تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۳۳

دفن اخلاق!

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده منصوری
(روزنامه آفتاب يزد - 1395/03/10 - شماره 4624 - صفحه 2)

بالاخره تطمیع و مصلحت‌اندیشی بیجا مثمرثمر واقع شد و جمع کثیری از نمایندگان برآمده از لیست امید به اندک دوزندگان ردای ریاست برای علی لاریجانی پیوستند و جامه ریاست مجلس دهم را همانطور که او برکرسی زمرد رنگ واقع در صدرنشین بهارستان تکیه زده بود، بر تنش کردند و پیام رای مردم به تغییر را نشنیده گرفتند. احتمالا حجم فشار و وعده‌ها آنقدر کافی و وافی بوده است که نمایندگان مردم جامه سایر مناصب هیئت رئیسه را نیز برای اندک اصولگرایان مجلس دهم دوختند و به آنها تقدیم کردند. در بیرون از بهارستان هم اصلاح طلبانی که مسبب جلوس اصولگریان بر کرسی های هیئت رئیسه شدند، کم نبودند.

گروهی شعار مصلحت اندیشی سر دادند و در مورد ریاست مجلس سکوت اختیار کردند، برخی دیگر بر اساس منافع شخصی و گروهی خود با وجود آنکه سالیان سال است که در اردوگاه اصلاح طلبان اطراق کرده اند، برای ریاست علی لاریجانی به طرق مختلف تبلیغ کردند. از همین روی می توان استنتاج کرد که مقدمات جلوس لاریجانی بر کرسی ریاست و سایر اصولگرایان در ترکیب هیئت رئیسه مجلس دهم را این بار اصلاح‌طلبانِ برنده انتخابات هفتم اسفند و دهم اردیبهشت‌ماه فراهم آوردند و حماسه ای را که مردم در انتخابات مجلس دهم آفریدند و پرچم امید را بر سر در بهارستان به اهتزاز درآوردند، تَکرار نکردند.

تشتت از کجا آغاز شد؟

اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان زیر بیرق لیست امید قرار گرفتند و با وحدت رویه توانستند قاطبه کرسی‌های خانه ملت را از آن خود نمایند و به یک پیروزی متقن و کم نظیر دست یابند. اما از زمانی که بحث بر سر صندلی ریاست خانه ملت شکل گرفت و گزینه‌های ریاست مطرح شدند، تشتتی میان آنها بر سر این موضوع ایجاد گشت و این چند دستگی در نهایت به صحن علنی سرایت یافت و خود را در آراء نمایندگان نمایان کرد. به طوری که امروز به جای آنکه محمدرضا عارف در پاسخ به رای مردم در انتخابات مجلس بر کرسی ریاست بنشیند، اکنون علی لاریجانی بر این صندلی تکیه زده است. همزمان با اصلاح طلبانی که پیروز کارزار انتخابات مجلس دهم شدند اما برای انتخاب رییس مجلس از میانشان چند صدا برخاست، همان تعداد اندک اصولگرایان راه یافته با یکدیگر متحد شدند و از پایداری‌ها گرفته تا رهروانی‌‌ها در زیر پرچم حمایت از علی لاریجانی قرار گرفتند.

همین امر موجب شد تا اصلاح طلبان روز گذشته نه تنها کرسی ریاست بلکه سایر صندلی‌های هیئت رئیسه را نیز از دست بدهند و با وجود داشتن 120 نماینده تمام اصلاح‌طلب، سهم‌شان ازمدیریت مجلس تنها 3 کرسی باشد. در رای گیری روز گذشته علی لاریجانی، منتخب دوم مردم قم ، با کسب ۱۷۳ رای اکثریت آرا را به دست آورد و توانست به عنوان رییس مجلس دهم انتخاب شود و در مقابل او محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران، با 103 رای نتوانست به کرسی نخست مجلس دهم دست یابد. از اصلاح طلبان مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با ۱۵۴ رای به عنوان نایب رییس اول ، محمد قسیم عثمانی، نماینده اهل سنت و نماینده مردم بوکان بر کرسی ناظر مجلس و عبدالکریم حسین زاده دیگر منتخب اهل سنت و نماینده مردم نقده در پست دبیری هیئت رئیسه مجلس دهم جای گرفتند.

از جناح اصولگرا محمد دهقان از اعضای جمعیت رهپویان و نماینده چناران طرقبه و شاندیز با ۱۳۶ رای به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شد. غلامرضا کاتب، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، ناصر موسوی لارگانی و احمد امیرآبادی فراهانی بر صندلی دبیران هیئت رئیسه تکیه زدند و بهروز نعمتی و محمد آشوری نیز بر کرسی‌های ناظرین هیئت رئیسه نشستند. نکته جالب توجه آنجایی است که هیچ زنی در ترکیب هیئت رئیسه حضور ندارد‍!

هدیه ریاست به لاریجانی

با وجود آنکه منتخب اول مردم تهران به مطالبه مردم پاسخ مثبت داد و کاندیدای ریاست شد و علی رغم اینکه لیست امید توانست 140 کرسی مجلس دهم را از آن خود نماید، اصلاح‌طلبان پشت عارف را خالی کردند و گروهی خواسته و گروهی هم ناخواسته صندلی ریاست مجلس را کادوپیچ شده تقدیم علی لاریجانی نمودند. این اصلاح طلبان به سه جریان عمده تقسیم می شوند:

جریان اول درون مجلس:

سیب‌زمینی‌ها! این گروه متشکل است از افراد لیست امید و مستقلین مجلس دهم. روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 26 اردیبهشت ماه با تیتر سیب زمینی مجلسی به واکاوی این گروه پرداخت و در آن شماره عنوان کرد که یاران لاریجانی به جای توزیع سیب زمینی در میان منتخبان ملت از ابزارهای مالی و ارائه تسهیلاتی چون مسکن و بیمه و سایر وعده های اقتصادی برای اقناع و تطمیع نمایندگان منتخب مردم در همایش « فرایند قانون گذاری؛ الزامات و راهکارها» بهره برده‌اند. ریزش آراء نمایندگان به سبد علی لاریجانی بیانگر آن است که آنها به این دعوت‌ها لبیک گفتند و آراء خود را در سبد علی لاریجانی ریختند.

تهدیدشدگان: این گروه نیز تشکیل شده است از نمایندگان مستقل و نمایندگان برخاسته از فراکسیون امید. افرادی که از ترس ردصلاحیت، به محمدرضا عارف رای ندادند. آفتاب یزد در تاریخ سوم خرداد ماه نیز در مصاحبه تفصیلی خود با سهیلا جلودارزاده، منتخب مردم تهران از این مسئله پرده برداشت. جلودار زاده در این گفتگو عنوان کرد که :« جریان اصولگرایی، نمایندگان لیست امید را تهدید کرده و گفته است که اگر شما به فراکسیون امید بروید ردصلاحیت خواهید شد! از همین روی ممکن است برخی به خاطر ملاحظات خود وارد فراکسیون امید نشوند و به دکتر عارف رای ندهند البته فکر نمی‌کنم بر سر مصالح مردم قمار کنند و خودشان را به جهنم بیندازند چون ترسی نباید وجود داشته باشد.» اما در نهایت این گروه با ترس و لرز نام علی لاریجانی را در برگه آراء خود ثبت نمودند(!)

عکس با عارف، رای به لاریجانی: افراد موجود در این گروه همان هایی هستند که تا قبل از انتخابات مشق اصولگرایی می نوشتند اما در بزنگاه انتخابات دیکته اصلاح طلبی نوشتند. آنهایی که با عارف عکس گرفتند و با بهره گیری از پایگاه او در میان مردم توانستند کرسی های بهارستان را تصاحب کنند اما در نهایت به اصل خود باز گشتند و روز گذشته به علی لاریجانی رای دادند و حتی در فراکسیون اصولگرایان قرار گرفتند. آفتاب یزد نیز در شماره 27 اردیبهشت به تفصیل درباب این افراد سخن گفت . افرادی که نمک خوردند و نمکدان شکستند.

آفتاب یزد در آن شماره این اشخاص را نعمتی ها و جلالی ها نام نهاد. روز گذشته مصطفی کواکبیان منتخب مردم تهران هم به این افراد در گفتگویی اشاره نمود و اظهار داشت:« این که گفته شود ما ادعا می‌کردیم که 160 رای داریم اما در عمل انجام نشد واقعیت این است که 40، 50 نفر از دوستانی که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند، رفتند و زنبیل‌شان را جای دیگری ‌گذاشتند و این حالت، حالت خوبی نیست.»

جریان دوم بیرون از مجلس

اصلاح‌طلبان مصلحت‌اندیش: این گروه را اصلاح‌طلبانی تشکیل می‌دهند که تا پیش از تکیه لاریجانی بر صندلی ریاست، شعار مصلحت اندیشی را سر می‌دادند و به بهانه تاکید بر وحدت و انسجام حتی در لفافه هم از ریاست عارف حمایت نمی کردند!

کرباسچی: گروه بعدی هم باز اصلاح طلبانی هستند که همواره مواضعی را اتخاذ می کردند که ماهیت اصلاح طلبانه‌شان زیر سوال می‌رفت و نام اصلاح طلبانه داشتند اما در عمل به کام اصولگرایان رفتار می کردند. یکی از چهره های شاخص این جریان غلامحسین کرباسچی است که در گفتگویی بر ریاست لاریجانی تاکید ورزیده بود و آفتاب یزد در تاریخ سی ام اردیبهشت ماه با تیتر «کرباسچی هم به جبهه ضد عارف ملحق شد»، به واکاوی رفتار او و گروهی که به آن تعلق دارد، پرداخت.

ضد عارفی‌های پاستور: گروه آخر همان آقایانی هستند که امروز دوشادوش حسن روحانی با فراغ بال و خیالی آسوده گام بر می‌دارند و هر یک در پست و مقامی مشغول هستند و فراموش کرده اند که این آسایش و حضورشان در مسند قدرت، مرهون همان فداکاری محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری 92 است. آفتاب یزد در روزنامه 28 اردیبهشت ماه به رونمایی این افراد در پاستور پرداخت و اظهار داشت که این آقایان علی‌رغم میل باطنی رییس جمهور در حال تبلیغ بر ضد عارف هستند و منافع خودشان را به منافع دولت ترجیح می‌دهند چراکه نزدیکان رئیس جمهور بارها اذعان داشتند که ریاست عارف نفع بیشتری به دولت می رساند تا ریاست لاریجانی.

جریان سوم رسانه‌ها

رسانه‌های اصلاح طلب هم برای تبلیغ ریاست عارف به دو گروه کلی در آستانه انتخابات ریاست مجلس تجزیه شدند. گروهی که سست و منفعلانه نسبت به مسئله ریاست عارف برخورد می‌کردند و نامه یکی از اصلاح طلبان به عارف را مبنی بر انصرافش از کاندیداتوری انتخابات ریاست مجلس منتشر می کردند و گروهی دیگر هم با انتخاب تیتر هایی چون انصراف عارف! توپ را در زمین حریف می انداختند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=38239

ش.د9500391

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات