تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۴۹
تکرار شکست اصلاح‌طلبان این‌بار در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس دهم

گام دوم!

(روزنامه وطن امروز - 1395/03/10 - شماره 1895 - صفحه 2)

گروه سیاسی: دومین جلسه علنی مجلس دهم دیروز صبح در صحن بهارستان آغاز شد؛ جلسه‌ای که با ریاست هاشم‌زایی، رئیس سنی آغاز شد ولی در ادامه با ریاست علی لاریجانی، به عنوان رئیس موقت منتخب نمایندگان به پایان رسید.

به گزارش «وطن‌امروز»، انتخاب هیأت‌رئیسه موقت دستور کار دیروز منتخبان مردم در مجلس دهم بود. انتخاباتی که به صورت رسمی، وزن‌کشی جریان‌های سیاسی در بهارستان دهم را نشان داد.

اصلاح‌طلبان و دوستانشان که با ائتلاف «امید» در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به رقابت با اصولگرایان پرداختند، پس از اعلام اسامی منتخبان ملت، خود را پیروز دهمین انتخابات مجلس تلقی کردند. این جریان با سرخوشی از پیروزی در انتخابات، ریاست عارف را بر مجلس قطعی می‌دانستند و به دنبال تصاحب هیأت‌رئیسه نیز بودند. اما دیروز تمام این پیروزی‌ها به یکباره به شکست بدل شد و مدعیان فتح بهارستان، اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه را یک به یک واگذار کردند. آنها که ریاست عارف بر مجلس دهم را «گام دوم» مدل جدید سیاست‌ورزی خود می‌پنداشتند؛ دیروز با «گاف دوم» مواجه شدند! اشتباهی که هم یادآور باخت دوم در بهارستان پس از متحمل شدن باخت اول در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری است و هم یادآور اشتباه مهلک محمدرضا عارف - نفر دوم رقابت ریاست مجلس- در کاندیداتوری و آشکار شدن اقلیت بودن اصلاح‌طلبان در مجلس دهم است.

البته همانند روزهای منتهی به انتخابات هیأت‌رئیسه که اصلاح‌طلبان پس از آشکار شدن شکست قطعی، فریاد «خیانت» لیست امید سر دادند؛ دیروز باز هم آنان حاضر شدند همفکران خود را متهم به خیانت کنند اما این واقعیت را نپذیرند که اقلیت مجلس دهم هستند. به گزارش «وطن امروز»، مهم‌ترین دستور کار دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، انتخاب رئیس و هیأت‌رئیسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. پس از تلاوت آیات قرآن، هاشم‌زایی 72 ساله که ریاست سنی مجلس در جریان اخذ رای برای هیأت‌رئیسه موقت را بر عهده داشت، از نمایندگان خواست برای رای‌گیری از میان 2 گزینه علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم، در صندلی‌های خود مستقر شوند. رای‌گیری برای انتخاب رئیس موقت مجلس دهم آغاز شد و از مجموع 281 آرای مأخوذه علی لاریجانی با کسب 173 رأی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم انتخاب شد. محمدرضا عارف نیز توانست 103 رای کسب کند.

بلافاصله پس از اعلام نتایج آرای ریاست موقت مجلس دهم، محمدرضا عارف از جای خود برخاست و به سمت صندلی لاریجانی رفته با وی روبوسی کرد و انتخابش را به عنوان رئیس موقت دهمین دوره مجلس تبریک گفت. در ادامه جلسه علنی مجلس، کاظم جلالی، محمدجواد کولیوند، محمود صادقی و غلامرضا حیدری از سوی رئیس سنی مجلس دهم به جایگاه هیأت‌رئیسه فراخوانده شدند تا امر نظارت بر شمارش آرای اعضای هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم را برعهده داشته باشند. در ادامه جلسه، منتخبانی که کاندیدای نواب رئیسی موقت مجلس دهم بودند، اسامی خود را به هیأت‌رئیسه سنی مجلس اعلام کردند. بر این اساس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان کاندیدای تصدی نواب رئیس موقت مجلس دهم شدند.

همچنین علی سبحانی‌فر، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، سهیلا جلودارزاده، حسین امیری‌خامکانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی‌لارگانی برای تصدی دبیری هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شدند. برای کارپردازی (نظارت) هیأت‌رئیسه نیز بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد عاشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی داوطلب شدند. هیأت رئیسه مجلس 3 ناظر یا کارپرداز دارد که این 6 نفر از 2 فراکسیون ولایت و امید برای تصدی این مسؤولیت کاندیدا شدند.

پس از انتخاب رئیس موقت مجلس، انتخابات برای نایب رئیسی مجلس برگزار شد و در نهایت از مجموع 279 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان گزینه فراکسیون امید با 154 رأی و محمد دهقان گزینه فراکسیون ولایت با 136 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. علی مطهری که از مدت‌ها قبل برای تصدی نایب رئیس مجلس اعلام آمادگی کرده بود، 132 رأی و حمیدرضا حاجی‌بابایی 122 رأی نمایندگان را به خود اختصاص دادند. به گزارش فارس، در ادامه جلسه علنی مجلس و پس از انتخاب نواب هیأت‌رئیسه موقت، نمایندگان وارد انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم شدند.

از میان 12 منتخب که برای تصدی دبیری هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شده بودند، غلامرضا کاتب گزینه فراکسیون ولایت با 161 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی گزینه فراکسیون ولایت با 146 رأی، اکبر رنجبرزاده گزینه فراکسیون ولایت با 138 رأی، عبدالکریم حسین‌زاده گزینه فراکسیون امید با 137 رأی، سیدناصر موسوی‌لارگانی گزینه فراکسیون ولایت با 131 رأی و احمد امیرآبادی‌فراهانی گزینه فراکسیون ولایت با 130 رأی از مجموع 279 آرای ماخوذه به عنوان دبیران هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. محمدعلی وکیلی با 118 رای، سهیلا جلودارزاده با 117 رای، رمضانعلی سبحانی‌فرد با 116 رای، عباس پاپی‌زاده با 111 رای، سیدفرید موسوی با 100 رای و حسین امیری‌خامکانی با 92 رای نتوانستند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند.

نمایندگان سپس وارد انتخابات ناظران (کارپردازان) هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم شدند که بر این اساس بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد آشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی برای تصدی پست ناظری (کارپردازی) هیأت‌رئیسه مجلس دهم داوطلب شدند. پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، بهروز نعمتی گزینه فراکسیون ولایت با 175 رأی،‌ آشوری‌تازیانی گزینه فراکسیون ولایت با 168 رأی و محمدقسیم عثمانی گزینه فراکسیون امید با 138 رأی از مجموع 276 آرای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم برگزیده شدند. همچنین مجید ناصری‌نژاد 119 رأی، پروانه مافی 105 رأی و عبدالرضا هاشم‌زایی 76 رأی به خود اختصاص دادند.

25 درصد ریاست و سهم صفر درصدی تهران!

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم، اصلاح‌طلبان با تکیه بر آرای تهران و حضور تمام اعضای لیست امید در مجلس دهم، خود را پیروز قطعی انتخابات معرفی می‌کردند. این توهم رفته‌رفته رنگ باخت و آنان در روزهای منتهی به آغاز به کار مجلس دهم، رایزنی و تعامل برای چیدمان هیأت‌رئیسه مجلس را در دستور کار قرار دادند که البته در این مسیر نیز ناکام ماندند. نکته جالب اینجاست که هیچ یکی از افرادی که در لیست امید تهران قرار گرفتند، نتوانستند به هیأت‌رئیسه مجلس دهم راه یابند!! محمدرضا عارف، علی مطهری، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی و محمدعلی وکیلی 5 منتخب لیست تهران بودند که نتوانستند اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنند.

از سوی دیگر با مشخص شدن نتیجه انتخابات هیات رئیسه، وزن جریان‌های سیاسی در هیأت‌رئیسه مشخص شد. از مجموع 12 کرسی هیات رئیسه، 9 کرسی به فراکسیون ولایت رسید و سهم اصلاح‌طلبان یا همان فراکسیون امید، تنها 3 کرسی بود. از نکات قابل توجه دیگر تعداد آرای علی لاریجانی بود. وی در حالی روز گذشته با 173 رای ریاست موقت مجلس دهم را از آن خود کرد که 4 سال پیش و در انتخابات رئیس موقت مجلس نهم نیز همین تعداد رای یعنی 173 رای کسب کرده بود.

لاریجانی: رهبری راه را برای ما روشن کردند

علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس دهم شورای اسلامی در اولین نطق خود در مقام ریاست موقت مجلس دهم با تشکر از کسانی که به وی رای دادند، گفت: نظام مردم‌سالار دینی که اوج آن در نظام جمهوری اسلامی است، تبلورش را در داخل مجلس می‌توان دید. رقابت‌هایی که در پارلمان وجود دارد، قطعاً مایه کمال قوه مقننه است. لاریجانی با بیان اینکه «امیدوارم مجلس دهم در روز نخست کاری با توکل به خداوند و توسل به اولیای دینی قصد خودش را بر حل مسائل کشور استوار کند»، افزود: اگر اطمینان به همت خودمان داشته باشیم در جاده‌ای که طریق الهی است قرار می‌گیریم و در نگاه رهبری در پیامی که به‌منظور افتتاح مجلس دهم نیز داشتند این نکته برجسته بود که باید نیت‌مان را در انجام کارها خیر کنیم و امیدوارم فضای مجلس مودت‌آمیز باشد.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط پرالتهاب منطقه، نمایندگان باید از امنیت کشور، حقوق ملت و پایداری ملی صیانت کنند. وی با بیان اینکه «مشکلات اقتصادی‌ای که در کشور داریم پیچیده است»، تصریح کرد: باید با همه‌جانبه‌گرایی و روش علمی این مشکلات را سامان دهیم. لاریجانی با تشکر از مقام معظم رهبری برای پیامی که به‌مناسبت افتتاح مجلس دهم داشتند، گفت: ایشان در این پیام راه را برای ما روشن کردند. وی با اظهار اینکه رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مراسم افتتاحیه مجلس دهم داشتند بر توجه به مسائل فرهنگی کشور و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند، تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی تصویب شده و در مجلس گذشته نیز گام‌هایی در این راستا برداشته شد و امیدوارم در مجلس دهم نیز گام‌های استواری در این راستا برداشته شود.

لاریجانی گفت: امیدوارم در مسائل منطقه‌ای نمایندگان در حفظ حقوق ملت کوشا باشند و با تیزبینی مسائل منطقه را رصد کنند. رئیس موقت مجلس دهم با یادآوری اینکه رهبری مکرراً درباره توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند، اظهار داشت: مسؤولان اجرایی توصیه‌های رهبری را قبول دارند. اقتصاد مقاومتی راهی برای رونق تولید است و باید بتوانیم توسعه صادرات را در کشور رقم بزنیم.

من 30 ساله از تهران!

برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همواره حاشیه‌هایی نیز به همراه داشته است. یکی از حاشیه‌های جلسه روز گذشته مجلس اقدام دبیر سنی مجلس شورای اسلامی برای یادآوری حمایت یکی از سران فتنه از محمدرضا عارف بود. سیده‌فاطمه حسینی، دختر سیدصفدر حسینی که با 30 سال سن از فهرست امید به مجلس دهم راه یافته است، پس از یک بار قرائت اسامی داوطلبان ریاست مجلس، از عبارت «تکرار می‌کنم» برای بیان اسامی کاندیداهای ریاست استفاده کرد! این اقدام که در واقع برای یادآوری حمایت یکی از سران فتنه از ریاست محمدرضا عارف بود، نشان داد این منتخب تهران، می‌تواند سوژه مناسبی برای خبرنگاران پارلمانی طی 4 سال آینده باشد.

اصلاح‌طلبان: خائنیم!

نخستین نشست رسمی منتخبان لیست امید در نهاد ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که برخی منتخبان راه یافته به مجلس از این ائتلاف، در آن نشست شرکت نکردند. ریزش منتخبان لیست امید روز به روز بیشتر شد تا جایی که پس از ناامیدی از تصاحب ریاست مجلس، سطح توقع این ائتلاف به تصاحب ریاست کمیسیون اصل 90 تقلیل یافت. همین مساله نیز باعث شد برخی چهره‌های اصلاح‌طلب همچون صادق زیباکلام، همفکران خود را به خیانت متهم کنند. اما روز گذشته و پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات، مصطفی کواکبیان با ابراز تاسف از عملکرد همفکرانش، ماجرای خیانت اصلاح‌طلبان را تکرار کرد. منتخب اصلاح‌‌طلب مردم تهران در گفت‌وگو با تسنیم، در ارزیابی خود از ترکیب هیأت‌رئیسه موقت مجلس دهم، گفت: در حال حاضر این ترکیب خوب است اما می‌شد خیلی بهتر از اینها باشد. اگر اصولگرایان پیشنهادی که به آنها دادیم می‌پذیرفتند، بلاشک ترکیب قوی‌تر و مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

وی افزود: البته واقعیت (انتخابات هیات رئیسه) چیز دیگری بود. بعضاً اشخاصی با ما «عکس یادگاری گرفتند و زنبیل خودشان را جای دیگر بردند». گرفتاری ما این است که این اشخاص، میثاق‌نامه لیست امید را امضا کردند اما به لاریجانی رأی دادند. کواکبیان با تأکید بر اینکه«واقعاً برای دوستان خودم متأسفم که مسیر را چنین پیش‌ بردند»، خاطرنشان کرد: اگر آن عده پای کار فراکسیون می‌ایستادند، قطعاً نتیجه ‌عکس می‌شد. مطمئنم 50 نفر از لیست امید به‌ آقای لاریجانی رأی دادند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1895/2/158279/0

ش.د9500408

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات