تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۵۶

نه به اصولگرايان

پایگاه بصیرت / محمدحسين مهرزاد

(روزنامه اعتماد – 1394/10/21 – شماره 3437 – صفحه 11)

لاريجاني: رييس مجلس هستم، وارد ائتلاف نمي‌شوم

علي لاريجاني بالاخره حرف آخر را زد: «نه با دولت و نه با اصولگرايان وارد هيچ ائتلافي نخواهم شد.»

پس از ماه‌ها چالش ميان اصولگرايان و اختلافات شديد مبني بر تركيب شوراي ائتلاف اصولگرايان لاريجاني حالا شفاف‌تر از هميشه مي‌گويد بنا ندارد وارد ائتلاف انتخاباتي با آنان شود. او براي اين كار دليل محكمي دارد كه با بيانش مخالفان را به سكوت فرامي‌خواند. معتقد است مصلحت نيست رييس قوه مقننه با جايگاه حقوقي كه در ساختار سياسي ايران دارد وارد يك ائتلاف سياسي شود.

از ماه‌ها قبل اصولگرايان به دنبال مدلي مي‌گشتند تا بتوانند ذيل آن لاريجاني و همفكرانش را كنار شاگردان آيت‌الله مصباح و وزراي احمدي‌نژاد بنشانند. از محوريت جامعتين تا فقهاي ثلاث هيچ كدام نتوانست رييس مجلس را راضي كند تا نماينده‌اي به جلسات ائتلاف بفرستد. جلساتي كه جريان پايداري و يكتا در آن حضور دارند براي لاريجاني عرصه سياست‌ورزي انتخاباتي نبود. به همين دليل هم او به جاي حضور در ميان اصولگرايان به جلسات چهار نفره با حضور علي‌اكبر ناطق نوري، علي‌اكبر ولايتي و مرتضي مقتدايي رفت. جلساتي كه خروجي‌اش نه ليست انتخاباتي بود و نه مدلي براي وحدت انتخاباتي. اين چهار چهره معتدل به دنبال راهي براي احياي سياسي اصولگرايي بودند اما جلسات‌شان در رسانه‌ها به نشست انتخاباتي تقليل داده شد.

از سوي ديگر جرياني در ميان اصولگرايان تلاش مي‌كرد تا به بدنه هواداران اين گروه ثابت كند لاريجاني هم يك پاي ائتلاف است. آنها با خبرسازي‌ها و مصاحبه‌هاي متعدد لاريجاني را رفيق قافله معرفي كردند و حتي گفتند كاظم جلالي، نماينده او در جلسات ستاد ائتلاف است. ادعايي كه خيلي زود با تكذيب صريح جلالي و كنايه‌هاي تند او به اعضاي حزب موتلفه همراه شد. نه كاظم جلالي و نه هيچ چهره ديگري نمايندگي لاريجاني را در شوراي ائتلاف به عهده نداشتند و ندارند و حالا او همان‌طور كه جلالي گفته بود زبان گويايي دارد اعلام كرد در ائتلاف اصولگرايان شركت نخواهد كرد.

لاريجاني البته با زيركي شايعه‌اي ديگر را هم تكذيب كرد. اصولگرايان در مصاحبه‌ها و شايعات خود مدعي شده بودند لاريجاني به آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز اطمينان داده از خروجي مورد تاييد جامعه روحانيت حمايت خواهد كرد. اما در خبري كه از ديدار لاريجاني منتشر شد او هيچ اشاره‌اي به جامعه روحانيت نكرد و تنها گفته است در تماسي با آيت‌الله موحدي‌كرماني گفته‌ام «از جريان روحانيت حمايت مي‌كنم و آن را اصيل مي‌دانم اما اينكه شخصا در جرياني حضور داشته باشم به مصلحت نيست كه رييس قوه مقننه در جرياني حضور داشته باشد.»

لاريجاني با اين جملات نشان داد حاضر نيست امضايش را پاي چك سفيدي به جامعه روحانيت به عنوان يك نهاد روحاني كه كار سياسي انجام مي‌دهد قرار دهد، به همين دليل تنها گفته است از جريان روحانيت حمايت خواهد كرد. تفاوت جريان روحانيت و جامعه روحانيت نشان مي‌دهد لاريجاني زمين بازي سياسي‌اش را حتي فراتر از نهاد ديرپاي جامعه روحانيت تعريف مي‌كند. نهادي كه به گفته لاريجاني كاركرد حزبي ندارد.

حالا شايد خوشحال‌ترين فعالان سياسي اصولگرا اعضاي جبهه پايداري باشند، همان‌هايي كه لاريجاني بخشي از تندروي‌هاي خطرناك را محصول اعمال آنها مي‌داند و در مجلس بارها در برابرشان تمام‌قد ايستاده و اجازه نداده به هدف برسند.

جمعيت پيشرفت و عدالت انقلاب اسلامي در ميان اهالي سياست به حزب قاليباف مشهور است. اين حزب كه توسط جمعي از نزديكان شهردار تهران راه‌اندازي شده است تلاش مي‌كند تا در انتخابات پيش رو به اندازه وزن سياسي خود تاثيرگذار باشد. اين حزب به دبيركلي حسين قربانزاده، مديرمسوول روزنامه همشهري در حال حاضر نزديك‌ترين جريان سياسي به محمدباقر قاليباف ارزيابي مي‌شود.

آنها كه از ابتداي تاسيس تاكنون ديدارهايي با سيدحسن خميني، محسن رضايي و احمد توكلي داشته‌اند اين‌بار به ديدار علي لاريجاني، رييس قوه مقننه رفتند. لاريجاني در اين ديدار بالاخر پرده از علت شركت نكردنش در ائتلاف اصولگرايان برداشت و گفت كه به عنوان رييس يكي از قواي نظام مصلحت نيست وارد دسته‌بندي‌هاي سياسي شود و به همين علت در ائتلاف اصولگرايان هم شركت نكرده است. او البته درباره تحزب و دلايل اشتباهات سياسي در نبود احزاب قوي نيز پرداخت. در گزارشي كه خانه ملت، پايگاه خبري رسمي مجلس شوراي اسلامي از اين ديدار منتشر كرد، آمده است: علي لاريجاني، با بيان اينكه مثلا از اين جمعيت بحث‌هاي تخصصي ديده بودم كه مفيد بود، گفت: در شرايطي كه با كمبود تشكل‌ها در جامعه روبه‌رو هستيم تشكل جوان شما مي‌تواند افراد را براي مسووليت‌هاي مختلف در كشور تربيت كرده و با استفاده از اسناد بالادستي مي‌تواند راه‌حل مناسب با موضوعات را بيابد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه افراد بايد متناسب با سطح مديريت خود آموزش ديده باشند كه اين امري اكتسابي است، يادآور شد: در غير اين صورت اين ماجرا، امور ديواني هزينه عدم تربيت متناسب با سطح مديريت افراد را مي‌دهد چرا كه محلي براي كسب تجربه مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه حزب جمهوري در ابتداي انقلاب به بركت شهيد بهشتي(ره) راه‌اندازي شد، عنوان كرد: در آن زمان ايشان از من كه در راديو و تلويزيون مشغول به كار بودم پرسيد كه آيا به عضويت حزب درآمده‌ام يا نه كه بنده گفتم خير و ايشان به من گفت الان وقتش است كه شما هم عضو شويد چرا كه ما مانيفستي براي حضور افراد تهيه كرده‌ايم لذا شهيد بهشتي(ره) سازوكار قوي براي حزب در نظر گرفت كه حتي هنوز اشخاص كارشناس كه آن زمان در حزب فعال بودند در شهرستان‌ها حضور دارند؛ حتي شخص ايشان كلاس‌هايي براي تربيت افراد و آموزش آنها جهت حضور و فعاليت در نظام مي‌گذاشت.

جامعه روحانيت كاركرد حزبي نداشت

لاريجاني ادامه داد: البته چند سال بعد حزب از هم پاشيد و جاي خود را به روحانيت داد كه البته آن هم كاركرد حزب را نداشت بلكه حكم چراغ راهنمايي را براي سايرين داشت. رفته‌رفته بعد از آن زمان احزاب كوچك‌تر شكل گرفتند؛ بنده با وجود احزاب در مملكت موافقم، اما بايد بدانيم كاركرد اين احزاب نبايد صرفا به زمان انتخابات خلاصه شود بلكه بايد جنبه آموزش و برنامه‌ريزي براي كشور به خود بگيرد و خرد جمعي در آن مدنظر باشد همچنين بايد ساختار تشكيلاتي احزاب و تشكل‌ها متناسب با مردمسالاري ديني باشد. لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه نگاه افرادي كه وارد مجلس مي‌شوند بايد ملي و كلان باشد، بيان داشت: بايد روش صحيح و ساده سرمايه‌گذاري تبيين شده و بايد براي حل مسائل به كل كشور نگاه شود و نگاه صرفا منطقه‌اي جواب نمي‌دهد؛ همچنين دغدغه ديگري نيز موجود است كه خروجي انتخابات ورود افراد صاحب ايده به مجلس باشد كه به ساير نمايندگان كمك كند. نمي‌توان انتظار داشت در مجلس عام، همه ٢٩٠ نفر نماينده، ايده‌پرداز باشند اما حداقل حدود ٨٠ نفر بايد داراي ايده و خلاق باشند همچنين نمي‌توان با شعارزدگي وارد انتخابات شد بلكه بايد ورزيدگي فكري و بلوغ سياسي در افراد وجود داشته باشد.

دو مجلسي شدن نظام در دستور كار نيست

لاريجاني در ادامه به برخي پرسش‌هاي افراد حاضر در جلسه پاسخ داد و بر همين اساس در خصوص دومجلسي شدن نظام، گفت: في‌الحال قانون اساسي اجازه اين امر را نمي‌دهد هرچند در نظام‌هايي كه دو مجلس وجود دارد به خاطر تضعيف مجلس عام نيست بلكه به خاطر تقويت مجلس است لذا مجلسي در راستاي غني كردن مجلس ديگر روي كار مي‌آيد، در همين راستا تلاش داشتيم انتخابات را به صورت استاني برگزار كنيم كه شوراي نگهبان آن را رد كرد همچنين اين موضوع در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مطرح و رد شد. رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در كنار اين، قصد داشتيم وزن احزاب را در انتخابات بالا ببريم كه اين مورد هم در مجمع مورد پذيرش قرار نگرفت، لذا اين مساله خيلي در دستور كار نيست.

وي در ادامه در خصوص موانع تشكيلاتي عنوان كرد: از آنجايي كه نقش احزاب در كشور چندان مشخص نيست، موانعي سر راه آنها وجود دارد البته احزاب نيز كم‌حوصله هستند و انتظار دارند سريع به نتيجه‌گيري برسند و از آنجايي كه نتيجه‌بخشي در كار خود را كمتر احساس مي‌كنند زود از عرصه كنار مي‌روند با اين حال تصور نمي‌كنم موانع جدي سر راه احزاب داشته باشيم. لاريجاني همچنين تصريح كرد: گاهي تشكل‌ها براي تصميم‌گيري روي رفاقت‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا روي ظرفيت‌هاي فكري كه اين كار درستي نيست و بايد روي افراد صاحب انديشه سرمايه‌گذاري شود. رييس نهاد قانون‌گذاري كشورمان در ادامه در توضيح ديدار خود با مقام معظم رهبري بيان داشت: ديدارها با حضرت آقا به صورت مرتب است و در اين زمينه زياد از ما حرف نقل مي‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهارنظر مي‌كنند؛ با اين حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. وي ادامه داد: ايشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرايي اصلاح‌طلبانه را مي‌پذيرند كه در توضيح اين موضوع اصولگرايي يعني پذيرش مبناها و اصلاح‌طلبي هم امري است كه بايد در تمام كارها مدنظر قرار گيرد منتها اكنون آن را به صف‌كشي تبديل كرده‌ايم در حالي كه انقلاب نيازمند هر دو تفكر است و مشي حضرت آقا نيز همين است و آن اينكه متناسب با شرايط اصلاحات صورت گيرد و گرفتار بحث چپ و راست نشويم. دغدغه انقلاب داشتن يعني حركت با مبنا و اصول و نگاه اصلاح‌طلبانه به موقع كه مسير ما نيز بر همين اساس است.

اخبار ائتلافم با دولت نادرست است

رييس قوه مقننه در ادامه در خصوص اخباري كه درباره ائتلاف وي با دولت منتشر شده است، بيان داشت: اين مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نيز در آن نيست چرا كه مجلس بايد به علت وظيفه ريل‌گذاري مستقل باشد لذا اين اخبار نادرست است. وي در ادامه در خصوص حضورش در ائتلاف اصولگرايي توضيح داد: چنانچه به آقاي موحدي (آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز) گفته‌ام از جريان روحانيت حمايت مي‌كنم و آن را اصيل مي‌دانم اما اينكه شخصا در جرياني حضور داشته باشم به مصلحت نيست كه رييس قوه مقننه در جرياني حضور داشته باشد لذا من نظراتم را گفته‌ام چنانچه درست نيست رييس قوه مجريه نيز در سازوكار سياسي قرار گيرد. لاريجاني ادامه داد: زماني در گذشته ائتلاف ٦+٥ را مطرح كردند كه قوه مجريه و مقننه در آن حضور نيافتند و همين كار هم درست بود. لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه افرادي كه ذهن جامع‌تري دارند بايد به جريانات سياسي وارد شوند، بيان داشت: افراد تندرو كه قطعا خودشان را ترجيح مي‌دهند اما افرادي با ذهن جامع بايد تشكل‌هاي يكديگر را بيابند و به هم كمك كنند كه البته اين امر صرفا نزديك انتخابات جواب نمي‌دهد بلكه به پنج، شش سال كار نياز دارد تا به ثمر بنشيند.

مساله هسته‌اي در مسير قابل‌حلي قرار گرفته است

رييس مجلس نهم در ادامه به برخي اتفاقات اخير در منطقه و حوزه بين‌الملل اشاره و اظهار كرد: گره مساله هسته‌اي هنوز حل نشده اما در مسير قابل‌حلي قرار گرفته است با اين حال موجودات موذي در امريكا لابي مي‌كنند تا در اين خصوص مساله‌سازي كنند لذا بايد احوالات را رصد و از اين موضوع روي ميز مرتبا مراقبت كرد ضمن اينكه بايد تصميمات در حوزه هسته‌اي هوشمندانه باشد و تحليل شرايط به صورت مدام صورت گيرد. وي در ادامه با بيان اينكه مسائل منطقه اخيرا خيلي داغ شده و حالت يلگي به خود گرفته است، اذعان كرد: پيش از اين صحبت از نظام داشتن در منطقه بود اما اكنون برخي كشورها رفتارهايي مي‌كنند كه قدرت‌هاي بزرگ هم به آن راضي نيستند لذا شاهد به‌هم‌ريختگي در منطقه هستيم كه باعث شده است بنيه برخي كشورهاي اسلامي فرسوده شود.

لاريجاني بر همين اساس تصريح كرد: يكي از نمونه‌هاي اقدامات كشورهاي منطقه اين است كه بعد از به شهادت رساندن شيخ نمر از سوي سعودي‌ها، تجمعاتي جلوي سفارت آن در كشور صورت گرفت كه البته رفتار مناسبي نبود اما به دنبال آن رفتار سعودي‌ها نيز متناسب با اين عملكرد نبود از اين رو مشخص است مشكل آنها جاي ديگري است كه در نهايت سود تمام اين ماجراها را رژيم صهيونيستي و امريكا مي‌برد. رييس مجلس كشورمان در ادامه تاكيد كرد: در چنين شرايطي كشور ايران بايد نقش ثبات‌بخش در منطقه داشته باشد كه لازمه آن گام برداشتن با تدبير و پرهيز از رفتارهاي احساساتي است.

مشكلات اقتصادي نيازمند حل معادله‌هاي چندمجهولي است

وي در ادامه با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري بر حضور جدي مردم در انتخابات، عنوان كرد: انتخابات نمادي از حضور مردم است كه نظام را پروزن مي‌كند همچنين بايد به خاطر مشكلاتي كه وجود دارد افراد خبير روي كار بيايند كه وزانت فكري و تجربه كاري داشته باشند؛ چنانچه در حال حاضر مشكلات اقتصادي آنچنان پيچيده است كه با يك پاسخ يك خطي حل نمي‌شود بلكه نياز به حل معادله‌اي چندمجهولي دارد كه البته علت آن نيز به خاطر سوء مديريت در سال‌هاي گذشته و از طرفي شيطنت‌هاي خارجي مثل كاهش قيمت نفت است كه اصلاح همه اينها امري زمانبر بوده و نياز به افراد متخصص دارد. همچنين در ابتداي اين جلسه دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت انقلاب اسلامي به بيان تاريخچه‌اي از تاسيس اين جمعيت پرداخت و در ادامه آن پرسش‌هايي در خصوص انتخابات مطرح شد كه متن حاضر پاسخ رييس مجلس شوراي اسلامي به اين پرسش‌ها بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=34657

ش.د9405458

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات