تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۶۹

مجلس تراز انقلاب اسلامي

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني

(روزنامه جوان ـ 1394/10/02 ـ شماره 4706 ـ صفحه 2)

مجلس تراز انقلاب اسلاميبا شروع ثبت‌نام داوطلبان نمايندگي براي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، فضاي سياسي كشور رنگ انتخابات به خود گرفت. انتخابات از دستاوردهاي بسيار بزرگ و ارزشمند انقلاب اسلامي است و بايد همگان تلاش نمايند اين دستاورد گرانبها را پاس بدارند. مردم با شركت در انتخابات و انتخاب افراد صلاحيت‌دار واجد شرايط براي مسئوليت‌ها، در اداره كشور ايفاي نقش مي‌نمايند. در اصل ششم قانون اساسي تصريح شده كه در جمهوري اسلامي، اداره كشور متكي به آراي عمومي است. براساس اين اصل، تمامي مسئولان اداره كننده كشور، به صورت مستقيم يا غير‌مستقيم، ‌با رأي مردم انتخاب مي‌گردند، بنابراين انتخابات در جمهوري اسلامي از اهميت بالايي برخوردار است.

اهميت و ارزش انتخابات در ايران، آن‌گاه بيشتر نمايان مي‌شود كه به آزاد بودن، رقابتي بودن، سالم بودن و عادلانه بودن انتخابات در چارچوب قانون و مقررات كشور توجه كنيم. برخلاف برخي از كشورهاي داراي انتخابات نمايشي و فرمايشي مانند ايران قبل از انقلاب و برخي از كشورهاي غربي كه با شركت يك اقليت و آن هم تحت تأثير پروپاگانداي انتخاباتي هدايت شده از سوي احزاب و صاحبان ثروت و سرمايه،‌افراد خاص وارد قدرت مي‌شوند، ‌در ايران اين رأي مردم است كه نتيجه نهايي انتخابات را رقم مي‌زند.

بنابراين توده‌هاي مردم بايد انتخابات را جدي گرفته و هر فرد صاحب‌رأي، از حق رأي خود در راستاي انجام تكليف و وظيفه‌اي كه دارد درست استفاده نمايد. در منطق ديني، شركت در انتخابات، هم حق است و هم وظيفه و تكليفي است كه بر دوش افراد مكلف قرار دارد. از اين حق بايد استفاده كرد و به تكليف هم بايد درست عمل نمود. در هفتم اسفندماه دو انتخابات مهم به صورت هم‌زمان در سراسر كشور برگزار مي‌گردد. انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اين روز، بر اهميت انتخابات 94 افزوده است. تمامي شواهد و قرائن، نشان مي‌دهد كه مجموعه‌هاي مختلفي در داخل و خارج از كشور فعال شده تا بر رأي انتخابات، آرايش جريان‌هاي سياسي، ميزان مشاركت مردم، ملاك‌ها و معيارهاي انتخابات افراد براي هر يك از دو مجلس و در نهايت روي تركيب منتخبين ملت تأثير بگذارند. نقش مثلث امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي در فتنه 88 از يك طرف و نقش اپوزيسيون و تمامي جريان‌هاي ضد انقلابي در اين فتنه از طرف ديگر، نشان مي‌دهد كه اجانب و دشمنان اين ملت و انقلاب اسلامي، چگونه به انتخابات براي ضربه زدن به كشور، نظام و انقلاب، به عنوان يك فرصت نگاه مي‌كنند. بديهي است كه انتخابات فرصتي براي ملت ايران است نه دشمنان، و مسئولان و مردم بايد با هوشمندي جلوي هر نوع سوءاستفاده دشمن از عرصه انتخابات را بگيرند. يكي از مهم‌ترين اقدامات مردم در ناكام گذاشتن دشمنان در مقطع فعلي و انتخابات پيش‌روي، تلاش هوشمندانه براي شكل‌گيري يك مجلس تراز انقلاب اسلامي است.

مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از قوا و اركان سه‌گانه در ساختار حقوق اساسي ايران، نقشي بسيار مهم و اساسي در اداره كشور دارد. بر همين اساس حضرت امام خميني (ره) مجلس را در رأس امور مي‌دانستند و در هر انتخاباتي علاوه بر تأكيد وجوب و ضرورت شركت در انتخابات، بر دقت و انتخاب اصلح نيز تأكيد مي‌نمودند. بدون ترديد شكل‌گيري يك مجلس تراز انقلاب اسلامي در مقطع كنوني، از يك طرف نقش مهمي در حل مشكلات كشور و اصلاح امور خواهد داشت و از طرف ديگر علاوه بر ناكام گذاشتن دشمنان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود در صحنه انتخابات، به حركت انقلاب اسلامي با توجه به تحولات منطقه و جهان سرعت مي‌بخشد.

مجلسي در تراز انقلاب اسلامي خواهد بود كه با درك درست از شرايط و موقعيت جمهوري اسلامي در سه سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي، بتواند با كارآمدي بالا و اقدامات به‌هنگام در حوزه قانون‌گذاري، نظارت‌ها و اعمال صلاحيت‌هايش براساس قانون اساسي، به نيازهاي ملت، كشور و انقلاب اسلامي پاسخي شايسته و بايسته دهد. شأن ملت انقلابي ايران هم، برخورداري از چنين مجلسي است؛ مجلسي كه بتواند حافظ و تأمين‌كننده منافع ملي و در رأس آن امنيت ملي باشد، مجلسي كه بتواند از استقلال و عزت ايرانيان دفاع نمايد، مجلسي كه بتواند در مقابل توطئه‌ها، دسيسه‌ها و نقشه‌هاي شوم دشمنان خارجي و فتنه‌هاي داخلي بايستد، مجلسي كه بتواند حركت انقلاب اسلامي در منطقه و جهان را پشتيباني و بتواند از مشكلات كشور گره‌گشايي نمايد.

بديهي است كه مجلس با مختصات فوق، زماني شكل خواهد گرفت كه تك‌تك نمايندگان راه يافته به مجلس از طريق انتخابات و با رأي مردم، خود در تراز انقلاب اسلامي باشند. بنابراين اگر نياز امروز كشور، مجلس تراز انقلاب اسلامي است، مردم بايد در ملاك‌ها و معيارهاي انتخابات، بدون تأثير‌پذيري از شعارهاي رنگارنگ احزاب و گروه‌ها و تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي آنچه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد، دقت نموده و براساس ملاك‌هاي صحيح دست به انتخاب بزنند.

با كدام ملاك‌ها و معيارها، مي‌توان افراد تراز انقلاب اسلامي را براي سپردن كرسي وكالت به آن در مجلس شوراي اسلامي، مورد شناسايي قرار داد؟ به نظر مي‌رسد ملاك‌هاي زير براي دست زدن به چنين انتخابي مناسب باشد:

1 ـ خداباوري، دينداري و ولايتمداري در اعتقاد و رفتار 2 ـ داشتن روحيه انقلابي، تفكر جهادي و راهبردي مبتني بر نگاه آرمان‌گرايي واقع‌نگر

3‌ـ داشتن تخصص، تجربه و تعهد براي پيشبرد آرمان‌هاي انقلاب و حل مشكلات كشور 4 ـ داشتن بصيرت نافذ و قدرت تشخيص نقشه‌ها و فتنه‌هاي دشمنان 5 ـ داشتن روحيه استكبار‌ستيزي و شجاعت براي ايستادگي در برابر زياده‌خواهي‌هاي مستكبرين و در رأس آنها امريكا‌

6 ـ از جنس مردم بودن، مردم باور بودن، مردم‌ياور بودن و داشتن روحيه خدمتگزاري 7 ـ داشتن خط و مرزي روشن نسبت به انقلاب، امام، رهبري، دوستان و دشمنان انقلاب اسلامي 8 ـ اهل انصاف بودن و برخورداراز اخلاق اسلامي و تقواي فردي و جمعي 9 ـ عدالت‌محور بودن و داشتن روحيه و انگيزه مبارزه با فساد، تبعيض و بي‌عدالتي 10 ـ وامدار نبودن به گروه‌ها و باندهاي قدرت و ثروت.

به طور قطع ‌مجلس برخوردار از چنين نمايندگاني، مجلس‌ تراز انقلاب اسلامي خواهد بود.

http://javanonline.ir/fa/news/761262

ش.د9405429

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات