صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 مرداد 1395 شماره 4399

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم و دغدغه‌مندم؛ هر چه بررسی می‌کنم راه‌حلّی جز تکیه به مسائل داخلی ندارد. (95/5/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
گزارش سه سالگی دولت

شب گذشته رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی با مردم کشورمان سخن گفت. در ارزیابی گزارش رئیس‌جمهور همزمان نقاط مثبت و امیدوارکننده و همچنین نقایص و کاستی‌هایی دیده می‌شود. اعداد و ارقام و نمودارهایی که نشان داده شد، تغییر در مسیر گذشته را نشان می‌دهد که البته باید مراجع تخصصی در ارزیابی آنها نظر دهند؛ اما مردم به حق انتظار داشتند که پس از گذشت یک سال از انعقاد و شش ماه از آغاز اجرای برجام، از زبان خادم‌شان درباره کمّ‌وکیف آن بشنوند. انتظار مردم این بود که رئیس محترم دولت شفاف به آنها بگوید که مانع اصلی اجرای برجام، کارشکنی آمریکایی‌هاست؛ اما وی تنها به این جمله که «1+5 اهمال‌هایی را در اجرای برجام دارد» بسنده کرد و وارد فضای امیدوارکننده و برشمردن دستاوردهایی شد که به فرموده رهبر معظم انقلاب و اذعان مردم، هیچ تغییر محسوس و ملموسی در زندگی مردم نداشته است. مردم انتظار داشتند رئیس‌جمهور با نگاه به آینده به ویژه درباره برجام بگوید که دولت با وجود کارشکنی آمریکایی‌ها و بی‌عملی سایر اعضای گروه 1+5 چه خواهد کرد. همین دیروز مدیر یک شرکت بزرگ آلمانی اعتراف کرد که آمریکایی‌ها فشار می‌آورند که با ایرانی‌ها معامله نکنید، در غیر این‌صورت، باید تحریم‌های سنگینی را تحمل کنید.
افزون بر این، انتظار مردم این بود که رئیس‌جمهور شفاف‌تر درباره معضل فیش‌های حقوقی نجومی و ردّپای یکی از منسوبان نزدیک به خود با آنها سخن بگوید و پس از دو ماه از اقدامات قاطع در برخوردها با عاملان و زمینه‌سازان آنها خبر دهد، نه اینکه سخنگوی دولتش دیروز در کمال ناباوری، مسئول سابق صندوق توسعه ملی را که به دلیل حقوق و وام غیرمتعارف به استعفا واداشته شد، از ذخایر بزرگ نظام بنامد!
البته صحبت‌های خوبی هم شد؛ از جمله مهم‌ترین آن که در چارچوب بیانات رهبر فرزانه انقلاب و خواسته مقتدرانه مردم بود، این بود که رئیس‌جمهور برجام را «حاصل مقاومت مردم و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب» دانست و گفت: ما در برجام حق‌مان را باز ستاندیم که این موضع مقتدرانه می‌تواند فرجام برجام را خوشایند کند.

▼ گزارش روز
سازوکار معیوب

«کالای قاچاق را به آتش بکشید»؛ این دستور قاطع و صریح رهبر معظم انقلاب است که در هفته جاری و در دیدار با قشرهای مختلف مردم آن را بر زبان آوردند؛ سخنی که نشان می‌دهد، سازوکار مبارزه با قاچاق اشکالات اساسی دارد و این سؤال را در برابر افکار عمومی قرار می‌دهد که سرنوشت محموله‌های قاچاق کشف‌شده در کشور چه می‌شود؟ همیشه اخبار و تصاویری را در قاب تلویزیون درباره معدوم‌سازی کالاهای ممنوعه، مانند مشروبات الکی و مواد مخدر مشاهده کرده‌ایم و در رسانه‌های مختلف درباره‌شان خوانده‌ایم، اما تاکنون کمتر پیش آمده است که درباره نحوه برخورد با کالاهای قاچاق دیگر، مانند خودروها، لوازم خانگی و... خبری منتشر شود! شاید برای شما هم باورپذیر نباشد که این محموله‌ها به جز کالاهای فسادپذیر، مانند داروها و مواد غذایی پس از کشف و ضبط از سوی نیروهای مسئول، بار دیگر و با سازوکاری بسیار ساده و صدور مجوزهای مربوطه راهی بازارهای کشور می‌شوند! موضوع از این قرار است که این محموله‌ها پس از کشف، به مزایده گذاشته شده و به فروش می‌رسند؛ سپس با صدور مجوز قانونی راهی بازارهای کشور می‌شوند، حتی گفته می‌شود که برخی از قاچاقچیان به صورت عمدی بخش کوچکی از یک محموله بزرگ را در معرض کشف قرار داده و سپس با حضور در مزایده‌، مجوز فروش آن کالا را گرفته و همه آن محموله بزرگ را با در دست داشتن مجوز به صورت قانونی می‌فروشند! سازوکاری کاملاً معیوب که باید به طور کل تغییر کند.
فرض کنید به جای این روند با اجرایی کردن دستور رهبرمعظم انقلاب، کالاهای قاچاق هر قدر هم که ارزشمند باشند در برابر دوربین رسانه‌ها نابود شوند! با چه تأثیر متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد؟ حقیقت این است که برای مبارزه با قاچاق راه‌حلّ اول و آخر افزایش خطرپذیری و هزینه برای قاچاقچیان و سوءاستفاده‌کنندگان از اوضاع اقتصادی کشور است.

▼ خبر ویژه
نیجریه رتبه اول انتشار تشیّع در آفریقا

شیعیان آفریقا در مسیر رویکرد اصلاح‌طلبانه خود با برخی دولت‌های وابسته و ابزارهای تروریستی کشورهای غربی روبه‌رو هستند. «یوسف القرضاوی» در سال 2008 رویکرد تبعیض‌آمیز خود بر ضد شیعیان را مطرح کرده و در ادعایی نسبت به تلاش‌ها برای انتشار تشیّع در کشورهای آفریقایی ابراز نگرانی کرده بود. در پی این اظهارات، اتحادیه علمای مسلمان اوضاع این کشورها را تحت نظر قرار داد و در سال 2011 گزارش میدانی ویژه‌ای از توسعه تشیّع در آفریقا منتشر کرد. این گزارش که از طریق تیم ویژه‌ای بر اساس اظهارات قرضاوی تهیه شده، مدعی می‌شود ایرانی‌ها به دنبال رسیدن به اهدافی هستند و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنها در چارچوب این اهداف پول زیادی هزینه کرده و عناصری را آماده و مؤسساتی را تأسیس کرده‌اند. نتایج این بررسی مشخص کرد که نیجریه در میان کشورهای آفریقایی از نظر میزان انتشار تشیّع در آن رتبه اول را دارد. نویسنده این گزارش به خانه‌ها و مراکز شیعیان که به آتش کشیده شدند، اشاره کرده و خرسندی خود از این موضوع را مخفی نکرده است. در نتیجه این گزارش بود که کشتار به منزله ابزاری برای توقف گسترش تشیّع در نیجریه به کار گرفته شد. گفتنی است، پس از انتشار نتایج گزارش مذکور، سرکوب روشمند شیعیان در نیجریه با دلیل و بی‌دلیل آغاز شد.
 
▼ اخبار
1- رژیم صهیونیستی ایران و حزب‌الله را تهدید‌های واقعی علیه خود می‌داند
اندیشکده آمریکایی «رند» نوشته است: «اسرائیل [رژیم صهیونیستی] تلاش‌های سیاسی، نظامی و مخفی خود را برای دور کردن ایرانی‌ها و حزب‌الله در سوریه از مرزهای خود متمرکز کرده است؛ چراکه آنها تهدید‌های واقعی بالقوه امنیتی علیه تل‌آویو هستند.» در ادامه این مطلب آمده است: «به نظر می‌رسد، اسرائیل با قابلیت ناچیز اثرگذاری در پیامدهای ناشی از جنگ داخلی سوریه و محدودیت در مداخله در آن به عامل منفعلی در حوداث در حال وقوع در سوریه مبدل شده است؛ اما به هر حال در این گیرودار منافع حیاتی دارد و به طور عمده محدود کردن نفوذ ایران و روسیه در سوریه، متوقف ساختن انتقال تجهیزات نظامی به حزب‌الله، ممانعت از تهدید نظامی قابل قبول سوریه و ایران علیه اسرائیل و بر هم زدن مشروعیت ادعاهای سوریه درباره بلندی‌های جولان، از جمله اهداف رژیم صهیونیستی است.»
2- باید از گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح کُرد در ایران حمایت کرد
 روزنامه «جروزالم پست» با ابراز خرسندی از درگیری‌های مرزی در مناطق کردنشین ایران، نوشته است: «دلایل زیادی وجود دارد تا اسرائیل [رژیم صهیونیستی] از کردها حمایت کرده و همکاری‌های دوجانبه را تقویت کند.» در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سیاستمداران صهیونیست از حق کردها برای خودمختاری و به رسمیت شناخته شدن حمایت کردند، آمده است: «کردهایی که تحت حزب دموکراتیک کردستان ایران سازمان‌دهی شده‌اند، از معدود نیروهای مخالف مؤثر در برابر سپاه پاسداران هستند. طی چند ماه گذشته آنها حملات خود را احیا کرده و ده‌ها سرباز ایرانی را کشته‌اند.» این روزنامه دولت احتمالی کردها را «اسرائیل دوم» خوانده و حمایت از دولت منطقه‌ای کردستان و حقوق کردهای ایران را کاری اخلاقی توصیف کرده است.
3- انشعابی دیگر در تیم رسانه‌ای منشعب از کرباسچی- قوچانی
تیم رسانه‌ای کرباسچی- قوچانی که سال‌ها پیش با انتشار چند نشریه و روزنامه، به‌ویژه در نشریه «شهروند امروز» گرد هم آمده بودند، به دلیل اختلافات رویکردی و... چندین بار دچار انشعاب شده و نسبتاً فروپاشیده به شمار می‌آید. چند سال پیش، تیم فرید مدرسی به همراه افرادی، همچون مریم شبانی و رضا خجسته‌رحیمی به دلیل اختلافات از تیم اصلی رسانه‌ای کرباسچی، یعنی محمد قوچانی، اکبر منتجبی و مریم باقی جدا شدند و در حالی که قوچانی و همراهانش نشریه‌هایی، مانند «مهرنامه»، «صدا» و روزنامه توقیف شده «آسمان» را منتشر می‌کردند، تیم فرید مدرسی، در نشریه «اندیشه پویا» گرد آمدند. فرید مدرسی در این نشریه جزء حامیان مالی و مدیر اجرایی بود، اما اکنون از تیم اندیشه پویا نیز جدا شده و انشعاب دیگری را رقم زده است.
4- احتمال همکاری آمریکا و پاکستان در مرگ «ملاّ منصور»
برخی از اعضای ارشد طالبان با وجود تحقیق نافرجام، از احتمال همکاری آمریکا و پاکستان در کشتن «ملا منصور» خبر می‌دهند. به گزارش «تایمز»، این گروه پس از مرگ رهبر سابق خود محدودیت‌هایی را برای حفظ جان رهبران بین افراد خود اعمال کرده است، طالبان به دنبال وضع محدودیت‌هایی در رفت‌وآمد افرادش، به آنها اجازه استفاده از تلفن همراه و وسایل دیجیتالی دیگر را نمی‌دهد. بر اساس این گزارش، «ملاّ هیبت‌الله» رهبر کنونی طالبان روابط اینترنتی خود را قطع کرده است و به جز چند همکار محدودش از دیگران دوری می‌کند. همچنین، وی پیام‌های خود را از طریق فایل صوتی و در برخی موارد به طور شفاهی به افراد مورد اعتمادش می‌رساند.

▼ اخبار کوتاه
«برد شرمن» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی نوشت: «ما نباید نظام بانکی آمریکا را به روی خطر چندین میلیارد دلاری وام‌دهی به ایران باز کنیم.» وی افزود: «ما هرگز (به ایران) قول وام آمریکا را نداده‌ایم. دولت اوباما حتی پس از توافق هسته‌ای نیز ایران را حامی شماره یک تروریسم قلمداد کرد.»
بهزاد خاکپور، رئیس مرکز اسناد وزارت امور خارجه در میزگرد تخصصی «دسترسی به اسناد» درباره آزادسازی پرونده‌های محرمانه این مرکز اظهار داشت: 4700 سند که پیشتر محرمانه به شمار می‌آمد، بررسی شد و قرار است که ماه آینده آقای ظریف این اسناد را از محرمانه بودن خارج کرده و از آنها رونمایی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور سیدصفدر حسینی را یکی از ذخیره‌های نظام دانست و افزود: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضای هیئت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند!
در حالی که همچنان نام رئیس معزول بانک ملت بر روی پایگاه اینترنتی این بانک قرار دارد، گفته می‌شود که عضو جایگزین رستگار در هیئت مدیره بانک ملت برای طی مراحل تأیید صلاحیت حرفه‌ای به بانک مرکزی معرفی شده و چنانچه صلاحیت فرد جدید از سوی بانک مرکزی برای عضویت در هیئت مدیره این بانک تأیید شود، این اسامی تغییر می‌کند.
هیئت وزیران طی مصوبه‌ای از محل منابع جزء (9) ردیف (101000) جدول شماره (8) قانون بودجه سال 1395 کل کشور، 300 میلیارد ریال اعتبار برای نهاد ریاست جمهوری اختصاص دادند. این تصمیم در جلسه تاریخ 6/5/1395 هیئت وزیران تصویب و از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
دبیرکل جریان «بدر» با اشاره به مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در عملیات آزادسازی شهر موصل، تأکید کرد: ما با فرماندهی عملیات مشترک و فرمانده کل نیروهای مسلح در حال بررسی انجام عملیات‌های مختلف هستیم و قطعاً در عملیات موصل شرکت خواهیم کرد.
«بولنت توفکچی» وزیر بازرگانی و گمرکات ترکیه خسارت‌های کودتا به اقتصاد ترکیه را بیش از 100 میلیارد دلار ارزیابی کرد و افزود: در صورتی که خسارات وارد شده به هواپیماها، بالگردها، ساختمان‌ها و تسلیحات حساب شوند، به رقم 300 میلیارد لیر می‌رسیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات