تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۸۰

محمدجواد ظريف: پلمب هسـته‌اي را احمـدي‌نژاد نشکسـت

(روزنامه مردم‌سالاري – 1395/03/11– شماره 4050 – صفحه 15)

گروه سياسي: محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در جلسه صبحانه کاري با جمعي از نخبگان و فرهيختگان ايرانيان مقيم لهستان اظهار کرد: بايد از شرايط جديد کشور به دليل رفع تحريم‌ها استفاده کنيم و همکار‌هاي خود را با کل دنيا افزايش دهيم.

وي افزود: اروپا در اين ميان نقش ويژه‌اي دارد اما لزوما اين به آن معنا نيست که فقط روابط را بايد به اروپا محدود کرد. سياست دولت تدبير و اميد سياست مثبت و تعامل سازنده با دنيا است. البته اين به اين معنا نيست که توجه ما از شرق به غرب معطوف شده است.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: ايرانياني که در لهستان مقيم هستند مي‌توانند مشاورين اميني براي بخش خصوصي ايران باشند. وي ادامه داد: امروز طرف‌هاي غربي و بخصوص آمريکا در آن حدي که بايد براي اجراي تعهداتشان در برجام جدي باشند، جدي نيستند و هنوز برخي بقاياي ذهني تحريم در سيستم‌هاي پولي و مالي کشورهاي اروپايي باقي مانده است و اين به دليل جريمه‌هاي سنگيني است که اين شرکت‌ها در دوران تحريم متحمل شدند.

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بايد کاري کنيم دنيا از تحريم ايران نااميد شود و دليل تکيه بر اقتصاد مقاومتي بنا بر فرمايش رهبري اين است که ايران را چنان در برابر تحريم مقاوم کنيم که عده‌اي فکر نکنند مي‌توانند ما را با تحريم تهديد کنند.

وي افزود: يکي از مهمترين عوامل امنيت ما نيروهاي مسلح ما هستند اما آنچه ما را از بقيه منطقه ممتاز کرده اتکاي جمهوري اسلامي‌به مردم است زيرا مردم بودند که علي‌رغم همه فشارها و تهديدات در انتخابات سال 92 و انتخابات اخير شرکت کردند با اينکه تبليغات گسترده‌اي از خارج ايران انجام مي‌شد که راي مردم در ايران نمايشي بوده و رد صلاحيت‌هاي گسترده صورت گرفته است.

ظريف با اشاره به مساله سوئيفت گفت: امروز برقراري سوئيفت مشکلي ندارد بلکه مشکل مقررات بانکي است که در چند سال اخير و در دوران تحريم شکل گرفته است و ما به دليل قطع ارتباط، از اين سيستم دور بوده‌ايم. يک مشکل ديگر اين است که چون آمريکايي‌ها جريمه‌هاي سنگيني براي بانک‌ها براي مبادله با ايران تحميل کرده بودند، امروز آنها بعنوان يک بنگاه اقتصادي نگرانند و اعتمادي به آمريکا براي تعامل و تبادل اقتصادي با ايران ندارند.

زير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: دولت آمريکا و دستگاه‌هاي آن بايد به بنگاه‌هاي اقتصادي دنيا اطمينان خاطر بدهند که در تعامل با ايران جريمه نمي‌شوند. در حالي که سوئيفت از همان روز اول برقرار شد، اما امروز فقط ارتباط پولي وجود ندارد.

ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا تضميني براي ادامه راهبرد سياست خارجي دولت تدبير و اميد در دولت‌هاي بعدي وجود دارد؟ تصريح کرد: اين مشکل در اکثر کشورها وجود دارد. بعنوان مثال اگر در آمريکا ترامپ راي بياورد امکان دارد رويه سياست خارجي آمريکا تغيير پيدا کند. وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالي مبني براينکه اگر احمدي‌نژاد پلمب‌هاي هسته‌اي را نمي‌شکست امروز برجام شکل مي‌گرفت؟، خاطر نشان کرد: پلمب‌هاي هسته‌اي را احمدي‌نژاد نشکست بلکه دولت اصلاحات شکاند و نامه آن را هم من نوشتم. تصميمي‌که امروز غرب گرفت مي‌توانست سال 2005 بگيرد. ايران اصلا در مذاکرات هسته‌اي کوتاه نيامد بلکه پيشنهادات ايران همان پيشنهادات سال 2005 است.

ظريف تصريح کرد: غربي‌ها در همان مقطع سال 2005 رفتار نامناسبي داشتند. ولي سپس از تحريم‌ها نااميد شدند. اما ما با همان رويکرد ابتدايي خود حقوق خود را به رسميت شناسانديم. همچنين وزير امور خارجه کشورمان در اين سفر با رئيس امنيت ملي لهستان ديدار کرد و در اين ديدار با تاکيد بر اينکه جنگ‌ها هيچ پيروزي‌اي ندارد، گفت: معتقديم بحران‌هاي جاري در غرب آسيا راه حل نظامي‌ندارد و مبارزه با تروريسم نيز نيازمند راه حل همه جانبه است که برخورد نظامي‌تنها جزء کوچکي از آن است.

وزير خارجه با اشاره به تجربيات مشابه تاريخي دو ملت در ايستادگي در برابر متجاوزان در جنگ جهاني و جنگ تحميلي هشت ساله گفت ما با توجه به تجربه تلخ جنگ تحميلي و حمايت جهان از متجاوز، برنامه دفاعي خود را متکي به امکانات داخلي بنا نهاده‌ايم.

ظريف ترويج رواداري و اسلام حقيقي و جلوگيري از اعمال خشونت توسط مسلمانان و عليه مسلمانان را مهم دانسته و گفت: در اين موضوع ارتباطي نزديک ميان فرهنگ و امنيت وجود دارد. وزير خارجه ابراز اميدواري کرد روابط دو کشور در همه زمينه‌ها گسترش يابد.

همچنين وزير امور خارجه کشورمان در ادامه سفر خود در همايش اقتصادي ايران و لهستان در ورشو‌، از دولت و ملت لهستان به خاطر مهمان‌نوازي آنها تشکر کرد و افزود: روابط سياسي بين دو کشور داراي عمق تاريخي است و دو کشور فراز ونشيب‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته و از دشواري‌هاي تاريخي سرافراز بيرون آمده‌اند.

وي با اشاره به مزار سفير لهستان که از قرن 17 در اصفهان است گفت: ما دو کشور، يکديگر را خيلي خوب درک مي‌کنيم، قدمت روابط سياسي ما بيش از 500 سال است. از قرن 17 دو کشور داراي روابط گسترده‌اي هستند ومردم به خوبي يکديگر را مي‌شناسند و به يکديگر احترام مي‌گذارند.

وزير امورخارجه گفت: تجار ما بسيار زودتر از سياسيون با يکديگر ارتباط داشته‌اند و امروز هم نگاه‌مان به شما فعالان اقتصادي است تا يکبار ديگر روابط را شما راهبردي کرده و پيش بريد.

ظريف افزود: امکانات راهبردي اقتصادي قابل توجه است، بخش خصوصي در جمهوري اسلامي‌ايران محرک اصلي توسعه و کارآفريني و پيشرفت اقتصادي است و بخش خصوصي لهستان تجربه خوبي در هدايت توسعه لهستان در اروپا به شمار مي‌آيد و مي‌تواند محرک روابط اقتصادي گسترده‌تر بين دو کشور باشد به شرطي که روابط حالت راهبردي به خود بگيرد و از حالت تجاري صرف خارج شود.

وي ادامه داد: در حضور شما کارآفرينان وفعالان اقتصادي نمي‌توانم وارد حوزه‌هايي شوم که امکان فعاليت در آن‌ها وجود دارد، شما بهتر مي‌دانيد که در چه حوزه‌هايي مي‌توان همکاري کرد و من يقين دارم که امروز هم در جلسه شوراي اقتصادي مشترک و مذاکرات، فرصت آشنايي با توانمندي‌هاي يکديگر وجود دارد.

وزير امورخارجه با بيان اينکه امروز بهترين فرصت براي فعاليت اقتصادي، سرمايه گذاري و مشارکت توسط دوستان ما در لهستان محسوب مي‌شود، يادآور شد: جمهوري اسلامي ‌در سال اخير و آينده رشدي بسيار بيشتر از متوسط رشد جهاني تجربه خواهد کرد و با تورم تحت کنترل و رشد گسترده‌تر زمينه را براي فعاليت اقتصادي در بستري آرام فراهم خواهد کرد.

وي ادامه داد: من تاکيد مي‌کنم بزرگترين سرمايه ما مردم هستند. وضعيت ترانزيتي ايران در همه منطقه بي‌نظير است،. در اين مراسم، تفاهم‌نامه بازرگاني بين اتاق ايران و لهستان در حضور وزير امور خارجه ايران و مقامات لهستاني امضا شد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=248763

ش.د9500456

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات