تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۴۹
در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با حضور آیت‌الله هاشمی و عارف تأکید شد

پاسداری از بذر امید

(روزنامه شرق – 1394/12/24– شماره 2544 – صفحه 6)

صبح شنبه نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و راه‌يافتگان به مرحله دوم انتخابات مجلس دهم در راستای گام دوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و محمدرضا عارف برگزار شد.

این مراسم در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار و در آن چند نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت به سخنرانی پرداختند. در این نشست چهره‌هایی سیاسی ازجمله علی شکوری‌راد، الهه کولایی، فاطمه راکعی، حسین مرعشی، حسین کمالی، حسن رسولی، حکیمی‌پور، محمدرضا تابش، غلامرضا تاجگردون، بهروز نعمتی، محسن مهرعلیزاده، علی صوفی، محمود میرلوحی، یاسر هاشمی، مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، الیاس حضرتی، صالحی‌امیری، مرتضی بانک، مجید انصاری و محمود واعظی حضور داشتند. الهه کولایی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: «منتخبان مردم در مجلس باید با خردورزی، اخلاق‌گرایی و پیوند‌زدن میان واقعیت و آرمان‌ها پیش بروند».

عضو بنیاد باران با بیان اینکه ائتلاف امید؛ امید، آرامش، خروج از رکود، رونق اقتصادی و تعامل سازنده با نظام جهانی و منطقه را نوید داده است، افزود: «باید منتخبان مردم با اجرای قانون و استفاده از خرد جمعی و همچنین نهادهای مدنی، پاسدار امانت مردم باشند». او خاطرنشان کرد: «اصلاحات در این انتخابات اشتباهات گذشته را تکرار نکرد و رد صلاحیت‌شدگان به خانه‌نشینی روی نیاوردند و در صحنه ماندند. مردم هم نشان دادند راه تحول اجتماعی حضور در پای صندوق‌های رأی است». الهه کولایی گفت: «‌در شرایط فعلی که خاورمیانه با گسترش تحجرگرایی روبه‌روست، کشور ما به یک الگو در منطقه تبدیل شده است. ایران صد سال است که برای دموکراسی تلاش می‌کند و انقلاب اسلامی هم الگوی مردم‌سالاری دینی را مورد توجه قرار داد. اکنون ایران در منطقه به یک الگو تبدیل شده است».

مرعشی: شاهد یک بلوغ سیاسی در تهران بودیم

درادامه سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «ائتلاف امید باید در مجلس دهم به یک فراکسیون اکثریت تبدیل شود و این فراکسیون باید بتواند با سازوکار دموکراتیک در مجلس فعالیت کند». حسین مرعشی در این نشست با تشریح روند فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر، افزود: «از حدود دو سال قبل موضوع شکل‌گیری ائتلاف عمومی برای ادامه پیروزی‌های سال ٩٢ مطرح شد. ابتدا در بین اصلاحات گروه‌های متعدد اصلاح‌طلب و شخصیت‌های مختلف این جبهه این مسئله را پیگیری کردند و درنهایت با پیشنهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات {به رئیس دولت اصلاحات} و با راهنمایی او و مساعدت دکتر عارف، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور همه احزاب اصلاح‌طلب، شخصیت‌های اصلاح‌طلب، نمایندگان ادوار و مدیران باسابقه کشور شکل گرفت».

او افزود: «پس از رد صلاحیت برخی اصلاح‌طلبان و براساس تجربه و زمان محدود در سال ٩٢، تصمیم قاطع برای ادامه حضور در انتخابات بود. هر چند خیلی زود برای ما محرز شد که در مراحل بعدی تأیید صلاحیت‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ بنابراین ما با فراخوانی دنبال شناخت سایر شخصیت‌ها رفتیم». مرعشی درادامه با اشاره به اینکه پس از فراخوان در تهران بزرگ حدود ١٢٠ نفر برای حضور در «لیست امید» اعلام آمادگی کردند، افزود: «فرم‌های ارزیابی این افراد تکمیل شد و ما در جلسات خود درنهایت به ٣٥ نفر رسیدیم. در گام بعدی ما با حزب اعتدال توسعه وارد گفت‌وگو شدیم و پس از چهار جلسه به لیست ٣٠ نفره ائتلاف رسیدیم که از این لیست شخصیت‌های بزرگ نظام مثل آیت‌الله هاشمی [و رئیس دولت اصلاحات] حمایت کردند و مردم هم نسبت به این لیست اقبال نشان دادند». سخنگوی حزب کارگزاران درادامه تأکید کرد: «حضور نداشتن سیدحسن خمینی در انتخابات، مظلومیت جبهه اصلاحات، وحدت و هماهنگی این جبهه و حمایت شخصیت‌های بزرگ از لیست امید باعث شد که این لیست در تهران رأی بیاورد». او درپایان با بیان اینکه ما شاهد یک بلوغ سیاسی در تهران بودیم، خاطرنشان کرد: «‌مردم در این انتخابات به بسته‌های سیاسی و جناح‌ها اعتماد فوق‌العاده کردند و به لیست‌ها رأی دادند».

هاشمی‌ رفسنجانی: قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند

در ادامه این مراسم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «خیلی از ریاضت‌کشی‌ها ریاکاری است، قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. نمایندگان مجلس آینده به فکر معیشت مردم باشند». آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی افزود:‌ «خوشحالم در جمع کسانی هستم که امید داریم تاریخ‌ساز انقلاب کشورمان شوند. ما تحولاتی پشت سر گذاشتیم که آخرین بخش آن از سال ٨٤ شروع و به سال ٩٢ ختم شد. برخی از این تحولات منفی بودند و وضع کشور، انقلاب و اسلام را به سمت بدی بردند. اما مردم گام خوبی برداشتند و اگر گام مردم برداشته نمی‌شد، در این انتخابات نتیجه خوبی به‌دست نمی‌آمد». نفر اول منتخب خبرگان تهران ادامه داد: «گام دومی که برداشته شد شرایط اجتماعی در جامعه به‌ویژه در میان سیاست‌مداران و فرهیختگان کشور ایجاد کرد که اگر در ادامه آن جدی باشیم و صبر و استقامت به خرج دهیم، می‌توانیم جریان انحرافی‌ای که به نظام ضربه زد را اصلاح کنیم. همچنین به تناسب زمان می‌توانیم شرایط نو و بسیار ارزشمندی را در تاریخ انقلاب ایجاد کنیم. شرط این موضوع جدی‌بودن ماست».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با اظهارنظر مقام معظم رهبری درباره‌ انتخابات، تصریح کرد:‌ «رهبری هم انتخابات را خوب توصیف کردند و نکات اصلی این انتخابات را در آرامش و صحت آن دانستند. البته شاید رهبری از بخشی از نتایج انتخابات هم راضی نباشند اما این از اصول کار است. من هم قبول دارم در شرایطی که بیم آن می‌رفت تا فتنه‌ بزرگ‌تری را شاهد باشیم انتخابات خوبی برگزار کردیم. آمریکایی که به برگزاری انتخابات در آرامش معروف است شب گذشته شاهد سخنرانی آقای ترامپ بود که با درگیری ایجادشده سخنرانی‌اش را نیمه‌تمام گذاشت. ما هم در گذشته شاهد چنین سخنانی در مناظرات انتخاباتی در کشور خودمان بودیم. در انتخاباتی که ما برگزار کرده‌ایم آن چیزی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند اتفاق نیفتاد و این اتفاق خوبی است».

او با بیان اینکه انتخابات هفتم اسفند نشان‌دهنده‌ میزان رشد مردم در سیاست بود، گفت: «من از کسانی که صبورانه توانستند خود را یکپارچه کنند و تصمیمات درستی بگیرند، تشکر می‌کنم. عدم‌یکپارچگی و تصمیمات هماهنگ نقطه ضعف رقیب بود که به آنها ضربه زد. ما از حضور مردم و رشد سیاسی آنها فهمیدیم که دیگر مردم آمادگی حضور افکار حزبی و سروکارداشتن با احزاب بزرگ‌تر را دارند. مردم ما به فهرست‌ها رأی دادند. وقتی به پای صندوق رفتند به ٤٦ نفر از افراد یک یا دو فهرست باید رأی می‌دادند. این آمادگی مردم و انفجار فضای مجازی که تأثیرگذارتر از رسانه‌های اطلاع‌رسانی تصویری و مکتوب ما شده است، بسیار خوب بود». هاشمی‌رفسنجانی در ارتباط با تأثیرگذاری فضای مجازی در انتخابات هفتم اسفند ادامه داد: «خود مردم و جوانان این فضا را پیدا کردند. جوانان ما امروز متخصص استفاده از فضای مجازی شدند. ما دیدیم که آنها چگونه مسائل را در این فضا برای دیگران توضیح می‌دادند».

او با اشاره به درپیش‌بودن دور‌ دوم انتخابات مجلس خاطرنشان کرد:‌ «دوره‌ دیگری در پیش داریم و باید سعی کرد همین شیوه‌ای را که در ٧ اسفند داشتیم را ادامه دهیم. مجلسی که تشکیل می‌شود مجلسی با آرای یکنواخت نیست. بلکه تضارب آرا و اختلاف نظرها وجود خواهد داشت که بسیار مفید است. ما نمی‌خواهیم همه نظرهایی که از مجلس بیرون می‌آید مانند تولیدات یک کارخانه‌ یک‌شکل به نظر آید. بلکه عقیده داریم اختلاف نظر هم باید باشد. اما در نظر خواهیم گرفت که ملاک، نظر اکثریت است. باید تابع باشیم. به نظر می‌رسد مجلسی خواهیم داشت که توانایی همدلی با دولت را دارد». رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: «زمانی که رئیس‌جمهور بودم یا ریاست مجلس را بر عهده داشتم، خودم هم فکر نمی‌کردم که مجلس باید هر چه دولت می‌گوید را قبول کند. بلکه نظرم آن بود که مجلس آزادانه باید حرف بزند و رأی خودش را بدهد. این‌گونه است که می‌توانیم مجلسی ارزشمند داشته باشیم».

او ادامه داد: «روی زمین آدم‌های تندرو و بدجنس وجود دارند و شیوه کارها یکنواخت نیست. آدم‌هایی با صفات قرآنی اگر با چنین افرادی روبه‌رو شده‌اند باید با مضمون سلام با آنها برخورد کنند. به آنها بگویند که اهل دعوا نیستیم بلکه منطق را قبول داریم. به جای دعوا با صلح حرف می‌زنیم. کلمه سلام و صلح مهم‌ترین کلمه دین است. وقتی به بهشت و آخرت هم می‌رویم همه چیزش بر پایه سلام است. حرف سلام معنای آرامش، مسالمت و رفتار دوستانه را دربر می‌گیرد. از همه اینها بالاتر، خداوند هم به بندگانش سلام می‌کند. همه این صحبت‌ها نشان می‌دهد که ما باید به اعتدال برسیم و در همه امورمان معتدل زندگی کنیم و افراط و تفریط نداشته باشیم». او با بیان اینکه رونق اقتصادی کمبود جامعه ماست، گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند با عسرت و ریاضت زندگی‌کردن بهتر است، این در حالی است که قرآن هم آن را قبول ندارد و مسلمانان را از عسرت‌کشیدن پرهیز می‌دارد. بدانید که هر سه شعار شما یعنی امید، آرامش و رونق اقتصادی اصول قرآنی است.

امید صفت همه مردم به‌ویژه مسلمانان است. اعتدال و آرامش هم صفت قرآنی است. انفاق به معنای هزینه‌کردن است و دو بخش دارد؛ انفاق‌کردن در راه خدا و انفاق در راه زندگی خود شخص. جامعه باید بداند که چگونه کسب درآمد و چگونه آن را خرج کند. این کار مهم شما مجلسی‌ها خواهد بود که درآمدها را منطبق با آیه‌های خدا برای خرج‌کردن آماده کنید. در آیه‌ای از قرآن آمده، آنهایی که می‌خواهند پول خرج کنند، چه در راه خدا و چه در راه زندگی خود، نباید اسراف و ابطار کنند که جفتش حرام است». رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «یکی از ضربه‌هایی که در تاریخ خوردیم از جریان‌های انحرافی تصوف است. به همین دلیل است که کشورهای اسلامی عقب‌افتاده شدند. کسانی که می‌خواهند در راه خدا باشند، نه افراط می‌کنند و نه تفریط، بلکه در راه اعتدال حرکت می‌کنند. یکی از کارهای مهمی که شما مجلسی‌ها باید انجام دهید برقراری اعتدال بین هزینه‌ها و درآمدهاست. در حد انسان‌های معتدل باید زندگی کرد. پیغمبر اکرم(ص) هم همین‌طور زندگی کردند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد:‌ «پیامبر مدتی در عسرت و حبس بود. عده‌ای می‌گویند ما هم باید مانند آن زمان زندگی کنیم اما توجه نمی‌کنند که به محض آنکه خداوند به ایشان کمک کرد و از آن شرایط خارج شدند، به سراغ کار اساسی‌شان که حکومت بر مسلمانان بود شتافتند. کجا را پیدا می‌کنید که پیامبر از بودن در عسرت راضی باشد، مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصوربودنمان خوشحال باشیم؛ چرا می‌خواهیم از ابزار اطلاع‌رسانی دنیا استفاده نکنیم و با آن قهر باشیم. این ترامپ که در آمریکا صحبت می‌کند، حرف‌های ضداسلامی می‌زند.

می‌گوید مسلمانان را به این کشور راه ندهید و تبلیغ‌های ضد اسلامی می‌کند. آنها می‌خواهند مردم را از اسلام دور کنند و ما نباید کاری کنیم که دنیا ما را به تروریسم بشناسد». او با اشاره به پیروزی ایران در مذاکرات خاطرنشان کرد‌: «حالا که دولت حاضر با همراهی آقایان روحانی و ظریف حصر را شکستند و راه‌های بانکی و تجارت باز شده است، مجلس هم باید با منطق آنان هماهنگ باشد. ما باید وارد تجارت جهانی شویم. این افکار متعادل از طریق مجلس باید به مردم برسد. مردم از این طریق امیدوار می‌شوند. ان‌شاءالله که مجلس آینده پیشرو خواهد بود. البته این به معنای طرد جناح مقابل نیست. کاری که آنها با ما کردند را نباید بکنیم.

باید خواهرانه و برادرانه کنار آنها قرار بگیریم و به پیشرفت کشور توجه کنیم». او ورود بانوان به مجلس را نقطه عطفی دانست و گفت:‌ «اینکه خانم‌ها را در لیست انتخاباتی خود قرار داده‌اید کار درستی بود، نصف جامعه ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند چیزی نمانده که دانشمندان خانم ما وارد جامعه شوند. آنها فراغت و استعداد علمی بیشتری دارند؛ خوب است که خانم‌های به‌نسبت جوان را وارد مجلس کردید». هاشمی‌رفسنجانی در پایان در ارتباط با ضرورت رونق اقتصادی گفت: «ریاضت‌هایی که درمورد زندگی امام‌خمینی(ره) می‌گویند درست نیست؛ من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این‌طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند؛ تظاهر نمی‌کردند. خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرارنیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند».

حسین کمالی: صدا و سیما در حد سخنگوی یک جریان عمل کرد

یک عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اگر در دور دوم انتخابات کاستی داشته باشیم، دستاورد مرحله اول انتخابات از بین می‌رود و به اکثریت مورد نیاز خود برای تحقق وعده‌ها نمی‌رسیم».

حسین کمالی با اشاره به اینکه با اندکی تلاش می‌توانیم اکثریت مجلس را به دست آوریم، افزود: «نباید فکر کنیم که اکنون کار تمام شده است، باید وحدت و همدلی خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم بین ما تفرقه بیندازند». او خاطرنشان کرد: «رعایت اخلاق موجب پیروزی اصلاحات شد، مردم اخلاق‌مداری را پسندیدند و به ما رأی دادند و ما باید در ادامه اخلاق را رعایت کرده و نباید نوع گفت‌وگوهای ما عوض شود. این اولین انتخاباتی بود که مردم به برنامه‌ها رأی دادند نه به افراد». دبیرکل حزب اسلامی کار در پایان تأکید کرد: «اصلاحات هم تلاش کرد از گفت‌وگوهای خشن و غیرمسالمت‌آمیز دوری کند. تلاش زیادی شد تا گفت‌وگوها خشن شده و فضا امنیتی شود. صداوسیما در این حوزه تأثیرگذار بود و در حد سخنگویی یک جریان نقش‌آفرینی کرد، شاید همین رفتارها موجب شد که مردم هوشیارتر شوند».

محمدرضا تابش: انتخابات ٧ اسفند پیام‌های روشنی دارد

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: «انتخابات هفتم اسفند پیام روشنی برای ائتلاف امید، حاکمیت و جامعه دارد، مردم پیش از انتخاب اصلاح‌طلبان به مشی و روش اصلاح، اعتدال و عقلانیت رأی دادند». محمدرضا تابش با اشاره به اینکه مردم در انتخابات بداخلاقی، تنش و ناکارآمدی را نفی کردند، افزود: «مردم این پیام را دادند که باید به وحدت در گفتمان مشترک پایبند باشیم و تمام توان خود را برای کمک به دولت و توسعه و پیشرفت کشور به کار ببندیم». او در ادامه خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری با حق‌الناس قلمدادکردن حق مردم میدان را برای حضور حداکثری گشودند و رئیس‌جمهور و دولت با معیارقراردادن قانون تا آنجا که توانستند از حقوق شهروندان در انتخابات دفاع کردند». تابش در ادامه با بیان اینکه این انتخابات نشان داد که رأی مردم، حقی است که اگر در جای خود گذارده شود شگفتی می‌آفریند، تأکید کرد: «انتخابات هفتم اسفند پدیده‌ای چندوجهی است که در آن پیروزی ملت، نظام، رهبری، مردم‌سالاری، عقلانیت، امید و اصلاحات و اعتدال به دست آمد».

مجید انصاری: مجلس دهم روند قانون‌گذاری را اصلاح کند

در ادامه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت:‌ «پیشنهاد می‌کنم مجلس برای چهارسال آینده برنامه‌ای برای اصلاح قوانین و سازماندهی امر نظارت داشته باشند تا به آسیب‌های مجالس گذشته دچار نشود». حجت‌الاسلام مجید انصاری افزود: «بنای دولت تعامل حداکثری با مجلس دهم است و دولت خواهان همکاری و تعامل با این مجلس است. مجلس دارای ابزارهای مهمی در حوزه قانون‌گذاری و نظارت است. اما در حوزه قانون‌گذاری مجلس دچار آسیب بزرگی است. اکنون بیش از ١١ هزار عنوان قانونی با هزاران ماده قانونی وجود دارد و این امر موجب وجود حجم بسیار زیادی از قوانین است. این آسیب، مجریان را با تزاحم قانونی مواجه کرده و دستگاه نظارت را هم در تطبیق عملکرد مجریان با قانون دچار مشکل کرده و راه را برای قانون‌گریزان هموار کرده است».

انصاری در ادامه با بیان اینکه سؤال و تذکر حق نمایندگان مجلس است، خاطرنشان کرد: «ما در این مدت شاهد سه‌هزارو ٥٠٠ سؤال نمایندگان مجلس نهم بودیم و هر روز وزرا برای پاسخ‌گویی به مجلس رفته‌اند که این مسئله هم وقت مجلس را گرفته و هم وقت دولت را. سؤال اگر بخواهد اثرگذاری داشته باشد باید فرایند بهتری را طی کند. در این مدت همچنین بیش از ١١ هزار تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا داده شده به گونه‌ای که دیگر اهمیت تذکر از بین رفته و به امری عادی تبدیل شده است».

وزیر ارتباطات: روی منافع و اشتراک‌هایمان سرمایه‌گذاری کردیم

عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه در نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم با تبریک به منتخبان گفت: «شرایطی تاریخی داریم. تحولات تاریخی همواره در جهان وجود داشته است. اگر تاریخ سیاسی جهان را مشاهده کنیم متوجه این تحولات می‌شویم. در کشور ما هم مثل همه جهان شرایط تاریخی وجود دارد که نظم آن دوره را تغییر می‌دهد». محمود واعظی افزود: «مردم در انتخابات ١٣٩٢ یک نظم جدیدی در سیاست ایجاد کردند. آنها رأی دادند تا کشور به نوع دیگری اداره شود. آنها از تفرقه خسته شده بودند بنابراین به شعاری رأی دادند که مبنایش حضور شایستگان و اتحاد بود؛ آنها متوجه شدند که به نوعی کشور را می‌شود فراجناحی اداره کرد».

وزیر ارتباطات تصریح کرد: «به نظر بنده ما شاهدیم در کشور برخی اصرار دارند که همان نظم گذشته اجرا شود. این در حالی است که بعد از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد شاهدیم حتی کشورهایی که زندگی‌شان در تنازع میان شرق و غرب تعریف می‌شد به منافع اشتراکی و سرمایه‌گذاری مشترک روی آوردند. ما هم در داخل ایران به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی منافع و اشتراک‌هایمان سرمایه‌گذاری کنیم». واعظی همچنین تصریح کرد: «در حزب اعتدال و توسعه به این نتیجه رسیدیم که با توجه به آگاه‌بودنمان به ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک و اینکه دیگران می‌خواهند این انتخابات جور دیگری رقم بخورد، دیدیم تنها راه‌حل این است که معتدلین در نظم جدید دور هم قرار بگیریم. بر این اساس چارچوب‌های فعالیت خودمان را مشخص کردیم. نتیجه‌اش این شد که یک عقلانیت در مقابل ردصلاحیت‌ها شکل گرفت».

قدردانی محمدرضا عارف از آیت‌الله هاشمی و رئیس‌جمهوري اصلاحات

منتخب اول مردم تهران برای مجلس دهم شورای اسلامی گفت: «در دور دوم انتخابات در بدبینانه‌ترین شرایط ما باید ٤٠ کرسی دیگر به دست آوریم». محمدرضا عارف که به‌عنوان آخرین سخنران در نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول انتخابات و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان صحبت می‌کرد با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: «باید از حضور حماسی مردم و به‌خصوص جوانان در خلق حماسه‌ای دیگر تقدیر کنم.

همچنین از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و به خصوص پیام پس از برگزاری انتخابات ایشان که برای مجلس آینده نقشه راه خواهد بود». او با قدردانی از حمایت‌های آیت‌االله هاشمی‌رفسنجانی و [رئیس جمهوري اصلاحات] حضور مردم و اولویت‌دادن به منافع ملی را جزء راهبردهای اصلی در شورای سیاست‌گذاری عنوان کرد و افزود: «خیلی مراقبت کردیم و بر این یکپارچگی و انسجام اصرار داشتیم؛ دنبال سهم‌خواهی نبودیم و این نگاه را ما نداشتیم. از ابتدا به دنبال یک فهرست بودیم و با وجود برخی از اظهارنظرها، توانستیم یک فهرست ارائه دهیم. ما از این انسجام مراقبت کردیم؛ زیرا دستاورد آن را در سال ۹۲ دیدیم». او با بیان اینکه فرهنگ اصلاح‌طلبی مسئولیت‌پذیری است نه سهم‌خواهی،افزود: «دور دوم انتخابات برای ما اهمیت بیشتری دارد؛ اگر ما بخواهیم پیروزی خود را کامل کنیم و بتوانیم برنامه خود را اجرا کنیم، باید یک اکثریت قابل اعتماد داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ها را پیش ببریم».

عارف با تأکید بر اینکه اکثریت قابل اعتماد ما در مجلس منوط به عملکرد در دور دوم انتخابات است، افزود: «در شورای اصلاحات خواهش کردیم هر فعالیتی که عملکرد ما را در دور دوم تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید از آن پرهیز شود. ۶۹ کرسی در دور دوم وجود دارد و در بدبینانه‌ترین شرایط باید ۴۰ کرسی را به‌دست آوریم. خواهش می‌کنم در یک ماه باقی‌مانده هیچ حرف و تحلیلی که به این انسجام ضربه وارد کند، زده نشود؛ این حرف‌ها سم است. نقاط قوت و ضعف را بعد از دور دوم باید آسیب‌شناسی کنید».

عارف با تأکید بر اینکه انتخابات ۹۶ باید مثل انتخابات ۹۲ دنبال شود، گفت: «هیچ حزبی نباید باورش شود که انحصاراً در پیروزی سهم داشته است؛ مجلس باید خودش تصمیم‌گیری کند. باید فراکسیون امید را هر چه زودتر در مجلس تشکیل دهیم و یک کارگروه تحت عنوان «تعاون» نیز تشکیل شده است». او با اشاره به اینکه شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» باید عملیاتی شود، تصریح کرد: «رونق اقتصادی اولویت اول کشور و دولت است؛ اگر با همین انسجام، رویه و نشاط که در هفتم اسفند حضور پیدا کردیم، در دور دوم بیاییم، پیروزی ما قطعی است». رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پایان گفت: «در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت فراکسیون امید را تشکیل خواهیم داد، بنابر این است که هیچ حرکتی خارج از فراکسیون صورت نگیرد».

http://www.sharghdaily.ir/News/88359

ش.د9405632

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات