صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 6 تیر 1395 شماره 4374

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره‌ حادثه‌ هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه‌ انقلابی خود مردم است. (95/4/5) **فرارسیدن سالروز شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تسلیت باد**
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
مقابله با روحیه انقلابی!

بارها این جمله را شنیده‌ایم که «مراقب گفتارت باش که رفتارت مي‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت مي‌شود، مراقب عادتت باش که شخصيتت مي‌شود، مراقب شخصيتت باش که سرنوشتت مي‌شود.» اما آیا درباره اثر سیاسی این جمله فکر کرده‌ایم که تغییر گفتار مسئولان در انقلابی‌گری چه تأثیراتی دارد! اینکه یکی از مسئولان دولتی می‌گوید، ما انقلاب اسلامی داریم و در پی اسلام انقلابی نیستیم! چه بازتابی در جامعه دارد؟ ده‌ها مورد از این جملات را در سال‌های گذشته شنیده و دیده‌ایم که با موازین انقلابی سازگاری ندارد، که نتیجه‌اش فیش‌های حقوقی نجومی رفاه‌طلبی و... است. در ماه‌های گذشته رهبر معظم انقلاب تأکیدات بسیاری بر حفظ روحیه انقلابی داشته‌اند و آن را یگانه عنصر حفظ و حراست از انقلاب اسلامی دانسته‌اند؛ چراکه اکنون دشمن در حال ترور گفتارهای انقلابی ماست تا به تغییر رفتار ما برسد و در نهایت سرنوشت انقلاب را تغییر دهد. سیاست تغییر رفتار ایران، یکی از سیاست‌های آمریکا در پسابرجام بوده است؛ به گونه‌ای که 1- اوباما می‌گوید: «روح برجام تغییر رفتار ایران است!»؛ 2- وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «فکر می‌کنم همه می‌توانند با تغییر لحن و کم کردن از شعارها شروع کنند. اول از همه شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل»؛ 3- پایگاه رسمی صدای آمریکا می‌نویسد: «مهم‌ترین هدف برجام تبدیل ایران از یک کشور انقلابی به یک کشور عادی و به تعبیر دقیق‌تر لیبرال است»؛ 4- کریس کونز، سناتور دموکرات ایالت دلاور آمریکا نیز می‌گوید: «ایران همچنان قابل اعتماد و اطمینان نیست.» از زمان انقلاب 1979 این کشور منافعی را دنبال و از ارزش‌هایی حمایت کرده که کاملاً در تضاد با منافع و ارزش‌های ما هستند. از دشمن غیر از این انتظاری نیست، اما در همین حال، متأسفانه در میان برخی اعضای دولت شاهد تلاش‌هایی در زمینه تقلیل روحیه انقلابی در میان مردم هستیم. نباید فراموش کنیم که برای استقرار این روحیه انقلابی حدود ۲۱۹ هزار شهید داده‌ایم؛ این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران سه هزار صندلی با پست مهم در سه قوه وجود دارد که مسئولان بر روی آن نشسته‌اند... یعنی برای هر صندلی ۷۳ شهید!  

▼ گزارش روز 
دیده‌بانی بی‌وقفه

درگیری با تروریست‌ها این بار در سروآباد و مهاباد؛ هنوز زمان زیادی از خبر به هلاکت رسیدن 12 تروریست در اشنویه و متلاشی شدن دو گروه تروریستی که برای اقدام علیه امنیت وارد کشور شده بودند، نگذشته است که خبر دیگری درباره یک عملیات ضد تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است. بر اساس این خبر، در مرزهای شمال غربی کشور بار دیگر شاهد تحرکات جریانات تروریستی بوده‌ایم که با هوشیاری و اقدام به موقع پاسداران انقلاب اسلامی، این تروریست‌ها شناسایی شده و به هلاکت رسیده‌اند. اخباری که نشان‌دهنده دو نکته مهم است؛ نکته اول این است که جریان‌های تروریستی در منطقه شمال غرب کشور تحرکات خود را افزایش داده‌اند که این مهم هوشیاری بیشتر مردم این مناطق را می‌طلبد. از این رو، ضروری است هموطنان ما در شمال غرب کشور با دقت و هوشیاری هرگونه تحرکات مشکوک را زیر نظر داشته و بدون فوت وقت مراجع ذی‌صلاح را در جریان موارد مشکوک قرار دهند.
نکته دومی که با انتشار اخباری از این دست رخ نشان می‌دهد، رصد اطلاعاتی و هوشیاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و آشکار می‌کند که مرزبانان غیور و جان بر کف ایران اسلامی در هوشیاری کامل به سر می‌برند و کوچک‌ترین تحرک دشمنان ملت بزرگ ایران را زیر نظر داشته و اجازه کمترین اقدام به جریان تروریستی نه‌تنها در شمال غرب، بلکه در سراسر مرزهـای کشور پهناورمان را نخواهند داد. بی‌جهت نیست که جمهوری اسلامی ایران اکنـون در قلب منطقه پر آشوب غرب آسیا، عنوان یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین مناطق جهان را یدک می‌کشید؛ امنیت و ثباتی که نتیجه دیده‌بانی شبانه‌روزی و بی‌وقفه پاسداران انقلاب اسلامی دوشادوش دیگر نیروهای نظامی و انتظامی کشور است.

▼ خبر ویژه
«ولوم» در کشورمان چه می‌کند؟

بنیاد «ولوم» شبکه‌ای بین‌المللی است که با هدف تأثیرگذاری بر زنان در جوامع اسلامی و مقابله با قوانین اسلام در حوزه زنان تشکیل شده است. تمرکز ولوم و دستور کار اعلام‌شده به این بنیاد، که باید در کلیه برنامه‌ها و کمپین‌ها رعایت شود، عبارت است از: قداست‌زدایی از دین و قوانین اسلامی، تأکید بر تسلط و اختیار زنان بر بدن و جنسیت خود برای برگزیدن تجرد، حفظ برابری جنسیتی و تلاش برای تغییر قوانین اسلامی بر همین مبنا. از جمله اهداف این شبکه برای تبلیغ و تشویق حضور هر چه بیشتر زنان در عرصه قانون‌گذاری و تشکیل مجلسی با 50 درصد نمایندگان زن بوده است. در بین زنان ایرانی همکار ولوم می‌توان از «شادی صدر» نام برد که با وساطت و معرفی هما هودفر به ولوم پیوست تا کمک‌های مالی بیشتری در راستای برنامه‌ها (هتاکی‌ها) خود دریافت کند. ولوم هدف خود را قدرتمند کردن زنانی می‌داند که به صورت فردی و جمعی، برای تساوی و گرفتن حقوق ادعایی‌شان مبارزه می‌کنند. ولوم توانسته است در پوشش فعالیت‌های علمی- پژوهشی به مراکز داخلی، گروه‌ها و فعالان حوزه زنان در کشور نیز نفوذ پیدا کند. همچنین، سفارتخانه‌های خارجی در این زمینه نقش فعالی در حوزه اطلاعاتی و راهبری برعهده دارند.
 
▼ اخبار
1- آغاز عملیات ارتش سوریه در حلب
ارتش سوریه و مقاومت لبنان، عملیات جدیدی در غرب شهر حلب آغاز کرده‌اند که در صورت موفقیت، تحول مهمی در عرصه میدانی شهر ایجاد خواهد کرد. پس از سخنان سیدحسن نصرالله، جنگنده‌ها عملیات وسیعی را علیه مواضع تروریست‌ها در مناطق «بنی زید»، «اللیرمون» و «کفر حمره» واقع در غرب شهر حلب آغاز کردند. شدت حملات جنگنده‌ها به حدی بود که تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی از ترس جان‌شان مقرهای خود را در منطقه «بنی زید» ترک کردند و به اطراف کفر حمره و... متواری شدند. بر اساس گزارش رسیده درگیری‌های شدیدی بین نیروهای جبهه مقاومت با تروریست‌ها در محور مسجد رسول‌الاعظم واقع در منطقه جمعیه الزهراء در غرب شهر حلب ایجاد شده است. بنا بر این گزارش، حملات هوایی با نزدیک به 15 جنگنده آغاز شده که البته گروه‌های مسلح در صفحات خود در فضای مجازی تعداد آن را حدود دو برابر این آمار ذکر کردند. گفتنی است، توپخانه و یگان موشکی نیز به شدت مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می دهد.
2- اصلاح‌طلبان پاي دولت ايستاده‌اند
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي درباره علت سکوت اين روزهاي محمدرضا عارف، گفت: علت سکوت آقاي عارف اين است که ايشان براي رياست مجلس آمده بودند که متأسفانه با يک نوع بي‌تعهدي و بي‌اخلاقي روبه‌رو شدند. پس از ديدن اين ناملايماتي، تصميم گرفتند براي تصدي پستي در چارچوب مجلس نامزد نشوند و بيشتر به امورات فراکسيون اميد بپردازند. محمدجواد حق‌شناس درباره تشديد گلايه‌هاي اصلاح‌طلبان از دولت روحاني و احتمال جدايي اصلاح‌طلبان از حاميان دولت و شکست ائتلاف، گفت: اصلاح‌طلبان که از ابتدا حمايت خود از را دولت اعلام کرده‌اند، در اين چند سال که دولت درگير جريان افراطي و دلواپسان و مخالفان قسم‌خورده بوده، پاي دولت ايستاده‌اند. حالا اگر دولت احساس کرده که به حمايت اصلاح‌طلبان نيازي ندارد، به خود او مربوط مي‌شود.
3- عملیات انتحاری سفارشی
تروریست‌های داعش که در زمستان سال 2014 ثروتمندترین گروه تروریستی جهان شناخته شده بودند، در حال از دست منابع مالی خود هستند. «داعش» به منظور جبران کسری بودجه، در مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق اقدام به گرفتن مالیات از مردم فقیر این مناطق کرده و به منظور تأمین پول مورد نیاز برای فعالیت‌های خود، روند باج‌خواهی را بیشتر کرده است. نشریه انگلیسی «تلگراف» نوشت: داعش به اعضای خود دستور داده است برای تأمین هزینه‌های خود در خیابان‌ها دستفروشی کنند. تروریست‌های داعش همچنین از راه‌های مختلف، مانند انجام عملیات انتحاری سفارش‌شده برای شیخ‌نشین‌های شورای همکاری خلیج فارس نیز درآمد کسب می‌کنند. گفتنی است، در ماه آگوست اعضای این گروه تروریستی با انجام یک عملیات، دو میلیون دلار از یک تاجر قطری پاداش گرفتند.
4- ‌افزایش ۳۰۰ برابری مهاجرت پرستاران!
«مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فروردین امسال ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.» رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در این‌باره گفت: نظام بهداشت و درمان ایران از کمبود پرستار رنج می‌برد؛ چنانکه تعداد پرستاران در بیمارستان‌های ایران بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است. بر اساس آخرین آمار سال گذشته کانادا و سپس استرالیا دو مقصد اصلی مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی بوده که موفق به یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود در داخل کشور نشده‌اند یا از حقوق و شرایط کاری خود رضایت نداشته‌اند.

▼ اخبار کوتاه
رهبر جنبش «انصارالله» خطاب به متجاوزان سعودی گفت: ما قادر هستیم در برابر همه شما (اعضای ائتلاف سعودی) مقاومت کنیم. وی با بیان اینکه طرف مقابل در مذاکرات کویت حاضر به پذیرش راهکارهای جریان‌های سیاسی یمن نشد، تصریح کرد: جنایت‌هایی که شما در یمن مرتکب می‌شوید و بر تداوم ارتکاب آنها اصرار می‌ورزید، در نهایت دامن خودتان را خواهد گرفت و عواقب
وخیم آن به خود شما بازخواهد گشت.
بیش از دو میلیون نفر از مردم بریتانیا با امضای توماری از مجلس عوام این کشور خواستند تا همه‌پرسی دیگری برای تصمیم‌گیری درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شود. بر اساس قانون این کشور اگر میزان رأی‌های خارج شدن یا نشدن از اتحادیه اروپا کمتر از 60 درصد و بر اساس حضور کمتر از 75 درصدی شرکت‌کنندگان باشد، باید همه‌پرسی دیگری برگزار شود.
«وال‌استریت ژورنال» نوشت: کاخ سفید در حال بررسی حمایت علنی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است. واشنگتن تلاش می‌کند با تسهیل تجارت با ایران، جایگاه حسن روحانی را در ایران انقلابی تقویت کند. هدف بلندمدت، درگیر کردن ایران در تجارت بین‌المللی و تسهیل تغییرات سیاسی در این کشور است؛ چیزی که اوباما درباره کوبا نیز آن را دنبال می‌کند.
«گاردین» در گزارشی به قلم «جولیان بورگر» و «پاتریک وینتور» با عنوان ایران و روسیه از خروج انگلیس ذوق‌زده شدند، نوشت: خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. از یک سو هراس آشکار برخی کشورها را در پی داشته و از سوی دیگر تهران و مسکو به سختی توانسته‌اند شادی خود را پنهان کنند.
«توماس کانتریمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به امنیت بین‌المللی و عدم تکثیر سلاح کشتار جمعی گفت: «همان‌طور که با دولت‌هایی همکاری می‌کنیم که به تعهدات خود برای قطع رابطه نظامی با کره‌شمالی احترام می‌گذارند، یکی از اولویت‌ها این است که کشورها را به قطع رابطه با ایران و سوریه ترغیب کنیم.»
واردات ایران از انگلیس در چهارمین ماه سال جاری میلادی سه برابر شد و به 7/26 میلیون یورو رسید. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی پایگاه خبری «کمیسیون» اروپا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای رشد 21 درصدی داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات