تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۲۳

چرخش عارفانه!

پایگاه بصیرت / مهدی رضایی

(روزنامه آرمان – 1395/03/10 – شماره 3050 – صفحه 3)

نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم روز يكشنبه از يك سو لبخند بر لب برخي و اندوه بر چهره برخي ديگر آورد؛ لبخند بر لبان طيفي نقش بست كه واقعيت را در مقابل ديدگان خود قرار دادند و با ارزيابي شرايط كشور و بالا و پايين كردن به لاريجاني توصيه كردند و اندوه سهم آناني شد كه صندلي رياست مجلس را به‌واسطه سال‌ها دور بودن از قدرت سهم كانديداي جريان خود يعني دكتر محمدرضا عارف مي‌دانستند و چنان ذوق‌زده حضور در كرسي‌هاي هيات رئيسه را در ذهن خود ترسيم كرده بودند كه از پيرامون خود و آنچه در اتاق هاي فكر جريانات ديگر مي‌گذشت بي‌خبر ماندند.

«دیروز مصطفي كواكبيان با تاكيد بر اينكه ۵۰نفر از اعضاي ليست اميد به لاريجاني رأي دادند، گفت كه آنها گرچه ميثاق‌نامه اميد را امضا كرده بودند و عكس يادگاري با ما گرفتند اما زنبيل را جاي ديگري بردند.» این اظهارنظر تحلیل‌های مختلفی را بر انگیخت به طوري كه بسیاری این حرکت را چرخش عارفانه به سمت رقیب تعبیر کردند. به نظر می‌رسد مجلس دهم آبستن حوادث بسياري است، نبايد انديشيد در اين مجلس تمام امور سهل الوصول است و بايد گوش به زنگ خطراتي داد كه از سوي برخي تدارك ديده شده است.«لاريجاني در كنار پزشكيان و دهقان» اين است نتيجه انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم كه ديروز برگزار شد.

مجلس دهم را شايد بتوان متفاوت‌تر از مجلس قبلي ارزيابي كرد؛ مجلس دهم مجلسي است كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در آن اكثريت نيستند و اين‌بار مستقلان هستند كه نقش اول را ايفا مي‌كنند. شرايط پيش آمده از عملكرد دولت گذشته و مجلس نهم، انتخابات مجلس دهم را به سمتي سوق داد كه جناح‌بندي‌هاي مرسوم اصلاح‌طلب و اصولگرا چندان در اولويت قرار نداشته باشد چنانكه در ليست اميد تهران نام اصولگراياني مانند بهروز نعمتي و كاظم جلالي وجود داشت و علي لاريجاني هم كه مستقل در انتخابات شركت كرده بود، نامش در ليست اميد قم قرار داشت بنابراين پر بيراه نبود كه ديروز تركيب هيات رئيسه موقت هم تركيبي از چند جريان سياسي باشد. چهره خندان علي لاريجاني از همان اوايل صبح ديروز كه جلسه با ۲۰۶ نفر از نمايندگان رسمي شد، نويد زودهنگام پيروزي رئيس پيشين مجلس را مي‌داد. هاشم‌زايي رئيس سني مجلس از نمايندگاني كه مي‌خواستند نامزد شوند دعوت كرد تا اسامي خود را اعلام كنند. مطابق انتظار، علي لاريجاني و محمدرضا عارف براي كانديداي رياست معرفي شدند. نكته جالب توجه، نحوه اعلام اسامي بود كه فاطمه حسيني عضو هيات رئيسه سني مجلس آن را بر عهده داشت.

او پس از اينكه نام علي لاريجاني و محمدرضا عارف را اعلام كرد، گفت: «تكرار مي‌كنم! دكتر محمدرضا عارف، دكتر علي لاريجاني». اين لحن، يادآور پيام رئيس دولت اصلاحات در جريان انتخابات هفتم اسفند بود. پس از اعلام اسامي كانديداها، برگه‌هاي رأي توزيع شد و گلدان‌هاي جمع‌آوري آرا نيز در صحن چرخيد و شمارش آرا تحت نظارت چهار نفر از نمايندگان آغاز شد. در اين هنگام با وجود جنب و جوش صحن، لاريجاني و عارف در صندلي‌هاي خود در رديف‌هاي دوم و سوم نشسته بودند و فقط گهگاهي براي صحبت با نمايندگاني كه جهت خوش و بش با آنها مي‌آمدند از جاي خود بلند مي‌شدند. در ادامه جلسه در حالي كه ۲۷۶ تن از منتخبان مردم در صحن حضور داشتند كانديداهاي نواب رئيس اعلام شدند. حاجي‌بابايي، دهقان، مطهري و پزشكيان كساني بودند كه براي اين پست اعلام آمادگي كرده بودند.

پيروزي لاريجاني با اختلاف ۷۰ راي

مجلس دقايقي را با همهمه طي كرد تا اينكه با اعلام هاشم‌زايي مشخص شد كه لاريجاني بار ديگر بر صندلي رياست مجلس تكيه زده است؛ او با اختلاف ۷۰ رأي عارف را پشت سر گذاشت و رئيس موقت مجلس شد؛ رياستي كه احتمالا در انتخابات هيات رئيسه دايمي نيز تكرار خواهد شد. لاريجاني در رقابت با عارف كه ۱۰۳ راي كسب كرده بود، توانست ۱۷۳ راي را همراه خود كند. پس از اعلام آرا، تعداد زيادي از نمايندگان به سمت لاريجاني رفتند و با رئيس خندان مجلس ديده‌بوسي كردند. از سوي ديگر برخي نمايندگان هم به سوي عارف رفتند. در اين هنگام عارف به سمت لاريجاني رفت و به او تبريك گفت؛ ديده‌بوسي اين دو رقيب، يكي از صحنه‌هاي جالب ديروز مجلس را رقم زد. در اين هنگام تعدادي از نمايندگان شروع به دست زدن كردند كه اين اقدام نيز در نوع خود قابل توجه بود؛ برخي هم همزمان با آنها، ‌صلوات فرستادند.

لاريجاني ديروز به كرسي رياست قوه مقننه تكيه زده است، از برجاميهاست و در جريان اعتدال تعريف مي‌شود و اصولگرايان نمي‌توانند رياست او را به نام خود بزنند. » نگاهي به ۹ دوره مجلس از ابتداي انقلاب تاكنون حاكي از رياست موقت پنج نفردر اداور ۱۰ گانه مجلس است. آيت‌ا... اكبر هاشمي‌رفسنجاني از مجلس اول تا سوم، حجت‌الاسلام ناطق نوري در مجالس چهارم و پنجم، حجت‌الاسلام مهدي كروبي در مجلس ششم، غلامعلي حدادعادل در مجلس هفتم و علي لاريجاني در مجالس هشتم، نهم و دهم رئيس موقت بوده‌اند و البته تمامي آنها از كرسي رياست موقت به رياست دايم مجلس نيز تكيه زده‌اند. علي لاريجاني با رايي كه ديروز به دست آورد به ركورد آيت‌ا... هاشمي نزديك شد و هر دو چهره با ۳ دوره از ديگر روساي موقت مجلس پيشي گرفتند.

پزشكيان و دهقان انتخاب شدند

در ادامه پزشكيان و دهقان به عنوان نواب اول و دوم رئيس معرفي شدند. علي مطهري، مسعود پزشكيان از سوي فراكسيون اميد و محمد دهقان و حميدرضا حاجي بابايي از سوي فراكسيون اصولگرايان«ولايت» به صحن مجلس به عنوان كانديداي نواب رئيسي معرفي شدند. بعد از اعلام آراء مسعود پزشكيان با ۱۵۴ راي نايب‌رئیس اول و محمد دهقاني نقندر با ۱۳۶ راي نايب‌رئیس دوم شدند. نكته قابل توجه نيز اختلاف كم آراي بين دهقان و مطهري بود بطوري كه دهقان تنها با اختلاف چهار رأي توانست به جايگاه هيات رئيسه راه پيدا كند. پس از اعلام آرا، عده‌اي از منتخبان مردم با اين دو نايب‌رئيس مجلس خوش و بش كردند و دهقان هم براي تبريك به سوي پزشكيان رفت. بعد از دقايقي، اسامي ناظران و دبيران نيز اعلام شد و در حالي كه دو تن از نمايندگان زن براي نظارت و دبيري مجلس كانديد شده بودند، ‌هيچ يك از آنها نتوانستند رأي لازم را از نمايندگان كسب كنند. در نتيجه تركيب هيات رئيسه همچنان مردانه باقي ماند. لاريجاني پس از خوش و بش با اعضاي هيات رئيسه سني، جايگاه رياست را تحويل گرفت و پس از يك روز و نيم غيبت از جايگاه رياست، بار ديگر بر صندلي رئيس مجلس تكيه زد و بلافاصله وارد نطق شد.

او در سخنان خود از نمايندگان كه به او رأي داده‌اند تشكر كرد و بار ديگر بر رفاقت قديمي با عارف تاكيد و از او نيز سپاس‌گزاري و ابراز اميدواري كرد كه مجلس در سايه همگرايي به كار خود ادامه دهد. لاريجاني در سخنراني نسبتا طولاني خود كه در آن بر اقتصاد و فرهنگ نيز تاكيد شده بود، مجلس دهم را به اشتباه مجلس نهم خواند كه تعدادي از نمايندگان حاضر در صحن اشتباه او را تصحيح كردند. رئيس مجلس نهم نيز در پاسخ گفت: از بس گفته‌ايم مجلس نهم باز هم همان را گفتيم. پس از نطق لاريجاني، شعب پانزده‌گانه بررسي اعتبارنامه نمايندگان گزارش جلسات روز گذشته خود را قرائت كردند. نائب رئيس موقت مجلس هم نتيجه انتخابات هيات رئيسه را صرفا سياسي ندانست و گفت: البته جريان‌هاي سياسي در مجلس نقش مهمي در انتخابات داشتند. مسعود پزشكيان اظهار كرد: حضور آقاي لاريجاني در راس مجلس به عنوان يكي از كانديداهاي ليست اميد كه در عين حال به نوعي از جريان مقابل ليست اميد پشتيباني‌هايي هم كرد معادلات را غير قابل پيش‌بيني كرد اما نهايتا آنچه كه به دست آمد حضور سلايق مختلف در هيات رئيسه بود.

دبيران و ناظران انتخاب شدند

بعد از رأي‌گيري براي دبيران، غلامرضا كاتب نماينده گرمسار (ائتلاف اصولگرايان) با ۱۶۱ رأي، سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي نماينده مشهد (ائتلاف اصولگرايان) با ۱۴۶ رأي، اكبر رنجبرزاده نماينده اسدآباد (ائتلاف اصولگرايان) ۱۳۸ رأي، عبدالكريم حسين‌زاده نماينده نقده و اشنويه (ليست اميد) ۱۳۷ رأي و سيدناصر موسوي لارگاني نماينده فلاورجان (ائتلاف اصولگرايان) با ۱۳۱ رأي و احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم (ائتلاف اصولگرايان) با ۱۳۰ رأي به عنوان دبيران هيات رئيسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. همچنين آقاي بهروز نعمتي نماينده تهران (ليست اميد) با ۱۷۵ رأي، محمد آشوري تازياني نماينده بندرعباس (مستقل) با ۱۶۸ رأي و محمد قسيم عثماني نماينده بوكان (ليست اميد) ۱۳۸ رأي به عنوان ناظران هيات رئيسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. علي لاريجاني، رئيس موقت مجلس دهم با اعلام اينكه«مجلس روز دوشنبه جلسه علني ندارد»، گفت: شعب تا دوشنبه‌ بعدازظهر بايد بررسي‌هاي خود درباره اعتبارنامه‌ها را انجام دهند و نظر نهايي‌شان را اعلام كنند.

عارف ديگر كانديدا نمي‌شود

باتوجه به اينكه ديروز انتخابات هيات رئيسه موقت برگزار شد، نماينده مردم تهران اعلام كرد كه محمدرضا عارف براي رياست دايم مجلس نامزد نخواهد شد. محمد علي وكيلي گفت: با توجه به نتايج به دست آمده، آقاي عارف ديگر براي انتخاب هيات رئيسه دايم نامزد نخواهد شد. وي تصريح كرد: در انتخابات هيات رئيسه احتمالا علي مطهري جاي دهفقن و بنده جاي اميرآبادي را خواهيم گرفت و اصلاح‌طلبان بيشتري در هيات رئيسه حضور خواهند داشت.

عكس با ما، زنبيل در جاي ديگر

انتخابات هيات رئيسه ديروز بي‌حاشيه نبود و مشخص شد كه برخي اعضاي ليست اميد بر طبق قول خود مبني بر راي به عارف عمل نكردند كه يك منتخب مردم تهران در مجلس در اين باره اظهار كرد: اينكه گفته شود ما ادعا مي‌كرديم كه ۱۶۰ راي داريم اما در عمل انجام نشد واقعيت اين است كه ۴۰ - ۵۰ نفر از دوستاني كه با ما عكس يادگاري مي‌گرفتند رفتند و زنبيلشان را جاي ديگري مي‌گذاشتند و اين حالت، حالت خوبي نيست. مصطفی کواکبیان افزود: بنده معتقدم فراكسيون بايد شفاف عمل كند و در جلسه با صداي بلند هم اعلام كردم كه كانديداي ما عارف است؛ با اينكه بنده چهار سال با لاريجاني رفاقت داشتم.

بازخواني تركيب مجلس دهم

۱۱ارديبهشت‌ماه يعني كمتر از يك ماه پيش منتخبان مجلس دهم تكميل شدند. با نگاه اجمالي به آمار مي‌توان دريافت كه از مجموع ۲۹۰ نفر، منتخباني كه با حمايت ليست اميد وارد مجلس شدند ۱۲۰ نفر، اصولگرايان ۸۳ نفر، مستقل‌ها ۸۱ نفر و اقليت مذهبي ۵ نفر هستند و يك نفر منتخب اصفهان است كه هنوز تكليفش مشخص نيست. اين آمار گواه از آن است كه منتخبان تحت حمايت ليست اميد ۴۱ درصد كرسي مجلس، اصولگرايان ۲۹درصد، مستقل‌ها ۲۸ درصد و اقليت مذهبي دو درصد كرسي‌هاي مجلس را در اختيار دارند.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/152924

ش.د9500474

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات