تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۷۹
نوه امام‌خمینی(ره) به در خواست‌ها برای حضور در انتخابات خبرگان پاسخ داد

لبیک سیدحسن

پایگاه بصیرت / امیر‌‌عباس کلهر /خبرنگار

(روزنامه بهار – 1394/09/22 – شماره 67 – صفحه 4)

مجلس خبرگان رهبری جایگاهی خاص و تعیین‌کننده در نظام جمهوری‌اسلامی داشته است. این مجلس که عمر هر دوره از آن هشت سال است، براساس اصل ۱۰۷ قانون‌اساسی جمهوری‌اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر رهبری را دارد. حال از آنجایی که هشت سال آینده در تاریخ سیاسی ایران همچون برخی دوره‌ها بسیار حساس و تعیین‌کننده است، بسیاری از فعالان سیاسی و چهره‌های تاثیرگذار در تاریخ انقلاب سال ۱۳۵۷ بر آن شده‌اند تا دراین دور از انتخابات مجلس خبرگان چهره‌های تعیین‌کننده و واجد شرایطی بر کرسی‌های مجلس خبرگان تکیه بزنند.

چهره‌هایی که بدون جهت‌گیری‌های سیاسی و شخصی، سرنوشت مردم، کشور و نظام برایشان ملاک باشد. یکی از چهره‌هایی که از مدت‌ها قبل همواره از او درخواست شده است تا در انتخابات خبرگان نامزد شود سید حسن خمینی یادگار امام‌خمینی(ره) است؛ حسن خمینی که او را آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی «علامه» می‌خواند و دیگران نیز بر دانش و بصیرت او مهر تایید می‌زنند. هرچند که او به‌علت شرایط خانوادگی و مصلحت‌هایی که مدنظرش بوده درمقابل اصرار‌ها و درخواست‌ها برای حضور در انتخابات خبرگان پاسخ منفی داده است، از آنجا که انتخابات خبرگان در اسفندماه سرنوشت‌ساز و حساس است‌ بار دیگر از مدت‌ها قبل گروه‌های سیاسی دست به کار شدند تا با ملاقات، نامه‌نگاری، مصاحبه، یادداشت و دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای که بخشی از آن به‌صورت پنهان بوده است از یادگار امام(ره) درخواست کنند تا این‌بار به درخواست‌ها برای حضور او در انتخابات خبرگان نه نگوید و حاضر شود که در زمین بازی سیاست نظامی که پدربزرگش بنیانگذار آن بوده است، مشغول به فعالیت شود.

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای انتخابات

۱۸ آذرماه علی خمینی کوچک‌ترین عضو خانواده مرحوم سید احمدخمینی و برادر سیدحسن، در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) که ازسوی هیئت ایثارگران در کانون توحید برگزار شده بود، اعلام کرد که سید حسن خمینی برای انتخابات خبرگان نامزد می‌شود.

سید علی خمینی بخشی از صحبت‌هایش را در کانون توحید به اهمیت انتخابات اختصاص داده بود. او نکاتی را درباره انتخابات بیان کرد. او گفت که تحریم انتخابات سیاست درستی نبوده که هیچ‌وقت نتیجه نداده است. او گفت که خوشبختانه امروز کسی طرفدار تحریم نیست و چشم‌انداز حضور حداکثری چشم‌انداز روشنی است. سید علی خمینی در صحبت‌هایش به دعوت‌ها از برادرش برای حضور در انتخابات خبرگان اشاره کرد و از همه گروه‌ها و فعالان سیاسی تشکر و قدردانی کرد. صحبت‌های او به اینجا که رسید همهمه‌ای در حضار شکل گرفت. گویا همه منتظر بودند که بعد از این صحبت‌ها خبر مهمی را از زبان عضوی از بیت امام‌خمینی(ره) بشنوند.

او اما اعلام کرد که خودش به جهت مصالحی که به آن‌ها فکر کرده است در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام نخواهد کرد. اما نگذاشت که گرد حسرت بر فضای سیاست حاکم باشد و گفت که حاج حسن آقای خمینی با توجه به مشورت‌هایی که با بزرگان و صاحبان اندیشه انجام داده است تصمیم‌شان را گرفته‌اند و برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام خواهند کرد.

بازگشت موج امید

حالا سکوت سید حسن خمینی شکسته است. ترک این شکستن را فعالان سیاسی و احزاب سیاسی بر پیکره سکوت سیدحسن با نامه‌‌نگاری‌ها و دعوت‌های مکررشان انداخته‌اند. اگر تا چندی پیش فعالان سیاسی، دانشجویی و دیگر چهره‌های مطرح در زمین بازی سیاست از سید حسن می‌خواستند تا وارد انتخابات شود و به او می‌گفتند که تکلیف سیاسی و اجتماعی بر دوش دارد، حالا سید حسن به درخواست‌ها و اصرار‌ها برای حضورش در انتخابات لبیک گفته است و می‌خواهد‌بار مسئولیت و آنچه افرادی همچون محسن غرویان، استاد حوزه علمیه، از آن به‌عنوان «احساس تکلیف شرعی» نام می‌برند بر دوش بگیرد. با وجود این دیگر قرار نیست حسن خمینی فقط نظاره‌گر بازی در زمین سیاست ایران باشد، بلکه قرار است ردای سیاست را بر تن کند و وارد عرصه عمل شود، آن‌هم عرصه‌ای به نام مجلس خبرگان که این دوره را بسیاری دوره حساس و سرنوشت‌ساز می‌نامند.

با آمدن سید حسن خمینی مجلس خبرگان رهبری سیاسی‌ترین انتخابات خود را پیش‌رو دارد. اگرچه در سال‌های گذشته مجلس خبرگان در یک فضای آرام انتخابات را پشت‌سر می‌گذاشت. بعد از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی در مهرماه ۱۳۹۳ فضای رقابت سیاسی دراین مجلس شدت گرفت. در آن زمان بعد از کلی بحث‌های رسانه‌ای درباره آمدن و نیامدن آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات، هییت‌رئیسه مجلس خبرگان بالاخره آیت‌الله محمد یزدی را به‌عنوان رئیس خبرگان انتخاب کردند. با وجود این، برای این دور از انتخابات خبرگان سید حسن خمینی به‌همراه یار دیرین پدربزرگش قرار است نامزد شود. با اعلام نامزدی سید حسن خمینی صف‌کشی‌های سیاسی برای ورود به مجلس خبرگان مشخص‌شده است.

در یک‌سوی میدان روحانی، هاشمی‌رفسنجانی و سید حسن خمینی قرار دارند و در سوی دیگر تفکری با محوریت مصباح‌یزدی، احمد جنتی و محمد یزدی قرار دارند. هرچه باشد حسن خمینی برای حضور در انتخابات خبرگان مانند آیت‌الله اکبرهاشمی‌رفسنجانی یار دیرین پدربزرگش در دقیقه ۹۰ از خط ویژه و بدون هیچ اطلاعی برای ثبت‌نام در انتخابات حاضر نشد بلکه اعلام نامزدی‌اش را به برادر کوچک‌ترش سپرد تا این خبر را به مردم بدهد. البته هرچند او در‌‌ همان روز چهارشنبه ۱۸ آذرماه در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به حضورش برای انتخابات خبرگان گفته بود که به‌زودی اعلام می‌کنم چون که وقت کمی باقی مانده است و این انتظار می‌رفت در روزهای نزدیک نامزدی‌اش اعلام شود اما نخواست که خودش آمدنش را از تریبون‌ها اعلام کند و اعلام حضورش را به برادر و شبکه‌های اجتماعی سپرد.

شبکه‌های مجازی، میعادگاه استقبال

اعلام خبر نامزدی سیدحسن خمینی همچون موجی در شبکه‌های اجتماعی بود. موجی که عکس‌های سید حسن خمینی به‌همراه اظهارنظر‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت. از‌‌ همان ساعت شامگاه چهارشنبه‌شب و بعد از خبر حضور سید حسن در انتخابات خبرگان، گروه‌های تلگرامی، فیس‌بوک و توئیتر پر شدند از خبر حضور سید حسن خمینی در انتخابات. حتی در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام عکس‌های سید حسن خمینی منتشر می‌شد و همه از آمدن او اعلام رضایت می‌کردند. گویی برگشته بودیم به سال‌های قبل، از موج خوشحالی قبل از برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۸ که بگذریم انگار انتخابات سال ۱۳۹۲ درحال تکرار بود که همه از آمدن اشخاصی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اعلام خوشحالی و رضایت می‌کردند. افرادی چون آذرمنصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت، احمد خمینی فرزند سید حسن خمینی، زهرا اشراقی نوه دختری امام‌خمینی و دیگرشخصیت‌های سیاسی با انتشار عکس‌هایی از سید حسن خمینی از حضور او در انتخابات اعلام رضایت کرده بودند.

افزایش دلواپسی‌ها از حضور سیدحسن

حسن خمینی می‌خواهد به وظیفه و مسئولیتش عمل کند. قرار نیست تا آخر استادی در حوزه علمیه قم باقی بماند. او همچون پدربزرگش باید برای آحاد مردم کار کند و در جهت تحقق آرمان‌های او گام بردارد. او هرچند که چهره‌ای متین و آرام دارد، سیاستمدار خبره‌ای است. می‌داند که از این به‌بعد شرایط برای او تغییر می‌کند. اگر قبلا هرازچندگاهی سخنرانی‌هایش را برهم می‌زدند حال باید منتظر برخوردهای بیشتری ازسوی گروه‌های تندرو باشد. اما مهم این است که او صبور و سنجیده عمل می‌کند، چراکه نوه امام‌خمینی(ره) است. نوه‌ای که راه پدر بزرگش را در پیش گرفته تا بر علیه ظلم و ظالم سکوت نکند و از عدالت و آزادگی دم بزند.

اما با انتخابات مجلس خبرگان وقتش رسیده است که صحبت‌هایش را در میدان سیاست نیز اجرایی کند. حال با توجه به‌جایگاه بیت امام، محبوبیت و اثرگذاری آقای خمینی حضور او می‌تواند موج جدیدی در خبرگان رهبری ایجاد کند. شاید برخی از چهره‌های سیاسی از جناح اصول‌گرا و تندرو بگویند که خواسته امام‌خمینی این بوده است که از خانواده او کسی وارد عرصه سیاست و اجرایی نشود اما صحبتی که سید حسن دراین زمینه انجام داده است جای تامل دارد. او پیش‌تر گفته بود که «امام به ابوی ما وصیت کردند که «نمی‌گویم در جمهوری‌اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آن‌ها انجام دهند».

بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه‌‌خالی‌کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصى و عافیت‌طلبی با اندیشه امام و آرمان‌های ما سازگار نیست. وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید دراین مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آن‌ها انجام دهند.» و دراین شرایط که چهره‌های میانه‌رو و اعتدالی برای تکیه‌زدن بر کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری معدود هستند یا حضورشان با محدودیت‌هایی مواجه است، حکم سید حسن نیز ورود به عرصه انتخابات است.

حتی دراین میان عده‌ای نیز بر طبل اختلاف می‌کوبند و می‌خواهند که کینه‌های دیروز خود از خاندان محبوب خمینی را امروز در عرصه سیاست پیگیری کنند. چهره‌هایی چون سید حسن خمینی سرمایه‌های نظام هستند و موجب می‌شوند نه‌تنها انتخابات پرشور برگزار شود، توانایی این امر را دارند تا نظام جمهوری‌اسلامی ایران را در بحران‌ها و حوادث تاریخی به‌خوبی مدیریت ‌کنند.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/7349

ش.د9404710

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات