تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۲۹
نشست مطبوعاتي رييس و قائم‌ مقام ستاد انتخاباتي تهران ائتلاف اصلاح‌طلبان:

در صحنه مي‌مانيم

اشاره: نشست خبري علي صوفي، رييس ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران و سيد محمود ميرلوحي، قائم‌‌مقام و سخنگوي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران روز گذشته در محل اين ستاد در خيابان ستارخان تهران برگزار شد. تمركز اين نشست بر مساله رد صلاحيت‌هاي اصلاح‌طلبان در هيات‌هاي نظارت و راهبرد آينده اصلاح‌طلبان بود. حرف‌هاي صوفي و ميرلوحي يك پيام بيشتر نداشت؛ «عدم تحريم انتخابات و عقب‌نشيني نكردن اصلاح‌طلبان.»
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنام اعتماد – 1394/11/01 – شماره 3446 – صفحه 11)

هر اصلاح‌طلبي كه تاييد صلاحيت‌شده رزومه‌اش را بياورد

* حضور حداكثري مردم نيازمند تابلوي متنوع انتخاباتي

** سيد محمود ميرلوحي، قائم‌مقام و سخنگوي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران در ابتداي اين نشست با تاكيد بر اينكه ردصلاحيت‌ها شوك بزرگي براي اصلاح‌طلبان بود، اظهار كرد: تعداد كساني كه در انتخابات شركت كردند نشان از عزم، آمادگي، علاقه و انگيزه جريان اصلاح‌طلبي براي حضور در صحنه انتخابات بود. وي افزود: همه اين شركت گسترده در ثبت‌نام را مزيت، حسن و زيبايي مي‌دانيم. اگرچه متاسفانه برخي معتقد بودند ثبت‌نام‌هاي زياد غيرمثبت بوده است اما اصلاح‌طلبان آن را افتخار كشور مي‌دانستند. قائم‌مقام ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه اگر فعاليت‌هاي حزبي در كشور بسامان بود چنين نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد، تصريح كرد: تقويت احزاب موجب مي‌شود كه كار بخش‌هاي اجرايي و نظارتي آسان‌تر شود.

وي افزود: هيات‌هاي اجرايي به نظر ما با ملاحظه اسناد و مداركي كه در قانون در ماده ٥٢ مطرح است به‌خوبي عمل كردند. از هيات اجرايي تهران كه شامل دو نفر از استانداران سابق تهران و چهره‌هاي سابقه‌دار بودند و به‌خوبي در مساله تاييدصلاحيت‌ها عمل كردند، تشكر مي‌كنيم. ميرلوحي با تاكيد بر اينكه اتفاقي كه در هيات نظارت افتاد همه ما را مكدر كرده ادامه داد: اميدوار هستيم از اين فرصتي كه چهره‌هاي خدوم و مناسبي كه به صحنه آمدند، استفاده شود. در ميان ثبت‌نام‌كنندگان كساني هستند كه در دولت‌هاي گذشته عضو كابينه بوده‌اند. ٣٥ نفر از استانداران سابق در ميان ثبت‌نام‌كنندگان بودند كه تنها پنج نفرشان تاييد شدند. اين افراد همگي هم اصلاح‌طلب نيستند. وي با بيان اينكه بنده با برخي از استانداران صحبت كرده‌ام و پيام اين شيوه رد صلاحيت‌ها را پرسيدم گفت: آنها به‌شدت نگران هستند و اميد به ترميم و بازگشت نامزدها به عرصه رقابت دارند. وي افزود: اميدواريم شوراي نگهبان با به كار بردن توصيه مقام معظم رهبري در مورد اعتراضات عمل كند. ما فكر مي‌كنيم كه اين گفته مقام معظم رهبري يك راهبرد است.

به اين معنا است كه بايد تابلوي انتخابات تابلويي متنوع و حاوي ديدگاه‌هاي مختلف باشد. ميرلوحي با تاكيد بر اينكه در مورد افكار و سلايق شهري مثل تهران جامعه‌شناسان ديدگاه‌هاي متنوعي دارند، اظهار كرد: از منظر اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي ديدگاه‌ها در كشور متنوع است. جامعه تهران رنگين‌كمان است و بايد واقعيت آن را ديد. تنوع قومي و فرهنگي و سياسي در جايي مثل تهران وجود دارد. وي افزود: هر تفكر، قشر، قوم و فرهنگي بايد نماينده خود را در تابلوي انتخابات مشاهده كند. در اين صورت است كه انتخابات مي‌تواند پرشور باشد. ميرلوحي با تاكيد بر اينكه آراي تهران هميشه در ادوار انتخاباتي مختلف بوده است، اظهار كرد: ما در تهران از مشاركت ٢٥ درصدي تا مشاركت ٧٠ درصدي را شاهد بوده‌ايم. وقتي گفته مي‌شود راهبرد اصلاح‌طلبان تلاش براي مشاركت حداكثري است يعني بايد ٧٠ درصد به صحنه بيايند.

براي اين كار بايد برنامه‌ريزي شود. وي تصريح كرد: اگر تابلوي انتخابات را تابلوي متنوعي نكنيم به اين معناست كه از مردم خواسته‌ايم كه در خانه بمانند. در انتخابات شوراي دوم بنده مسوول بودم وقتي در مراكز بعضي صندوق‌ها را ديدم كه هيات اجرايي هم يك نفر مانده و بقيه رفته‌اند و افراد سرد شده بودند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه صدا و سيما در هر دوره از انتخابات تلاش مشابهي را انجام داده، گفت: با اين حال در دوره‌اي از انتخابات ٢٥ درصد مشاركت و در دوره‌هايي ٧٠ درصد مشاركت را شاهد بوديم. ميرلوحي با تاكيد بر اينكه ما اصلاح‌طلبان سياست‌هاي دولت را اساس قرار مي‌دهيم، گفت: ما اعلام كرديم كه اين انتخابات براي ما گام دوم است و مسيري كه در انتخابات ٩٢ طي كرديم را ادامه خواهيم داد. وي افزود: رفتاري كه هيات نظارت با جريان ريشه‌دار اصلاح‌طلب انجام داد؛ جرياني كه دلسوز، پيشرو در حمايت از انقلاب، دفاع مقدس و راه امام بود، رفتار تلخي بود. به وضع موجود اكتفا نكرده و از اصلاح‌طلبان مي‌خواهيم كه دلسرد نشده و همچنان بذر اميد را بپاشند و در صحنه بمانند. ميرلوحي با بيان اينكه طبق نظرسنجي‌ها و اخبار، جريان اصلاح‌طلبي و حاميان دولت مورد نظر و علاقه مردم است، اظهار كرد: لذا ما بايد در صحنه بمانيم و اجازه ندهيم مجلسي بيايد كه مانع اين پيشرفت‌ها باشد.

مجلسي كه براي كشور هزينه ايجا كند. مجلسي در راس امور مي‌خواهيم. اما در خانه نشستن ما منجر به چنين اتفاقي نمي‌شود. سخنگوي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان استان تهران در پايان تصريح كرد: متاسفانه ردصلاحيت‌هاي گسترده به هر حال به مشاركت حداكثري آسيب رسانده و مي‌رساند اما اميدوار هستيم چهره‌هاي راي‌آور و موردنظر را برگردانند تا انتخابات پرشوري داشته باشيم. در هر صورت جريان اصلاح‌طلبي اعلام كرده كه در ميدان خواهد ماند و تحريم و عقب‌نشيني نخواهد كرد. اصلاح‌طلبان راه‌هاي مختلف را در پيش دارند و مي‌توانند سهم خود را در مجلس دهم آن‌گونه كه بايد تثبيت كنند.

* صوفي: انتخابات مجلس تعيين سرنوشت مردم به دست خودشان است

** علي صوفي، رييس ستاد انتخاباتي تهران با بيان اينكه انتخابات مجلس تعيين سرنوشت مردم به دست خودشان است، تصريح كرد: سال ٩٢ باعث شد كه فضا بازتر شده و ترميم شود. بعد از انتخابات ٩٢ مردم اميدوار‌تر شدند. در حال حاضر اصلاح‌طلبان دو سال است كه تمام همت خود را گذاشته‌اند تا اين انتخابات را با مشاركت حداكثري برگزار كنند و مجلسي روي كار بيايد كه بتواند مشكلاتي را كه در گذشته به وجود آمده بر طرف كند. رييس ستاد انتخاباتي تهران با تاكيد بر اينكه تلاش بسيار زيادي در طول دو سال گذشته در خصوص واگذاري امور استان‌ها به خودشان انجام گرفت، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي زيادي براي جلوگيري از تعدد كانديداها انجام شد كه به موفقيت رسيد. ما از روند بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي راضي بوديم اما متاسفانه از طرف هيات‌هاي نظارت شوكي ايجاد شد.

وي افزود: هيات‌هاي اجرايي، وزارت كشور و رياست‌جمهوري همه تاكيد داشتند كه در چارچوب قانون عمل خواهند كرد. آيا هيات‌هاي اجرايي در چارچوب قانون عمل كردند و هيات‌هاي نظارت بر خلاف قانون عمل كردند يا به عكس بود. به هر حال رفتار هيات‌هاي اجرايي و نظارتي در كنار يكديگر نشان‌دهنده نوعي تناقض است. اين سوال بزرگ در جامعه مطرح است. وي افزود: كسي نمي‌گويد تمام ردصلاحيت‌شدگان برگردند اما بالاخره درباره كساني كه محكوميت ندارند، منابع چهارگانه نظر مثبت داده است و سند و مدرك خاصي هم وجود ندارد تجديد نظر كنند. صوفي با بيان اينكه در قانون آمده كه فرد بايد اقرار كند به قانون اساسي التزام دارد، اظهار كرد: اين اقرار به زبان است و كسي نمي‌تواند قلب كسي را چك كند. خيلي از دوستان ما به دليل محكوميت اصلا ثبت نام نكرده‌اند و اين را قبول كرده‌اند. پس از پايان اظهارات ميرلوحي و صوفي، خبرنگاران پرسش‌هاي خود را مطرح كردند.

* روزنامه آرمان: راهبرد اصلاح‌طلبان پس از ردصلاحيت‌هاي گسترده چيست؟

** ميرلوحي: اصلاح‌طلبان شرايط موجود را بررسي كرده‌اند. ما اميدوار هستيم كه اصلاح‌طلبان زيادي بتوانند به صحنه انتخابات باز گردند. ما از رييس‌جمهور به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي انتظار داريم كه انتخاباتي رقابتي و سالم و قانومند برگزار شود. از شوراي نگهبان انتظار داريم مسائل كشور را دقيق‌تر و عميق‌تر مطالعه كنند. رييس ستاد انتخابات كشور اعلام كرد ٧٣٦ نفر از ١٢ هزار نفر كساني بودند كه مراجع چهارگانه مسائلي را درباره آنها اعلام كرده است، به اين معنا است كه ١١ هزار نفر مشكلي در مراجع چهار گانه نداشتند. كساني را كه سابقه‌داران جريان اصلاحات بودند به دليل مشكل در بند يك و سه ماده ٢٨ ردصلاحيت كرده‌اند. جوانان اصلاح‌طلب را چطور احراز كرده‌اند. جواني كه تازه به صحنه آمده است. آقاي دكتر عارف و ديگر دوستان تلاش‌هاي زيادي در اين راستا داشته‌اند. جريان اصلاحات به هر حال پذيرفته براي اينكه كشور را از اين شرايط نجات دهد بايد مدلي مشابه ٩٢ انجام دهد. جريان اصلاحات جرياني نيرومند و ريشه‌دار است و صحنه را ترك نمي‌كند. در گام اول سعي مي‌كنيم كه ردصلاحيت‌شدگان را بازگردانيم.

* روزنامه اعتماد: بعد از ردصلايحت‌ها شايعه و صحبتي مبني بر اين بود كه ستاد انتخابات تعطيل شده و علي صوفي در جلسات شركت نمي‌كند. اين موضوع چقدر صحت دارد؟ برنامه ستاد انتخابات در اين برهه چيست؟

** صوفي: مي‌بينيد كه ستاد تعطيل نيست. امروز و دو روز گذشته ما جلسه داشتيم. بلافاصله روز دوشنبه صبح همه دوستان اينجا حاضر شدند و حتي فكر تعطيلي ستاد هم به ذهن كسي خطور نكرد. من متعجب هستم كه برخي چطور به خودشان اجازه مي‌دهند حرفي را بزنند كه يك ساعت بعد تكذيب مي‌شود. زماني من استاندار بودم، در استان‌ها چنين مواردي را مي‌ديديدم. برخي براي اينكه بتوانند هواداران خود را راضي كنند دروغي مي‌گفتند و از در خارج نشده خلافش ثابت مي‌شد. به هر حال ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان يك لحظه هم كارش را تعطيل نكرده است.

ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان همچنان فعال است و تحت هيچ عنواني ما بنا نداريم كه صحنه را ترك كنيم. به عنوان يك جريان اصيل و قوي سياسي در كشور ما حق نداريم كه صحنه را خالي كنيم. مردم از ما انتظار دارند كه بمانيم و از حقوق شهروندي و اساسي آنها دفاع كنيم. هر كسي با هر سمتي كه دارد وظيفه دارد از حق مردم دفاع كند. سعي مي‌كنيم حقوقي را كه در قانون اساسي حقوق مسلم مردم است اعاده كنيم و همراه نظام هستيم و همواره در جهت تقويت نظام حركت كرده‌ايم. ما حق نداريم صحنه را ترك كنيم. خصوصا براي تهران اميدواري ما بيشتر است كه حتي در همين شرايط هم بتوانيم ليست ٣٠ نفره ارايه كنيم.

* خبرگزاري ايلنا: آيا اصلاح‌طلبان به نامزدهاي غيراصلاح‌طلب نيز فراخوان خواهند داد تا خودشان را براي همكاري معرفي كنند؟ با نيروهاي اعتدالي و نزديك به آقاي لاريجاني ائتلاف مي‌كنيد؟

** صوفي: ما امروز صبح تصميم گرفتيم در فضاي مجازي از همه كساني كه صلاحيت‌شان تاييد شده دعوت كنيم تا رزومه خود را به ما اعلام كنند. همچنين از كساني كه ردصلاحيت شدند نيز خواستيم اطلاعات‌شان را به ما اعلام كنند. در رابطه با بررسي تاييد صلاحيت شده‌ها از همان روز اول شروع شده است. ارزيابي ما اين است كه حضور چهره‌هاي اصلاح‌طلبي كه شناخته شده نيستند اما اصلاح‌طلب هستند در اين مجموعه قابل قبول است.

* خبرگزاري ايسنا: شوراي سياستگذاري كميته رايزني بنا بود با شوراي نگهبان تعامل داشته باشد. نتيجه آن ديدار‌ها چه بود؟

** ميرلوحي: كارگروه رايزني و تعامل ملاقات‌هايي داشتند. ما از همه امكاناتي كه براي انتقال ديدگاه اصلاح‌طلبان به مقامات كشور، رهبري، شوراي نگهبان، وزير كشور، وزارت اطلاعات داريم تلاش مي‌كنيم. ما به هر شكلي كه بتوانيم در اين راه تلاش خواهيم كرد. ردصلاحيت‌ها را عادلانه نمي‌دانيم و فكر مي‌كنيم جفايي در حق مردم تهران و جريان اصلاح‌طلبي است. جريان اصلاحات همه جا دلسوزي كرده است. در جريان اصلاح‌طلب ما از نمايندگان ادوار و مجلسي‌ها و سمت‌هاي مهم كشور كم ندارد. اصلاح‌طلبان هم به قانون آشنا هستند.

اينكه مي‌گوييم هيات‌هاي اجرايي خوب عمل كرده است در چارچوب قانوني مي‌گوييم، نه به خاطر اينكه به نفع ما بوده است و اينكه مي‌گوييم هيات‌هاي نظارتي خوب عمل نكردند با استدلال قانوني آن را مي‌گوييم. با لحاظ مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گوييم. در مصوبه سال ٨٢ مي‌گويد بايد دلايل ردصلاحيت‌ها اعلام شود. متاسفانه برخي افراد طوري عنوان مي‌كنند كه انگار اصلاح‌طلبان محكوميت دارند و افراد نابابي هستند. در حال حاضر اكثر ردصلاحيت‌شدگان بحث ابراز وفاداري به قانون اساسي است. به وزير اين كشور گفته مي‌شود ابراز وفاداري به قانون اساسي و رهبري نكرده‌ايد. منظور از تعامل اين است كه اين شبهه‌ها را رفع كنيم.

* خبرگزاري فارس: اشاره كرديد كه برخي استانداران به ردصلاحيت‌ها واكنش نشان داده‌اند. دخالت كساني كه در كارهاي اجرايي مسووليت دارند، انتخابات را شبهه‌دار نمي‌كند؟

** صوفي: استاندار، نماينده عالي دولت در منطقه است. دولت هم استاندار را به عنوان مجري سياست‌هاي خود مي‌داند و هم وظيفه حفظ امنيت عمومي را از استاندار انتظار دارد. طبعا اگر استاندار احساس كند كه تصميمي در منطقه گرفته شده كه ممكن است باعث اعتراضاتي شود كه امنيت را مخدوش مي‌كند استاندار مي‌تواند واكنش نشان دهد. تشخيص استاندار خوزستان لابد اين بوده است. ضمن اينكه سياست دولت هم اين بوده و همچنان كه وزير كشور هم عنوان كرد كه تضمين مي‌كند بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي و نظارت در چارچوب قانون باشد. مي‌دانيم كه حيطه وظايف شوراي نگهبان و دولت جدا است.

اين حرف عجيب بود. او اطمينان داشت كه بررسي صلاحيت‌ها در چارچوب قانون باشد كه از قول شوراي نگهبان هم اين حرف را عنوان كرد. كانديداها وقتي اين حرف را مي‌شنوند رغبت بيشتري پيدا مي‌كنند. اينها حقوقي براي خود قايل هستند. ممكن است برخي جاها عكس‌العملي بروز كند كه استاندار بايد به خوبي رصد كند و به موقع هم هشدار دهد. ممكن است دولت از او بپرسد كه چرا زودتر ابراز نكرديد. سخنگوي شوراي نگهبان هم استعفا داد؛ آقاي دري نجف آبادي و واعظ طبسي و برخي ديگر از ائمه جمعه و روحانيون هم هشدار دادند. مساله را نبايد به اصلاح‌طلبان محدود كنيد.

* روزنامه فرهيختگان: امروز رهبري اعلام كردند كه منظورشان از مشاركت حداكثري مردم بوده، نه كساني كه نظام را قبول ندارند. بند يك و سه قانون هم مربوط به ردصلاحيت‌هاي سياسي است. اصلاح‌طلبان در اين شرايط چه خواهند كرد و همچنان اميدوار هستند كه تعداد تاييد صلاحيت‌ها افزايش يابد؟ اساسا اختيارات رياست‌جمهوري چه كمكي مي‌تواند به اين موضوع كند؟

** ميرلوحي: كشور ما به اين دليل كه حزبي نيست، دچار مشكلاتي است. ما مي‌گوييم اصلاح‌طلباني كه موافق نظام هستند و سال‌ها در مسير قانون اساسي كشور زحمت كشيده‌اند مي‌خواهند به مجلس راه يابند. حضور اصلاح‌طلبان در مجلس در مسير سخن مقام معظم رهبري است. ممكن است عده‌اي باشند كه مشكل داشته باشند. البته من انتقاد دارم به فرمايش آقاي جنتي كه گفتند در بين ثبت‌نام‌كنندگان شرابخوار هم بوده است. اگر باشند هم نبايد به اين شكل عنوان كرد. مساله ما اينها نيست. يازده هزار نفر هستند كه چهار مرجع اعلام كرده‌اند كه مشكلي ندارند. ما به دوستان آن زمان مي‌گفتيم نگوييد ٨٠ درصد و ٩٠ درصد مجلس را به دست مي‌گيريم. رقبا ممكن است دغدغه پيدا كنند. اخبار نشان مي‌داد وضع اصلاح‌طلبان خوب است و راي‌شان در تهران بسيار بيش از اصولگرايان بوده است. اكنون دغدغه ما اين است كه مردم خانه‌نشين شوند و ترك ميدان كنند. اميدواريم كه مردم به ميدان بيايند چرا كه به ميدان نيامدن آنها به نفع رقيب است و فضا را رانتي مي‌كند.

* اگر ليست ضعيفي هم بسته شود رييس دولت اصلاحات حمايت خواهد كرد؟

** ميرلوحي: از خودشان بپرسيد. شوراي عالي سياستگذاري امروز نماد و مظهر خردجمعي اصلاح‌طلبان است.

** صوفي: شايعه‌اي درباره من عنوان شد كه ردصلاحيت بنده به دليل تخلفات مالي بوده كه در زمان وزارت تعاون در دولت اصلاحات انجام داده‌ام. من هيچ تخلفي در آن زمان نداشتم. بنده براساس ماده ٢٨ و ٣٠ ردصلاحيت شده‌ام كه هر دو سياسي است. حتي عنوان شد كه بنده با شوراي نگهبان حرف زده‌ام و گفته‌اند كه به هيچ‌وجه صلاحيت شما را تاييد نمي‌كنيم. اين هم غلط است. فكر نمي‌كنم لازم باشد كه تهمت‌هاي بيشتري به من بزنند. اين تهمتي كه ما معتقد به اسلام نيستيم تهمت كمي نيست و فكر مي‌كنم كافي باشد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=35660

ش.د9405440

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات