بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۹۲

دفاع وندی شرمن از بمباران اتمی هیروشیما

این حمله، که تنها حمله اتمی جهان محسوب می شود، علاوه بر کشتن حدود 220 هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، هیروشیما و ناگازاکی را با خاک یکسان کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
 به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پرس تی وی، وندی شرمن که یکی از مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق امریکا نیز بود در مصاحبه با خبرگزاری کیودو با اشاره به تصمیم هری ترومن، رییس جمهور وقت امریکا برای بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم گفت: «من شخصا فکر می‌کنم که این یک تصمیم درست و البته دردناک بود چرا که این بمباران‌ها تلفات زیادی به جا گذاشت.»
این حمله، که تنها حمله اتمی جهان محسوب می شود، علاوه بر کشتن حدود 220 هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، هیروشیما و ناگازاکی را با خاک یکسان کرد.
سخنان شرمن در حالی مطرح شد که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا قرار است 27 می (7 خرداد) به عنوان نخستین رییس جمهور امریکا که بر مسند قدرت است از شهر هیروشیما دیدار کند.
اوباما قرار است برای شرکت در اجلاس سران گروه 7 که 6 و 7 خرداد 1395 در ژاپن برگزار می‎شود، به این کشور سفر کند.
طبق اعلام ژاپن، تا پایان سال 1945 میلادی حدود 140 هزار نفر در اثر حمله اتمی امریکا به هیروشیما که 6 آگوست همان سال (15 مرداد 1324) روی داد جان خود را از دست دادند.
شرمن افزود: «امریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی استفاده کرده و به همین دلیل ما خود را در زمینه حمایت از منع اشاعه هسته‌ای در سراسر جهان مسئول می‌دانیم.»‌
وی با اشاره به برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: «اکنون برهه حساسی است که اطمینان حاصل کنیم که همگی با نهایت توان برای برطرف کردن تهدید از شبه جزیره کره و جهان همکاری می‌کنیم.»
شرمن با اذعان به پیچیدگی‌های این مساله گفت: «جنگ (جهانی دوم) با بمباران اتمی (ژاپن) پایان یافت و جان هزاران نفر حفظ شد. اما این یک تصمیم جنجالی بود و ایده‌های زیادی درباره آن وجود دارد.»
امریکا 9 آگوست 1945 (18 مرداد 1324) ناگازاکی را بمباران اتمی کرد و ژاپن 6 روز بعد تسلیم شد. حدود 74 هزار نفر تا پایان همان سال در اثر این بمباران جان باختند.
از راست: فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در موزه یادبود صلح هیروشیما (23 فروردین 1395 عکس: خبرگزاری فرانسه)از راست: فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در موزه یادبود صلح هیروشیما، 23 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
جان کری، وزیر خارجۀ امریکا اواخر فروردین ماه سال جاری به هیروشیما سفر کرد.
برخی خبرگزاری ها در آن زمان گزارش دادند که سفر کری به هیروشیما احتمالاً با هدف ایجاد مقدمات بازدید رییس جمهور امریکا از این شهر صورت گرفته است.
امریکا اگرچه از بابت بمباران اتمی ژاپن ابراز تاسف کرده اما هرگز در این خصوص ابراز ندامت و عذرخواهی نکرده است.
قربانیان بمباران اتمی ژاپن، روز پنجشنبه اعلام کردند که رئیس جمهور امریکا باید به خاطر بمباران هیروشیما و ناکازاکی عذرخواهی کند.
با این حال، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‎شنبه ‌گفت سفر پیشِ‌ رویِ باراک اوباما به شهر هیروشیما را نباید به عنوان عذرخواهی بابت بمباران اتمی این شهر تلقی کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات