حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۷۵
نگاهی به مجاهدت های شهید ناظری در گفت و گو با سردار حسین الله‌کرم:

فرماندهی که بر دل‌ها فرماندهی می‌کرد / شهید ناظری عهده‌دار سخت‌ترین کارها در سپاه بود

تعدادی از نیروهای شهید ناظری به عملیات نصر 2 در سوریه اعزام شدند و توانستند منطقه خان طومان را بگیرند و خود را به منطقه نبل و الزهرا برسانند. بچه‌ها از همانجا با شهید ناظری تماس می‌گرفتند و شهید ناظری به طور غیر محسوس در این عملیات‌ها تاثیرگذار بود.
پایگاه بصیرت / سید محمد مشکوه الممالک

حماسه و جهاد / سردار حاج محمد ناظرى فرمانده نیروهاى ویژه دریایى سپاه پاسداران، در روز ولادت امام حسین (ع) در حین ماموریت به علت ایست قلبی به درجه رفیع شهادت نائل گشت. با شهادت این سردار سرافراز اسلام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته‌ای را به این شرح در تجلیل از شهید محمد ناظری بر روی عکس آن سردار شجاع و مؤمن مرقوم نمودند:

"رحمت و رضوان بر شهید عزیز، سردار شجاع و مؤمن که عمر خود را در جهاد فداکارانه گذرانید و جوانان و مجاهدان بسیاری تربیت کرد. خداوند او را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید".

پس از اینکه خبر شهادت سردار ناظری پخش شد؛ سرلشکر قاسم سلیمانی به منزل این شهید بزرگوار رفت و در وصف این سردار عزیز گفت: بزرگترین ویژگی شهید ناظری این بود که در این سال‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ تغییری در ایشان ایجاد نگردید. ایشان همیشه پرکار و در صحنه بودند و هر جای انقلاب که نیاز بود مسئولیت سخت‌ترین کارها را به عهده می‌گرفتند. ما جهاد مهمی را به یاد نداریم که شهید ناظری در آن شریک نبوده باشند و بنده از سال 58 که نیروی آموزشی ایشان بودم؛ تا کنون تغییر یا خستگی در ایشان ندیدم.

به همین مناسبت، پایگاه بصیرت در گفت‌وگویی با سردار حسین الله کرم از رزمندگان دوران دفاع مقدس به خصوصیات برجسته شهید ناظری و ویژگی‌های منحصربفرد این سردار بزرگ اسلام پرداخته است که در سطور زیر تقدیم می‌شود:

سپاه پاسداران نیاز به تشکیل یگان‌های تکاور داشت و این نیاز در اوایل جنگ به خوبی احساس می‌شد. در همان زمان گروه‌های چریکی متعددی وجود داشتند؛ مانند گروه دستمال سرخ‌ها توسط شهید علی‌اصغر وصالی، گروه چریکی محسن چریک و گروه چریکی شهید اندرزگو متعلق به شهید ابراهیم هادی و شهید جواد افراسیابی. اما تمامی این گروه‌ها بر اساس اصول دقیق نیروهای کلاه‌سبز یا تکاور آموزش ندیده بودند؛ بلکه عمدتا روی قریحه‌ ذاتی و آمادگی‌های جسمی دست به این کار می‌زدند.

در عملیاتی از عملیات‌های دفاع مقدس، 15 روز عملیات چریکی توسط گروه چریکی اندرزگو پشت سر دشمن صورت گرفت که شهیدان رضا چراغی، ابراهیم هادی، جواد افراسیابی و رضا دستواره در آن شرکت داشتند؛ این گروه‌ها نه بر اساس آموزش‌های ویژه بلکه بر اساس قریحه ذاتی وارد عملیات می‌شدند و اتفاقا عملیات‌های موفقی انجام می‌دادند اما این کار نیاز به یک آموزش دقیق و حساب شده و نیاز به آموزش زندگی در شرایط سخت، آموزش انواع سلاح‌ها، توانمندی‌های تاکتیکی و برقراری ارتباط با نیروهای بومی منطقه داشت که سرانجام این آموزش‌ها و فعالیت‌ها توسط شهید ناظری در سپاه سازماندهی شد.

اولین عملیات گسترده در منطقه چمکلان و کرکوک جهت انهدام پالایشگاه و مناطق نفتی کرکوک طراحی شده بود. تقریبا کلیه نیروهایی که در آن عملیات شرکت کردند و بعدها تیپ نیروی مخصوص سپاه را تشکیل دادند زیر نظر شهید ناظری آموزش دیده، سازماندهی شده و آن عملیات موفق را انجام دادند.

شهید ناظری پایه‌گذار نیروی ویژه و نیروی مخصوص در نیروی زمینی سپاه بود و در مناطق کوهستانی خصوصا کوهستان‌های شمالغرب و عبور از مناطق عمقی عراق، فعالیت‌های موفقی را در دوران دفاع مقدس داشت و با تشکیل قرارگاه رمضان در 3 محور زاخو، سد دوکان و ارتفاعات پیرمگرون و همچنین در جنوب کردستان در منطقه دشت زور و اربط عراق عملیات‌هایی انجام شد و پایگاه قرارگاه رمضان گردید.

قرارگاه رمضان در حقیقت بر پایه فعالیت‌های پراکنده شهید ناظری شکل گرفت و در نهایت منجر به عملیات‌های بزرگی مانند کربلای 10 و والفجر 10 شد که در زمستان و بهار سال 67 به مرحله اجرا درآمد.

بُعد دیگر زندگی شهید ناظری انجام کارهای تکاوری در نیروی دریایی سپاه است. این مرحله در زمانی است که آمریکایی‌ها در مرداد تا آبان سال 66 حمله به سکوهای نفتی ما را آغاز کردند. در دریاها درگیری شکل گرفت و در آن زمان شهید ناظری اولین واحدهای تکاوری دریایی را تشکیل داد و با عملیات بسیار معروفی، شهید بیژن گرد و آمادگی بچه‌های بوشهر و سواحل خلیج‌فارس، توانستند آمریکا را در آن منطقه زمین‌گیر کنند و امکان بی‌ثبات سازی را از آمریکایی‌ها منطقه بگیرند؛ کما‌اینکه در آبان سال 66 آمریکایی‌ها از این صحنه‌ی نبرد، خود را بیرون کشیدند. این دوره جنگ با آمریکا و شکست دادن نیروهای سندکام در این منطقه از درخشان‌ترین دوره های زندگی شهید ناظری بود.

مرحله دیگری از زندگی شهید ناظری که توامان با مرحله اول و دوم می‌باشد؛ مرحله رفتن به لبنان و آموزش نیروهای ویژه لبنان است یکی از آن عملیات‌ها، که در دریای مدیترانه علیه ناوچه جنگی ساقر اسرائیلی به وقوع پیوست؛ عملیات غرق کردن ناوچه اسرائیلی بود که با این اتفاق بهت همگانی در دنیا به وجود آمد.

در این 3 دوره نوع رابطه ایشان با زیرمجموعه‌شان بسیار حائز اهمیت است. شهید ناظری بر دل‌ها حکومت داشت به طوری که کلیه نیروهای ویژه و تکاور محصور در ارتباط قلبی با ایشان بودند. شاگردان شهید ناظری در ایام فتنه 88 خوش درخشیدند و توانستند فتنه 88 را در آن روزهای سخت مهار کنند.

همین نیروها به عملیات نصر 2 در سوریه اعزام شدند و توانستند خان طومان را بگیرند و خود را به منطقه نبل و الزهرا برسانند. بچه‌ها از همانجا با شهید ناظری تماس می‌گرفتند و شهید ناظری به طور غیر محسوس در این عملیات‌ها تاثیرگذار بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات