تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۵۵
مرتضی اشراقی درگفت‌وگو با آرمان توضیح داد

چرایی حضور نوه امام در انتخابات مجلس

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی

(روزنامه آرمان – 1394/10/02 – شماره 2932 – صفحه 3)

روز گذشته بود که خبر رسید یکی از نوادگان امام خمینی(ره) برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده است؛ این نواده حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی فرزند مرحوم آیت‌ا... شهاب‌الدین اشراقی و سرکار خانم صدیقه خمینی است. او اگر چه سالهاست دارای توانایی‌های لازم برای حضور در بهارستان است اما امسال به سبب فضای اعتدالی که در کشور ایجاد شده لازم دانسته تا در انتخابات مجلس حضور پیدا کند.

اشراقی متولد ۱۳۵۶ قم و روحانی جوانی است که در سال ۱۳۷۴ وارد حوزه علمیه قم شد و دروس مقدمات را در مدرسه علمیه عترت آل‌محمد(ص) گذراند و سطوح را نزد اساتید مطرح حوزه، همچون آیات بیگدلی، حسینی بوشهری، عظیمی، خادمی اصفهانی، حسینی میانجی به پایان رساند و درس خارج فقه و اصول خود را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، سبحانی، مکارم شیرازی و آیات صادق آملی لاریجانی و گنجی به مدت ۶ سال گذرانده و موفق به دریافت «سطح علمی سه» از حوزه علمیه قم شده است. او مدرس حوزه علمیه قم است و رساله‌های علمی و دینی و تحلیلی زیادی را ا به رشته تحریر درآورده است.

همانند دیگر نوادگان جدا از قدرت

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی همانند نوادگان دیگر بنیانگذار انقلاب اسلامی تمایلی به حضور در قدرت ندارد و ترجیح می‌دهد در هر جایگاهی که از آنها دعوت می‌شود گره گشایی از مشکلات را در دستور کار قرار دهد چنانکه مرتضی اشراقی پس از اخذ رتبه علمی سطح سه از حوزه علمیه قم وارد دانشگاه آزاد اسلامی شد و به عنوان مشاور عالی معاونت فرهنگی و اجتماعی شروع به کار نمود و در همین راستا با توجه به نیاز دانشگاه، ریاست کمیته انتصابات معاونین دانشجویی- فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار شد.

وی علاوه بر مسئولیت‌های یادشده، ریاست هیات عالی نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه را هم بر عهده گرفت. مرتضی اشراقی در دوران مسئولیت خود برای بررسی وضعیت فرهنگی و رفع مشکلات و معضلات فرهنگی - دانشجویی دانشگاه آزاد به واحدهای مختلف در سراسر کشور سفر کرد. علاوه بر موارد فوق، وی عضو کمیسیون تخصصی شورای عالی راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم است.

گفت‌وگو با آرمان

مرتضی اشراقی همواره آیت‌ا... سیدحسن خمینی را به عنوان مراد خود قبول دارد و در تمام امور با او مشورت می‌کند مانند اکنون که می‌گوید برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم با سیدحسن خمینی مشورت کرده و پس از دریافت تایید وی بود که ثبت‌نام کرده است. او از این شایعه که حضرت امام فرزندان خود را از حضور در سیاست منع کرده است دلگیر است و آن را تکذیب می‌کند و می‌گوید که «موضوع اساسا يك تهمت بي‌اساس به فقيهي است كه تمام تلاش خود را نمود تا سياست را ديني کند.» او روز گذشته درباره دلیل حضور در انتخابات مجلس دهم با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

* دليل و انگيزه حضورتان در انتخابات مجلس چیست؟

** مهم‌ترين دليل حضور بنده كمك به تحقق توصيه هميشگي حضرت امام يعني «وحدت كلمه» است. حضرت امام (ره) وحدت را رمز پيروزي مي دانستند، تجربيات ساليان گذشته هم نشان داده است هر موقع نيروهاي معتقد به گفتمان انقلاب اسلامي با هر گرايشي چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرا و چه اعتدالي در مسير آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و فرمايشات رهبري معظم انقلاب با يكديگر همدل شده‌اند، حماسه‌هاي بزرگي را خلق كرده‌اند. امروز كشور ما در برهه‌اي قرار دارد كه با شرايط خاصي روبه‌روست؛ از يك طرف دوران پساتحريم آغاز شده و مردم منتظر بهبود اوضاع اقتصادي و رونق فضاي كسب و كار هستند؛ از سوي ديگر دولت با مشكلات انباشت شده‌اي از سال‌هاي قبل مواجه است كه بايد در ابتدا بر آنها غلبه كند.

از سوي ديگر هر چند در سياست خارجه در سطح جهاني گشايش‌هايي صورت گرفته است اما به واسطه حضور تروريست‌ها اوضاع منطقه متشنج است. در اين شرايط خاص تنها چيزي كه مي‌تواند نظام جمهوري اسلامي را در مسير اعتلا قرار دهد وحدت تمامي نيروهاي سياسي، حول قانون و منافع و مصالح ملي است. اصولا «بيت حضرت امام همواره دنبال حاكميت قانون و تحكيم جمهوري اسلامي بوده است» و اين مهم مقدور نيست مگر با حفظ وحدت. بنده هم به واسطه وابستگي به بيت امام(ره) احساس مسئولیت کردم شايد در ميان جريانات سياسي آبرويي داشته باشم. لذا جهت كمك به تقويت وحدت تمامي نيروهاي وفادار به انقلاب پا در صحنه انتخابات گذاشتم.

* آيا آيت‌الله سيدحسن خميني براي حضور در انتخابات توصيه‌اي به شما داشتند؟

** بنده براي حضور در انتخابات با تعدادي از بزرگان مشورت کردم. البته با آیت‌ا... سیدحسن خمینی به صورت ويژه مشورت نمودم؛ اين مشورت علاوه بر اينكه ايشان در بيت امام نقش محوري دارند، به دليل اعتقادي است كه بنده به درايت و ذكاوت و خيرخواهي ايشان دارم. وقتي به ايشان عرض نمودم تعدادي از دلسوزان نظام از بنده درخواست كرده‌اند كه در انتخابات حاضر شوم و همچنين نگاه خودم را درباره اهميت وحدت نيروهاي نظام خدمتشان عرض نمودم ايشان هم علاوه بر تاييد اين نگاه، بنده را به حضور در اين عرصه تشويق و حمايت نمودند.

* آيا حضرت امام فرزندان خود را از حضور در سياست منع ننموده بودند؟

** خير، اين موضوع اساسا يك تهمت بي‌اساس به فقيهي است كه تمام تلاش خود را کرد تا سياست را ديني کند. چگونه ممكن است فقيه عالم و عاملي كه فرزند ارشد خود را در راه مبارزه سياسي مبتني بر دين از دست داده است، فرزندان خود را از دخالت در سياست منع نمايد؟ مرحوم سيداحمد خميني نيز در دوره حيات امام در بطن تمام تصميم‌گيري‌هاي مهم نظام بود و بعد از رحلت امام نيز ايشان با حكم مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي منصوب شدند و نيز در مجلس خبرگان رهبري در دور دوم حضور داشتند. طبق نظر حضرت امام(ره) حضور در سياست براي همه مسلمانان فريضه و تكليف است.

اصولا در چارچوب دستگاه فكري امام انسان مسلمان نمي‌تواند به عالم سياست بي‌توجه باشد. بي‌شك خانواده حضرت امام نه‌تنها از اين قاعده مستثنا نيستند بلكه به واسطه آبرو و اعتباري كه از امام كسب كرده‌اند وظيفه‌اي دو چندان دارند. اما لازم است توضيح دهم حضور در عرصه سياست ملازم با اين نيست كه بيت امام در بازي‌هاي جناحي و منفعت‌گرايانه بيفتد. لذا حضور تمامي اعضاي بيت امام در سياست حضوري همدلانه با تمامي وفاداران به نظام است و ما خود را مكلف مي‌دانيم فضاي سياسي تمامي گروه‌هاي معتقد به نظام را به همدلي و همگرايي نزديك کنیم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/138138

ش.د9405151

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات