در صیانت از آن برای خود قائل نیستند. اگر این انرژی متراکم‌شده در دفاع از حقوق ایران پس از حکم کذایی دادگاه آمریکا به سمت مقابله با سیاست‌های آمریکا کشیده شود، دولت یک سرمایه اجتماعی از مردم انقلابی و مؤمن را کسب کرده و از طرف دیگر دولت آمریکا قدرت دستبرد به اموال ایران را نخواهد داشت.
یکی از نگرانی‌های نظام اسلامی در هنگام امضای برجام این بود که ممکن است دشمن به وسیله برجام بتواند شش گرانیگاه ایران را مدیریت کند؛ افکار عمومی داخلی، تصمیمات مسئولان، افکار عمومی ملت‌های منطقه، نهادهای منطقه‌ای و افکار عمومی عرصه بین‌المللی و همچنین نهادهای جهانی عرصه‌هایی هستند که آمریکا همواره بر هر کدام از آنها برنامه خاصی تنظیم کرده است. اکنون این دست‌اندازی‌های آمریکا به ایران در میان سایر ملل و کشورها چگونه تعبیر می‌شود؟ دولت باید این شش گرانیگاه را مدیریت کند و اجازه ندهد کشورهای غربی آنها را به تملک خود درآورند.

▼ گزارش روز  
انتخاب ما؟
مگر مضحک‌تر از این هم می‌شود! که کشوری در آن سوی جهان در هزاران کیلومتر دورتر از منطقه غرب آسیا نظامیانش را به خلیج‌فارس بفرستد و ناوهای نظامی‌اش در این خلیج رژه بروند و آن‌گاه کنگره همین کشور درصدد صدور قطعنامه‌ای علیه حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران باشد که نه تنها ۱۸۰۰ کیلومتر با این آب‌های نیلگون مرز دارد، بلکه نام این خلیج نیز وامدار این کشور کهن و پهناور است!
بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی کنگره «رندی فوربس» نماینده جمهوریخواهان ویرجینیا، به تازگی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داده که با ادعای «عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی و بی‌توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» حضور نیروهای مسلح ایران در خلیج‌فارس را به عنوان اقدامی تنش‌آفرین شناخته و محکوم می‌کند! در این متن به صراحت با به کار بردن نام معجول و مورد علاقه کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس، حضور کشورمان در خلیج‌فارس حساسیت‌برانگیز توصیف می‌شود که به ناامنی دامن خواهد زد! در ادامه این قطعنامه پیشنهادی همچنین تأکید می‌شود که باید روند وضع تحریم‌ها برای مهار ایران ادامه داشته باشد.
قطعنامه که دلیل و برهان روشن دیگری بر توصیه‌ها و انذار‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی درباره بدعهدی آمریکایی‌ها و دشمنی دشمنان ملت بزرگ ایران اسلامی است! انذارها که برخی آن را برنمی‌تافتند، روشن‌تر از روز در برابر ما قرار گرفته است و معلوم نیست چرا برخی‌ها همچنان بر مسیر اعتماد به دشمن اصرار دارند. چقدر باید رسانه‌ها سخنان رهبر معظم انقلاب را بازنشر کنند و چقدر دلسوزان باید گوشزد کنند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای دشمنان، تنها بهانه‌ای بیش نبوده و نیست، دشمن پشت لبخند‌های خود خشم و کینه عمیق از ملت ایران دارد، نه این برجام می‌تواند دشمن را تبدیل به دوست کند، نه هزار برجام دیگر، دشمن از دشمنی دست برنمی‌دارد مگر با دست کشیدن ملت ایران از استقلال و آزادی خود! حالا انتخاب با ماست...

▼ خبر ویژه
سعودی‌ها جنس خوبی می‌زنند!

دانشمند علوم سیاسی و تحلیلگر برجسته آمریکایی به تمسخر طرح تحول اقتصادی عربستان پرداخت و آن را توهم خواند. با گذشت یک هفته از رونمایی «محمد بن‌سلمان» جانشین ولیعهد عربستان از طرح موسوم به «چشم‌انداز 2030» ابراز تردید تحلیلگران غربی نسبت به اجرایی شدن اهداف این سند، ادامه دارد. «یان برمر» دانشمند آمریکایی علوم سیاسی از جمله افرادی است که این طرح را غیرواقعی دانسته و می‌گوید: امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد. بن‌سلمان، که در ماه‌های گذشته عملاً به قدرت اول عربستان تبدیل شده، وعده داده است که بر اساس سند چشم‌انداز تحول اقتصادی، اقتصاد ریاض تا سال 2020 از اتکا به نفت خلاص شود. برمر با انتشار عکسی درباره این اظهارات فرزند پادشاه عربستان، صحبت‌های او را نشئگی دانست و به کنایه در توئیتر نوشت: «در عربستان جنس خوبی می‌زنند.» همچنین رابرت فیسک، تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه، در یکی از این یادداشت‌ها نوشت که این بیانیه بیشتر شبیه به جنگ روانی و بهبود چهره خاندان سلطنتی سعودی در اذهان عمومی است و عملاً این قضیه غیرممکن است.
 
▼ اخبار
1- کج‌فهمی اصلاح‌طلبان، حلقه کیان و حلقه نیاوران

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مراسم بزرگداشت هفته عقیدتی- سیاسی در سپاه گفت: متأسفانه برخی می‌گویند مشکل فساد را با تکیه بر سکولاریزم غربی حل کنیم، در حالی که این الگو حتی نتوانست مشکل خود مسیحیان و غربی‌ها را حل کند. وی با بیان اینکه در خصوص کج‌فهمی در دوران غیبت می‌توان هزاران جلد کتاب نوشت، افزود: شما ببینید انجمن حجتیه چه برداشتی از انتظار ارائه کرد و چه دلیلی دارد در عصر ولی‌فقیه ما شاهد کج‌فهمی افراد نسبت به دین باشیم. کج‌فهمی در سه حلقه اصلاح‌طلبان، کیان و حلقه نیاوران بروز و ظهور پیدا کرده است. نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه گفت: متأسفانه نفی استقلال را از زبان برخی از آقایان می‌شنویم و امروز با بدعت‌ها و بدفهمی‌هایی روبه‌رو هستیم که شبهاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.
2- اعتبارنامه‌ها پس از تأیید هیئت‌های نظارت و اجرایی به مجلس می‌رود
«سیامک ره‌پیک» سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت‌گرفته در این مورد درست نیست. وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد، تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه از نظر صلاحیت‌ها و چه از جهت حوزه‌های انتخابیه توسط شورای نگهبان تأیید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می‌شود و بعد از آن هیئت نظارت و هیئت اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا و تأیید کنند. اگر تمام این مراحل طی شد، آن‌وقت اعتبارنامه نمایندگان به مجلس داده می‌شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبارنامه‌ها رسیدگی می‌شود.
3- تغییر 75 درصدی ترکیب مجلس دهم
با اتمام دور دوم انتخابات مجلس دهم و تعیین‌تکلیف 68 کرسی باقی‌مانده 217 کرسی سبز پارلمان با نمایندگان سابق خداحافظی خواهد کرد تا مجلس دهم نمایندگانی جدید را به خود ببینید و تنها 72 نماینده باقی‌مانده از مجلس نهم چهار سال دیگر میهمان بهارستان خواهند بود، چهار نماینده اقلیت‌های مذهبی مجدداً رأی آوردند و تنها نماینده حوزه انتخابیه مسیحیان ارامنه جنوب ایران تغییر یافته است. از سوی دیگر در خبرها آمده است که حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در مورد ترکیب مشارکت‌کنندگان در انتخابات گفته است: 47 درصد از رأی‌دهندگان را بانوان و 53 درصد از رأی‌دهندگان را آقایان تشکیل می‌دهند.
4- اموال بابک زنجانی در داخل کشور چقدر است؟
غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت نفت اعلام کرد: در مدت زمان رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در دادگاه مشخص شد که او و همدستانش بخش عمده‌ای از اموالی را که باید به شرکت نفت و بیت‌المال برمی‌گرداندند به خارج از کشور برده و صرف سرمایه‌گذاری عمده خود کرده یا در اختیار امنای خود در دیگر کشور‌ها از جمله ترکیه قرار داده‌اند. وی با بيان اينكه وزارت خارجه درصدد گرفتن وكلاي خارجي براي بازگرداندن اموال متهم نفتي به كشورند، گفت: اموال داخل كشور بابك زنجاني تنها يك‌ششم بدهي‌اش را پوشش مي‌دهد.
5- کمک 121 میلیون دلاری آمریکا برای سیستم تونل‌یاب صهیونیست‌ها
به گزارش خبرگزاری «قدس»، آمریکا خواهان تقویت سیستم کشف تونل رژیم صهیونیستی است تا از آن برای شناسایی تونل‌های زیرزمینی استفاده کند و به همین دلیل به طور جداگانه 121 میلیون دلار به اسرائیل کمک خواهد کرد تا توسعه سیستم تونل یاب در طول سه سال آینده ادامه یابد. گفته می‌شود بیش از 100 شرکت در برنامه توسعه این پروژه همکاری می‌کنند.

▼ اخبار کوتاه
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مجوز واردات خودروهای آمریکایی هنوز لغو نشده است، گفت: هر کسی با پرداخت سه درصد حق نمایندگی می‌تواند برای واردات شورلت اقدام کند و تاکنون حدود 25 دستگاه شورلت به کشور وارد شده است. رضایی همچنین تأکید کرد واردات شورلت در حالی انجام می شود که شرکت مادر آمریکایی در پایگاه رسمی خود اعلام کرده به پنج کشور سرویس نخواهد داد و نام ایران در صدر این لیست قرار دارد.
حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، روحانی نزدیک به دولت پیشنهاد داد چون انتخابات ریاست مجلس سال به سال است، یک سال آقای لاریجانی رئیس مجلس شود و یک سال آقای عارف که حق هر دو از این سمت احیا شود. با این کار اعتبار هر دو نفر نیز حفظ می‌شود. وی البته این را هم گفت که یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی آقای لاریجانی این است که می‌تواند هم اردوگاه اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان را جذب کند.
بر اساس اخبار منتشرشده، دانشگاه هنر اصفهان با برگزاری اردویی مختلط دانشجویان رشته گرافیک این دانشگاه را برای بازدید یک‌روزه از خانه هنرمندان و موزه هنرهای معاصر به تهران آورده است. این در حالی است که همواره از سوی مسئولان انجام چنین اردوهای خلاف قانونی تکذیب می‌شود.
«یورگن هادت» از مقام‌های دولت آلمان با شرط‌گذاری برای سفر صدر اعظم آلمان به ایران و توسعه روابط تجاری با ایران گفت: اگر رئیس‌جمهور ایران از فرصت سفر به آلمان استفاده کرده و به طور رسمی حق موجودیت اسرائیل را تصدیق کند، آن‌گاه این امر محقق می‌شود.
دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی گفت: کارفرمایانی که معلولان و مددجویان بهزیستی را استخدام کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند. پرداخت وام، پرداخت حق بیمه و پرداخت ۳۰ درصد حقوق مددجویان شاغل در کارگاه‌ها از برنامه‌هاست که سعی در تحقق آن داریم.
آتش‌سوزی در نمازخانه مسلمانان در شهر آژاکسیو در جزیره کُرس فرانسه منجر به تخریب و خسارات زیاد به این مکان شد. این نمازخانه اواخر سال گذشته میلادی هم مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و به آتش کشیده شده بود. رسانه‌های غربی می‌گویند در پی حملات تروریستی در پاریس، آمار حملات به مسلمانان و اماکن مقدس آنها در اروپا به شدت افزایش یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات