تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۳۷
انتقاد سیدحسن خمینی از متحجران:

مبارزه را حرام می‌دانستند اما بعد از پیروزی به انقلاب پیوستند

(روزنامه شرق – 1395/03/13 – شماره 2598 – صفحه 1)

حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» روز گذشته در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام‌خمینی(س)، در مراسم رونمایی از آثار بین‌المللی همایش، با تأکید بر لزوم بررسی عنوان همایش، گفت: «اسلام سیاسی به این معنا نیست که ما چندین اسلام از جمله سیاسی و غیرسیاسی داریم بلکه اسلام سیاسی می‌تواند به معنای جهات سیاسی اسلام باشد. همچنین می‌تواند تنبه به این نکته باشد برای افرادی که اسلام را از سیاست جدا می‌دانند. اسلام کامل، اسلامی است که هم سیاست دارد و هم غیرسیاسی است».

او با طرح این سؤال که امام خمینی(س) کدامین گفتمان سیاسی را درون اندیشه دینی باور کرده است، گفت: «روزگار ما و جهان اسلام را می‌بینید که درگیر یکی از تلخ‌ترین دوران‌های تاریخی خود شده است. آیندگان این دوره را جزء یکی از ادوار تلخ و دردآور جهان اسلام نقل می‌کنند».

«سیدحسن خمینی» با طرح این پرسش که کدام ویژگی در اندیشه‌های سیاسی امام خمینی وجود دارد که او را از دیگر اندیشه‌ها که امروز باعث جنگ، جدال و غارت می‌شود، تطهیر می‌کند، گفت: «نفی تحجر یکی از پایه‌های اصلی تفکر امام است. هم‌اکنون جهان اسلام درگیر یکی از تلخ‌ترین دوران‌های تاریخی خود شده است». او ادامه داد: «اسلام فرازونشیب بسیار دیده است؛ انسان آمیخته با خطاست. ممکن است انسان‌هایی به نام دین خطا کرده باشند که این مسئله ربطی به اسلام ندارد. بعد از حمله مغول، جهان اسلام برای قرن‌ها کمر راست نکرد؛ مغول تمام شهرهای تمدن‌خیز خراسان، مرو، سمرقند، نیشابور تا ترکیه امروزی، دمشق و بغداد را درنوردید و رد پایی از تمدن باقی نگذاشت».

جامعه اسلامی باید براساس آنچه اکثریت مردم می‌گویند حاکمیت خود را شکل دهد

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه جامعه باید به وحدت درونی برسد، گفت: «در این حوزه قطعا ایراد وجود دارد چراکه مسلمانان ضمن اینکه در مقابل یک حکومت می‌جنگند، پس از مدتی با هم درگیر می‌شوند. گفتمان امام خمینی امکان این را دارد که به عنوان گفتمان غالب و ناجی در جهان پذیرفته شود».

او با اشاره به بازگشت به مرجعیت دینی و اسلامی در گفتمان امام، گفت: «اندیشه دینی ما، اندیشه سکولار نیست و دین را در عرصه جامعه لازم‌الاجرا می‌داند اما کدامین بخش در اندیشه‌های امام، او را از سایر اندیشه‌ها که امروز باعث جنگ و جدال و غارت می‌شود، تطهیر می‌کند؟ اولین مؤلفه توجه به رأی مردم است. باید اکثریت و رأی اکثریت را قبول کرد، نه اینکه این مسئله ملاک موفقیت باشد، بلکه ملاک اطاعت است». «سیدحسن خمینی» با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید بر اساس آنچه اکثریت مردم می‌گویند، حاکمیت خود را شکل دهد، گفت: «در این صورت است که هرکس تفنگ دارد برنمی‌خیزد. اگر بپذیریم که در جامعه، مردم‌سالاری دینی جوهره جامعه باشد، رقابت سالم درون خانواده جامعه اسلامی شکل می‌گیرد و همه تلاش می‌کنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آنها را به سوی خود جلب کنند».

او با اشاره به اینکه رکن دیگر گفتمان سیاسی امام، نفی تحجر است، تأکید کرد: «تردیدی نداریم که آنچه پیامبر‌ گفته است حکم خداست اما تردید هم نداریم که همان خداوند، عقل را هم در اختیار ما قرار داده است؛ مقوله‌ای در انسانیت انسان‌ها به نام عقل وجود دارد و نفی تحجر یکی از پایه‌های اصلی تفکر امام است». «سیدحسن خمینی» با اشاره به اینکه بحث امام درباره موسیقی، شطرنج و حضور زنان در جامعه، ورزش و تحصیلات بانوان در روزگار ایشان بسیار موج‌شکن و سدشکن بوده است، گفت: «انقلاب اسلامی ایران نه خودش و نه رهبرانش هیچ کدام متحجر نبوده‌اند و متحجران نیز پیش از انقلاب اهل مبارزه نبوده و آن را حرام می‌دانستند و نهایتا با مبارزه مخالفت نمی‌کردند، اما اینکه بعد از پیروزی به انقلاب پیوستند، بحث دیگری است».

صدور انقلاب ایران، صدور فکر بود نه تفنگ

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه امروز عده‌ای از متحجران، سردمداران اندیشه‌ای شده‌اند و دیگران را به محاکمه می‌کشانند و معیار تشخیص حق از باطل شده‌اند، تصریح کرد: «امام در هیچ دوره‌ای ترور و بمب‌گذاری را تأیید نکرده بودند؛ ایشان در برخی موارد با جریاناتی که به اسم اسلام ترور می‌کردند واکنش نشان دادند و فرمودند این ترورها ربطی به مبارزه ما ندارد و در واقع امام جز حرکت‌هایی که از طریق مردم انجام می‌شد را نمی‌پذیرفتند».

او با اشاره به اینکه صدور انقلاب،‌ صدور فکر بود نه تفنگ و صدور فکر از هر نوع تأثیرگذاری و صدور دیگری دقیق‌تر، درست‌تر و مناسب‌تر است، گفت: «انقلاب اسلامی ایران را بعضی‌ها «انقلاب کاست» می‌نامند چراکه نوارهای سخنرانی امام (ره) بود که بر مردم تأثیر می‌گذاشت و آنها را به صحنه می‌آورد».

رسانه ملی به شرطی ملی است که صداقت را انتشار دهد

همچنین «سیدحسن خمینی» در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما، با اشاره به استفاده امام از عنوان «دانشگاه» برای صداوسیما، یادآور شد: «صداوسیما که عنوان رسانه ملی را نیز همراه خود دارد، یک دستگاه عظیم تبلیغاتی است و مهم‌ترین هدف آن تبیین و تبلیغ اهداف کلان نظام اسلامی است؛ گرچه اهداف دیگری هم دارد». او سپس به بیان شرط اساسی و اصلی امر «تبلیغ» پرداخت و گفت: «اگر این شرط وجود داشته باشد، بخش زیادی از اثر مورد توقع محقق می‌شود، اما در غیر این صورت هدف تحقق نخواهد یافت یا نسبتی با هزینه پرداخت‌شده توسط مبلغ نخواهد داشت». «سیدحسن خمینی» با بیان اینکه بزرگ‌ترین مبلغان تاریخ پیامبران هستند، یادآور شد: «هم سخن پیامبران بزرگ‌ترین مضمون تبلیغی است، هم مأموریتی که دارند از جانب بزرگ‌ترین مأموریت‌دهنده است و هم خودشان بزرگ‌ترین ظرفیت وجودی را دارند که باعث انتخاب آنها برای این منصب شده است».

او ادامه داد: «اگر مبلغ دینی بتواند مردمان را راضی کند که آنچه می‌گوید به نفع آنهاست و خودش نفعی ندارد و قرار نیست چیزی عاید او شود، تبلیغ اثر می‌کند».

«سیدحسن خمینی» با تأکید بر «صفای باطن مبلغ» به عنوان شرط اصلی تبلیغ، خطاب به مدیران رسانه ملی گفت: «اگر مخاطب حس کند قرار نیست نام شما مطرح شود بلکه فقط می‌خواهید او به سعادت برسد و قرار نیست این سعادت نردبان ترقی‌تان شود یا مسئولیتتان تمدید و بر عزتتان افزوده شود، در این صورت حرف شما اثر می‌کند، اما اگر مخاطب احساس کرد در یک سخن چیزی عاید گوینده می‌شود، سخن اثر نخواهد کرد». او در ادامه با تأکید بر اینکه شرط تبلیغ، صفای جان مبلغ است، گفت: «این امر به آن معناست که با تبلیغ چیزی عاید جناح، خط، گروه و حزب ما نشود، بنابراین بعضی‌ها اصلا خطیب نیستند اما سخن آنها اثرگذار است که نمونه بارز آن امام بزرگوار ما بود. ایشان در سخنرانی‌های خود چندان آیه، حدیث و شعر نمی‌خواند و حتی معمولا عبارات ابتدای سخنرانی را قرائت نمی‌کردند و ساده سخن می‌گفتند؛ اما همان سخن توفان می‌کرد و در زمان خود همه را به راه می‌انداخت، زیرا مخاطب احساس نمی‌کرد نفعی عاید او می‌شود بلکه حس می‌کرد سعادت را عاید مردم می‌کند. بنابراین، حتی مخالفان هم صداقت امام را زیر سؤال نمی‌بردند؛ به چنین افرادی کاریزماتیک یا در تاریخ ایران دارای «فرّه ایزدی» گفته می‌شود».

«سیدحسن خمینی» گفت: «رسانه ملی به شرطی ملی است که این بعد خود را تقویت کند؛ سعادت مردم را پخش کند و صداقت را انتشار دهد. البته کسی انتظار ندارد فردی همه‌چیز را بگوید اما مخاطب میزان صداقت را به‌خوبی حس می‌کند».

او با بیان اینکه رسانه ملی با وجود معارضان و رقبای بسیار سنگین در روزگار ما اعم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت از مهم‌ترین رسانه‌ها برای تبلیغ اندیشه امام و اسلام است، به مدیران این رسانه توصیه کرد: «اگر همت کنید جایگاه شما بالاتر می‌رود اما اگر درگیر امور خودمان شدیم، این جایگاه پایین‌تر می‌رود؛ خداوند هیچ عهد و پیمانی با ما نبسته است که هرگونه عمل کردیم به ما کمک کند؛ اما قول داده است که اگر خوب عمل کنیم، ما را یاری می‌کند».

http://www.sharghdaily.ir/News/94409

ش.د9500887

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات