صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۶۶

اخبار

۱- برجام هزینه‌های جاری دولت را ۵۹ درصد افزایش داد
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت در سه ماهه پایانی سال گذشته، یعنی همزمان با اجرای برجام، با افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به ماه‌های پیش از آن روبه‌رو شده است. در حالی که در آذر ماه سال ۱۳۹۴ هزینه‌های جاری دولت ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان بود، در دی ماه، یعنی زمان اجرای برجام این رقم با رشدی نزدیک به ۶۸۰۰ میلیارد تومان به ۱۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم در بهمن ماه به ۱۹۶۰۰ میلیارد تومان و در اسفند ماه گذشته به ۲۲۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. به عبارتی، در اسفند ماه، هزینه‌های جاری دولت نسبت به آذر ماه دو برابر شده و افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. این در حالی است که روحانی در سال ۹۲ قوه مجریه را با هزینه ماهانه حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومانی از احمدی‌نژاد تحویل گرفت، اما به دلیل هزینه فراوان دستگاه‌های اجرایی و نبود انضباط مالی، هزینه‌های جاری در دولت وی بیش از دو برابر شده است.
۲- افت دو پله‌ای جایگاه علمی کشور در سال‌های اخیر
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پیش‌بینی کرد، جایگاه علمی ایران در برخی پایگاه‌ها، مانند اسکوپوس از ۱۵ به ۱۷ خواهد رسید. جعفر مهراد، بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و متخصص علم‌سنجی با اشاره به اینکه اوج شتاب تولید علم در دولت‌های نهم و دهم رخ داده است، تصریح کرد: حرکت تولید علم ایران از سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم مستقر شد، ادامه دارد و در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز رشد داشته و بنده در مقام متخصص علم‌سنجی و کارشناس آموزش عالی این رشد را تأیید می‌کنم؛ اما واقعیت این است که از شتاب تولید علم در این سال‌ها کاسته شده است. مراجعه به پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و IST نشان می‌دهد که سهم مقالات جمهوری اسلامی ایران در حوزه همایش‌های بین‌المللی نسبت به سایر کشورهای منطقه به شدت کاهش یافته است.
۳- کارخانجات ایرانی واردات مواد اولیه را متوقف کردند
بررسی جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در سال گذشته نشان می‌دهد، کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، اقتصاد کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده و حجم تجارت خارجی ایران پس از دو دهه ۱۷ درصد کاهش یافته است. با بررسی آمار تجارت خارجی سال گذشته به وضوح دیده می‌شود که صادرات و واردات هر دو به میزان قابل توجهی کاهش داشته‌اند و چون کاهش واردات بیش از صادرات بوده، در نهایت تراز تجاری مثبت شده است. بنابراین، سهم واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای (که وجود آنها برای تولید لازم است) در کاهش واردات بسیار بیشتر از کالاهای مصرفی بوده که این مسئله تشدید رکود و کاهش چشمگیر مواد اولیه برای کارخانجات را در سال ۹۴ به خوبی نمایان می‌کند.
۴- حمایت‌های عربستان و استکبار هم آل‌خلیفه را نجات نمی‌دهد
«عبدالغنی الخنجر» نماینده و سخنگوی جنبش حق تأکید کرد، موج جدید حملات آل‌خلیفه به انقلاب و شیخ‌عیسی قاسم با چراغ سبز عربستان و کشورهای استکباری صورت گرفته است. وی تصریح کرد: آل‌خلیفه به جنون عظمت دچار شده  و گمان می‌کند ارتش و نیروهای قدرتمندی در اختیار دارد، اما از این نکته غافل است که تمام طاغوتیان در طول تاریخ با وجود در اختیار داشتن قدرت زیاد، با اراده و خیزش‌های مردمی سرنگون شده‌اند. الخنجر یادآور شد: ما اطمینان داریم که مردم شیخ‌عیسی قاسم را تنها نخواهند گذاشت و همچنین اطمینان داریم که رژیم وارد مرحله سختی شده است و باید در اقدامات و سیاست‌های خود بازنگری کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات