تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۴۳
نهاد ناظر آمريكايي: 30 درصد افغانستان از كنترل دولت خارج است

بسيج آرام نيروهاي جهادي افغان براي مبارزه با داعش

(روزنامه جوان – 1394/11/11 – شماره 4738 – صفحه 15)

نهاد ناظر امنيتي افغانستان در امريكا در تازه‌ترين گزارش خود گفته كه طالبان و ساير گروه‌‌هاي افراط‌گراي افغانستان اكنون بيشتر از موقع ديگري طي 15 سال گذشته، بر مناطق مختلف افغانستان كنترل دارند و دولت افغانستان فقط بر حدود 70 درصد اين كشور كنترل دارد؛ موضوعي كه البته دولت افغانستان آن را چندان واقعي نمي‌داند. همزمان با تصميم رسمي امريكا براي تقويت نيرو در افغانستان، نيروهاي جهادي نيز براي رويارويي با روند رو به گسترش افراط‌گرايي در افغانستان در حال بسيج شدن هستند. ناتو پيش‌بيني كرده كه شرايط امنيتي افغانستان در سال 2016 بدتر شود.

به گزارش «جوان»، جان پوپكو بازرس كل ويژه امريكا براي بازسازي افغانستان زنگ‌هاي خطر را درباره گسترش كنترل افراط گرايي بر افغانستان به صدا در آورده و در گزارش فصلي خود گفته كه از هر چهار ولايت افغانستان، يك ولايت در معرض خطر كنترل افراط‌گرايان است و در كل دولت افغانستان بر 71 درصد كل اين كشور كنترل دارد. پوپكو كه همزمان با موضع گيري رسمي اشتون كارتر وزير دفاع امريكا درباره تصميم واشنگتن براي «حضور بلند‌مدت» در افغانستان، گزارش خود را به كنگره امريكا ارائه كرده گفته است: «در مقايسه با سال 2001، طالبان در حال حاضر بيش از موقع ديگري سرزمين در اختيار دارد.»ظفر هاشمي معاون سخنگوي رئيس‌جمهور افغانستان نيز تأييد كرده كه شدت جنگ سال جاري كم‌سابقه است و طالبان تلاش دارند كه دو جغرافياي سياسي را در كشور ايجاد كنند، ولي او تأكيد كرده: «اين بدان معنا نيست كه طالبان قادر به در اختيار گرفتن كنترل بيشتر مناطق افغانستان شده‌اند.»

جان پوپكو در بخش ديگري از گزارش خود گفته كه كاهش نيروهاي خارجي، خروج افراد و سرمايه از كشور و كاهش سرعت اقتصاد جهاني «چشم‌انداز اقتصادي افغانستان را به سمت خراب شدن مي‌برد.» دولت اوباما تصميم گرفته بود تا سال 2017 تمام نيروهاي امريكايي را از افغانستان خارج كند ولي اكتبر 2015 تصميم گرفت كه 9هزار و 800 نيروي امريكايي را براي سال 2016در افغانستان نگه دارد و بعد از 2016 اين نيروها را به 5هزار و 500 نفر كاهش دهد ولي ظاهرا دولت امريكا وضعيت فعلي را زمينه حفظ نيروها يا حتي افزايش آنها در افغانستان مي‌داند، هر چند تا كنون عدد و رقمي در اين باره اعلام نشده است.

فشار‌هاي جمهوريخواهان نيز بر كاخ سفيد در حال تشديد شدن است تا تعداد نيروهاي امريكايي در افغانستان كمتر نشوند. جان مك كين رئيس كميته نيروهاي مسلح سناي امريكا گفته كه كم كردن سطح نيروهاي امريكايي از 9هزار و 800 به 5هزار و 500 نفر مي‌تواند تلاش‌ها براي آموزش نيروهاي افغان براي رويارويي با شبه نظاميان را به چالش بكشد: «زمان آن است كه فوراً عقب‌نشيني نيروهاي امريكايي متوقف و هر گونه تاريخي براي عقب‌نشيني از بين برود.»جاش ارنست سخنگوي ‌كاخ سفيد نيز روز جمعه گفت: ما شاهد شرايط دشواري در افغانستان هستيم و اين كشور همچنان كشوري خطرناك است. وي افزود: امريكا و متحدانش در ناتو تلاش زيادي را براي آموزش و افزايش آمادگي‌هاي نيروهاي امنيتي افغانستان انجام مي‌دهند هر چند مذاكرات صلح تنها راه برون‌رفت از مشكلات افغانستان است، اما افغانستان و پاكستان بايد براي از بين بردن مواضع تروريست‌ها با هم همكاري كنند.

بازي دوگانه آمريكا و ناتو

بازرس كل امريكا تفكيكي بين طالبان و قدرت رو به افزايش داعش در افغانستان قائل نشده و در گزارش خود از عبارت «طالبان و افراط‌گرايي اسلامي» استفاده كرده است. با اين حال، در اين گزارش تأكيد شده كه روند به رو افزايش نفوذ داعش در افغانستان نگران‌كننده است. اين در حالي است كه درباره نقشي كه امريكا و ناتو براي رويارويي با داعش در افغانستان ايفا مي‌كنند، ترديد‌هاي جدي وجود دارد. چندي پيش طالبان ادعا كرده بود كه راديو داعش از پايگاه نظاميان امريكايي در بگرام پخش مي‌شود و حالا خبرگزاري «جمهور» افغانستان به نقل از اهالي ننگرهار گزارش كرده كه راديو داعش از پايگاه نظاميان خارجي پخش مي‌شود و در غيراين صورت، مقامات دولتي افغانستان مي‌توانستند ايستگاه آن را پيدا كنند و مانع پخش آن شوند.

جمهور نوشته است كه احتمال دارد ايستگاه راديوي داعش در فرودگاه ننگرهار واقع شده باشد و پخش اين راديو ادعاهاي «ظاهر قدير» را در رابطه با حمايت مقامات دولتي از داعش تقويت مي‌كند. عبدالرزاق وحيدي وزير مخابرات و فناوري اطلاعات افغانستان 14 دي ماه در مجلس نمايندگان گفت كه اين وزارتخانه بعد از گذشت 48 ساعت از پخش اولين فركانس اين راديو مانع پخش آن شده است، اما در پاسخ به اين پرسش نمايندگان كه چرا بعد از اين مدت نيز صداي اين راديو شنيده مي‌شود، گفت كه اداره امنيت ملي خواسته است محل اين ايستگاه را شناسايي كند و بيشتر از اين نمي‌تواند در اين باره توضيح بدهد.

مذاكره همزمان با بسيج نيروهاي جهادي

موازي با گسترش كنترل افراط گرايان بر مناطق مختلف، دولت افغانستان روند صلح با طالبان را تسريع كرده تا بخش‌هاي بيشتري از طالبان را از آن جدا كند. شوراي عالي صلح افغانستان اعلام كرد در سومين نشست چهارجانبه صلح اين كشور كه با حضور چين، امريكا، پاكستان برگزار مي‌شود، علاوه بر گروه‌هاي طالبان، نمايندگان حزب اسلامي حكمتيار نيز شركت مي‌كنند. طالبان افغانستان هم اعلام كرد نمايندگان دولت كابل با دفتر سياسي آنها در قطر ارتباط مستقيم دارند و در نامه اخير اشرف غني به آنها پيشنهاد اپوزيسيون سياسي داده‌ شده است.

موازي با روند مذاكره، به تازگي شورايي به نام «شوراي حراست و ثبات افغانستان» براي بسيج نيروهاي جهادي عليه افراط‌گرايان تشكيل شده كه اسماعيل خان، سياف، قانوني، بسم‌الله محمدي و چند چهره جهادي نزديك به حامد كرزاي از مهم‌ترين مهره‌هاي آن هستند، مسئولان وزارت دفاع ملي افغانستان مي‌گويند چهار چرخبال نوع MD –۵۳۰ را وزارت دفاع امريكا به ارتش افغانستان كمك كرده است كه در آينده نزديك وارد ميدان نبرد با افراط‌گرايان در افغانستان خواهد شد.

نزديكان محمداسماعيل‌خان رهبر پيشين جهادي در غرب افغانستان نيز به خبرگزاري جمهور گفته‌اند كه او به تمام مجاهدين اين حوزه، دستور بسيج‌عمومي عليه داعش را داده است. اسماعيل خان از فرماندهان مهم جهادي ضدطالبان است. وي چند روز پيش، از به وجود آمدن «دشمن سوم» خبر داده و گفته بود تا نزديك نوروز ۹۵، جنگ شديدي درخواهد گرفت.

http://javanonline.ir/fa/news/768695

ش.د9404924

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات