صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 8 تیر 1395 شماره 4375

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کسی که به عنوان دفاع از اهل‌بیت(ع) می‌رود، در واقع دارد از جامعه و شهرهای خود دفاع می‌کند؛ این دفاع از ایران است. (95/4/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها  pdf

▼ حرف روز
غفلت از زبان هنر!

دیروز هفتم تیر سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران امام(ره) و انقلاب بود که در انفجار حزب جمهوری اسلامی در سال 1360به دست عوامل نفاق به فیض عظیم شهادت نائل آمدند. 35 سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد که در جریان آن انقلاب نوپای اسلامی تعداد زیادی از یاران خود را از دست داد و دشمنان هم به این دل خوش کردند که با این ترورها و انفجارها می‌توانند نهضت عظیم ملت ایران را به شکست بکشانند.
به همین مناسبت عصر روز شنبه جمعی از خانواده‌های شهدا، از جمله شهدای هفتم تیر و شهدای مدافع حرم به دیدار رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) رفتند. نقطه عطف بیانات معظم‌له در این دیدار این بود که «بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره حادثه هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه‌ انقلابی خود مردم است.»
واقعیت این است که زبان هنر زبان گویا و ماندگاری برای بیان حوادث ارزشمند فرهنگی و تاریخی است و سینما و تئاتر به دلیل ویژگی‌های خاص خود همواره از ظرفیت بسیار بالایی برای انتقال پیام برخوردارند و بی‌دلیل نیست که غربی‌ها برای پیشبرد اهداف خود و به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی ملت‌ها از سینما استفاده فراوانی می‌کنند؛ هالیوود نمونه‌ای از مراکز مهم و تأثیرگذار غرب است که می‌کوشد افکار و اذهان ملت‌ها را در جهت خواست غرب تغییر دهد؛ حتی بسترسازی برای تحولات مهم و ایجاد تغییرات بنیادی که غرب به دنبال آن است، ابتدا طی سناریوهایی در قالب فیلم طراحی و به مخاطب القا می‌شود.
تجربه ما هم در طول سال‌های پس از انقلاب بیانگر این واقعیت است که هر جا آثار فاخر تاریخی یا رمان‌هایی با نگاه به موضوعات اسلامی و انقلابی تولید شده، مورد استقبال افکار عمومی در داخل و حتی خارج از کشور قرار گرفته است؛ از این رو ضروری است متولیان فرهنگ و هنر و همچنین هنرمندان و کارگردانان دلسوز و متعهد گام‌های جدی‌تری در این مسیر بردارند که موضوع شهید بهشتی یکی از نمونه‌هایی است که می‌توانند به آن بپردازند.

▼ گزارش روز
درمان فراموشی

باز هم سخنان ضد ایرانی یک مقام آمریکایی؛ همان مقاماتی که تا پیش از برجام مدام از نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران و دسترسی به سلاح هسته‌ای سخن می‌گفتند، امروز نام ایران را در کنار تروریسم قرار می‌دهند.
در آخرین نمونه از اظهارات این‌چنینی این بار سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود گفته است: ما می‌دانیم که ایران از تروریسم و حزب‌الله حمایت می‌کند، به همین دلیل است که جدی‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها را روی ایران اعمال کردیم. اریک شولتز تأکید کرده است: ایران باید بداند اگر می‌خواهد به بازارهای بین‌المللی دسترسی داشته باشد، ضروری است رفتار خود را تغییر دهد.
این جملات آن‌قدر گویاست که دیگر جایی برای توضیح بیشتر نمی‌گذارد؛ همین چند سطر به وضوح عمق راهبردی دشمنان ملت ایران را در ماجرای برجام و رفتار ایالات متحده در دوران پسابرجام را مشخص می‌کند و بیش از پیش نشان می‌دهد که برجام بیش از آنکه آفتاب تابان باشد یا هر روز گشایشی را برای کشور به وجود آورد، یک تجربه دیگر برای ملت ایران است. البته پرواضح است که ملت ایران به خوبی بر این امر واقف بود که نمی‌توان به دشمنی که بغض و کینه‌اش نسبت به ملت ایران را انکار نمی‌کند، دست دوستی داد و به آن تکیه کرد؛ چراکه ملت ایران هرگز کودتای 28 مرداد 1332، حمله نظامی به طبس، اجیر کردن صدام برای حمله به ایران، سفارتخانه‌ای که جاسوس‌خانه بود و... را فراموش نکرده و از یاد نخواهد برد؛ اما این تجربه در این روزها برای درمان فراموشی برخی از انقلابیون سابق و عده‌ای از مسندنشینان که لبخند آمریکا هوش از سرشان برده بود و فراموش کرده بودند که آمریکا کیست و چگونه عمل می‌کند، بسیار حیاتی بود.

▼ اخبار ویژه
1- نقش‌آفرینی در یک ائتلاف نانوشته

مصطفی کواکبیان در سخنانی با انتقاد شدید از برخی اعضای فهرست امید گفته است: دیدیم که چگونه عده‌ای سست‌‌عنصر و ضعیف‌النفس در جریان کمیسیون‌های تخصصی مجلس به صورت غیررسمی و در یک ائتلاف نانوشته به گونه‌ای نقش ایفا کردند که بتوانند افراد معدود نزدیک به تفکر جبهه پایداری و مخالف صددرصد دولت و برجام را با مدعیان حمایت از دولت و برجام به هم برسانند! جالب است این عده به صورت علنی و در بسیاری از موارد حتی خلاف آیین‌نامه به گونه‌ای چیدمان کمیسیون‌ها را شکل دادند که هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان (البته به جز یکی دو مورد) نتوانند ریاست کمیسیون‌های تخصصی را برعهده بگیرند. بارها گفته‌ایم، باید بررسی کنیم که چرا عده‌ای‌ عکس یادگاری با ما می‌گیرند، اما همواره زنبیل را در جای دیگر می‌گذارند؟
2- وساطت مشترک
یکی از اعضای جنبش حماس در سخنانی افشا کرد: ترکیه و آلمان به صورت مشترک در حال وساطت برای آزادی چند اسیر صهیونیستی در دست این جنبش هستند. این در حالی است که پیش از این نیز روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشته بود: رژیم صهیونیستی تعهدی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر وساطت برای آزادی اسرای اسرائیلی دریافت کرده است.
 
▼ اخبار
1- آخرین وضعیت مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی گفت: این فرد هنوز در زندان است و هیچ‌یک از بدهی‌های خود را تسویه نکرده است؛ البته یک سری اموال او به وزارت نفت داده شده و ما به دنبال فروش این اموال هستیم که این اموال در فروش با مشکلات زیادی مواجهند. در نهایت فکر نمی‌کنم بتوان تمام اموال او را فروخت و رقم بزرگی نیز از این طریق عاید وزارت نفت نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه ارزش دارایی‌های زنجانی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، اظهار داشت: بدهی‌های رسمی وی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان است و هنوز می‌گوید فردا و پس‌فردا بدهی خود را می‌دهم.
2- فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های مجازی مجوزدار می‌شود
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیرشورای عالی فضای مجازی گفت: فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ضابطه‌مند می‌شود و بر اساس آن، کسانی که در این شبکه‌ها فعالیت رسانه‌ای دارند، باید به‌زودی خود را برای دریافت مجوز آماده کنند. وی به تصویب طرحی در این شورا که در آن مقرر شده همه شبکه‌‌های پیام‌رسان فعال در کشور در یک دوره یک‌ساله ذخیره‌‌سازی داده‌‌های خود را در داخل کشور انجام دهند، اشاره و ابراز امیدواری کرد: پس از این الزام همه کسانی که قصد دارند در شبکه‌های اجتماعی برای ایران فعالیت داشته باشند، با انتقال سرورهای خود پایبندی به قوانین کشورمان را نشان دهند تا امنیت این شبکه‌ها برای کاربران داخلی ارتقا یابد.
3- آمارسازی در حوزه اعتیاد
رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نبود آمار دقیق درباره تعداد معتادان، گفت: سال 1366 در بین 50 میلیون جمعیت، دو میلیون معتاد وجود داشت. این آمار در سال 1383 در بین 68 میلیون نفر جمعیت، به 5/2 میلیون معتاد و یک میلیون و 260 هزار مصرف‌کننده تفننی رسید، اما این آمار در دولت دهم به یک‌باره به 750 تا 800 هزار نفر در جمعیت 70 میلیونی کاهش یافت.‌ در همین سال‌ها بود که دستکاری آمار سبب شد تعداد معتادان در سال 1390 یک میلیون و 330 هزار معتاد اعلام شود. علی هاشمی تأکید کرد، متأسفانه آمارسازی در حوزه اعتیاد در پیشبرد اهداف مدّ نظر برای مبارزه با مواد مخدر خلل وارد کرده است.
4- عذرخواهی اردوغان از پوتین
کرملین اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با ارسال نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از او بابت سرنگونی جنگنده روسی عذرخواهی کرده است. کرملین در این بیانیه آورده است، اردوغان در این نامه از علاقه خود برای حلّ‌وفصل مشکلات پیش‌آمده به دلیل سرنگونی جنگنده روسیه سخن گفته است. وی که در این نامه روسیه را دوست و شریک خود خوانده، نوشته است: ترکیه هرگز قصد سرنگونی جنگنده روسیه را نداشته است. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین مراتب تسلیت و همدردی خود را بابت کشته شدن خلبان روسی اعلام کرده و نوشته است: متأسفم.
5- استان‌های مورد علاقه قاچاقچیان
سردار مسعود منفرد، جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای سال ۹۵ در نیروی انتظامی، از برنامه ویژه برای سه استانی که بیشترین ورودی و خروجی کالای قاچاق در کشور را دارند، خبر داد و گفت: به صورت مشخص استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان بیشترین ورود و خروج کالای قاچاق را دارند که با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده، برخوردهای مؤثر و موفقی در این سه استان انجام گرفته است.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری رویترز به نقل از افراد مطلع نوشته است: قرارداد ایران برای خرید هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس380 با تردید روبه‌رو شده است. یک منبع آگاه در صنعت هوانوردی گفته است: ایران به خرید دیگر مدل‌های سفارش‌داده شده پایبند است، اما علاقه کمتری به تحویل گرفتن مدل A380 دارد. به نوشته رویترز، سفارش این مدل تا حدی دلایل سیاسی داشته است. گفتنی است، ارزش بخش مربوط به ایرباس 380 در قرارداد تهران و پاریس، 2/5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «بلومبرگ»، درباره مخالفت عربستان با توافق هسته‌ای و ایران گفت: «هیچ‌وقت نمی‌توان سعودی‌ها را جنگجویان پای کار دانست. برای من جالب است که همه جهان آماده است که کنار گود بنشیند و بگوید خُب «آمریکا لنگش کن». تصور می‌کنم محمد‌بن‌سلمان به قول مسیحی‌ها دارد به این مکاشفه می‌رسد که به نفع عربستان سعودی نیست که به منطقه به چشم یک بازی حاصل جمع صفر با ایران نگاه کند.»
پایگاه عبری «صدای یهودی» نوشت: شمار عملیات‎های مقاومتی فلسطینی‎ها در یک هفته اخیر به 115 مورد رسیده است. این در حالی است که در هفته پیش از آن شاهد 85 عملیات مقاومتی بودیم. انتفاضه سوم فلسطینی‎ها موسوم به انتفاضه قدس از اول اکتبر 2015 آغاز شده و تاکنون آسیب‎ها  و ضررهای اقتصادی و تجاری بسیاری به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.
مقام‌های آمریکایی و اردنی می‌گویند: مقام‌های اطلاعاتی اردن میلیون‌ها دلار سلاح ارسال‌شده از سوی عربستان سعودی و سازمان سیا آمریکا برای معارضان سوریه را سرقت کرده و به فروش رسانده‌اند. این تجهیزات نظامی، به عنوان بخشی از برنامه مخفیانه سازمان سیا برای آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان در حال مبارزه با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای آنها ارسال شده بود.
«صندوق پرورش ایده صهیونیست» در سال‌های اخیر مبالغ بسیاری از یک شرکت پانامایی دریافت کرده که این مبالغ به شرکت ساخت‌وساز شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری (آمانا) رسیده است. گفته می‌شود، یک تاجر 41 ساله یهودی- آرژانتینی که این شرکت پانامایی را در اختیار دارد، در سال‌های اخیر ده‌ها میلیون دلار برای ساخت شهرک‌های صهیونیستی کمک کرده است.
«دانوتا هوبنر» رئیس کمیته امور قانونی پارلمان اروپا گفته است: پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی این اتحادیه نخواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات