تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۶۹
اعتراف بی‌سابقه‌ای که دنیا را تکان داد

نخست‌وزیر وقت قطر: جنگ سوریه را آمریکا، عربستان و ما راه ‌انداختیم!

(روزنامه كيهان - 1395/02/06 - شماره 21327 - صفحه 12)

نخست‌وزير سابق قطر در اعترافات بي‌سابقه‌اي، جنگ جاري در سوريه را كار آمريكا، عربستان و قطر دانست و گفت آنچه در سوريه رخ داد انقلاب مردمي نبود بلكه جنگي بود كه در زمان صدرات او كليد خورده است.

«حمدبن جاسم» که در سال 2012 نخست‌وزیر قطر بود، در گفت‌وگو با «رولا خلف» خبرنگار «فایننشال تایمز» سخنانی را بر زبان راند که دنیا را تکان داد. وی در این مصاحبه می‌گوید:«سخنانی می‌خواهم به تو بگویم که تاکنون به هیچ کسی نگفته‌ام. زمانی که در سال 2012 ورود به موضوع سوریه را آغاز کردیم، مطمئن بودیم که به زودی قطر ریاست مسئله (مداخله در) سوریه را بر عهده می‌گیرد. زیرا در آن زمان عربستان میلی به دخالت [آشکار] نداشت. اما عربستان بعداً سیاست خود را تغییر داد و مسئله (ریاست بر امور سوریه) تبدیل به رقابت میان ما و عربستان شد.»

به گزارش فارس، حمدبن جاسم در ادامه گفت: «بحران سوریه یک بازی بین‌‌المللی با مشارکت آمریکا، عربستان و قطر است و عربستان در این بازی نقش اول را بازی می‌کند.»

وی به اظهارات «رولان دوما» وزیر خارجه اسبق فرانسه، مبنی بر اینکه «انگلیس دو سال قبل از آغاز بهار عربی (یعنی حدودا در سال 2008) آماده حمله به سوریه بود»، هم اشاره و «توطئه» بودن بحران سوریه را تأیید کرد.

حمدبن جاسم افزود: «قطر نیز در آن برهه مدام به دنبال توطئه در لیبی، مصر و یمن هم بود.» گفته‌های این مقام سابق قطری از آن جهت اهمیت دارد که خودش یکی از صحنه‌گردانان اصلی ماجرا بوده و علاوه بر رسوایی مقامات این کشورها، بار حقوقی نیز دارد و می‌تواند در مجامع حقوقی بین‌‌المللی مورد استناد قرار گیرد.

اظهارات صریح حمدبن جاسم هر چند کینه جاسم را نسبت به حاکمان فعلی قطر و همچنین، دشمنی‌اش با عربستان را آشکار می‌کند، ولی پشت پرده کشتار پنج ساله در سوریه را که جان 400 هزار نفر را گرفته مقابل چشمان برخی از محافل دیرباور آشکارتر می‌کند.

چون این سخنان را کسی به زبان آورده که خودش یکی از صحنه‌گردانان اصلی ماجرا بوده.

گفت‌وگوی افشاگرانه این مقام ارشد سابق قطر، که مدتی پست وزارت خارجه این کشور را هم بر عهده داشته است، با روی میز آمدن پرونده عربستان در ماجرای 11 سپتامبر آمریکا همزمان شد و به همین خاطر، شماری از کارشناسان معتقدند که آمریکا احتمالا برای آل‌سعود برنامه‌ای را در سر می‌پروراند.

اخیرا هم روزنامه فاینشنال تایمزطی گزارشی نوشت:« سعودی ها به (جان)کری گفتند داعش دست پروده ی ماست و سیا هم در جریان است». این جمله را دیگر پایگاه های اینترنتی بارها و بارها بازنشر کرده اند.

به گفته «ران پال » نویستده و سیاستمدار سابق آمریکایی ، پرسشی که در اینجا مطرح می شود زمان انتشار این گزارش است که با جر و بحث ها بر سر انتشار گزارشی درباره نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر 2001 همزمان شده و 28 صفحه ای که از آن گزارش حذف شده است جای شک و تردیدی درباره دست داشتن عربستان در آن اقدام تروریستی باقی نمی گذارد.

واکنش‌ها

«عبدالباری عطوان»‌ سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» اما ضمن تأیید اظهارات حمدبن‌جاسم نوشت: (رژیم‌های) عرب به آمریکا و طرح‌هایش در منطقه خدمات مجانی می‌دهند، از اقتصاد آمریکا حمایت و برای بیکاران این کشور شغل دست و پا می‌کنند. در نهایت نیز به وسیله همین آمریکا از پشت خنجر می‌خورند.

اما، در عربستان واکنش به اظهارات حمدبن‌جاسم متفاوت بود؛ «طرادبن سعید‌العمری» نویسنده سعودی در پایگاه تحلیلی «الانحاء»‌ نوشت: «سخنان شیخ حمد بسیار خطرناک است... این سخنان به طور کامل پایه‌های اصلی ماجرای سوریه را از بین می‌برد.»

این نویسنده سعودی که تلاش می‌کند خود را به تجاهل بزند، از مقامات آمریکا، عربستان و قطر خواست بیانیه رسمی صادر کنند و در مورد اظهارات حمدبن جاسم توضیح دهند.

رژیم آل سعود علاوه بر اینکه در مورد تحولات یمن و عراق نگران است، نسبت به تحولات سوریه نیز به شدت حساس است. این رژیم پیش از این، بارها از آمریکا خواسته بود یا مستقیما در سوریه مداخله نظامی کند، یا به عربستان و متحدانش اجازه دهد با اعزام نیرو به سوریه، کار «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را یکسره کنند. ظاهرا آمریکا با چنین اقدامی مخالف است و از پیامدهای آن می‌ترسد.

دیروز نیز خبرگزاری‌ها به نقل از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش کردند که اشتباه است واشنگتن و لندن برای براندازی دولت «بشار اسد»، نیروی زمینی به سوریه اعزام کنند. همین مسئله باعث دلخوری آل سعود از آمریکا شده است. با توجه به پیچیده شدن اوضاع منطقه، برخی از کارشناسان احتمال دور زدن عربستان توسط آمریکا را بعید نمی‌دانند.

سایر رویدادها

- «عبدالقادر مساهل» وزیر دولت الجزایر، دیروز به دمشق رفت و با مقامات سوری دیدار کرد. این نخستین بار پس از پنج سال است که یک وزیر عربی از سوریه دیدن می‌کند.

- مسکو اعلام کرد، طرح واشنگتن برای تقویت آتش‌بس در سوریه، مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق این طرح، نظارت بر آتش‌بس تشدید می‌شود.

- روزنامه سوری الوطن نوشت: اگر لازم شود روسیه نیروهای خود را به سوریه برمی‌گرداند.

- وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، 80 تروریست «جبهه النصره» از خاک ترکیه وارد سوریه شدند.

- «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، بار دیگر خواستار ایجاد منطقه امن در سوریه با هدف اسکان آوارگان شد.

http://kayhan.ir/fa/news/73176

ش.د9500085

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات