صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۴۸

نشریه اخبار تحلیل‌ها چهارشنبه 5 خرداد 1395 شماره 4353

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سعی کنید در مسائل تعمّق کنید؛ وقتی عمق‌یابی کردید، این ایمانِ مستقر با هیچ نیرویی از شما جدا نخواهد شد. مشکل اینهایی که می‌بینید یک روز تندتر از همه‌ تندهایند و یک روز ۱۸۰ درجه به این‌طرف می غلتند، عمق نداشتن آن ایمان است. (95/3/3)
نشریه اخبار تحلیل‌ها word
نشریه اخبار تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
انتخاب انقلابی

دیروز در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که با حضور منتخبان مردم در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، آیت‌الله جنتی با 51 رأی رئیس مجلس خبرگان شد. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی 13 رأی و آیت‌الله امینی 21 رأی کسب کردند. یک رأی هم باطل محسوب شد.
مجلس پنجم خبرگان رهبری شروع درخشانی داشت و اعضای عالم و فقیه آن بصیرت سیاسی، دشمن‌شناسی و زمان‌فهمی خودشان را به خوبی نشان دادند و با انتخاب آیت‌الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان با توجه به سوابق انقلابی وی، دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیه دلسوزان انقلاب را که نگران انقلابی ماندن مجلس خبرگان بودند، برطرف کردند.
خبر این انتخابات تنها در ایران منتشر نشد، بلکه به همراه بازتاب‌های تحلیلی خاص در پیشانی بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی نیز نقش بست. تحلیل محتوای آنها نشان می‌دهد، جبهه ضدانقلاب بار دیگر از انقلاب و انتخاب انقلابی خبرگان رهبری مأیوس شد. برخی نیز این انتخابات را آغازگر روندی دانستند که در آن دوباره نیروهای انقلابی و ارزشی در سایر گزینش‌های پیش رو، نظیر مجلس دهم نیز پیشتاز خواهند بود.
گفتنی است نشانه‌های برنامه‌ریزی جبهه ضدانقلاب با هدف تهی‌سازی جمهوری اسلامی از هویت انقلابی و اسلامی از مدت‌ها پیش برای رهبر فرزانه انقلاب روشن شده بود. از این‌رو معظم‌له در آخرین دیدار رئیس و نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در 20 اسفند سال گذشته، ضمن تبیین عمق و زوایای راهبرد دشمن، بر راهبرد «انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل‌کردن مجلس خبرگان رهبری»، برای تداوم انقلاب و خنثی‌سازی طرح و ترفندهای دشمنان تأکید ویژه فرمودند.
این تأکید ویژه در پیام دیروز معظم‌له به افتتاحیه مجلس پنجم معنایابی شد: «اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمتِ مسئولیتی است که بر دوش منتخبان آن نهاده شده و این «مسئولیت»، حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده این نظام به سمت هدف‌های والا و عالیقدر آن است.»

▼ گزارش روز
ظالم بی‌مجازات مانده!

نزدیک به دو سال از جنجال بورسیه‌های قانونی می‌گذرد؛ جنجالی که وزارت علوم دولت یازدهم در زمان تصدی فرجی‌دانا برای فرار از پاسخگویی به مجلس نهم و متوقف کردن روند استیضاح وی به راه انداخت. 26 مرداد 1393 دو روز پیش از استیضاح رضا فرجی‌دانا بود که روابط عمومی وزارت علوم در خبری که از آن بوی «فرار رو به جلو» به مشام می‌رسید، اعلام کرد: در حال پیگیری سه هزار بورسیه‌ غیرقانونی دولت‌های نهم و دهم است تا این‌گونه به نظر برسد که استیضاح فرجی‌دانا به دلیل پیگیری این تخلف است! موضوعی که اگرچه مانع از استیضاح فرجی‌دانا نشد و وی کرسی وزارت را با رأی نمایندگان مردم ترک کرد، اما پرونده بورسیه‌ها باز ماند و انتقادات فراوانی را برانگیخت، ابتدا دانشجویان بورسیه‌شده با گلایه از رفتار سیاسی دولت درباره موضوع بورسیه و مسائل علمی کشور از شکایت از وزارت علوم سخن به میان آوردند و بعدتر نیز با تعیین کمیته برای بررسی این موضوع مشخص شد تنها 36 بورسیه قانونی در سال‌های اخیر وجود داشته است!
رفتار سیاسی و اشتباهی که با انتقاد جدی رهبر معظم انقلاب نیز همراه شد و ایشان با بیان اینکه تحقیقات دقیق نشان می‌دهد، مسئله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند نبود، تأکید کردند: در موضوع بورسیه‌ها به عده‌ای ظلم شد. اما با همه این تذکرها و شکایت دانشجویان بورسیه از مسببان این جریان که با آبروی تعداد زیادی از نخبگان کشور بازی کرده‌اند، این مسئله بلاتکلیف مانده است تا بار دیگر دانشجویان بورسیه روز گذشته، با انتشار بیانیه‌ای خواستار رسیدگی به شکایت آنها، روشن شدن حقایق ماجرا و کنار رفتن افرادی شوند که صلاحیت مدیریت در این حوزه را ندارند؛ موضوعی که مشخص نیست به چه دلیل همچنان معطل مانده و به آن رسیدگی نمی‌شود!

▼ اخبار ویژه
1- آخرین اخبار و اطلاعات برای آقای مجرم

بر اساس اخبار دریافتی، «مهدی هاشمی» که از 18 مرداد 94 برای اجرای حکم ده‌ساله‌اش در ارتباط با جرایم اختلاس، ارتشا و جرایم امنیتی در زندان اوین به‌سر می‌برد، از طریق دیدارهای منظم و متعددی که با مسئول یکی از پایگاه‌های حامی آقای هاشمی رفسنجانی دارد، در جریان اخبار کشور قرار گرفته و تحلیل‌های مورد نظر به او می‌رسد. گفتنی است، پیش از این نیز در ماه‌های اول حضور وی در زندان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا از کشف تلفن همراه و سکه طلا در میان وسایل او خبر داده بود.
2- حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف یا عارف شوخی است
عباس عبدی در گفت‌وگویی با انتقاد از این گفته هاشمی که اعلام کرده حمایت من سبب رئیس‌جمهور شدن روحانی شده است، گفت: آقای هاشمی اگر به چنین ایده‌ای اعتقاد دارد، می‌خواست از آقای ولایتی دفاع کند تا ببینم آن موقع اصلاً ایشان رأی داشت یا نه؛ شاید همه این آرا هم مال ایشان باشد و ما خبر نداریم. وی همچنین حمایت اصلاح‌طلبان از افرادی، مانند ظریف یا عارف در انتخابات آتی ریاست جمهوری را بیشتر شبیه شوخی دانست.
 
▼ اخبار
1- آیت‌الله جنتی: وظیفه ما تقویت بنیان ولایت فقیه است

رئیس مجلس خبرگان رهبری دیشب در ضیافت شام اعضای خبرگان اظهار داشت: «من از افرادی که با حُسن توجه به این بنده ناقابل این مسئولیت سنگین را برعهده بنده قرار دادند، تشکر می‌کنم و معتقدم کسانی که در هیئت‌رئیسه هستند، مسئولیت‌شان سنگین‌تر است.» آیت‌الله احمد جنتی افزود: «یک قسمت از انتخابات مجلس مربوط به فعالیت‌ها و نوع رقابت‌هاست که این کارها در شأن علما نیست و مردم در انتخابات خبرگان با توجه به شناخت‌شان به افراد رأی می‌دهند.» وی با بیان اینکه ما از لحاظ قانونی و شرعی درباره ولایت فقیه وظایفی را برعهده داریم، تصریح کرد: «این‌طور نیست که اتفاقی بیفتد و بعد عزل و نصبی صورت بگیرد، این کم است؛ لذا ما باید بنیان ولایت فقیه را تقویت کنیم.» وی تأکید کرد: «من معتقدم مقام معظم رهبری پا جای پای امام گذاشته‌اند و با آن قدرت، شجاعت و تدبیر در مقابل همه دشمنان داخلی و خارجی ایستاده‌اند و خدا نیز به ایشان کمک کرده است و بخشی از کمک خدا نیز توسط مردم است، لذا امیدواریم خداوند به ایشان طول عمر، عزت، قدرت و شوکت روزافزون بدهد.»
2- دورهمی محمود عباس، السیسی و نتانیاهو!
خبرهای ضدونقیض از تماس‌های دیپلماتیک مصر برای برگزاری ملاقات سه‌جانبه میان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حکایت دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی «روسیا الیوم» خبر برگزاری این ملاقات سه‌جانبه را منابع فلسطینی به روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ رژیم صهیونیستی داده‌اند. این روزنامه صهیونیستی مدعی شده است، تمام طرف‌ها تمایل خود را برای این دیدار اعلام کرده و سیاستمداران مصری با تأیید برگزاری چنین دیداری تأکید کرده‌اند که نشست نتانیاهو و محمود عباس با هدف تحقق پیشرفت در روند صلح امری معقول است. بنا بر این گزارش، «رامی الحمدالله» نخست‌وزیر تشکیلات فلسطین نیز گفت: بی‌شک نتانیاهو می‌کوشد با سخن گفتن درباره این دیدار سه‌جانبه، ایده نشست صلح فرانسه و طرح پاریس در این زمینه را به چالش کشیده و آن را حذف کند.
3- دوستی و دشمنی روشنفکرنماها
در حالی پس از کسب نخل بهترین بازیگر جشنواره کن از سوی شهاب حسینی، افرادی که خود را روشنفکر سیاسی، هنری، اجتماعی و فرهنگی می‌نامند، در ارسال پیام تبریک به وی یا تبلیغ و نگارش یادداشت، تحلیل و خبر به دلیل این موفقیت گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند که همین افراد شش سال پیش این هنرپیشه را به دلیل ایفای نقش شهید بابایی در سریال شوق پرواز، حضور در دیدار هنرمندان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیان دغدغه اهالی هنر، تحت شدیدترین فشارها قرار داده و حتی کمپین‌هایی با نام «من از شهاب حسینی متنفرم» در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته بودند.
4- در حمایت از سردار جاویدالاثر
پس از اعلام خبر سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره وجود مدارکی دال بر زنده بودن سردار احمد متوسلیان و سه دیپلمات ایرانی که در اسارت رژیم صهیونیستی هستند، کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار آزادی سردار احمد متوسلیان از زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند. تنها در ساعات ابتدایی انتشار این خبر بیش از پنج هزار و 800 توئیت با محتوای حمایت از سردار جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان در توئیتر منتشر و کاربران با انتشار مطالب و عکس‌نوشت‌ها از فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) و اسرای ایرانی در بند زندان‌های رژیم‌صهیونیستی اعلام حمایت کردند.

▼ اخبار کوتاه
علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح «هادی» روستاهای کشور در نظر گرفته شده است. وی افزود: این طرح در ۱۵ هزار و ۱۰۱ روستای کشور اجرا شده و در دو هزار و ۷۰۰ روستا هم به‌صورت نیمه‌تمام یا برای اولین‌بار در دست اجراست. تاکنون این طرح در ۴۰ درصد روستاهای ما اجرا شده است و ادامه کار به تأمین اعتبار بستگی دارد.
سردار فدوی درباره تهدید ایران از سوی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در حد و اندازه‌ای نیست که ایران را تهدید کند. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: امام(ره) قبل از پیروزی انقلاب به این مسئله توجه داشتند و یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی دفاع از مظلوم و مقابله با استکبار و کفر است.
سردار احمد وحیدی، اولین فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم یادبود شهید «سیدمصطفی بدرالدین» معروف به ذوالفقار که با حضور قشرهای مختلف مردم، مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی در شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد، گفت: ذوالفقار سال‌ها تحت تعقیب سازمان‌های جاسوسی بسیاری از کشورها بوده و یکی از کارکشته‌ترین فرماندهان حزب‌الله بود و اگر امروز نیست، پرچمش را بسیاری دیگر مثل او به دوش گرفته‌اند.
سیدحسین نقوی حسینی، منتخب مردم ورامین برای مجلس دهم از گام نهایی فراکسیون فراگیر اصولگرایان به منظور تعیین گزینه‌های این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد و گفت: اعضای این فراکسیون به دعوت علی لاریجانی جمعه آینده در جلسه‌ای به همین منظور حضور خواهند یافت.
حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان گفت: در سال 94، به طور میانگین حدود 37 درصد کاهش تولید در لوازم خانگی داشتیم و دلیل این کاهش تولید نیز بیش از هر چیز به رکود موجود در بازار برمی‌گردد، البته دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن هم این است که بیشتر سهم بازار ایران را خارجی‌ها در دست گرفته‌اند.
پس از انتشار خبرهای ضدونقیض درباره سرنوشت سرکرده گروه تروریستی طالبان، این گروه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اذعان به کشته شدن ملااختر منصور، در جریان حمله پهپادهای آمریکایی، «مولوی هیبت‌الله آخوندزاده» را به عنوان رهبر جدید طالبان معرفی کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات