تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۲۷
حمله باجناق محمود احمدي‌نژاد به دولت روحاني

زريبافان: به اندازه يك حبه قند هم از بنياد شهيد نخوردم

(روزنامه اعتماد ـ 1395/03/23 ـ شماره 3549 ـ صفحه 3)

خيال راحت زريبافان از قرائت نشدن گزارش تحقيق و تفحص

گروه سياسي ـ باجناق ٥٩ ساله محمود احمدي‌نژاد دل پري از دولت حسن روحاني دارد. هرچند كه خيلي‌ها هنوز به نقش ويژه او در پرونده بنياد شهيد و تخلفات او در دوره مسووليتش بر اين نهاد تاكيد دارند اما خودش چنين نگاهي ندارد و از اساس تحقيق و تفحص مجلس نهم از بنياد شهيد را بي‌اساس مي‌داند و مي‌گويد كه به اندازه يك «حبه قند» هم از اين نهاد نخورده است. خيالش اما از به بن‌بست رسيدن گزارش هيات تحقيق و تفحص راحت است و همين خيال راحت فضا را براي بيانيه بلندبالاي او از دولت يازدهم و اقداماتش بازتر كرده است. پرونده‌اي كه از نگاه او «مختومه» شده است همان پرونده‌اي است كه رييس هيات تحقيق و تفحص آن را «فاجعه‌آميز» خوانده و تاكيد كرده بود كه «فشارهاي بيروني» از مجلس مانع قرائت اين گزارش شده است. هرچه هست در اين ميان باجناق محمود احمدي‌نژاد كه روزگاري سكاندار بنياد شهيد بود بيش از هر كس ديگري از پايان مجلس نهم بدون قرائت گزارش تحقيق و تفحص از اين نهاد خوشحال است و اين خوشحالي در همه جاي اظهارات اخيرش معلوم است.

مسعود زريبافان كيست؟

زريبافان ٥٩ ساله است. علاوه بر رابطه فاميلي كه با محمود احمدي‌نژاد دارد در روي كار آمدن او به عنوان يك رييس دولت هم نقش ويژه‌اي داشت. نقش ويژه‌اش در داشتن مسووليت ستاد مردمي محمود احمدي‌نژاد باعث شد تا پس از روي كار آمدن او به عنوان يك رييس‌جمهور، به عنوان دبير هيات دولت منصوب شود. دوراني كه خودش نسبت به آن خيلي مفتخر است و در مصاحبه‌اي كه با سايت انتخاب داشته در مورد آن گفته است: «من دبير دولت شدم و در دبيرخانه دولت يك نفر را دست نزدم، در بنياد هم كه رفتم به يك نفر دست نزدم. ولي اين دولت طرف را به جرم اينكه در دولت قبل مسووليت داشته كنار مي‌گذارد. دولت قبل هر اشكالي داشت باز يك دولت كاري بود و از توزيع يك سبد كالا در كشور عاجز بود. خيلي بد بود اگر همان عوامل و همان عناصر دولت قبل را استفاده مي‌كردند، شايد آن اتفاقات نمي‌افتاد.» اين نخستين گلايه مستقيم مسعود زريبافان است. گلايه‌اي كه تلاش دارد در آن يك گلايه روشن را مطرح كند. گلايه‌اي تحت اين عنوان كه چرا نيروهاي احمدي‌نژادي پس از پايان دوران رياست‌جمهوري او در اين نهادها نگهداري نشده‌اند. حتي تلاش دارد با مقايسه‌اي عجيب تاكيد كند كه خود محمود احمدي‌نژاد چنين نگاهي نداشته است و مي‌گويد: «من شاهد بودم آقاي احمدي‌نژاد از آقاي دكتر عارف مكرر خواست به عنوان معاون اول بماند، او اصلا قصد حذف نيروهاي دولت قبل را نداشت.» در اين ميان اما تمايلي ندارد كه از علت قبول نكردن عارف براي ماندن در دولت احمدي‌نژاد بگويد و تاكيد مي‌كند كه «اينكه قبول نكرد عيبي ندارد، مهم اين است كه رييس‌جمهور خواست بماند و بقيه را حفظ كرد.»

بنياد شهيد دردسرساز براي زريبافان

دولت دوم محمود احمدي‌نژاد اما به خوش‌يمني دولت اولش براي باجناق او نبود. مسعود زريبافان در دولت دهم رييس بنياد شهيد شد تا تخلفات دوران مديريتش در اين نهاد در تمام اين سال‌ها او را دنبال كند. درست در سال ٩٢ و چهار روز پيش از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و پايان دوران مسووليت مسعود زريبافان كه از قضا بدش نمي‌آمد اين دوران ادامه پيدا كند بود كه مجلس نهم ضرورت تحقيق و تفحص از بنياد شهيد را به تصويب اين رساند. اين تصويب درست تحقيق و تفحص از بنياد شهيد، هنگامي مطرح شد كه برخي گزارش‌ها پيرامون وقوع تخلفاتي جدي و برخي اختلاس‌ها طي دوره مديريت دولت پيشين محرز شد و در نهايت ٢٠ خرداد ٩٢، ضرورت انجام اين تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس تصويب و سپس كار هيأت كليد خورد. رفت و آمدهاي زريبافان به مجلس آغاز شد تا در مورد تخلفاتي گزارش بدهد كه يادگار روزهاي مسووليتش در دولت دهم بود.

گزارش به اتمام رسيد و با وجود آنكه براي قرائت به هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي رفته بود هيچ خبري از قرائت آن نبود. آنگونه كه خبر آمد در روزهاي پاياني سال ٩٣ اين گزارش در مجلس قرائت مي‌شود. با اين حال گزارش قرائت نشد تا عمر مجلس نهم به پايان برسد. از اختلاس ١٥ ميليارد توماني و جابه‌جايي ١٧٠ ميلياردي در حساب‌هاي بنيادشهيد و خروج اين منابع از كشور سخن به ميان آمد. خجسته پيش از اين در گفت‌وگويي گفته بود: «در ميانه گزارش بوديم كه متوجه شديم بخشي از اموال از كشور خارج شده است. از‌ سوي ديگر برخي بانك‌ها و موسسه‌هاي مالي و اعتباري از جمله بانك دي و سازمان اقتصادي كوثر در اين بنياد تخلف‌هاي مالي فراواني داشته‌اند و بند ‌به ‌بند در گزارش به آن پرداخته‌ايم. همچنين در بسياري از شركت‌هاي تابعه اين سازمان تخلف‌هايي ثبت شده كه تمامي مستندات آن در گزارش نهايي درج شده است.» به گفته وي، محورهاي تحقيق و تفحص مجلس از بنياد شهيد، اقدامات و تصميمات خلاف قانون و خارج از اختيار از سوي رياست بنياد، مانند انسداد پرونده ايثارگران، برداشت خلاف قانون از حساب‌هاي ايثارگران و سپس بازگرداندن آن پس از چند‌ماه به حساب‌ها، افزايش ميزان شكايات در مراجع قضايي از بنياد شهيد و بي‌عدالتي در نظام پرداخت ايثارگران عنوان شده است.

جعفر‌زاده نماينده رشت و عضو ديگر هيأت تحقيق و تفحص هم پيش از اين گفته بود: «حجم فسادهاي مالي زياد است.» به گفته وي، برخي اطلاعات تحقيق و تفحص از بنياد شهيد به طور محرمانه براي دستگاه قضايي ارسال شده است. هرچند كه عمر مجلس نهم به قرائت اين گزارش كفاف نداد اما امير خجسته در گفت‌وگويي كه پنجم خرداد ماه امسال با خبرآنلاين داشت توضيحات بيشتري در مورد علت عدم قرائت اين گزارش داده و گفته بود كه «فشارهاي سياسي از بيرون و درون مجلس منجر به توقف قرائت گزارش شد و اين بزرگ‌ترين ظلمي است كه در حق ايثارگران صورت گرفته است.» او با تاكيد بر اينكه پرونده تحقيق و تفحص از بنياد شهيد به يك فاجعه تبديل شده، خاطرنشان كرد: فشارهاي سياسي از بيرون و درون مجلس منجر به توقف قرائت گزارش شد و اين بزرگ‌ترين ظلمي است كه در حق ايثارگران صورت گرفته است.

يك حبه قند هم نخوردم

خود مسعود زريبافان اما در روزهايي كه خيالش از عدم قرائت اين گزارش راحت شده است نگاه ديگري به علت قرائت نشدن اين گزارش دارد و مي‌گويد كه: «متاسفانه يا خوشبختانه، تهيه‌كنندگان گزارش نتوانستند نظر كميته را جلب بكنند؛ يعني به عبارتي اين گزارش به تاييد هيات تفحص و تاييد نرسيد. چه كار كردند؟ عملا كار متوقف است. با اين حال رييس هيات تحت تفحص آن هيات را دور زد و پرونده را براي كميسيون برد. كميسيون هم دو جلسه بحث كرد، آنجا هم نتوانستند كميسيون را قانع كنند، يعني؛ كميسيون تصويب نكرد و به عبارتي تفحص رد شد و مطلب قابل توجهي نداشت. حالا بعضي دوستان به استناد اينكه دو نفر هم موافق بودند، يك حرف‌هايي مي‌زدند. مهم اين است كه اين به تصويب هيات نرسيد و مجددا پرونده را به هيات رييسه بردند. هيات‌رييسه گفت اين نه به تصويب كميسيون رسيده نه به تصويب هيات، بنابراين قابل‌طرح در صحن علني نيست. آن برادري كه دنبال كار بود دنبال هر اتهامي رفت تا به ما وارد كند. اينها هم در اين دنيا و هم آن دنيا جواب دارد.»

او در مورد واكنش محمود احمدي‌نژاد به پرونده تخلفات او در بنياد شهيد هم گفته بود: «من به شما اعلام مي‌كنم اگر به اندازه يك حبه قند زريبافان در بنياد استفاده كرده رو كنند. آن موقع نشنيده بود، بحث‌هاي اوليه بود. بيشتر در دولت بعد بررسي‌هايش انجام شد. گفتند تصويب شده، ما هم گفتيم بررسي كنيد. مهم نيست، خودمان به خودمان اعتماد داشتيم. الان هم چون آقايان از بنياد چيزي ندارند، مي‌گويند براي بنگاه اقتصادي است، بنگاه اقتصادي هم هيچ موقع براي زمان بنده نيست. همه براي قبل بوده است. ما هم برخورد كرديم. مورد دارند، بيايند دادگاه، كار سختي نيست كه يك نفر مدام مصاحبه كند. هرچي ناراحتي خودش است اين‌گونه بروز بدهد و ديگران را خراب بكند. شما نتوانستيد كميته هيات را متقاعد كنيد و نتوانستيد كميسيون اجتماعي را متقاعد كنيد. وقتي نتوانستيد، اشكال از من است؟ اينكه مي‌گوييد فشارهاي سياسي مخوف نگذاشتند، آيا اين توهين به نماينده مجلس نيست؟»

فصل پرشور انتقادات اطرافيان احمدي‌نژاد

در اين يك سال باقي مانده تا پايان عمر دولت يازدهم اما اطرافيان محمود احمدي‌نژاد كه بسياري معتقد هستند بي‌شك براي شكستن راي‌هاي حسن روحاني وارد گود انتخابات خواهد شد تلاش ويژه‌تري براي تخريب اقدامات دولت حسن روحاني خواهند كرد. اين دستور كار را مي‌توان از اظهارات روز گذشته زريبافان هم متوجه شد. آنجا كه گويد: «آقاي روحاني در تبليغات انتخاباتي گفتند ما تورم را بايد از جيب مردم بفهميم نه آمار بانك مركزي و مركز آمار. از مركز آمار و از جيب مردم متوجه مي‌شويم كه تورم شديدي وجود دارد و روزبه‌روز جنس‌ها گران مي‌شود، آمار بدهند كه يك رقمي شده مردم احساس‌شان چيز ديگري است. پولي كه در جيب مردم است ولي كفايت زندگي‌شان را نمي‌كند و روزبه‌روز جنس گران مي‌شود. من به استناد حرف آقاي روحاني مي‌گويم تورم را بايد از جيب مردم فهميد، نه آمار بانك مركزي و مركز آمار يا آماري كه مسوولان رسما مي‌گويند.»

وي در ادامه تاكيد كرده است كه: «من معتقدم آقاي احمدي‌نژاد راي بالايي دارد. متاسفانه يا خوشبختانه فعاليت‌ها و ضعف دولت فعلي به سبد آقاي احمدي‌نژاد هم مي‌ريزد. ناتواني‌هاي اين دولت دارد افزايش مي‌يابد. آراي آقاي احمدي‌نژاد اشكال كار دولت فعلي است كه رقيب خودش را تقويت مي‌كند. خود من محل رجوع هستم. خيلي‌ها وقتي من را مي‌بينند ياد دولت قبل مي‌افتند، حتي آنهايي كه در دولت قبل انتقاداتي از آقاي احمدي‌نژاد داشتند، وقتي به من مي‌رسند مي‌گويند خدا پدرش را بيامرزد يك كارهايي كردند حداقل يك مشكلي حل كردند، حالا كه همه كارها خوابيده و اقتصاد راكد است.» پيش‌بيني‌هاي اين روزهاي مردان اطراف احمدي‌نژاد اما بيش از هر چيز ديگري به يك دستور كار شبيه است. دستور كاري براي ايجاد عمليات رواني در يك سال باقي مانده از عمر اين دولت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=46029

ش.د9500758

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات