تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۵۱
اصولگرایان از اعتراض ها به احراز نشدن صلاحیت سید حسن خمینی ابراز ناخرسندی کردند

«ائتلافی‌ها» علیه‌ هاشمی

(روزنامه ايران ـ 1394/11/15 ـ شماره 6143 ـ صفحه 3)

دست‌اندرکاران و اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان از آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی به خاطر دفاع از صلاحیت سید حسن خمینی انتقاد کرده و از تصمیم شورای نگهبان مبنی بر احراز نکردن صلاحیت سید حسن خمینی دفاع کردند. آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و یکی از لیدرهای شورای ائتلاف اصولگرایان در همایش «عزت ملی» در مجتمع آدینه تهران ضمن اشاره تلویحی به سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اعتراض به عدم احراز صلاحیت نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، با بیان اینکه «امام به شورای نگهبان می‌گفت قاطع بایستید و رهبری معظم انقلاب هم همین را می‌فرمایند»، گفت: اگر ما بخواهیم بیت امام(ره) را از هر نقطه ضعفی منزه بدانیم، باید به سخنان امام عمل کنیم. امام می‌گفت قاطعانه بر سر تصمیمات خود ایستادگی کنید و راه حل را تشخیص دهید؛ اما امروز ببینید چقدر علیه شورای نگهبان جوسازی می‌کنند؟

به‌گزارش مهر، وی افزود: باید افرادی در خبرگان رهبری باشند که مطمئن باشیم اشتباه نمی‌کنند؛ زیرا در غیر این صورت باید فاتحه انقلاب را خواند. به گزارش «انتخاب»، غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف هم در سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی(ره) قزوین گفت: اینکه آیت‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی در سخنانی گفتند «ما به بیت امام(ره) بدهکار هستیم و باید به یادگاران امام احترام بگذاریم» حرفی درست و صادق است؛ اما قانون به هیچ‌کس بدهکار نیست؛ بلکه ما به قانون بدهکار هستیم و حمایت این‌چنینی در واقع بی‌احترامی به بیت امام(ره) و شورای نگهبان را در پی دارد. وی ادامه داد: صرف نوه کسی بودن دلیل بر صلاحیت و عدم صلاحیت آن فرد نیست؛ بلکه صلاحیت از طریق امتحان احراز می‌شود که در این مورد احراز نشده است. همزمان با این اظهارات، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت احمدی نژاد در اعتراض به سخنان آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی گفت: ما بدهکار امام(ره) هستیم نه بیت امام(ره). به گزارش مهر، این کاندیدای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس، افزود: هجمه علیه شورای نگهبان قابل قبول نیست ؛ نباید فضایی در کشور ایجاد شود که چرا فلانی رد صلاحیت شد یا اینکه چرا صلاحیت فلانی احراز و تأیید نشد.

اظهارات لیدر و سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان در اعتراض به سخنان آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی همچنین ابراز رضایت تلویحی از عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی در حالی ابراز شد که این منتقدان برخی جملات آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی را به گونه‌ای دیگر بازتاب دادند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 12 بهمن ماه در سالروز ورود حضرت امام(ره) به کشور، از عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی انتقاد کرد و با بیان اینکه مسئولان هر چه دارند از امام است و همه بدهکار امام هستیم، تأکید کرد: بدهکاران هدیه خوبی به بیت امام(ره) ندادند و صلاحیت شبیه‌ترین فرد به امام(ره) را تأیید نکردند. اعتراض آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی به نادیده گرفتن صلاحیت سید حسن خمینی بود، اما رسانه‌ها و متعاقب آن فعالان سیاسی اصولگرا این سخنان را مصادره به مطلوب کرده و این گونه مطرح ساختند که‌ هاشمی خواستار تأیید صلاحیت سید حسن خمینی به صرف انتساب به امام(ره) است. سید حسن خمینی نیز پیش‌تر از عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان و نادیده گرفتن تأیید علمی مراجع عظام تقلید همچنین آثار علمی و سخنرانی‌هایش ابراز شگفتی کرده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان اذعان کرد صلاحیت شماری از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری بدون آزمون احراز شد. با این همه اصولگرایان عضو ائتلاف ترجیح دادند سخنان ‌هاشمی را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرده و با برخی مخالفان حضور سید حسن خمینی در عرصه رقابت‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری به بهانه حضور نداشتن در آزمون اجتهاد همنوایی کنند. پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه 7 اسفندماه به صورت همزمان با انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی برگزار می‌شود. سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی برای حضور در عرصه رقابت مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرد.

یکی از شروط کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری که باید از سوی فقهای شورای نگهبان احراز شود، «اجتهاد» است. شورای نگهبان بعد از پایان ثبت نام‌ها اعلام کرد نامزدهای انتخابات خبرگان به غیر از اعضای فعلی و افرادی که پیش‌تر در آزمون اجتهاد شرکت کرده‌اند، باید در آزمون کتبی اجتهاد شرکت کنند. به گفته برادر و نزدیکان سید حسن خمینی، از وی برای حضور در این آزمون دعوت نشد اما در ایام بررسی صلاحیت‌ها از سوی فقهای شورای نگهبان، شمار زیادی از مراجع تقلید و علمای تراز اول از جمله آیات جوادی آملی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، محفوظی، راستی کاشانی، محقق داماد، موسوی بجنوردی و... صلاحیت علمی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی را تأیید کردند. همچنین فایل ساعت‌ها سخنرانی، کتب و آثار علمی سید حسن خمینی ضمیمه پرونده وی برای بررسی صلاحیت علمی‌اش شد اما در نهایت شورای نگهبان صلاحیت وی را تأیید نکرد.

سید حسن خمینی در واکنش با شگفتی از تصمیم شورای نگهبان اعلام کرد با اینکه امیدی به تجدید نظر در تصمیم شورای نگهبان ندارد، اما به خواسته مردم و بزرگان به شورا شکایت خواهد کرد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6143/3/115514/0

ش.د9405570

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات