صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1395 شماره 4338

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر با خطر تروریسم و ناامنی، برخورد حقیقی و صحیح نشود، علاج آن در آینده دشوارتر خواهد شد و هیچ کشوری در برابر این خطر، مصونیت نخواهد داشت. (95/2/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نسل عزتمند

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیروز در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور، «تربیت نسل آینده‌ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص‌های ممتاز و جریان‌ساز» را وظیفه‌ اصلی و بسیار خطیر آموزش‌ و پرورش و معلمان دانستند و تأکید کردند: «اگر جامعه‌ای با چنین ویژگی‌هایی شکل بگیرد، قطعاً اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه‌ ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها معنا پیدا خواهد کرد.»
بی‌تردید نقش معلمان و استادان در ساختن پایه‌های بنای عظیم تمدن اسلامی، نقشی بنیادین است؛ چراکه رسیدن به این مهم نیازمند تربیت نسلی آگاه نسبت به شرایط و جایگاه خود در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است تا بتواند به عنوان عنصر محرکه با اراده و انگیزه بالا و پویایی و نشاط، کشور را تا قله‌های رفیع سرفرازی و پیشرفت رهنمون شود. روشن است که هیچ ملت و کشوری بدون پایه‌ریزی صحیح و پرورش بدنه اجتماعی متناسب با اهداف بلند خود نتوانسته مسیر پیشرفت را طی کند و رسیدن به این مهم مستلزم همت و اراده پولادین و آمادگی مقابله با سختی‌ها و ناملایمات است.
آنچه در این میان اهمیت ویژه دارد این است که دشمنان انقلاب اسلامی برای جلوگیری از رسیدن ملت ایران به مرجعیت فکری و سیاسی در منطقه و جهان که نمونه یک نظام غیروابسته به قدرت‌های مادی جهانی است، در طول نزدیک به چهار دهه گذشته از همه ابزارهای خود استفاده کرده که یکی از آنها تهاجم فرهنگی و جنگ نرم برای تغییر باورهای ملت ایران، به ویژه جوانان است تا «باور به خود» و «اعتمادبه‌نفسی» که برگرفته از پشتوانه دینی، فرهنگی و تمدن چند هزار ساله ملت ایران است را دچار خدشه کند و نسلی بی‌هویت و بی‌اتکا به خود شکل بگیرد که مانند خیلی از ملت‌ها و دولت‌های وابسته جهان، حیات‌شان در گرو اراده قدرت‌های بزرگ باشد.
از این رو تربیت نسلی عزتمند و دارای روحیه استقلال‌طلبی ملهم از فرهنگ دینی و اعتقادی می‌تواند سدی محکم در برابر خواسته‌ها و توطئه‌های دشمنان باشد. ان‌شاءالله

▼ گزارش روز
قارچ‌های سمی

سکوتی عجیب در برابر قبح شکنی‌های علنی در سینما حاکم است، در حالی که فروش فیلم‌های سینمایی در اکران نوروزی همه را شگفت‌زده کرد و ما نیز در نشریه اخبار و تحلیل‌ها از ضرورت توجه بیشتر به حوزه سینما سخن به میان آوردیم، ولی در واقعیت ماجرا اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است.
فیلمی که متعلق به گفتمان انقلاب اسلامی است پس از آنکه در جشنواره فیلم فجر با بی‌مهری روبه‌رو می‌شود، در ایام اکران نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و یک خط در میان از پایان نمایش آن سخن به میان می‌آید، اما متأسفانه از سوی دیگر آنچه در سالن‌های سینما با همراهی مسئولان به نمایش درمی‌آید، درست خلاف انتظار از سینمای ایران اسلامی است، چنانچه این روزها شاهد هستیم فیلمی قبح‌شکن با تبلیغات گسترده غیرمجاز و ماهواره‌ای به مدد مدیران سینمایی کشور در بهترین شرایط اکران می‌شود و می‌تواند حدود هشت میلیارد تومان فروش داشته باشد و هیچ‌کس نیز پیدا نمی‌شود به اعتراضات و انتقادات از اکران چنین فیلمی پاسخ دهد. به راستی چرا باید فیلم‌هایی از این دست پروانه ساخت بگیرند؟! چرا باید بهترین شرایط برای فیلم‌هایی این‌چنینی وجود داشته باشد؟! کسی نیست که تهیه‌کننده و شرکت پخش این فیلم را مؤاخذه کند که چرا برخلاف قانون آگهی‌های تبلیغاتی به شبکه‌های ماهواره‌ای سفارش داده‌اند؟! فیلمی که آشکارانه‌ترین شوخی‌های جنسی، نمایش پوشش‌هایی خارج از عرف سینمای ایران (بخوانید بی‌حجابی بازیگران)، شوخی گرفتن و استهزای بسیاری از عرف‌ها و هنجارهای جامعه ایرانی و... بخش‌هایی از آن هستند. البته این فیلم تنها فیلم خارج از عرف و مبتذل در سینمای ما نیست، متأسفانه طی سال‌های اخیر در حوزه سینما شاهد این نوع رفتارهای قبح‌شکنانه، سخیف و مشمئزکننده هستیم که در سایه بی‌تفاوتی مسئولان حوزه سینما قارچ‌گونه در حال رشد هستند؛ قارچ‌های سمی‌ای که بی‌تردید ادامه یافتن رشد آنها تأثیری ناگوار بر فرهنگ جامعه ما خواهد گذاشت.

▼ اخبار ویژه
1- تغییر رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه

گفته می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی که از سال ۱۳۸۸ تاکنون ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور را عهده‌دار بوده است، به زودی جای خود را به حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری، نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خواهد داد. البته حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری گفته برای تصدی این سمت با وی صحبت شده، اما او ترجیح می‌دهد همچنان در مرکز رسیدگی به امور مساجد به فعالیت خود ادامه دهد.
2- توزیع مواد مخدر برای تبلیغات انتخاباتی!
احمد آریایی‌نژاد، نماينده ملاير در نطق پیش از دستور مجلس خواستار اصلاح قانون انتخابات، به ویژه شفاف شدن بندهای مربوط به تبلیغات انتخاباتی شد. وی از اينکه اصلاح قانون انتخابات، در هر دوره از مجلس به دوره بعد موکول مي‌شود، انتقاد کرد و با بيان اينکه بايد براي سبک تبليغات انتخاباتي فکري شود، گفت: متأسفانه براي تبليغات انتخاباتي شاهد توزيع برنج، سيب زميني و... حتي مواد مخدر هستيم!
 
▼ اخبار
1- واکنش آسوشیتدپرس به تعبیر «خلیج خوک‌ها»
پس از انتشار سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب، آسوشیتدپرس بلافاصله در گزارشی درباره تعبیر «خلیج خوک‌ها» نوشت: «رهبر عالی ایران از حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس انتقاد کرد و گفت نیروهای آمریکایی باید به خلیج خوک‌ها برگردند.» به نوشته این رسانه آمریکایی؛ «اظهارات رهبر عالی ایران، اشاره آشکاری به حمله ناکام سال 1961 کوبایی‌های تبعیدی‌ و آموزش‌دیده سیا به کوبا بود. مسلمانان همچنین خوک‌ها را حیواناتی کثیف می‌دانند و قرآن[کریم] پیروان اسلام را از خوردن خوک منع می‌کند.» گفتنی است، در 17 آوریل 1961 کوبا به منظور براندازی دولت فیدل کاسترو شاهد عملیات موسوم به خلیج خوک‌ها بود. دولت کوبا از نقشه عملیات مطلع شد و نیروهای طرفدار فیدل کاسترو، با غافلگیر کردن نیروهای متجاوز، ظرف مدت 48 ساعت نیروهای شرکت‌کننده در عملیات خلیج خوک‌ها را دستگیر، زندانی و اعدام کردند.
2- سفر مقتدی صدر به ایران کذب محض است
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اشغال مجلس قانون‌گذاری و دفتر نخست‌وزیری عراق به دست طرفداران «مقتدی صدر» و ورود طیف وسیعی از آنها به شهر بغداد، گفت: «فضای فعلی عراق فضای تصاعد بحران نیست. مشکل از آنجا شروع شد که حیدرالعبادی کابینه جدید را بدون اعمال نظر اعضای مجلس و گروه‌های سیاسی پی گرفت. با آرام شدن فضا گروه‌های سیاسی باید از حیدر العبادی بخواهند که بر اساس توافق با پارلمان اعضای کابینه را مجدداً تنظیم کند.» زارعی انتشار خبر سفر مقتدی صدر به ایران را کذب محض دانست و افزود: «مطمئن باشید این خبر به اندازه یک سر سوزن نیز صحیح نیست. اکنون بحران سیاسی در عراق از حالت شدت به حالت ضعف رسیده و فعلاً در حال طی کردن دوران نزول است.»
3- سپاه قدرتمندترین سازمان نظامی و امنیتی ایران
وبگاه آمریکایی «سایبر بریف» در گزارشی با اشاره به «قدرت‌نمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف»، نوشت: با وجود موانع بین‌المللی علیه «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران از سفر به خارج کشور، سال گذشته ژنرال ایرانی موفق شد دو یا سه بار به مسکو سفر داشته باشد و با مقامات سیاسی و نظامی این کشور درباره امور سوریه و برخی از خریدهای نظامی (از جمله سامانه موشکی اس300) رایزنی کند. نیروی قدس از شاخه‌های حیاتی سپاه پاسداران ایران، سازمان شبه‌نظامی قدرتمندی است که برای حفظ انقلاب اسلامی بنا شده و نقشی کلیدی در امور داخلی و خارجی ایران دارد و قاسم سلیمانی نیز فرماندهی نیروی قدس سپاه یا یگان عملیاتی برون‌مرزی سپاه را عهده‌دار است. «علیرضا نادر» تحلیلگر ارشد اندیشکده «رند» در این‌باره گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدرتمندترین سازمان نظامی و امنیتی ایران است که مسئولیت حفظ نظام را برعهده دارد.»
4- میزان دقیق بدهی بابک زنجانی
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی رقم دقیق بدهی موکلش را اعلام کرد و گفت: در حکمی که قاضی صلواتی برای موکلم صادر کرده، میزان بدهی وی مشخص شده و موکلم به ردّ یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو محکوم شده است؛ البته این رأی قطعی نیست. وی افزود: دوستان شرکت نفت مدعی هستند که اموال بابک زنجانی یک‌ششم بدهی‌اش را پوشش نمی‌دهد که این درست نیست؛ زیرا ارزش اموال داخلی موکلم در جلسه دادگاه از سوی معاون دادستان دو هزار و 600 میلیارد تومان اعلام شد که این اموال 30 درصد بدهی موکلم را پوشش می‌دهد.

▼ اخبار کوتاه
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا به عراق گفت: روشن است که پیام معاون رئیس‌جمهور تأکید بر حمایت ما از اصلاحات مدّ نظر دولت تحت رهبری حیدر العبادی بود. وی افزود: داعش تنها چالش پیش روی عراق نیست؛ بلکه این کشور با تهدیدات دیگری از جمله وضعیت بد اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و همچنین وضعیت نابسامان سد موصل که احتمال شکستن آن وجود دارد، هم روبه‌روست.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله گفت: دشمن صهیونیستی در تجاوز به یمن به طور مستقیم دست داشته و بخشی از آموزش و نظارت و فرماندهی تجاوز را برعهده دارد. وی با بیان اینکه لابی صهیونیستی با کینه‌توزی علیه امت اسلامی توطئه‌چینی می‌کند و فتنه و بحران می‌آفریند، یادآور شد: عربستان از تجاوز به یمن که کشوری منطق‌مدار و پایبند به حسن همجواری است، هیچ سودی نمی‌برد.
محسن رهامی، رئیس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح‌طلبان گفت: مشغول رایزنی و تبادل‌نظر با هدف رسیدن به الگویی مشخص برای ریاست مجلس و كمیسیون‌ها تا هفتم خرداد هستیم. وی درباره فراكسیون‌های مجلس دهم و رویكرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تأكید كرد: در مجلس دهم میان اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی رقابتی صورت نخواهد گرفت و سعی خواهیم كرد در قالب یك فراكسیون همكاری كنیم.
اتحادیه دانشجویان حقوق دانشگاه شیلی با انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، به جنبش «تحریم دانشگاهی رژیم صهیونیستی» پیوست. این دانشگاه خواستار ممنوعیت هرگونه تعامل دانشگاهی با رژیم صهیونیستی و شهروندان آن شده است. تحریم دانشگاهی رژیم صهیونیستی پیش از این نیز با حمایت‌های چهره‌های شناخته‌شده علمی در جهان روبه‌رو شده بود.
مجید انصاری در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی‌ها از تغییر سه وزیر در هیئت دولت،‌ گفت: من در جریان تغییر خاصی در کابینه نیستم و اگر تغییری هم بخواهد صورت گیرد رسماً اعلام می‌شود. وی افزود: طرح چنین مباحثی بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌هاست.
سیدرضا اکرمي درباره ریاست مجلس آینده و گزینه‌های مطرح‌شده گفت: من آقای لاریجانی را به دلیل سابقه، تجربه و معتدل بودن مناسب می‌دانم و وی نسبت به عارف ارجحیت دارد. به نظرم تعویض رئیس مجلس کار چندان مناسبی نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات