صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 9 تیر 1395 شماره 4376

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صهیونیسم است که به وسیله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست متجاوز اشغالگران، مداخله‌کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. (88/6/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    
ابعاد ترور در ترکیه

بر اثر سه انفجار انتحاری که دیشب در فرودگاه «آتاتورک» استانبول رخ داد، دست‌کم 31 تن کشته و 147 نفر نیز زخمی شدند. بینالی ایلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه با حضور در محل حادثه گفت: تمام شواهد اولیه نشان می‌دهد، احتمالاً داعش عامل این حمله بوده است. این اقدام تروریستی در ترکیه که سومین اقدام در طول یک ماه گذشته است، بازتاب‌ها و تحلیل‌های مختلفی به همراه داشته است.
این حادثه تروریستی از ابعاد پیچیده و زوایای چندلایه برخوردار است و برای تحلیل آن باید به مسائل مختلفی از نوع و نحوه مناسبات اخیر آمریکایی‌ها با ترکیه تا روند کاهشی حمایت اردوغان از گروه‌های تروریستی در منطقه توجه کرد. اینکه گفته می‌شود سفارت آمریکا در ترکیه چند روز پیش در اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته بود از حضور در مراکز عمومی شهرهای مختلف ترکیه، مانند استانبول خودداری کرده و نکات امنیتی را رعایت کنند، در تحلیل قضیه سؤالاتی را در زمینه اطلاع داشتن یا نداشتن آنها و اینکه این انفجارها به اشاره آمریکایی‌ها بوده، ایجاد می‌کند.
از سویی، اردوغان پس از پنج سال حمایت از داعش و تجهیز آنها و اصرار بر رفتن بشار اسد نتوانسته است در صحنه عمل به هیچ‌یک از اهداف خود برسد؛ بلکه با بزرگ‌ترین شریک تجاری و توریستی خود، یعنی روسیه هم اختلاف جدی پیدا کرده و امروز به دنبال عذرخواهی از پوتین است. از این رو کاهش حمایت از داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌تواند انگیزه‌ای برای نشان دادن ضرب شست به ترکیه باشد. ضمن اینکه تغییر رویکرد اسلامی اردوغان از حمایت از فلسطین و لزوم پایان محاصره غزه به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، فرصت خوبی را در اختیار گروه‌های تروریستی، مانند داعش برای بازسازی چهره منفور خود در قبال مسئله فلسطین می‌گذارد. در واقع، داعش با ارائه چهره‌ای اسلامی و مدافع از حقوق فلسطینی‌ها، سود این اقدام تروریستی را از آن خود کرده و به دنبال آن است که همزمان با دور نگه داشتن نوک پیکان حملات از رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و صهیونیستی را نیز از خود راضی کند.

▼ گزارش روز 

علت‌العلل

بار دیگر در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان قرار گرفتیم، روزی که یادگار امام راحل(ره) و متعلق به آرمان فلسطین و مردم مظلوم این کشور است؛ آخرین جمعه ماه رمضان در حالی فرامی‌رسد که بسیاری از شیوخ عرب و سران منطقه به جای مبارزه با رژیم صهیونیستی چشم بر سال‌های سال اشغال‌گری و قتل‌عام مردم فلسطین بسته‌اند و پیام دوستی و مودت را پنهان و آشکارا برای سران رژیم منحوس صهیونیستی می‌فرستند. ترکیه از عادی‌سازی روابط و ارسال سفیر سخن می‌گوید و هواپیمای متعلق به آل‌سعود که برخی منابع خبری اعلام کردند حامل ولیعهد سعودی بوده است، در فرودگاه تل‌آویو با پیام دوستی به زمین می‌نشیند. روز قدس در حالی فرارسیده است که جبهه صهیونیستی در منطقه با به راه انداختن جریان تروریسم تکفیری چندین سال است که تلاش می‌کند نگاه‌ها را از آرمان قدس دور کند و خود در آرامش، بر روی زنان و کودکان فلسطینی آتش بگشاید و شهرک‌سازی‌هایش را ادامه دهد.
اما غافل از آنکه روابط دوستان با شیوخ مرتجع منطقه و نزدیکی با کشورهای منفعت‌طلبی که تنها نقاب ضد صهیونیستی بر صورت داشتند و به تنها چیزی که فکر نمی‌کردند مردم مظلوم فلسطین بود، نمی‌تواند ملت منطقه و پیشتاز آنها ملت بزرگ ایران را از آرمان فلسطین منحرف کند. با وجود همه مسائل و همه خیانت‌های کشورهایی که مدعی پرچمداری جهان اسلام هستند و با همه بی‌تفاوتی‌های مجامع جهانی، کنفرانس اسلامی و شوراهای منطقه‌ای هرگز آرمان فلسطین از دستور کار اصلی ملت‌های منطقه کنار نرفته است و دغدغه اصلی آنها همچنان آرمان فلسطین است. ملت‌های منطقه به خوبی می‌دانند که راه ریشه‌کن کردن تروریسم و تحجر در منطقه در حلّ مسئله فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی مستتر است؛ چراکه علت‌العلل همه مصیبت‌های منطقه غرب آسیا رژیم صهیونیستی است. دغدغه‌ای که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در سراسر منطقه و جهان فریاد زده خواهد شد.

▼ خبر ویژه
استخدام انگلیسی‌ها به جای ایرانی‌ها!

امیرکبیر تنها سکوی نیمه‌شناور فوق مدرن ملکی وزارت نفت است که در آب‌های عمیق قدرت حفاری دارد که می‌تواند تا عمق بیش از هزار متری کار حفار انجام دهد. مدتی پیش مناقصه‌ای برای واگذاری این سکو برگزار شد و شرکتی به نام «ایران فجر» که در واقع شرکت خدمات کشتیرانی است، بدون هیچ سابقه‌ای در صنعت حفاری نفت و گاز در این مناقصه شرکت کرد و با وجود اینکه شرکت حفاری شمال امتیاز فنی بسیار بالایی داشت، به دلیل قیمتی که ارائه داد، نتوانست در این مناقصه پیروز شود و شرکت ایران فجر توانست بدون هیچ‌گونه دانشی در این زمینه، برنده مناقصه شود. مفاد این مناقصه به گونه‌ای طراحی شده است که افراد خارجی می‌توانند در این پروژه کاملاً ملی حضور داشته باشند. گفتنی است، 17 نیروی خارجی با تابعیت‌های مختلفی از کشورهای انگلیس، فرانسه، اوکراین، کرواسی و هلند در قالب شرکت ایران فجر در این پروژه حضور دارند که ترکیب هفت نفر از بریتانیا در آن خودنمایی می‌کند. پس از این اقدام شرکت حفاری شمال اعلام کرد، در مرحله اول 70 نفر را اخراج می‌کند و پس از آن هم فهرستی 106 نفری داده می‌شود که از شرکت اخراج می‌شوند.
 
▼ اخبار
1- برجام هزینه‌های جاری دولت را 59 درصد افزایش داد
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت در سه ماهه پایانی سال گذشته، یعنی همزمان با اجرای برجام، با افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به ماه‌های پیش از آن روبه‌رو شده است. در حالی که در آذر ماه سال 1394 هزینه‌های جاری دولت 11000 میلیارد تومان بود، در دی ماه، یعنی زمان اجرای برجام این رقم با رشدی نزدیک به 6800 میلیارد تومان به 17800 میلیارد تومان رسید. این رقم در بهمن ماه به 19600 میلیارد تومان و در اسفند ماه گذشته به 22100 میلیارد تومان افزایش یافت. به عبارتی، در اسفند ماه، هزینه‌های جاری دولت نسبت به آذر ماه دو برابر شده و افزایش 100 درصدی داشته است. این در حالی است که روحانی در سال 92 قوه مجریه را با هزینه ماهانه حدود 8000 میلیارد تومانی از احمدی‌نژاد تحویل گرفت، اما به دلیل هزینه فراوان دستگاه‌های اجرایی و نبود انضباط مالی، هزینه‌های جاری در دولت وی بیش از دو برابر شده است.
2- افت دو پله‌ای جایگاه علمی کشور در سال‌های اخیر
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پیش‌بینی کرد، جایگاه علمی ایران در برخی پایگاه‌ها، مانند اسکوپوس از ۱۵ به ۱۷ خواهد رسید. جعفر مهراد، بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و متخصص علم‌سنجی با اشاره به اینکه اوج شتاب تولید علم در دولت‌های نهم و دهم رخ داده است، تصریح کرد: حرکت تولید علم ایران از سال 1392 که دولت یازدهم مستقر شد، ادامه دارد و در سال‌های 1393، 1394 و 1395 نیز رشد داشته و بنده در مقام متخصص علم‌سنجی و کارشناس آموزش عالی این رشد را تأیید می‌کنم؛ اما واقعیت این است که از شتاب تولید علم در این سال‌ها کاسته شده است. مراجعه به پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و IST نشان می‌دهد که سهم مقالات جمهوری اسلامی ایران در حوزه همایش‌های بین‌المللی نسبت به سایر کشورهای منطقه به شدت کاهش یافته است.
3- کارخانجات ایرانی واردات مواد اولیه را متوقف کردند
بررسی جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در سال گذشته نشان می‌دهد، کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، اقتصاد کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده و حجم تجارت خارجی ایران پس از دو دهه 17 درصد کاهش یافته است. با بررسی آمار تجارت خارجی سال گذشته به وضوح دیده می‌شود که صادرات و واردات هر دو به میزان قابل توجهی کاهش داشته‌اند و چون کاهش واردات بیش از صادرات بوده، در نهایت تراز تجاری مثبت شده است. بنابراین، سهم واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای (که وجود آنها برای تولید لازم است) در کاهش واردات بسیار بیشتر از کالاهای مصرفی بوده که این مسئله تشدید رکود و کاهش چشمگیر مواد اولیه برای کارخانجات را در سال 94 به خوبی نمایان می‌کند.
4- حمایت‌های عربستان و استکبار هم آل‌خلیفه را نجات نمی‌دهد
«عبدالغنی الخنجر» نماینده و سخنگوی جنبش حق تأکید کرد، موج جدید حملات آل‌خلیفه به انقلاب و شیخ‌عیسی قاسم با چراغ سبز عربستان و کشورهای استکباری صورت گرفته است. وی تصریح کرد: آل‌خلیفه به جنون عظمت دچار شده  و گمان می‌کند ارتش و نیروهای قدرتمندی در اختیار دارد، اما از این نکته غافل است که تمام طاغوتیان در طول تاریخ با وجود در اختیار داشتن قدرت زیاد، با اراده و خیزش‌های مردمی سرنگون شده‌اند. الخنجر یادآور شد: ما اطمینان داریم که مردم شیخ‌عیسی قاسم را تنها نخواهند گذاشت و همچنین اطمینان داریم که رژیم وارد مرحله سختی شده است و باید در اقدامات و سیاست‌های خود بازنگری کند.

▼ اخبار کوتاه
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقتصاد دانش‌بنیان و گذر کشور از اقتصاد تک‌محصولی به سمت فناوری و علم را شالوده اصلی اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: امروز در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت کمتر از 10 درصد سهم اقتصاد کشور به اقتصاد دانش‌محور مربوط می‌شود. قادری‌فر در ادامه افزود: بیش از ۲۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور اعلام صلاحیت شده، اما هنوز این شرکت‌ها به صورت شایسته و بایسته نتوانسته‌اند جای پای خود را در کسب‌وکار کشور و اقتصاد محکم کنند.
مؤسسه «دای ولت» آلمان گزارش داد، در حالی که تحریم‌های اروپا علیه روسیه مبادلات دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اما شرکت‌های آلمانی با بومی‌سازی تولیدات خود در خاک روسیه، تحریم‌های اروپا را دور زده‌اند. در گزارش این مؤسسه آمده است، میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در روسیه در سال 2015 به 96/1 میلیارد دلار و تنها در سه ماهه نخست سال جاری حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در روسیه به 2/1 میلیارد دلار رسیده است.
جاسم الفلاحی، معاون وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه «الصباح» اعلام کرد، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق خواهد آمد تا از پرونده پیوستن تالاب‌های عراق به فهرست میراث جهانی حمایت کند. عراق سعی دارد رأی لازم برای ثبت جهانی تالاب‌های عراق را در نشست یونسکو در استانبول ترکیه که در ماه آینده میلادی برگزار می‌شود، به دست آورد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: حضور ایران در عراق، برای مبارزه با داعش «مفید» است. همان‌طور که همه می‌دانند، ما با ایران چالش‌هایی داشته‌ایم و داریم روی آن چالش‌ها کار می‌کنیم؛ اما می‌توانم به شما بگویم که ایران در عراق به انحای مشخصی مفید بوده است. آنها به وضوح بر داعش متمرکز هستند و به همین سبب قطعاً منفعت مشترکی داریم.
مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه در واکنش به رأی مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا اعلام کرد: «سرنوشت اتحادیه اروپا بیش از پیش به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی شبیه است. فراخوان برگزاری همه‌پرسی در چهار گوشه قاره اروپا طنین‌انداز شده و من به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده‌ام که چنین همه‌پرسی را در فرانسه نیز برگزار کند.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
-
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
0
باتشکر از زحمات شما ولی این شماره خیلی دیر بر روی سایت قرار گرفت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات