تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۳۴
لاریجانی برای سومین‌ بار رئیس شد

روحانی پیروز انتخابات هیات‌رئیسه مجلس

(روزنامه فرهيختگان - 1395/03/10 - شماره 2694 - صفحه 2)

دیروز در انتخابات هیات‌رئیسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی با 173رای برای سومین دوره رئیس‌ مجلس شد. اما در ادامه پیروزی‌های سال 92 تابه‌حال بار دیگر این گفتمان «اخلاق» و «امید» بود که در عرصه رقابت سیاسی پیروز میدان شد. در انتخابات هفتم اسفند با وجود اینکه لاریجانی اعلام کرده بود که در انتخابات مستقل می‌آید اما نام او در ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هم قرار گرفت. شاید از هفته‌ها قبل از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه بسیاری می‌دانستند که لاریجانی بار دیگر در سمت خود ابقا می‌شود.

چراکه بسیاری از حامیان لیست امید هم او را در شرایط فعلی گزینه مناسب برای ریاست می‌دانستند. رقیب قدر او محمدرضا عارف هم پیش از این تاکید کرده بود که اگر برای ریاست رقابت می‌کند، تنها به‌دلیل تشکر و اقناع حامیانی است که رای میلیونی به او داده‌اند. عارف و بزرگان جریان اصلاحات معتقد بودند که نباید تمایل افکار عمومی را بی‌پاسخ بگذارند. شاید به همین دلیل بود که دیروز به محض اعلام نام لاریجانی به‌عنوان رئیس، اولین کسی که برای تبریک نزد او رفت، محمدرضا عارف بود. فردی که پیش از این هم در مباحث اخلاقی سنگ‌تمام گذاشته است.

دولت پیروز انتخابات هیات‌رئیسه

انتخابات هیات‌رئیسه نشان داد که دولت پیروز این انتخابات بود. علی لاریجانی پیش از این و در مجلس نهم در تصویب برجام به دولت روحانی کمک شایانی کرده بود و اکنون پاداش آن را دریافت کرد. عموم چهره‌های میانه‌رو و چهره‌های مستقل مجلس، آرای خود را به سبد لاریجانی ریختند. اینها کسانی هستند که نقش‌آفرینی بسیاری در تحولات سیاسی آینده خواهند داشت. ضمن آن که مشخص شد اصلاح‌طلبان نیز در این وزن‌کشی سیاسی 103رای دارند که این آرا در کنار آرای اغلب کسانی که به لاریجانی رای دادند، نشان می‌دهد که این دوره مجلس، دولت یک‌سال آینده را با خیال راحت سپری خواهد کرد. اکنون احتمال تحولات و تغییرات در هیات دولت نیز دور از ذهن نخواهد بود.

انتخابات هیات‌رئیسه موقت

اما دیروز در ابتدایی‌ترین دقایق شروع دومین جلسه صحن‌ علنی در دوره دهم مجلس، هیات‌رئیسه سنی نام کاندیداهای ریاست؛ یعنی علی لاریجانی و محمدرضا عارف را خواند. بعد از شمارش آرا لاریجانی با 173رای در برابر عارف با 103رای، بار دیگر به ریاست قوه‌ مقننه منصوب شد.

در ادامه انتخاب اعضای هیات‌رئیسه اما نکته‌ای که بیشتر جلب توجه می‌کرد، حضور پرشمار کاندیداهای دلواپس بود. این گروه بعد از زاویه‌های شدید گذشته با لاریجانی و نزدیکان او، در مجلس جدید تصمیم به همراهی با او گرفته‌اند. همین شد که حدود پنج نفر از آنها برای هیات‌رئیسه موقت انتخاب شدند.

در ادامه انتخابات اعضای هیات‌رئیسه مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با ۱۵۴رای به‌عنوان نایب‌رئیس اول، محمد دهقان، نماینده چناران، طرقبه و شاندیز با ۱۳۶رای به‌عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند. همچنین غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار با 161رای، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد با 146رای، اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد با 138رای، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه با 137رای، ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان با 131رای و احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم با 130رای به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه برگزیده شدند.

پس از آن برای انتخاب ناظران هیات‌رئیسه رای‌گیری شد که در آن بهروز نعمتی، نماینده تهران با 175رای، محمد آشوری، نماینده بندرعباس با 168رای، محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان با 138رای انتخاب شدند.

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1956/1/77573/0

ش.د9500390

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات