صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۵۹

اخبار

۱- هفت هزار پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
محمدعلی پورمختار با اشاره به پرونده‌های ورودی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دوره مجلس نهم، گفت: در این دوره حدود هفت هزار پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس واصل شد. وی با اشاره به محتوای این پرونده‌ها، گفت: شکایت از طرز کار ادارات دولتی، سازمان‌ها و نهادهای عمومی و همچنین شکایات فردی محتوای این پرونده‌ها را تشکیل می‌داد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: تخلفات ادارات و ضایع شدن حقوق افراد بخش دیگری از این پرونده‌ها بوده که بیشتر آنها تعیین تکلیف شده است. پورمختار تأکید کرد: کار بررسی عمده پرونده‌ها در کمیسیون به اتمام رسیده و فقط تعداد کمی از پرونده‌ها که بیشتر آنها به شکایات فردی مربوط می‌شود، باقی مانده است. وی در ادامه گفت: تا ششم خرداد مجلس نهم فعالیت دارد که در این مدت برخی از پرونده‌ها بررسی می‌شود و مابقی پرونده‌ها باید در مجلس دهم مورد بررسی قرار گیرد.
۲- انگلیسی ‌زبان «گزاره‌ای» و زبان علم بدون عمل است
دکتر عماد افروغ درباره مسئله هدفمند شدن زبان انگلیسی در کشور و اشکالات آن گفت: زبانی مانند انگلیسی یک زبان گزاره‌‌ای است و این زبان، زبان «چگونگی»، «معطوف ساختن» و «رفع مشکلات» نیست؛ از این رو علمی که با این زبان تولید شود، همان علم بدون عمل است. این جامعه‌شناس افزود: متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی «ISI» را تصویب کرد و میان رشته‌ها استثنا قائل نشد. این کار محرکی می‌شود تا استادان مقالات خود را به زبان خارجی بنویسند و این بیشترین توهین به زبان فارسی است که به نظر من مسبب این مصائب، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی تأکید کرد: باید زبان فارسی را تقویت کنیم تا خارجی‌ها در ایران فارسی یاد بگیرند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زبان فارسی را یاد گرفت تا ادبیات ما را بهتر بشناسد؛ اما ما لذت استفاده از ادبیات فارسی را از خودمان گرفته‌ایم.
۳- اگر ما کوتاه بیاییم آنها یک قدم جلو می‌آیند
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «دستاوردها و توانمندی‌های دفاعی و موشکی ما با تکیه بر ظرفیت بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها و مجموعه‌های وابسته به صنعت دفاعی کشور حاصل شده است، اما برخی می‌خواهند دیکته کنند که ما به هر قیمتی باید به سمت جامعه جهانی برویم.» وی افزود: «الآن می‌گویند راجع به مسائل موشکی حرف نزنید، اگر تستی و رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید، اگر ما این را پذیرفتیم آنها یک قدم جلو می‌آیند و می‌گویند فعلاً انجام ندهید، در منطقه خلیج‌فارس هم این کار را نکنید، بعد هم می‌گویند سپس می‌گویند شما برد ۲۰۰۰ کیلومتر موشک‌های‌تان را برای چه می‌خواهید.»
۴- اختلال ۵/۱ میلیارد دلاری در صادرات برق به عراق
صادرات برق ایران به عراق طی چند هفته اخیر متوقف شد و با رایزنی طرف عراقی و اعزام نمایندگانی به ایران از سوی وزارت برق عراق، بار دیگر از سر گرفته شد. توقف صادرات برق ایران به عراق به دلیل بدهی ۵/۱ میلیارد دلاری عراق بابت خرید برق از ایران بوده است. این در حالی است که عراق امیدوار است با آغاز صادرات گاز ایران به عراق از وابستگی حیاتی به خرید برق ایران رهایی یابد و بتواند درخصوص مباحث مختلف خرید برق از ایران وارد چانه‌زنی شود. صادرات گاز ایران به عراق نه‌تنها مکمل صادرات برق ایران به این کشور نشده است، بلکه رقیبی برای صادرات برق ایران است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آخرین توافق ایران و عراق برای آغاز صادرات گاز ایران به این کشور در تاریخ اول تیر ماه خبر داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات