تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۲۷
آيت‌الله سيدحسن خميني در رونمايي از كتاب «تحرير توحيد»

درد امروز جامعه‌جهانی تنهايي است

(روزنامه آرمان ـ 1395/02/09 ـ شماره 3025 ـ صفحه 2)

مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران ديروز پذيراي يادگار امام و تعدادي از اعضاي بيت بنيانگذار انقلاب اسلامي بود كه آمده بودند در مراسم رونمايي از كتاب «تحرير توحيد» حضور داشته باشند البته به غير از اعضاي بيت امام، غلامعلي حداد عادل، همسر سيدحسن خميني، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي يونسي مشاور رئيس‌جمهور، مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس‌جمهوري، محمود دعايي، هادي خانيكي، رضا داوري اردكاني پژوهشگر، آيت‌ا... موسوي بجنوردي، آيت‌ا... امام جماراني، محمدباقر قاليباف شهردار تهران و جواد امام از فعالان سياسي حضور داشتند. يادگار امام در اين مراسم گفت: درد امروز جامعه جهاني تنهايي است، عرفان و شناخت خداوند است كه مي‌تواند اين درد را درمان كند. آيت‌ا... سيد حسن خميني با بيان اينكه مشكل جامعه امروز ايران اين است كه به آنچه مي‌گوييم، عمل نمي‌كنيم اظهار كرد: مشكل امروز جامعه عرفان گفتاري نيست بلكه مشكل اين است كه ما به آنچه مي‌گوييم عمل نمي‌كنيم. وي افزود: اگر در برابر چيزهايي كه نوشته بوديم يك صدم به آن عمل مي‌كرديم، وضع جامعه مان بهتر بود. يادگار امام با بيان اينكه ما بايد معلمان عرفان باشيم نه گويندگان آن اظهار كرد: درد امروز جامعه جهاني تنهايي و فردگرايي حاكم بر جهان دنيا را به سمت تنها بودن و تنها شدن پيش برده است.

سيد حسن خميني ادامه داد: تنهايي امروز انسان به معناي بريده شدن او از خدا، همنوعانش و طبيعت است چرا كه در جهان امروز هر كس خود را مدار هستي عالم مي‌داند و دواي چنين دردي آشتي با آسمان است كه به آشتي با همنوعان و طبيعت نيز مي‌انجامد. يادگار امام با تاكيد بر اينكه اگر انسان با خدا آشتي كرد با طبيعت نيز آشتي مي‌كند و هر چه را كه مخلوق خدا باشد دوست خواهد داشت اظهار كرد: ما بايد تعريفمان را از خدا يكسان كنيم و كاركرد عرفان نيز اين است كه تعريف واحدي را از خدا به دست مي‌دهد و اين تعريف در عرفان يهود، مسيحيت، اسلام و حتي هندويي نيز در نهايت تعريف واحدي از وجود خداوندي است. سيدحسن خميني با بيان اينكه آنچه مي‌تواند جوهر تمدن اسلامي قرار گيرد توجه به علم عرفان است اظهار كرد: ما بايد سعي كنيم با خداي جهانيان آشتي كنيم و بدانيم آنچه مي‌تواند تمدن اسلامي ما باشد و در برابر تندروي‌ها و افراط گرايي گروهك‌هاي تروريستي قرار گيرد همين توجه به خداوند از طريق عرفان است. وي افزود: درد امروز جامعه جهاني را اعتقاد به يك خداي واحد مي‌تواند حل كند كه اعتقاد به چنين خدايي در عرفان و در قامت قباي عرفان شيعي به دست مي‌آيد. يادگار امام (ره) در پايان با بيان اينكه براي بهتر شدن جامعه بايد از خودمان شروع كنيم اظهار كرد: خوب شدن و بهتر شدن جامعه از درون افراد آغاز مي‌شود و هر كس در افق نفس خودش بايد براي خوب شدن تلاش كند.

توسل به عرفان راه مقابله با تفكر وهابي

رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي توسل به عرفان را راهي براي مقابله با تفكر وهابي دانست و گفت: خلأ عرفان داعش را به اينجا كشانده و عدم اعتقاد به ولايت ناشي از ضعف آنها در تفسير آيات الهي است. غلامعلي حداد عادل با ياد كردن از شهيد مطهري، انتشار كتاب «تحرير توحيد» را به آيت‌ا... سيد حسن خميني تبريك گفت. او در ادامه به رفتار سياسي امام (ره) در قبل و بعد از انقلاب اشاره كرد و بيان داشت: اين رفتار جز با درك عرفان ممكن نيست. امام (ره) به عنوان رهبر نظام راديو در گوش مي‌گذاشتند و لحظه به لحظه اخبار انقلاب را در راديو بي‌بي سي دنبال مي‌كردند. وي گفت بايد خوشحال بود كه توجه به عرفان در خانواده امام (ره) منقطع نشده و الان اين جريان در اين كتاب ارزشمند و موسسه عرفان نظري نمايان شده است. رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي در باب اهميت عرفان اظهار داشت: موضوع عرفان شناخت حقيقت و وجود مطلق و واحد است. توجه به عرفان و توسعه آن در محيط‌هاي دانشگاهي و حوزوي امروز از سه جهت مهم است؛ يكي از باب مقايسه تفكر اسلامي با تفكر غربي. ما مي‌دانيم در دوران جديد از رنسانس و زمان دكارت به اين سو فلسفه غربي از هستي‌شناسي فاصله گرفته و روز به روز به سمت معرفت‌شناسي و شناخت‌شناسي جدا از هستي‌شناسي رانده شده و در شناخت‌شناسي هم به سوي الفاظ و زبان رانده شده و از شناخت وجود دور‌تر شده است.

رئيس فرهنگستان ادب فارسي گفت: خلأ عرفان داعش را به اينجا كشانده و عدم اعتقاد به ولايت ناشي از ضعف آنها در تفسير آيات الهي است. او منظر سوم را در اهميت بحث‌هاي عرفاني در مقابله عرفان اسلامي با عرفان كاذب خواند و گفت: امروز در قالب رمان مي‌خواهند نياز انسان را به جاي آب با سراب در مان كنند. در بخش ديگري از مراسم حجت‌الاسلام محمود صادقي نگارش‌گر كتاب تحرير توحيد با اشاره به ويژگي‌هاي اين كتاب گفت: ‌كتاب حاضر نه در گفتار است نه در تحرير بلكه شرح حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني بر فصوص الحكم ابن عربي از ديدگاه داود ابن محمود قيصري است و نگارش كتاب نيز در همان زمان تدريس‌اش آغاز شد و براي بدل شدن به يك كتاب مستقل چهار محور در نظر گرفته شد.

وي با اشاره به چهار محور اصلي كتاب تحرير توحيد اظهار كرد: داشتن متن پويا و زنده، ترجمه متون عربي و سعي در حفظ كيفيت ترجمه و نيز اضافه كردن توضيحات حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني كه درباره مباحث سنگين عرفاني كاملا راه گشا بود از جمله محورهايي است براي تضمين اين كتاب در نظر گرفته شده بود. صادقي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه در بخشي از فرازهاي اين كتاب از توضيحات امام خميني (ره) نيز استفاده شده است، اظهار كرد: در همه حاشيه‌هايي كه امام خميني (ره) به كتاب فصوص الحكم زده بودند در ذيل مباحث كتاب تحرير توحيد نيز آمده و از نظرات ساير صاحبنظران نيز در اين زمينه استفاده شده و در نهايت اگر در بخشي توضيحات يادگار امام ناكافي به نظر مي‌رسيد از جانب خودم توضيحاتي به آن اضافه شده است. وي در پايان با قرائت پيامي از آيت‌ا... محمود امجد كه امكان حضور در اين مراسم را نيافته بود، از مقام علمي آیت‌ا...سيد حسن خميني تمجيد كرده و انتشار اين كتاب را از قول آيت‌ا... امجد مايه افتخار و مباهات حوزه‌هاي علميه دانست.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/149867

ش.د9500008

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات