تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۶۴
گفت وگو با حسن زمانی، مشاور سیاسی علی لاریجانی

جبهه متحد اعتدالی‌های مجلس در کارزار انتخابات

مقدمه: حسن زمانی، مشاور سیاسی علی لاریجانی و معاون دفتر ریاست مجلس است. می‌گوید 20 سال است که با لاریجانی همکاری می‌کند. او در مجلس پنجم و هفتم نماینده ملایر بوده و در مقطعی هم سمت مدیرکل امور اجتماعی و رفاهی سازمان صدا و سیما را عهده‌دار بوده است. او این روزها شاهد رفت و آمد نمایندگان رد صلاحیت شده اعم از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار به دفتر لاریجانی است. زمانی نگاه خوشبینانه‌ای به تعامل ایجاد شده بین مجلس و شورای نگهبان دارد و پیش‌بینی می‌کند که تعدادی از نمایندگان رد شده به عرصه رقابت برمی‌گردند. مشاور رئیس مجلس معتقد است که فراکسیون رهروان ولایت به عنوان معتدل‌های نزدیک به لاریجانی و اعتدالی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و طرفداران دولت می‌توانند در انتخابات پیش رو کنار هم قرار گیرند. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.
پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران ـ 1394/11/14 ـ شماره 6142 ـ صفحه 8)

* شما در دوره پنجم و هفتم نماینده مجلس بوده‌اید، با این پیشینه، ارزیابی کلی‌تان از عملکرد مجلس نهم چیست؟

** عملکرد مجلس نهم دو بخش دارد: بخشی که همراه با دولت و ملت بودند و یک بخش دیگر که فارغ از اینها به دنبال حاشیه‌سازی و مسائل جناحی بودند. بر همین اساس می‌توان گفت اکثریت مجلس در مسیر همراهی با دولت و ملت کم نگذاشتند چه در بحث‌های سیاسی و اقتصادی و چه در مسائل امنیتی و سیاست خارجی که برجسته‌ترین مورد آن گفت‌وگوهای هسته‌ای و برجام بود. من به این بخش از عملکرد مجلس نمره قبولی می‌دهم. بخش دوم اقلیتی در بهارستان بود که خارج از همه مسائلی که در مجلس می‌گذشت، ساز خود را کوک می‌کردند و در خیلی از موارد برخلاف نظر اکثریت عمل می‌کردند بدون اینکه توجیه و استدلال منطقی پشت آن باشد. اینها بعضی جاها و بخصوص در پرونده هسته‌ای مشکلاتی را هم برای مجلس به وجود آوردند. مورد قابل توجه دیگر در مجلس نهم، عملکرد مدیریت آن است که به نظر من در خیلی مواقع نقش متمایز خود را نشان داد. اگر قاطعیت و توانمندی آقای لاریجانی در مقام رئیس مجلس نهم وجود نداشت، معلوم نبود که فرجام برجام چه بود. در حقیقت می‌توان گفت مدیریت رئیس مجلس نقش منحصر به فرد و تعیین کنندهای در به ثمر نشستن برجام داشت.

* اتفاقاً یکی از موارد برجسته در مجلس نهم مخالفت‌های صریح همین جریان اقلیت با مدیریت آقای لاریجانی بود. جبهه پایداری و برخی نمایندگان همسو با این طیف سیاسی در صف مقدم مخالفت با لاریجانی بودند. ریشه این مخالفت‌ها کجاست؟

** خیلی از مخالفت‌ها با آقای لاریجانی بیش از آنکه مبتنی بر اختلافات نظری و مبنایی باشد، ناشی از مسائل سیاسی و هواهای نفسانی بود. حال آنکه ما باید به سمتی حرکت کنیم که این موارد کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های ما داشته باشد. به هر حال برخی از نمایندگان سیاسی چشم دیدن توانمندی‌های آقای لاریجانی را در مدیریت مجلس ندارند. در برخی موارد که آقای لاریجانی ورود می‌کرد و موضوع را در چارچوب منافع ملت جمع می‌کرد، این نمایندگان اقلیت رنجیده خاطر می‌شدند.

* یعنی مخالفان انتظار داشتند لاریجانی در مدیریت مجلس دیدگاه‌های آنها را بیشتر مد نظر قرار دهد؟

** آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه و عضو شورای عالی امنیت ملی به مسائل واقف است و به اعتبار همین جایگاه‌ به خود اجازه نمی‌دهد که منافع ملی و مصالح کشور را قربانی برخی منافع باندی و حزبی کند. به نظرم خیلی از مخالفت‌ها با ایشان از همینجا ریشه می‌گرفت.

* بسیاری از تندروها و مخالفان، علی لاریجانی را متهم کرده‌اند که خارج از عرف‌های پذیرفته شده از دولت یازدهم حمایت کرده است؛ بخصوص در موضوع برجام شاید به همان اندازه که از رئیس جمهوری عصبانی هستند، از رئیس مجلس هم دلخور شدند. به نظر شما کیفیت ارتباط رئیس قوه مقننه با دولت هم در این اختلافات و مخالفت‌ها تأثیرگذار بود؟

** بخشی از طیف اقلیت در مجلس مدعی هستند که ورود آقای لاریجانی به مسائلی که به نحوی با دولت ارتباط پیدا می‌کرد، به گونه‌ای است که وی اصطلاحاً به سوی دولت «غش» کرده است. در حالی که واقعاً این گونه نبود و نیست بلکه تشخیص ایشان این بوده است که مثلاً فلان طرح یا لایحه مرتبط با دولت به نفع منافع کشور است و لذا برحسب وظیفه و به عنوان رئیس قوه تلاش می‌کردند که مسیر قانونی طی و تصویب شود. بنابر این این همکاری‌ها با دولت در ادامه همان نگاه و رویکرد ملی است که آقای لاریجانی دارد و اگر غیر از این باشد، باید بر رئیس مجلس خرده گرفت.

* آیا به خاطر همین رویکردهاست که ایشان تصمیم گرفته‌ به همراه مجموعه نزدیک به خود به صورت مستقل وارد انتخابات شود و به ائتلاف اصولگرایان نپیوندد؟

** رئیس مجلس همچون رؤسای قوای دیگر یک چهره ملی است. اما بعضی دوست دارند جایگاه او را در حد یک چهره جناحی یا حزبی پایین بیاورند. به نظر من، رئیس یک قوه می‌تواند در دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات و همچنین دعوت از برخی افراد برجسته برای حضور در عرصه انتخابات تأثیرگذار باشد در حقیقت می‌تواند در گرم کردن تنور انتخابات دخیل باشد اما نمی‌تواند به مسائل ریز انتخاباتی و معطوف به اینکه نامزدهای یک جریان چه کسانی باشند، ورود کند. ما و فعالان سیاسی و رسانه‌ها هم نباید وجهه این شخصیت‌ها را پایین بیاوریم. تأثیرگذاری آنها در همین حد است و این بسیار ارزشمند و ضروری است.

* آنچه گفتید، در مورد شخص آقای لاریجانی درست است. اما به هر حال یک مجموعه سیاسی به عنوان فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس هم وجود دارد که نزدیک به ایشان است و عزم حضور جدی در انتخابات دارند. برخی اعضای همین گروه گفته‌اند که آقای لاریجانی و طرفدارانش هیچ گاه در کنار پایداری‌ها قرار نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد فراتر از مسائل سیاسی، اختلافات بنیادی هم بین این دو مجموعه وجود دارد.

** بله همین طور است. اصولی که فراکسیون رهروان ولایت به آنها پایبند است، با آنچه پایداری‌ها دنبال می‌کنند، قطعاً تفاوت‌های محسوسی دارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که در خیلی از جاها نتوانند کنار هم قرار گیرند و در یک مسیر حرکت کنند. با این حال ما معتقد نیستیم که آنها اصولگرا نیستند. آنها می‌توانند راه خود را بروند و مجموعه فراکسیون رهروان ولایت هم راه خود را می‌روند. مهم این است که در این مسیرهای متفاوت یکدیگر را نفی نکنیم یا همدیگر را بزنیم.

* این روزها رفت و آمدهای نمایندگان رد صلاحیت شده به دفتر آقای لاریجانی زیاد است، رئیس مجلس چه مواجهه‌ای با این موضوع داشت؟

** به طور طبیعی وقتی صلاحیت نماینده‌ای احراز نمی‌شود، تنها جایی که به او نزدیک است و انتظار می‌رود از او حمایت کند، رئیس مجلس است. البته آقای لاریجانی برنامه منظمی برای دیدار نمایندگان دارد که بر این اساس روزهای یکشنبه و سه‌شنبه نمایندگانی درباره مسائل حوزه‌های انتخابیه یا سایر موارد با رئیس مجلس دیدار می‌کنند و نظرات‌شان را می‌گویند. از زمان اعلام نتایج بررسی‌های صلاحیت نامزدها این رفت و آمدها البته خیلی بیشتر شده است. من فکر می‌کنم با روند قانونی که شورای نگهبان در بررسی شکایات پی خواهد گرفت و به فرموده رهبر معظم انقلاب «مر» قانون را مد نظر قرار خواهد داد، در بررسی‌های مجدد تعداد دیگری از نامزدها تأیید صلاحیت می‌شوند.

* به گفته برخی نمایندگان، آقای لاریجانی باب تعامل نمایندگان رد صلاحیت شده با شورای نگهبان را باز کرده است. شما هم در جریان این مذاکرات و رایزنی‌های رئیس مجلس هستید. آیا اعضای شورای نگهبان هم از این تعامل استقبال مناسبی داشته‌اند؟

** بله شورای نگهبان هم استقبال خوبی داشته است. مصداق آن هم حضور دو عضو محترم حقوقدان این شورا در مجلس و دیدار با نمایندگان رد صلاحیت شده است. در این دیدارها نمایندگان مطالب خود را بیان کردند و مدارک و اسنادی را که فکر می‌کردند در رفع برخی سوء تفاهم‌ها یا اشتباهات مؤثر است، ارائه کردند. شورای نگهبان هم قطعاً این مدارک و اسناد را بررسی می‌کنند و این فرصت هست نامزدهایی که مشکل خاصی نداشته باشند و در چارچوب قانون بتوانند به عرصه انتخابات برگردند.

* برآورد شما از این تعامل و نتیجه آن مثبت است؟

** با توجه به فضایی که دیده‌ام، فکر می‌کنم نتیجه کار مثبت خواهد بود.

* فراکسیون «رهروان ولایت» در انتخابات پیش رو با چه مجموعه‌های دیگری ممکن است لیست مشترک بدهند یا نامزدهایشان با همدیگر اشتراک داشته باشند؟

** فراکسیون رهروان ولایت یکی از گروه‌های معتدل سیاسی است و می‌تواند در کنار سایر مجموعه‌های اعتدالی قرار گیرد. به نظرم رهروان ولایت با اعتدالی‌های اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای اصولگرایان و اعتدالی‌های طرفدار دولت می‌توانند کنار هم قرار گیرند و نقش بسزایی در انتخابات داشته باشند. شواهد و قرائن موجود در جامعه هم نشان از آن دارد که ذائقه مردم با میانه‌روها سازگارتر است.

* برخی جریان‌های سیاسی اظهار نگرانی کرده‌اند که وضعیت رد صلاحیت‌ها امکان رقابت در بسیاری از حوزه‌ها را از بین برده است. به نظر شما این نگرانی‌ها بجاست و آیا بررسی صلاحیت‌ها می‌توانست بهتر از این باشد؟

** به نظر من بخشی از این نگرانی‌ها بجا نیست چون قطعاً شورای نگهبان به اجرای قانون اهتمام دارد. الان مرحله هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت استانی را سپری کرده‌ایم و با وجود 6 فقیه عادل و 6 حقوقدان خبره در شورای نگهبان و کارشناسانی که کنار این مجموعه هستند، قطعاً با دقت به مسائل رسیدگی می‌شود و اجازه نمی‌دهند نامزدی در این مرحله حقش ضایع شود.

* 21 مهرماه مجلس شورای اسلامی یکی از جلسات تاریخی خود را پشت سر گذاشت. تصویب طرح مربوط به اجرای برجام التهابات زیادی را در پی داشت و این جلسه را به لحاظ مدیریتی، همچون جلسه معروف استیضاح وزیر کار دولت دهم می‌خوانند. در این روز آقای لاریجانی بعد از جدال لفظی با مخالفان برای نزدیک به نیم ساعت جلسه علنی را ترک کرد. از احوال ایشان بگویید. آیا به دفتر آمد؟ ناراحت بود؟

** خوشبختانه آقای لاریجانی در سخت‌ترین شرایط هم خونسردی خود را حفظ می‌کند. در همان مورد دیگری هم که اشاره کردید یعنی حضور رئیس دولت قبل در مجلس و بیانات غیر اخلاقی او در جلسه استیضاح وزیر کار، مدیریت آقای لاریجانی ستودنی بود. 20 سال است که همکار آقای لاریجانی هستم اما در آن جلسه پرالتهاب من هم فکر نمی‌کردم که او این گونه رفتار کند و آرامش خودش را حفط نماید. لاریجانی در کمال آرامش و مدیریت عالی آن جلسه را جمع کرد. در ماجرای برجام هم همین طور بود. وقتی به راهی که اعتقاد دارد می‌رود، سنگ‌اندازی‌ها او را عصبانی نمی‌کند و با متانت، صبوری و مدیریت عالی کار را پیش می‌برد.

* ایشان حدود نیم ساعتی بیرون از صحن علنی بود. در این فاصله با جایی تماس گرفت؟

** آقای لاریجانی معمولاً ساعت 10 اگر برنامه از پیش تعیین شده‌ای داشته باشد، به دفتر می‌آید. آن روز هم برنامه تعیین شده‌ای داشت و از آن جلسه پر التهاب آمد و کار عادی خود را انجام داد و در کمال آرامش هم برگشت.

* هیج تلفنی مرتبط با مسأله مطرح در مجلس نداشت؟

** نه. برنامه از قبل تعریف شده‌ای بود که باید انجام می‌داد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6142/8/115232/0

ش.د9405573

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات