تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۹۳

مرگ ملااختر منصور و گمانه زنی ها درباره وضعیت طالبان

باوجود آن که گروه طالبان در صفحه توئیتر خود اعلام کرده است که ملا «اختر محمد منصور» رهبر این گروه زنده است و «ما نمی دانیم آمریکائی ها چه کسی را هدف قرار داده اند»، اما شواهد نشان می دهد که جانشین ملا محمد عمر کشته شده و گمانه زنی ها برای سرنوشت گروه طالبان و اداره این گروه آغاز شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش ایرنا، خبرگزاری ها به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داده اند که یک فرمانده ارشد طالبان خبر مرگ اختر منصور را تائید کرده، اما گروه طالبان در پایگاه اطلاع رسانی رسمی خود سکوت اختیار کرده و تنها در صفحه توئیتر خود با انتشار یک نوار صوتی گفته که وی زنده است.
طالبان در شرایطی مرگ ملا اختر منصور را تکذیب کرده است که شبکه های اجتماعی امروز (یکشنبه) تصویری از جسد رهبر طالبان را منتشر کرده اند و وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که اختر منصور در ساعات پایانی شامگاه جمعه گذشته در یک حمله هواپیماهای بدون سرنشین نظامیان این کشور در منطقه ای دور افتاده نزدیک مرز پاکستان و افغانستان کشته شده، اما «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان روز یکشنبه در نشست شورای وزیران گفت که اختر منصور در خاک پاکستان هدف حمله قرار گرفته است.
«وحید مژده» یک تحلیلگر سیاسی افغانستان و آگاه به امور طالبان، اما نظریه ای تازه را در باره مرگ رهبر طالبان مطرح کرد و روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که این احتمال وجود دارد که اختر منصور در درگیری سال گذشته در منزل «عبدالله سرحدی» یکی از اعضای ارشد طالبان کشته شده و یا با مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد، اما دستگاه های اطلاعاتی آمریکا از آن مطلع شده اند و برای نمایش قدرت، چنین وانمود کنند که وی در اثر حمله آنان کشته شده است.
وی معتقد است که در قضیه مرگ «اسامه بن لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده نیز بنا بر اطلاعاتی که از پاکستان به دست آورده است، موضوع به این صورت بوده که وی بر اثر مرگ طبیعی از دنیا رفت، اما آمریکا، پس از اطلاع یافتن از خبر مرگ بن لادن، اعلام کرد که وی در یک عملیات ویژه نیروهای آمریکایی کشته شد.
آذر سال گذشته مشاور مطبوعاتی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، اعلام کرد که اختر منصور در یک درگیری درون گروهی در کویته پاکستان در منزل «عبدالله سرحدی» یکی از اعضای ارشد گروه طالبان زخمی شده و دقایقی پس از انتقال به بیمارستان فوت کرده است.
ملا اختر منصور چند روز بعد از انتشار این خبر با پخش یک نوار صوتی در پایگاه اطلاع رسانی رسمی گروه طالبان، با صدای خود به زبان پشتو اعلام کرد «این گزارش که در منطقه کچلاغ کویته پاکستان، میان نیروهای گروه طالبان در یک نشست درگیری شده و در این درگیری کسی زخمی شده و بعد وفات کرده، حقیقت ندارد و تبلیغات رسانه هاست.»
بعد از انتشار این نوار صوتی اگرچه برخی از تحلیل گران گفتند که این نوار جعلی و منسوب به ملا اختر منصور است، اما انتشار آن باعث شد تا به شایعات مرگ رهبر طالبان پایان داده شود، اما اینک بعد از گذشت دو روز، طالبان در پایگاه اطلاع رسانی این گروه هنوز واکنشی در برابر مرگ اختر منصور نشان نداده است.
«عبدالسلام ضعیف» یکی از اعضای ارشد پیشین گروه طالبان که در زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان، سفیر این کشور در اسلام آباد بود و اینک در کابل بسر می برد در پاسخ به این پرسش ایرنا در باره مرگ ملا اختر منصور تنها به این جمله اکتفا کرد «اطلاعی ندارم»
شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان، اما امروز به نقل از ملا «عبدالروف» یکی از فرماندهان ارشد طالبان اعلام کرد که ملا اختر منصور شامگاه جمعه هدف حمله قرار گرفته و کشته شده است.
این شبکه خبری به نقل از یک مقام دولت افغانستان که از وی نام نبرد، اعلام کرد که حمله به اختر منصور با هماهنگی افغانستان و در پاسخ به امتناع طالبان از حضور در گفت و گوهای صلح صورت گرفته است. گروه طالبان حدود دو ماه قبل با انتشار اطلاعیه ای به درخواست گروه چهارجانبه صلح برای گفت و گوهای رو در رو با دولت افغانستان جواب رد داده بود.
گروه چهارجانبه با شرکت کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، نقشه راه صلح افغانستان را تدوین کرده بود از طالبان خواسته بود تا در گفت وگوها شرکت کند.
مژده می گوید اگر خبرمرگ رهبر طالبان تایید شود، این گروه با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. زیرا منصور اداره کامل طالبان را در اختیار داشت و نزدیک به دوسال این گروه را رهبری کرده بود و بر اوضاع مسلط بود، اما این احتمال وجود دارد که یکی از دو معاونان اختر منصور یا فرزند ملا عمر رهبری این گروه را در اختیار بگیرند.
«هیبت الله آخوندزاده» و «سراج الدین حقانی» از معاونان منصور بودند که حقانی فرمانده شبکه ای تروریستی به همین نام، بعد از افشای ناگهانی خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان به این سمت منصوب شد. ملا «محمد یعقوب» نیز فرزند ارشد ملا محمد عمر است که بعد از خبر مرگر رهبر پیشین طالبان از وی به عنوان یکی از جانشینان احتمالی پدرش نام برده می شد.
با این حال «محمد عبدالرسول» رهبر شاخه انشعابی طالبان نیز یکی دیگر از گزینه های جانشینی گروه طالبان خواهد بود که به گفته منابع افغان چند ماه قبل در راه عزیمت به کویته پاکستان ربوده شد و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات