تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۶۸

آيت‌الله سيدحسن خميني: ترجيح مصلحت شخصي در كارها خيانت است

پایگاه بصیرت / مهدی رضایی

(روزنامه آرمان ـ 1395/02/08 ـ شماره 3024 ـ صفحه 2)

یادگارامام همواره سعي مي‌كند تا توصيه‌هاي رفتاري و اخلاقي را فراموش نكند و آن را به مثابه يك تكليف براي خود تعريف كرده است. آنچه را مي‌گويد كه موجبات سربلندي همه اقشار است مانند ديروز كه در ديدار اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در حرم امام از مصلحت و دلسوزي سخن گفت و همگان را به رعايت اخلاق فراخواند. آيت‌ا... سيدحسن خميني گفت: هرچه دولت‌ها كوچك‌تر باشند توانمندتر و چابك‌تر خواهند شد، لزومي ندارد دولت در هر بخشي تصدي‌گري كند. آيت‌ا... سيد حسن خميني با اشاره به يكي از جملات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران درباره شوراها اظهار كرد: امام در جمله‌اي كه همه فلسفه شوراها را مي‌توان در آن يافت مي‌گويند دولت نمي‌تواند همه جا را خودش تحت نظر بگيرد و وقتي كار به خود مردم محول شد، مردم در هر منطقه‌اي كه هستند براي خودشان دلسوزترند و از احتياجات خودشان بهتر اطلاع دارند كه اين سخنان نشان مي‌دهد اساسا دولت نمي‌تواند كار همه بخش‌ها را تحت نظر بگيرد و البته اين به معناي آن نيست كه دولت‌ها قادر به انجام كارها نباشند بلكه بدان معناست كه دولت‌ها بايد كوچك‌تر باشند و لزومي ندارد در همه بخش‌ها تصدي‌گري كنند.
وي با بيان اينكه هرچه دولت‌ها كوچك‌تر باشند توانمندتر و چابك‌تر خواهند شد گفت: يكي از دلايل ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ كه به خوبي اجرا نشد، رسيدن به همين وضعيت بود. يادگار امام ادامه داد: يكي از دلايل اين جمله امام كه «مردم به حال خودشان دلسوزتر هستند»، اين است كه كسي كه در مركز نشسته است، نه درك دقيقي از مشكلات ساير بخش‌ها دارد و نه راه‌حل‌ها را بهتر از آنها مي‌داند و حتي اگر بداند دلسوز‌تر نيست. وي دليل دوم تاكيد امام بر جايگاه شوراها را اطلاع بيشتر آنان از مشكلات خواند و يادآور شد: يكي از بزرگ‌ترين عوامل قوت، «اطلاع» است؛ چرا كه اگر اطلاع از حادثه‌اي وجود نداشته باشد توانمندي در حل آن نيز حاصل نخواهد شد.

دلسوزي بدون نگاه تخصصي مشكل مضاعف ايجاد مي‌كند

آیت ا... سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه بنا به توصيه امام، شوراها بايد دو اصل «دلسوزي» و «اطلاع» را به عنوان وظيفه و پيش فرض همه وظايف خود در نظر داشته باشند، اظهار كرد: شوراها قرار است در همه امور شهري جايگزين دولت شوند زيرا دلسوزتر و مطلع‌تر از دولت هستند. وي دلسوزي را در گرو ترجيح منافع شهري بر منافع شخصي، گروهي و حتي بر منافع يك گروه از مردم دانست و تصريح كرد: ممكن است كاري خوشايند يك جمع نباشد اما از باب دلسوزي بايد آن را انجام دهيم. لذا دلسوزي يعني مصلحت كلان جامعه و شهر را در همه كارها بايد در نظر بگيريد. يادگار امام تاكيد كرد: مسلم است كه ترجيح مصلحت شخصي در كارها خيانت است اما بايد دقت كنيم كه حتي مصلحت يك بخش را بر مصالح كلان ترجيح نداده و نگاه بخشي نداشته باشيم.

يادگار امام با بيان اينكه عيب‌ها را واقعا بايد ببينيم و به خاطر مصلحت كوچك‌تر آنها را ناديده نگيريم بر استفاده از نگاه كارشناسي در شناخت دردها و درمان آنها تاكيد كرد و گفت: دلسوزي بدون نگاه تخصصي مشكلات مضاعفي براي جامعه ايجاد مي‌كند. وي گفت: بحمدلله امروز در جامعه عزم قابل توجهي براي حل مشكلات اجتماعي ايجاد شده است كه عوامل مختلفي باعث اين امر شده است و رهبري معظم انقلاب هم به آن توجه ويژه‌اي كرده‌اند. سيد حسن خميني تاكيد كرد: صرف شناخت دردهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نتيجه‌اي در بر ندارد، بلكه درمان مشكل را نيز بايد شناخت كه در اين راستا بايد مجموعه شوراهاي شهر در سراسر كشور به سمت كارشناسي‌تر شدن پيش برود. وي با توصيه به اينكه دولت‌ها بايد حوزه كار مردم را هرچه بيشتر به خود آنها واگذار كنند، يادآور شد: امام در سخنان‌شان حتي به شوراهاي ايالتي كه پس از انقلاب تبديل به شوراي شهر و روستا شد نيز اشاره مي‌كنند لذا شايد بعدها بتوان حوزه‌هاي ديگر مديريتي را به مردم واگذار كرد تا مردم به حل همه مشكلات خودشان همت كنند و دولت كار خود را به دلسوزان مطلع واگذار كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/149742

ش.د9500020

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات