تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۸۶

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني: هشيار باشيم که نحوه برخورد با فساد، موجب دلسردي مردم نشود

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/03/13 ـ شماره 4052 ـ صفحه 13)

فساد منحصر در فساد اقتصادي يا مسائل فرهنگي مثل بي حجابي نيست.مسائل ملي را سياسي نکنيم،مهمترين مسائل براي امام خميني(ره) رعايت اخلاق است.

يادگار امام خميني(ره) با اشاره به زمان ورود امام راحل به ايران، و راه نرفتن ايشان جلوي پاي برادر بزرگ خود آيت الله پسنديده گفت: امام(ره) در اوج قدرت مقيد به رعايت اخلاق بود و خود را گم نکرد.

به گزارش آستان، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني، در مراسم بيست و هفتمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) که با حضور علما، طلاب و روحانيون در مدرسه فيضيه قم برگزار شد، اظهار داشت: سخن گفتن از امام خميني(ره) آنگونه که حق او ادا شود و آن گونه که شايسته جايگاه او باشد، کاري دشوار است.

وي افزود: امام خميني(ره) از جهات مختلفي داراي خصوصيت‌ها و ابعاد شخصيتي ويژه بود و اگر بخواهيم همه آن ابعاد را مد نظر قرار دهيم، کاري بسيار دشوار خواهيم داشت.

يادگار امام راحل با اشاره به سخنراني سال گذشته مقام معظم رهبري در سالگرد ارتحال بنيانگذار کبير انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب در آن سخنراني گفتند که بعد از 26 سال از رحلت امام خميني(ره) و اين همه سخن گفتن در مورد ايشان، هنوز حق او را ادا نکرديم؛ و شايد اين سخن رهبر معظم انقلاب به اين جهت باشد که تبيين و بررسي هر کدام از ابعاد شخصيتي امام خميني(ره) جلسات متعددي را مي‌طلبد.

امام راحل، در فقه، اصول، عرفان و بسياري ديگر از ابواب علمي، تبحر داشتند

وي با اشاره به بعد علمي‌شخصيت امام خميني(ره) گفت: امام راحل، در فقه، اصول، عرفان و بسياري ديگر از ابواب علمي، تبحر داشتند به گونه‌اي که شايد کمتر کسي را سراغ داشته باشيم که در حوزه باشد و اين قدر ظهور و بروز داشته باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني افزود: آثار قلمي‌امام راحل در جنبه‌هاي مختلف قابل توجه است و براي مثال ايشان در تأليف کتب اخلاقي غوغا کرده است؛ همچنين در فقه و اصول آثار قلمي ‌قابل توجهي دارند و اين غير از تدريس امام خميني(ره) است که به اقرار اسناد ساواک، شلوغ ترين درس‌هاي حوزه علميه بود؛ در اسناد ساواک آمده که حدود 500 نفر در درس‌هاي خارج فقه امام خميني(ره) حاضر مي‌شدند.

وي با بيان اينکه بررسي مرجعيت امام خميني(ره) قابل توجه است، گفت: وقتي بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم که امام راحل تا چه ميزان از مرجعيت فراري بود و براي رسيدن به اين جايگاه خودش قدمي‌بر نداشت اما وقتي در جايگاه مرجعيت قرار مي‌گيرد، در قله مرجعيت مي‌درخشد، به گونه اي که شايد کمتر مرجعي به بزرگي امام خميني(ره) در تاريخ تشيع داشته باشيم.

اين استاد حوزه علميه قم با اشاره به سلوک فردي و رفتار امام خميني(ره) گفت: رفتار امام راحل در خانواده، اجتماع، حرکات و سکنات و امثال اين موارد را وقتي بررسي مي‌کنيم، که امام راحل حقيقتا تهذيب نفس داشت.

وي افزود: امام راحل چقدر در زندگي خود و همچنين در آثاري که از ايشان به جاي مانده، ما طلبه‌ها را نسبت به داشتن تهذيب نفس و هدايت حوزه‌هاي به سمت اخلاق و تهذيب نفس سفارش مي‌کنند؛ اين که ايشان به صراحت مي‌گويند اگر عالِمي ‌فاسد شد، عالَمي‌را فاسد مي‌کند، برخاسته از همين تأکيدات ايشان است.امام راحل به معني واقعي خود ساخته بود و در راهي كه درست مي‌دانست قدم برداشت .

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني(ره) گفت: امام راحل، پيش از انقلاب، در زمان تحقق انقلاب، يعني با دگرگون شدن شرايط، فرق نکرد؛ چرا که خود را به معناي واقعي ساخته بود و بعد در راهي که درست مي‌دانست قدم برداشت؛ امام خميني(ره) چه آن زماني که در آغاز مبارزات به ظاهر تنها بود، چه آن زمانکه سخنراني او مدرسه فيضيه را به لرزه در آورد و چه زماني که ساواک اقدام به دستگيري او کرد، عزم و اراده قوي و هدف خود را فراموش نکرد.

وي خاطرنشان کرد: زماني که امام خميني در 12 بهمن 57 و با عزت و احترام وارد کشور شد، و بسياري از دوربين‌ها در صدد ثبت لحظه ورود ايشان پس از 15 سال به کشور بودند، به خود اجازه نمي‌دهد جلوي پاي برادر بزرگ خود آيت‌الله پسنديده راه برود و اين نشان از آن دارد که مهمترين مسائل براي امام خميني(ره) رعايت اخلاق است؛ و واقعا کسي که مهذب باشد خود را گم نمي‌کند و امام(ره) اينگونه بود.

امام خميني(ره) در حقيقت احياگر معنويت در دنياي جديد و مدرن بود

اين استاد حوزه علميه قم با بيان اين که اين جمله امام که گفت من هيچگاه در طول مبارزات نترسيدم، خودش جلسات متعددي براي بررسي مي‌خواهد، گفت: امام خميني(ره) در حقيقت احياگر معنويت در دنياي جديد و مدرن بود و معنويت حقيقي را در دوره مدرنيسم به جهانيان هديه داد. وي اضافه کرد: قبل از تحقق انقلاب، شرايط دنيا به گونه اي پيش مي‌رفت که همه مقابل اسلام بوده و مسلمانان به حاشيه رفته بودند اما با ظهور انقلاب اسلامي‌و حرکت امام راحل، توانستيم با افتخار بگوييم مسلمان و شيعه هستيم؛ حقيقتا امام خميني به مسلمانان و شيعيان جرأت داد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني با بيان اين که امام خميني(ره) به مثابه يک مصلح اجتماعي نيز قابل بررسي است، گفت: شايد سال‌ها پيش سخن گفتن از مديريت امام(ره) به راحتي امروز نبود، اما امروز مي‌توان راحت‌تر در مورد آن صحبت کرد؛ در سال‌هاي اخير شاهد وقوع انقلاب‌هايي اسلامي‌در برخي کشورهاي منطقه از جمله مصر، تونس و ليبي بوديم اما امروز چه کسي تصوير روشني از سرنوشت آن انقلاب‌ها دارد؟ اما در کنار اين موضوع بايد نگاه کنيم که چرا انقلاب اسلامي‌ايران به موفقيت رسيد؟ واقعا اين طور نبود که وضعيت ايران در زمان تحقق انقلاب اسلامي، بهتر از کشورهاي منطقه بود، چرا که در غرب، جنوب، شرق و حتي شمال کشور غائله‌هايي داشتيم و اين مديريت امام خميني(ره) بود که آن غائله‌ها را مديريت کرد و کشور رفته رفته به آرامش رسيد.

وي افزود: امروز يک عده اي براي منافقين دل مي‌سوزانند که چرا اعدام کرديد؟ آن‌ها کساني بودند که در مقابل حکومت ايستادند و جناياتي کردند که داعش آن‌ها را نمي‌کرد؛ آنان رئيس‌جمهور، نخست وزير و بسياري از بزرگان کشور را ترور کردند؛ اگر بنا بود که امام خميني(ره) همواره در مقابل اين جنايات نرمش از خود نشان مي‌داد که کشور پس از 30 سال هم رنگ آرامش به خود نمي‌ديد.

انقلاب و حفظ آن کار دشواري است

يادگار امام راحل تصريح کرد: امروز مي‌فهميم که انقلاب کردن چقدر دشوار است و حفظ آن نيز دشوار است.

وي با بيان اين که امام خميني(ره) شخصيتي هستند که جا دارد در مورد او بررسي کرد و سخن گفت، اظهار کرد: بهترين متني که در فصاحت و بلاغت حق امام(ره) را ادا کرده و جا دارد در سطح وسيع منتشر شود، متني است که رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلم و اولين سالگرد امام خميني(ره) در قالب بيانيه خطاب به ملت ايران منتشر کردند.

انقلاب اسلامي‌ مقابله با فساد بود

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه يکي از آرمان‌هاي ملت ايران براي تحقق انقلاب اسلامي‌و امام راحل، مقابله با فساد و اصلاح امور بود، گفت: در انديشه امام خميني(ره) و مکتب اسلام، مسئله مقابله با فساد بسيار برجسته است و وقتي که انسان به قرآن و روايات نيز مراجعه مي‌کند، مي‌بيند که اين مسئله مهم مورد تأکيد قرار گرفته است

هدف تمام پيامبران مبارزه با فساد بوده است

وي با بيان اينکه اگر بخواهيم تمام اهداف انبيا را در يک جمله خلاصه کنيم، همانا اصلاح امور و جلوگيري از فساد است، تأکيد کرد: انقلاب ما و حرکت امام و شعارهاي ملت در سال‌هاي انقلاب براي اين بود که از فساد دستگاه پهلوي جلوگيري کرده و امور به سمت اصلاح پيش برود؛ اصولا فساد دستگاه پهلوي از مهمترين عواملي بود که مردم را به مقابله با خود وا داشت و از اين رو اين مسئله بسيار مهم و قابل توجه است.

مقابله با فساد را به يک مطالبه عمومي‌ مبدل کنيم

يادگار امام راحل خاطرنشان کرد: امام خميني(ره) در آغاز مبارزات تأکيد مي‌کند که ما بايد با فساد مبارزه کنيم و ملت قوه ماست؛ امروز روز سکوت نيست و روز فعاليت است و ريشه فساد بايد کنده شود.

وي با بيان اين که مقابله با فساد امروز هم بايد به عنوان مطالبه عمومي ‌قلمداد شود، گفت: اين که ببينيم و بشنويم اختلاس و دزدي‌هاي هزاران ميلياردي که اصلا متوجه نمي‌شويم چقدر است، رخ دهد، شايسته نيست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني با بيان اين که نبايد خبر فسادهاي اقتصادي، حساسيت ما را نسبت به اين امور کم کند و براي مثال اگر کسي 100ميليارد تومان اختلاس کرد بگوييم چون اين مبلغ نسبت به ساير مبالغ اختلاس کمتر است، اشکالي ندارد، گفت: حساسيت به فساد بايد در مردم و حکومت زنده باشد؛ معنا ندارد حکومتي باشد که از هر طرف خبرهاي ناراحت کننده فساد از آن شنيده شود؛ طلاب و مردم همه بايد نسبت به فساد حتي هزار تومان، حساس باشند و البته راه آن اين است که از خودمان شروع کنيم و از مسئولان مطالبه کنيم.

موارد معدودي که رهبري عصبانيت خود را از آن آشکار کرده‌اند، مسئله فسادها در کشور بود

وي با بيان اينکه يکي از موارد معدودي که رهبري عصبانيت خود را از آن آشکار کرده‌اند، مسئله فسادها در کشور بود، گفت: بايد از مسئولان دولتي سؤال کرد که در راه مبارزه با فساد چه کرديد و يا از قوه مقننه سؤال کنيم که چه راه‌هايي براي مقابله با فساد ايجاد کرديد.

يادگار امام خميني(ره) با بيان اين که از قوه قضائيه هم بايد مطالبه کنيم که براي مقابله با مفسدان و اختلاس گران چه کرديد؟ تصريح کرد: تأخير در مبارزه با فساد درست نيست؛ و نمي‌شود به بهانه‌هاي مختلف مبارزه با فساد را عقب انداخت، چرا که وقتي حکومت و مردم درگير فساد شوند، خداوند کار ما را درست نمي‌کند.

وي با بيان اين که مقدمه پيشرفت کشور مقابله با فساد است، گفت: در راه مقابله با فساد هيچ چيز نبايد با‌اهميت‌تر از اين کار تلقي شود؛ بايد هشيار باشيم که نحوه برخورد ما با فساد، موجب دلسردي مردم نشود.

مراقب باشيم لحن نقدمان با لحن ضد انقلاب يکي نشود

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني با بيان اين که نبايد ما طلبه‌ها از همه چيز جمهوري اسلامي ‌چشم بسته حمايت کنيم، گفت: البته زبان ما زبان ضد انقلاب نبايد باشد چرا که اگر حرفي مي‌زنيم از روي دلسوزي است و مي‌خواهيم براي کشورمان پيشرفت حاصل شود. در حالي که ضد انقلاب قصدش نا اميد کردن مردم از حکومت است.

وي با تأکيد بر اين که نقد از ضروري‌ترين مسائل امروز نظام جمهوري اسلامي‌است، اضافه کرد: زبان نقد جداي از زبان ضد انقلاب است؛ ما از فساد ناراحتيم اما ناراحتي و نقد ما طلبه‌هاي حزب‌اللهي مانند مردم کوچه بازار است که در عين تندترين انتقادها، در مواقع حساس پشتيبان نظام جمهوري اسلامي‌هستند.

اين استاد حوزه علميه قم با بيان اين که نقد لازم و دستور ديني و شرعي ماست، گفت: اگر ما نقد نکنيم و هشدار ندهيم، ضد انقلاب از اين فرصت سوءاستفاده کرده و سياه نمايي مي‌کند؛ البته بايد مراقب باشيم زبان ما زبان ضد انقلاب و نا اميد کننده مردم از حکومت و دولت نباشد.

وي افزود: مثلا برخي مي‌گويند فلان مقدار طلاق در کشور رخ مي‌دهد، در حالي که بايد پرسيد گرچه مطلب شما صحيح است اما آيا فقط در ايران چنين اتفاقاتي مي‌افتد؟

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدعلي خميني گفت: اگر بنا باشد به هر دولتي که روي کار آمده اشکالات و ايراداتي بگيريم و بگوييم بد بوده، که درست نيست؛ همه دولت‌ها در عين داشتن اشکالات، خدماتي هم داشته و برآمده از رأي مردم بودند؛ نبايد با سخنان ما مردم نا اميد شده و احساس کنند که نظام پاسخگوي اشکالات نيست.

وي با بيان اينکه البته فساد منحصر در فساد اقتصادي يا مسائل فرهنگي مثل بي‌حجابي نيست، اظهار داشت: در موضوع مقابله با فساد بايد جامع نگري داشت و همه ابواب فساد را ديد؛ همچنين در مبارزه با فساد نبايد با فرومايگان و رده‌هاي چهارم و پنجم فساد مقابله کرد و بالاترين مجازات‌ها را براي آنان در نظر گرفت، اما براي بالا‌دستي‌ها و عاملان اصلي فساد اقدامي‌نکنيم و با آن‌ها کاري نداشته باشيم.

مردم از فسادها ناراحتند

يادگار اما خميني(ره) با بيان اين که ملت پشتوانه مبارزه‌کنندگان با فساد است، گفت: در راه مقابله با فساد بايد به دور از افراط و تفريط و دروغ و تهمت گام برداشت و تا جرمي ‌ثابت نشده نبايد آبروي افراد را برد؛ بايد به نحوي که اسلام خواسته با فساد برخورد کنيم و بدانيم که اين امر يک مطالبه عمومي ‌و ملي است که براي قرار گرفتن در مسير صحيح آن، نبايد آن را سياسي کرد، چرا که هر گاه مسائل ملي را در حد مطالبه جناحي پايين آورديم ضرر کرديم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=248905

ش.د9500593

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات