تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۷۱

افزایش وزن «جبهه امید» در رأس مجلس

پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران ـ 1395/03/12 ـ شماره 6227 ـ صفحه 21)

پزشکیان و مطهری نایب رئیس شدند

در انتخابات دیروز هیأت رئیسه دائمی مجلس، فراکسیون امید موفق شد وزن خود را سنگین‌تر کند. بر خلاف برخی پیش‌بینی ها مبنی بر رقابت امروز فراکسیون ها، انتخابات هیأت رئیسه دائمی مجلس دهم، روز گذشته انجام شد. از آنجا که بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان بر خلاف دوره‌های گذشته با هیچ ان قلتی روبه رو نشد، دستور کار اول جلسه دیروز خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها به اتمام رسید و بعد از تأیید اعتبارنامه ها، نوبت به رأی‌گیری برای هیأت رئیسه دائمی مجلس رسید.

بعد از اعلام نتایج رأی‌گیری ها، مشخص شد که فراکسیون امید در رایزنی‌ها و لابی‌های یکی دو روزه گذشته موفق تر عمل کرده است. آنها روز یکشنبه و در انتخابات هیأت رئیسه موقت با شوکی بزرگ روبه رو شدند چرا که علاوه بر رأی نیاوردن محمدرضا عارف رئیس فراکسیون برای کرسی ریاست، سهم همفکران خود از 11 کرسی باقی مانده را تنها 3 صندلی دیدند؛ مسعود پزشکیان، عبدالکریم حسین‌زاده و محمد قسیم عثمانی. اما در انتخابات دیروز ،امیدی‌ها موفق شدند 2 صندلی دیگر هیأت رئیسه را نیز از آن خود کنند.

در انتخابات دیروز بر اساس اعلام قبلی، محمدرضا عارف برای پست ریاست نامزد نشد، اما در اقدامی غیر قابل پیش‌بینی، مصطفی کواکبیان منتخب تهران عزم رقابت با لاریجانی کرد. تصمیم غیر فراکسیونی او به مذاق دیگر اعضای فراکسیون امید هم خوش نیامد و از وی خواستند که انصراف دهد. او اگر چه در نهایت انصراف داد اما کار از کار گذشته بود و رأی‌گیری آغاز شده بود. در نهایت هم علی لاریجانی از مجموع 276 رأی با کسب 237 رأی در مقام ریاست بر بهارستان ابقا شد. کواکبیان هم 11 رأی گرفت و 28 نفر هم رأی سفید دادند.

انتخاب لاریجانی از پیش معلوم بود و لذا همه چشم‌ها از ابتدا به رقابت نواب دوخته شده بود. آنجا که در انتخابات موقت، مسعود پزشکیان از فراکسیون امید و محمد دهقان از فراکسیون ولایت به عنوان نایب رئیس اول و دوم انتخاب شده بودند و علی مطهری و مرتضی حاجی بابایی هم از ورود به جمع هیأت رئیسه باز مانده بودند. فاصله کم آرای مطهری با محمد دهقان این امید را برای امیدی‌ها رقم زده بود که با رایزنی بیشتر می‌توانند نماینده تهران را جایگزین نماینده چناران و طرقبه کنند. اتفاقی که افتاد و مسعود پزشکیان از مجموع 273 آرای مأخوذه، با کسب 158 رأی و علی مطهری با کسب 133 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه دائم مجلس دهم انتخاب شدند. محمد دهقان هم که روز یکشنبه 136 رأی گرفته بود، در رقابت دیروز تنها 118 رأی کسب کرد و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز 123 رأی را به خود اختصاص داد. بر این اساس نواب رئیس هر دو سهم فراکسیون امید شد.

از 6 منتخب سمت دبیران که روز یکشنبه به عنوان اعضای هیأت رئیسه موقت انتخاب شده بودند، عمر حضور 2 نفرشان در هیأت رئیسه به 3 روز نکشید. عبدالکریم حسین‌زاده از فراکسیون امید و سید ناصر موسوی لارگانی از فراکسیون ولایت جای خود را به محمد علی وکیلی و علی اصغر یوسف‌نژاد از فراکسیون امید دادند. بر اساس اعلام نتایج رأی‌گیری دبیران، غلامرضا کاتب (146رأی)، امیر حسین قاضی‌زاده (146 رأی)، اکبر رنجبرزاده (140رأی)، علی اصغر یوسف‌نژاد (135 رأی)، احمد امیر آبادی (128 رأی) و محمد علی وکیلی (124 رأی) به عنوان دبیران دائمی هیأت رئیسه انتخاب شدند. امیدی‌ها که در انتخابات روز یکشنبه تنها یک کرسی دبیران را به خود اختصاص داده بودند، در رقابت دیروز یک صندلی دیگر را هم کسب کردند. اگر چه حسین‌زاده عضو فراکسیون امید نتوانست جایگاه خود را ثابت کند، اما وکیلی و یوسف‌نژاد از همفکران وی در فراکسیون امید به جمع هیأت رئیسه راه یافتند.

در سمت ناظران اما همان منتخبان روز یکشنبه با تغییراتی در تعداد رأی‌ها ابقا شدند. محمد آشوری با 165 رأی، بهروز نعمتی با 154 و محمد قسیم عثمانی با 138 رأی به عنوان ناظران هیأت رئیسه دائم انتخاب شدند. در این بخش هم سهم فراکسیون امید یک کرسی (عثمانی) بود. با این وصف در رقابت بین فراکسیون‌های ولایت و امید، اصولگرایان 7 کرسی و امیدی‌ها 5 صندلی هیأت رئیسه را از آن خود کردند.

نگاهی به ترکیب و آرای هیأت رئیسه دائمی و مقایسه آن با هیأت رئیسه موقت مجلس دهم نشان از افزایش آرای امیدی‌ها و ریزش رأی نامزدهای اصولگرایان دارد. همان‌گونه که روزنامه ایران در گزارش روز گذشته خود پیش‌بینی کرده بود، اصولگرایان میانه رو و تعدادی از مستقلین در رأی روز یکشنبه خود تجدید نظر کرده‌اند. محمد علی وکیلی سخنگوی فراکسیون امید که روز گذشته به عنوان یکی از دبیران هیأت رئیسه انتخاب شد، در این باره به « ایران» گفت: « به نظر می‌رسد تعدادی از مستقل‌ها به نامزدهای فراکسیون امید رأی داده‌اند.» وی در توضیح دلیل این مهم افزود: « توجه نمایندگان به مطالبات افکار عمومی که خواستار یک مجلس متعادل و کارآمد هستند در تصمیم آنها تأثیر گذار بود.» نماینده تهران البته رایزنی‌های شخصی و فراکسیونی را نیز در تغییرات دیروز بی‌تأثیر ندانست و تصریح کرد: « با رأی دیروز نمایندگان هیأت رئیسه متوازن و مشخص شد که هیچ کدام از جریان‌های سیاسی شناسنامه دار در مجلس دهم اکثریت قاطع را ندارند.»

علیرضا محجوب دیگر نماینده تهران هم به نقش مستقل‌ها و برخی اصولگرایان میانه رو اشاره کرد و به « ایران» گفت: « آنها بعد از شناخت بیشتری که در یکی دو روز گذشته پیدا کردند ترجیح دادند هیأت رئیسه را تعدیل کنند.» به گفته این عضو فراکسیون امید، « اگر انتخابات یک هفته دیر تر برگزار می‌شد چه بسا نامزدهای فراکسیون امید موفقیت بیشتری هم پیدا می‌کردند با این حال وزن گروه‌های سیاسی حاضر در هیأت رئیسه نزدیک به هم شد.»

بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس هم معتقد است که « تعدادی از اصولگرایان میانه رو بعد از انتخاب لاریجانی، خاطرشان جمع شد و در انتخاب هیأت رئیسه دائمی نامزدهای امید را انتخاب کردند تا هیأت رئیسه متعادلی داشته باشیم.» به گفته وی « شناخت بیشتر نمایندگان از نامزدها، توجه به خواسته‌های افکار عمومی و رایزنی‌های یکی دو روز گذشته در تغییرات دیروز مؤثر افتاد.» سید جواد حسینی‌کیا عضو فراکسیون ولایت هم تأیید کرد که تعدادی از اعضای این فراکسیون به نامزدهای رقیب رأی داده‌اند. نماینده سنقر و کلیایی به «ایران» گفت: «بخشی از تغییرات هیأت رئیسه موقت و دائمی، طبیعی و مربوط به سازوکارهای دموکراتیک درون مجلس است و بخشی هم مربوط به لابی‌هایی است که درون مجلس انجام شد.» به گفته وی « لابی‌ها هم جنبه شخصی و فردی داشت و هم وجهه فراکسیونی و تشکیلاتی.»

حسینی کیا افزود: « اگر چه بیشتر نمایندگان مستقل در رأی روز یکشنبه خود تجدید نظر کردند اما مواردی هم بود که نمایندگان عضو اصولگرا به نامزدهای امید رأی دادند.»

حاشیه‌ها

جلسه دیروز مجلس بدون حاشیه نبود. بعد از اعلام نتایج نواب، نمایندگان به علی مطهری و مسعود پزشکیان تبریک می‌گفتند و عکس می‌گرفتند. لاریجانی بعد از چند بار تذکر به نمایندگان و همچنین مطهری که در جایگاه خود قرار بگیرند، خطاب به مطهری برادر خانم خود گفت: « آقای مطهری بفرمایید بنشینید، نگران حال شما هستیم، جواب همشیره‌تان را نمی‌دانیم چه بدهیم.» رأی‌گیری برای ریاست شروع شده بود که کواکبیان از جایگاه خود در انتهای صحن سعی داشت با تکان دادن دستش لاریجانی را متوجه انصراف خود از نامزدی کند. لاریجانی خطاب به او گفت: « آقای کواکبیان، شما هم از آن آخر بای بای می‌کنید.» لاریجانی همچنین بعد از اعلام نتایج ریاست، از مصطفی کواکبیان دلجویی کرد و گفت: « آقای کواکبیان وسط رأی‌گیری گفتند که انصراف می‌دهند اما ما نمی‌توانستیم تغییری ایجاد کنیم.»

با رأی‌گیری دیروز، حضور محمد قسیم عثمانی نماینده اهل سنت در هیأت رئیسه مجلس قطعی شد اما عبدالکریم حسین‌زاده دیگر نماینده اهل سنت که در انتخابات هیأت رئیسه موقت موفق به کسب رأی لازم شده بود، در انتخابات دیروز از راه‌یابی به هیأت رئیسه دائمی بازماند. زنان هم از ناکامان انتخابات دیروز بودند. با وجود نامزدی سهیلا جلودار‌زاده و پروانه مافی، هیچ کدام موفق به حضور در هیأت رئیسه نشدند.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6227/21/134095/0

ش.د9500610

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات