تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۳۸
آن مرد چگونه آمد چگونه رفت؟

روز تولد «پوپوليسم» ايراني

پایگاه بصیرت / فائزه عباسی
(روزنامه همدلي - 1395/04/03 - شماره 351 - صفحه 1)

وقتی پای قدرت و رقابت به میان می‌آید طبیعی است که بازیگران آن، قوای خود را جمع می‌کنند تا با تمام قدرت به پیش روند و وقتی سوت پایان، به صدا درآمد لبخند پیروزمندانه بزنند؛ حال وقتی این بازی و رقابت به عرصه سیاسی می‌رسد طبیعی است که تلاش‌ها بیشتر و نوع حرکات ظریف‌تر می‌شود. هرچند ماکیاولی فیلسوف ایتالیایی، فریب‌کاری را در عرصه قدرت مجاز می‌دانست، اما تنها کافی است امروز فردی از این راهکار سخن بگوید تا با سخت‌ترین واکنش‌ها مواجه شود، این درحالی است که امروز این چرخ به صورت دیگری در حال گردش است که معنای فریب نمی‌دهد اما می‌تواند توجه زیادی را به خود جلب کند؛ حتی اگر از همان ابتدا عملی نشدنش واضح باشد. درحقیقت نقشی که امروز شعارها و وعده‌های انتخاباتی در جریان رقابت‌های سیاسی بازی می‌کند موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

شعارهای پوپولیستی و انتخابات 84

شعارهای پوپولیستی یا عوام‌گرایانه همان وعده‌هایی است که در بزنگاه‌های انتخاباتی مردم انتظار شنیدنش را دارند، یعنی بیش از آنکه عملی شدن یا نشدن آن را مورد ارزیابی قرار دهند می‌خواهند بدانند که این شعارها و وعده‌ها از دهان کدام کاندیدای روی رینگ بیرون می‌آید. در حقیقت عرصه رقابت‌های سیاسی بیشتر از آنکه عرصه تقابل و تضارب برنامه باشد، عرصه شعار و وعده است. طبیعتا در چنین فضایی است که فردی با شعارهای خوشایند می‌تواند خود را مطرح کند و گوی سبقت را از دیگر رقیبان برباید.

سال 84 زمانی که محمود احمدی‌نژاد برای اولین بار از ساختمان شهرداری تهران راهی وزارت کشور شد تا برای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند. کمتر کسی تصور می‌کرد این همان فردی باشد که قرار است بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند، آن هم در شرایطی که افراد و شخصیت‌هایی مانند ‌هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین، علی لاریجانی، مهدی کروبی و محسن مهرعلیزاده؛ اما سوم تیر ماه نتیجه بر خلاف انتظار بود و احمدی‌نژاد توانست در رقابت با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام راهی ساختمان پاستور شود.

اما با دقت در این زمینه که چگونه محمود احمدی‌نژاد توانست پیروز رقابت سال 84 باشد، تنها می‌توان به یک گزینه رسید و آن فرصت‌شناسی او در استفاده از شعارها و به کار بستن اقدامات پوپولیستی برای جلب نظر افکار عمومی بود. از سوار شدن بر یک فیات ساده، نشان دادن خانه‌ای معمولی در میدان 72 نارمک همه گواهی بود که نشان می‌داد احمدی‌نژاد به قدرت این اقدامات ایمان دارد.

ادامه رفتارهای پوپولیستی برای تثبیت

اولین اقدام رئیس دولت نهم بعد از انتخاب شدن پایه‌گذاری سفرهای استانی بود به صورتی که هر از چند گاهی همه کابینه راهی استان‌ها می‌شدند و طبیعی بود که در هر سفر استقبال‌هایی نیز صورت می‌گرفت که می‌توانست بازتاب خوبی داشته باشد. البته این موضوع در دولت‌های قبل هم بود و روسای جمهوری سفرهایی به دیگر استان‌ها داشتند اما آنچه در این دولت یک بدعت محسوب می‌شد قراردادن سفرهای استانی به صورت مرتب در برنامه کاری‌شان بود. وقتی این سفرهای استانی با اخذ نامه‌های مردمی عجین شد معنای واقعی رفتارهای عوام‌گرایانه را به نمایش گذاشت؛ نامه‌هایی که با هزاران امید نوشته می‌شد، اما برای نویسنده آن هیچ خروجی و نتیجه‌ای نداشت.

رفتارهای پوپولیستی او فقط به سفرهای استانی، گرفتن نامه یا پخش سیب زمینی در میان مردم ختم نشد و موضوع مسکن مهر نیز به این رفتارها اضافه شد. البته سخنرانی‌های پرطمطراق و شاخ و شانه کشیدن برای دیگر کشورها، نیز قرار بود برای رئیس جمهور سابق پرستیژ و محبوبیت به ارمغان بیاورد. نهایتا سال 88 نیز در جریان مناظره‌های انتخاباتی با اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس و همچنین طرح یارانه نقدی در میان اما و اگرهای فراوان بار دیگر خود را صاحب کرسی ریاست جمهوری کرد.

جایگاه شعارهای پوپولیستی در انتخابات 92

اواخر دوره 8 ساله دولت احمدی‌نژاد این واقعیت که شعارهای مطرح شده فقط جنبه تبلیغاتی داشته است موجب شد تا نگاه افکار عمومی به شعارهای مطرح شده از سوی سیاسیون تغییر کند و البته نوعی تغییر دیدگاه نسب به رفتارهایی که رنگ و بوی پوپولیستی یا عوام‌گرایی در آن مشاهده می‌شود نیز به وجود آمد. در چنین وضعیتی حسن روحانی تلاش کرد تا وعده‌هایی را بدهد که عملی شدن آن بیشتر نزدیک به واقعیت باشد؛ هرچند روحانی نیز برخی وعده‌هایی را داد که به لحاظ موقعیت سیاسی به تنهایی از عهده قوه مجریه بر نمی‌آمد. به هر صورت آنچه امروز برداشت می‌شود این است که افکار عمومی به رفتارهای پوپولیستی نگاه مثبتی ندارد و نمی‌توان جامعه را از این طریق به امری متقاعد یا وادار کرد.

مقایسه شعارهای احمدی‌نژاد و روحانی:

شعارهاي احمدي‌نژاد

نتيجه عملكرد

الان مشكل مسكن و اشتغال داريم... در حوزه اجرا شهرهاي تخصصي شدني است

ساختن 2 ميليون و 300 هزار واحد آپارتماني بي‌كيفيت در حاشيه شهرها بدون در نظر گرفتن امكانات با عنوان مسكن مهر

آموزش عالي بايد جهتش را عوض كند و موجودي علمي كشور را باور كند.

تعلق گرفتن 3000 بورسيه غيرقانوني به افراد دولتي و غيردولتي

در كارخانجاتي كه دست دولت است، ما مشكل بهره‌وري داريم.

به گل نشستن صدها كارخانه دولتي و مخروبه شدن شهرك‌هاي اقتصادي كشور

سياست خارجي تامين امنيت ملي و منافع ملي است.

روابط بين‌الملل محدود به ونزوئلا و چند كشور آفريقايي

مردم نوسان تغيير قيمت نفت را در زندگي خود بايد ببينند. نفت مي‌شود 8 دلار زندگي همان است كه بود. مي‌شود 50 دلار باز همان است. اين شدني است.

رسيدن قيمت نفت به مرز 130 دلار و بعد تغيير نيافتن وضعيت زندگي مردم و سپس كاهش قيمت نفت تا مرز 50 دلار

فضاي كار و تلاش براي اعتماد از دست رفته بازيابي خواهد شد.

افزايش نرخ بيكاري به 12 درصد

در يك سال پس از تشكيل دولت حتي سياست‌هاي اقتصادي خود را نشان خواهد داد.

رشد اقتصادي مثبت 6 درصد در سال 84 و تبديل آن به رشد اقتصادي منفي 5/5 درصد

اين دولت پاكدستان است و مفسدين اقتصادي و دانه درشت‌ها را معرفي مي‌كند.

برملا شدن اختلاس 3000 ميلياردي، اختلاس محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور، تخلف سعيد مرتضوي رئيس سازمان تامين اجتماعي و حمايت تمام قد از او، برداشت 16 ميليارد از خزانه دولت و واريز آن به حساب دانشگاه ايرانيان (دانشگاه تاسيس شده توسط رئيس دولت دهم)

شعارهاي روحاني

نتيجه عملكرد

چرخ سانتريفيوژ بچرخد چرخ زندگي مردم هم بچرخد

توافق هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 در تاريخ 23 تيرماه 94

مهار تورم و ثبات اقتصادي

تك نرخي شدن تورم بعد از 25 سال

فضاي باز سياسي و آزادي مطبوعات

توقيف 10 روزنامه و نشريه در دولت يازدهم

تغيير جايگاه ايران در عرصه بين‌الملل

سفر هيأت‌هاي عالي رتبه سياسي اروپايي و آسيايي به ايران

نحوه تعامل قوا بايد به گونه‌اي باشد كه خواست مردم و منافع آنان تأمين شود.

روساي قوه مقننه و مجريه: تعامل دولت يازدهم با دولت قبل قابل قياس نيست

اساس كشور بايد بر طبق قانون و ادامه آن داراي شفافيت باشد و اين مي‌تواند اعتماد لازم را در يك جامعه به وجود آورد.

حركت دولت در چارچوب قانون به روايت روساي قوه مقننه و قضائيه

اساس اين است كه تهديد را به فرصت تبديل كنيم و اگر نشد حداقل تهديد به آسيب و پس از آن به شرايط عادي تبديل شود تا به تدريج بتوانيم آن را به فرصت تبديل كنيم.

فروختن آب سنگين به آمريكا و روسيه – ايجاد فضاي سرمايه‌گذاري در كشور از طريق تعامل با كشورهاي مهم

در دولت تدبير و اميد اعتدال، عقلانيت و ميانه‌روي جايگزين افراط و خودسري خواهيم كرد.

ارائه طرح wav يا مبارزه با افراطي‌گري در سازمان ملل متحد

من اگر اشتباهي كنم با صراحت در برابر ملت عذرخواهي خواهم كرد

اولين اعتراف دولت به اشتباه خود بعد از قصور در زمينه توزيع سبد كالا

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=13485

ش.د9500949

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات