تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۷۷
اظهارات قابل تامل نماینده رباط کریم در مجلس

17 پرونده فساد گم شد!

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده‌منصوری

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/03/18 ـ شماره 4630 ـ صفحه 1)

یکی از دستاوردهای (!) دولت محمود احمدی نژاد آن است که موجب شد تا از گوشه و کنار این سرزمین هرروز مفسدی سبز شود و پس از پایان یافتن عمر دولت هایش هم پرونده های فساد برروی میزهای دو قوه مقننه و قضائیه بروید، رشد کند و ورق خورَد. از پرونده بنیاد شهید و امور ایثارگران، بابک زنجانی و دکل نفتی گم شده گرفته تا صندوق فرهنگیان، بانک... ، صنعت بیمه کشور و...

بررسی جملگی این پرونده ها در مجالس هشتم و نهم آغاز شد اما هیچ کدام آن ها به فرجامی نرسید و طبق یک قانون نانوشته از مجلسی به مجلس دیگر منتقل و در نهایت هم در گذر زمان به وادی فراموشی سپرده شد. اما انگار همه پرونده های فسادِ متولد دولت احمدی‌نژاد از این قانون نانوشته پیروی نمی کنند و بسیاری از آنها سرنوشتی محتوم می یابند و مفقود می شوند. به‌طوری‌که روز گذشته یکی از بهارستانی ها از گم شدن 17پرونده فساد در مجلس نهم خبر داد . رویدادی که اگر صحت و سقم آن تایید شود خبر از وقوع فاجعه ای دردناک در قوه مقننه می دهد.

پرونده فساد در سردخانه، معدوم شد؟!

حسن نوروزی، همان نماینده‌ای است که روز گذشته در جلسه علنی مجلس در تذکری خبر مفقود شدن 17پرونده فساد در مجلس نهم را داد. این نماینده که در مجلس هشتم هم جامه وکالت مردم را به تن کرده بود اظهار داشت که :« بنده در مجلس هشتم، 17 پرونده مفاسد اقتصادی به یک کمیسیون ارائه کردم، اما امروز اثری از آنها نیست. این باید بررسی شود که آن پرونده‌ها کجاست. همچنین درخواست دارم که حداقل دو پرونده از آن 17 پرونده به خودم ارائه شود.»

وی همچنین در گفتگویی روز گذشته درباره موضوعات این 17 پرونده خاطرنشان کرد: « در مجلس هشتم در برخی بررسی ها، موردی بود که یک سردخانه 35هکتاری که 500 میلیارد ارزش داشته، 69 میلیارد تومان به کسی که 1800 میلیارد تومان بدهی بانکی داشته، واگذار شده بود. حال آنکه نباید چنین می شد، زیرا این نشان از فساد در یکی از وزارت خانه ها در آن دوره دارد که تا به امروز نیز کسی به آن رسیدگی نکرده است. پرونده دیگری مربوط به واگذاری زمین وسیعی در کیش بود» تا پیش از اظهارات این نماینده، بودند پرونده‌هایی چون تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که آنقدر حجم فساد در آنها زیاد بود که خود اعضای کمیته تحقیق و تفحص درباره آنها سکوت اختیار می کردند و به گفتن این جمله اکتفا که دست هایی در پشت پرده مانع از بررسی آن می شوند و در نهایت هم ادامه پیگیری آن را به نمایندگان مجلس بعدی واگذار می کردند. یا آنکه همانند پرونده بابک زنجانی و دکل نفتی گمشده عطایش را به لقایش می‌بخشیدند و از وقت گذاردن روی آنها منصرف می شدند. اما اگر سخنان نوروزی درست باشد، در این صورت معدوم کردن یک پرونده فساد برای آنکه اثری از آن باقی نماند، علامت سوال های بزرگی را نسبت به برخی نمایندگان مردم و در اذهان ایجاد می کند و جای تامل فراوان دارد. اگر هم که کل این 17 پرونده با هم در سیستم اداری مفقود شده باشند که جز تاسف خوردن برای آن مجلس کار دیگری نمی توان کرد!

برخی پرونده‌ها ارزش بررسی نداشتند!

با این حال هستند نمایندگانی که به کل مفقود شدن 17پرونده فساد را تکذیب می کنند و آن را امکان پذیر نمی‌دانند. از جمله ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون اقتصادی آن مجلس. نکو با بیان اینکه گم‌شدن 17 پرونده فساد مجلس هشتم، در مجلس نهم باورپذیر نیست به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: ممکن است این پرونده ها به میز هیئت رئیسه مجلس نهم آمده بودند اما ارزش بررسی و هزینه کردن را نداشتند. خب در این صورت نمی‌توان گفت که آن پرونده ها گم شده اند!

پرونده‌های بدون شاکی بررسی نمی‌شوند!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، عضو کمیته تحقیق و تفحص پرونده بنیاد شهید و نماینده مجلس دهم هم گم‌شدن پرونده های فساد را بعید می داند. وی در این‌باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: تا به حال ندیده‌ام که پرونده‌ای به مجلس بیاید و بعد گم شود. مگر اینکه مثلا یک پرونده‌ای به صورت غیرعمد گم شود نه اینکه 17 تا یکجا مفقود گردد.مگر می‌شود پرونده‌ای گم شود.

وی افزود: شاید منظور این نماینده این بوده که این پرونده‌ها بررسی نشده است. خب وقتی شاکی پرونده نبوده است چه کسی باید این پرونده را پیگیری می‌کرد. وقتی شاکی نباشد پرونده مسکوت باقی می‌ماند. کسی که نتواند شکایتش را بررسی و پیگیری کند و بعد هم از آن دفاع کند چه طور توقع دارد پرونده‌اش بررسی شود.

حضور نیروهای خاص در هر پرونده‌ای!

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که چرا پرونده‌های فسادی چون بنیاد شهید، دکل نفتی گم شده و ... در مجلس نهم باز باقی ماند و بررسی‌اش به اتمام نرسید، گفت: برای هر موضوعی حتی مثل بررسی قند و شکر بخواهی تحقیق و تفحص انجام دهی در کشور ما فشار وجود دارد. کشور ما کشور چانه‌زنی است هر کسی هم بگوید دست‌های پشت پرده وجود ندارد دروغ گفته است هر کسی هم به بهانه‌ای بگوید پیگیری نمی‌کنم قطعا پای دست فشاری درمیان بوده است. به هر حال روز گذشته نماینده‌ها لیست پرونده‌های باز را اعلام کردند و از این به بعد می‌توانند انتخاب کنند که خواهان پیگیری کدام پرونده هستند.

نماینده مردم رشت در خصوص روند پیگیری پرونده بنیاد شهید ادامه داد: باید ببینیم نظر هیئت رئیسه مجلس دهم چیست. حالا قرار است گروهی از نمایندگان جمع شوند تا ببینیم باید با این پرونده چه کار کنیم.

ساختاری برای تحقیق و تفحص وجود ندارد!

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا صرف هزینه 300 میلیون تومانی برای هر تحقیق و تفحص و بی‌نتیجه ماندن این پرونده، اجحاف در حق مردم نیست، اظهار داشت: این مسئله ناشی از اشکالات ساختاری است. کمیته‌ها با صرف هزینه‌های کلان تشکیل می‌شوند و به ناگاه تمام می‌شوند. ساختاری وجود ندارد که این کمیته‌‌ها پابرجا بمانند و به کار خود ادامه دهند. همه چیز این کمیته‌‌ها قائم به فرد و افراد است. دوره مجلس که به اتمام برسد کار آن کمیته هم پایان می‌گیرد.

نمایندگان بازمانده پیگیر باشند!

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا پرونده‌های فسادی بر روی میز هیئت رئیسه مجلس دهم وجود دارند که اکنون شاکیانی نداشته باشند، گفت: بله وجود دارد. روز گذشته لیستی از طرح‌ها و لوایح و برنامه‌ها و پرونده‌هایی در میان نمایندگان مطرح شد که نمایندگان پیگیر و ارائه کننده آنها در مجلس دهم حضور ندارند و خب این پرونده‌ها اگر نمایندگان جدید به دنبال پیگیری آنها نباشند مسکوت باقی خواهد ماند. مگر آنکه نماینده بازمانده از مجلس دهم از نمایندگان جدید بخواهد تا آنها به دنبال پیگیری آن پرونده یا طرح باشند. خیلی‌ها الان هستند که به من زنگ می‌زنند و می‌گویند فلانی من عمرم نرسید تا این پرونده را پیگیری کنم شما لطف کن و پیگیرش باش!

حال باید از خود حسن نوروزی نماینده افشا کننده گم‌شدن 17پرونده فساد پرسید که چرا پس از 4 سال به یاد این 17پرونده افتاده و جویای حال آنها شده است؟!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=39032

ش.د9500586

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات