تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۶۸
«ابتکار» از هشدارها نسبت به انفرادی رفتار کردن اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد؛

خرد جمعی شرط موفقیت اصلاحات

پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار ـ 1394/08/19 ـ شماره 3289 ـ صفحه 1)

گروه سیاسی - انتخابات در نظامی همچون جمهوری اسلامی ایران نماد مردم سالاری دینی بوده و هست. گروه‌ها و احزاب سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا برنامه ریزی‌های مدونی برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ترتیب داده‌اند تا از طریق برنامه‌ها و سیاست‌های حزبی و جناحی خویش با مشارکت حداکثری مردم مواجه شوند و در نتیجه با میزان آراء بیشتر پیروز انتخابات آینده شوند. یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که احزاب و جناح‌های سیاسی به آن توجه ویژه‌ای دارند ائتلاف با سایر گروه‌ها و جریانات هم کیش و هم فکر خودشان است تا شاید با استفاده از این فاکتور کرسی بیشتری در مجلس شورای اسلامی کسب کنند و در نهایت شخص مورد نظر جناح سیاسی خودشان را بر کرسی ریاست مجلس بنشانند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و با کناره‌گیری محمدرضا عارف به نفع جریان اصلاحات، حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ملت ایران پیروز انتخابات شناخته شد. با گذشت بیش از 2 سال از انتخابات ریاست جمهوری نام سه گزینه احتمالی یعنی محمدرضا عارف، علی اردشیر لاریجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری برای ریاست مجلس دهم توسط احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از دیگران مطرح شده‌اند.

به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی و همان‌طور که ناطق نوری اعلام کرده وی تمایلی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ندارد چه برسد به آن که انگیزه‌ای برای ریاست مجلس داشته باشد. بنابراین دو گزینه دیگر یعنی عارف و لاریجانی به عنوان رقیب اصلی یکدیگر برای به دست آوردن صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی باقی ‌می‌ماند. بعد از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی بسیاری از اصلاح‌طلبان، نظر و عقیده گذشته خود را نسبت به لاریجانی تغییر دادند و او را یکی از بهترین اصولگرایان معتدل یا همان اعتدالگرا دانستند. به دلیل اینکه از دید برخی کارشناسان سیاسی، لاریجانی برای به تصویب رساندن برجام نقشی اساسی داشته و او در طول این دوسال همراه دولت تدبیر و امید حرکت کرده است.

یکشنبه شب، سید محمدصادق خرازی در جمع خبرنگاران در زنجان گفته است، با توجه به اینکه علی لاریجانی در ماجرای برجام به دولت کمک کرده است، عده‌ای می‌خواهند کام وی را شیرین کنند، در حالی‌که ما معتقدیم این‌گونه نیست و ما با لاریجانی اختلافات فکری و سیاسی داریم و در عین حال، احترام خاصی برای ایشان قائل هستم، به دلیل اینکه او یکی از چهره‌های فوق‌العاده سیاست‌مدار، جدی و فعال است. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در واکنش به اعتقاد برخی که لاریجانی را گزینه مناسبی برای ریاست مجلس آینده می‌دانند، گفت: ما چنین اعتقادی نداریم؛ چراکه رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در یک صف دیگر و ما در جبهه دیگر قرار داریم. طبق گفته های خرازی اوج اختلافات اصلاح‌طلبان بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی که عارف یا لاریجانی گزینه مناسبی برای این کرسی است یا خیر نمایان و خود را نشان داد. با این حال باید پرسید آیا ائتلافی بین اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان برای کاندیداها و از همه مهمتر ریاست مجلس دهم رخ می‌دهد یا خیر؟

عارف را با کسی معامله نمی‌کنم

هادی غفاری، عضو شورای مرکزی حزب نیروهای خط امام درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان همچنین اظهارات سید محمد صادق خرازی نسبت به علی لاریجانی به «ابتکار» گفت: به عقیده من، اصلاح‌طلبان باید تنگ نظری را کنار بگذارند و مانند اصولگرایان رفتار نکنند، اما قبل از هر اقدام و اظهارنظری باید شرایط و موقعیت را سنجید و این طور نباشد هر شخصی که گفت ما هستیم بگوییم خوش آمدید و یا بفرمایید بیرون. او در ادامه افزود: در گذشته، علی لاریجانی مباحثی را بیان کرد که با منش و رفتار اصلاح‌طلبان نزدیک بود و هر شخصی که مواضع اصلاح‌طلبی را مطرح کند جبهه اصلاحات آغوش خود را برای لاریجانی و امثال وی باز می‌کند. این فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب با بیان اینکه مواضع اصلاحات دایره وسیعی را شامل می‌شود، افزود: آزادی بیان، اندیشه، حقوق شهروندی و نبستن درب‌های آزادی برای ورود و خروج مردم جزء برنامه‌ها و سیاست‌های اصلاح‌طلبان بوده و هست. به گفته غفاری، اشخاص اصلاح‌طلب باید جزء لیست جبهه اصلاحات باشند یعنی اولویت با اصلاح‌طلبان و بعد اصولگرایان معتدل است. عضو حزب نیروهای خط امام در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان ائتلاف خواهند داشت، تاکید کرد: قطعا، به دلیل اینکه مواضع این دو جریان به یکدیگر بسیار نزدیک است. غفاری درباره اظهارات صادق خرازی گفت: فکر می‌کنم کمی زود باشد تا در مورد ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهارنظری داشته باشیم و مهمتر اینکه باید در این برهه زمانی حساس مراقب سخنان خود باشیم. وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از اشخاص در حال بدل یا مشابه سازی اصلاح‌طلبی هستند، اما من حاضر نیستم محمدرضا عارف را برای ریاست مجلس شورای اسلامی با کسی معامله کنم.

تبعیت از شورای ‌عالی

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان همچنین اظهارات سید صادق خرازی نسبت به علی لاریجانی به «ابتکار» گفت: آیین‌نامه، اعضا و ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تدوین و تشکیل شده است و کل سیاست‌های مربوط به انتخابات اصلاح‌طلبان در شورای‌عالی تصمیم گیری و تصویب می‌شود. وی اضافه کرد: هیچ گروه یا حزبی حق اظهارنظر درباره سیاست‌های کلی انتخابات پیش رو آن هم بدون هماهنگی را ندارد. بنابراین انتظار من از دوستان اصلاح‌طلب این است همان‌طور که وارد این شورا شدند حداقل ملزومات آیین‌نامه، برنامه و سیاست‌گذاری‌های این شورا را رعایت کنند.عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه تاکید کرد: الزامات این شورا بر این است که همه اعضا خودشان را در چارچوب مصوبات تنظیم کنند. طاهرنژاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان را امری موجه دانست و تصریح کرد: به عقیده من، این اتفاق باید رخ دهد در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آید. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اظهارات صادق خرازی اشاره کرد و افزود: بیان کردن این موضوعات که چه کسی برای کرسی ریاست مجلس مناسب‌تر است کمکی به جریان سیاسی اصلاح‌طلب و شورای‌عالی نمی‌کند. عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه ابتدا باید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کار خود را شروع کند و بعد به مسائل دیگر پرداخت، تاکید کرد: بهتر است دوستان اصلاح‌طلب برنامه و مباحث مربوطه را در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح و هر برنامه و سیاستی که در این شورا مصوب شد، اصلاح‌طلبان از آن تبعیت کنند.

فرصت مناسبی نیست

همچنین، فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان و اظهارات سید صادق خرازی نسبت به علی لاریجانی به «ابتکار» گفت: به نظر من، زمان زیادی تا انتخابات مجلس دهم و سر لیستی اصلاح‌طلبان باقی مانده است و در خصوص ریاست مجلس شورای اسلامی باید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نظر دهد. وی در ادامه افزود: اکثر احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در شورای‌عالی سیاست‌گذاری حضور دارند و شخصی به تنهایی و بدون مشورت با این شورا نمی‌تواند نظری را بیان کند. راکعی درباره اظهارات صادق خرازی واکنش نشان داد و تاکید کرد: بهتر است سید محمد صادق خرازی به اصول اولیه کار جمعی مقید باشند و همان‌طور که گفتم از حالا زود است تا در سرلیستی اصلاح‌طلبان بحثی را مطرح کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم در مورد ریاست مجلس شورای اسلامی نظری بدهیم. عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: همواره اصلاح‌طلبان به خرد جمعی و هماهنگی با مجموعه‌های اصلاح‌طلب شهرت داشته و دارد پس بهتر است خارج از اصول و قواعد شوراهای مربوطه سخنی را بیان نکنیم.

ائتلاف با اعتدالگرایان شدنی است

از طرفی دیگر، محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز نیز درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان همچنین اظهارات سیدمحمد صادق خرازی نسبت به علی لاریجانی به «ابتکار» گفت: به عقیده من، از حالا برای پرداختن و حرف زدن در مورد کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی زود است. او اضافه کرد: اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری افراد برای کسب کرسی‌های مجلس با اعتدالگرایان ائتلاف می‌کنند نه در خصوص شخص ریاست مجلس شورای اسلامی. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ابتدا باید تکلیف مجلس آینده مشخص شود و بعد در مورد ریاست مجلس شورای اسلامی نظر داد، افزود: وقتی هنوز تکلیف و شرایط سیاسی مجلس دهم مشخص نیست چطور می‌شود درباره ریاست آن سخنی را بیان کرد؟ به گفته خباز، تعیین و تکلیف ریاست مجلس باید از 10 اسفند امسال مشخص شود. به همین دلیل گفتم هنوز زود است تا در مورد این مساله نظری را اعلام کنیم. عضو حزب اعتماد ملی هر گونه ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان حتی در این برهه زمانی را خوب و مناسب دانست و تصریح کرد: هر گونه ائتلافی که باعث شود تا مجلس دهم به توان و قدرت برسد اقدام سنجیده ای است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی انتخابات را مظهر مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: افرادی که به مردم سالاری دینی معتقدند و می‌توانند باعث همگرایی مردم در مشارکت سیاسی مانند انتخابات شوند، اقدام بسیار مفیدی انجام داده اند. او با بیان اینکه هر جناحی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب باید به نیروهای موثر و توانمند خود فکر کند، تاکید کرد: حتی اگر اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل را در لیست خود جای دهند کار بسیار پسندیده‌ای است یا بر عکس، یعنی اگر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان معتدل را در لیست خودشان جای دهند باز هم اقدام شایسته‌ای را انجام داده اند. خباز اضافه کرد: تنها نگرانی من اختلاف نظر بین نیروهای معتدل جناح راست وچپ است. وی اظهار کرد: باید مجلس دهم، مجلس قدرتمند باشد تا بتوانیم در تمام مسائل مهم و مشکلات اساسی کشور به آن تکیه کنیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بنا بر فرموده رهبر فرزانه انقلاب، مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار مسائل اجرایی کشور است. بنابراین اگر مجلس ریل‌گذاری قوی باشد امور اجرایی به راحتی از روی آن عبور و گذر می‌کند. به گفته خباز، نباید به مجلس شورای اسلامی نگاه جناحی و سیاسی داشته باشیم‌ بلکه باید نگاهمان از بعد سیاسی و جناحی به توانمندی مجلس تغییر کند.

کلمه ائتلاف را نشنیده‌ام

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان همچنین اظهارات سیدمحمد صادق خرازی نسبت به علی لاریجانی به «ابتکار» گفت: تا به حال حرفی در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان نشنیده‌ام. وی درباره اظهارات سیدمحمد صادق خرازی گفت: من درباره اشخاص مصاحبه نکرده و نمی‌کنم و در این باره نظری ندارم.

هزینه به جیب اصلاحات

از سخنان فعالان سیاسی اصلا‌ح‌طلب می‌توان نتیجه گرفت که اختلاف و عدم هماهنگی در بین نیروهای اصلاح‌طلب وجود ندارد. به دلیل اینکه تمام آن‌ها به خرد جمعی و مشورت با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اتفاق نظر دارند و هر حرفی که زده می‌شود باید با هماهنگی جبهه اصلاحات صورت گیرد، اما از صحبت‌های زده شده می‌توان فهمید فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نظرات شخصی خود را نباید در این شرایط حساس از طرف گروه یا شوراهای مربوطه اصلاح‌طلب آن هم بدون هماهنگی با آن‌ها بیان کنند تا هزینه‌ای برای جبهه اصلاحات به بار نیاورد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=25418

ش.د9404427

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات