صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۴۴

اخبار ویژه روزنامه ها26 تیرماه

جهت اطلاع جمهوری اسلامی

* یک کامیون حامل یک تُن مواد انفجاری در گذرگاه مرزی بازرگان - گوربولاک در مرز ایران و ترکیه کشف و متوقف شد. روزنامه «حریت» چاپ ترکیه اعلام کرد با کشف این بمب یک تُنی در مرز این کشور با ایران از حمله تروریستی جلوگیری شد. این روزنامه به نقل از شهروندان و خریداران حاضر در گذرگاه مرزی «بازرگان-گوربولاک» نوشت: این کامیون بعد از اینکه کابلی از زیر آن بیرون افتاده بود متوقف شد و مشخص شد که مکانیزم یک بمب متصل به حدود یک تُن مواد منفجره بوده است.

بولنت توفیقچی، وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد بعد از خنثی شدن این مکانیزم انفجاری، گذرگاه مرزی ایران و ترکیه در استان «آغری» (در ترکیه) بازگشایی شد. نیروهای ژاندارمری ترکیه با هشدار شهروندان حاضر در آن محل، ابتدا گذرگاه را در هر دو طرف بسته و پس از جست‌وجو و تفحص مکانیزم انفجاری را کشف کردند که به دو کپسول پروپان بزرگ وصل بودند.

* امام جمعه مشهد در خطبه جمعه با تاکید براینکه «دولت‌ستیز» نیستم، گفت: مجوزی که دولت به کنسرت می‌دهد، این مجوز را به چه می‌دهند؟ فرض کنیم قرار است مجوزی داده شود، اما آیا به همه بی‌بند و باری‌های حاشیه کنسرت هم مجوز داده شده است؟ به گزارش عصر ایران، آقای علم الهدی، خطاب به وزیر ارشاد گفت: «شما فکر می‌کنید دل یک جریان اقلیت لائیک را خوشحال می‌کنید؟ در مقام راضی‌کردن دشمنان خدا یک «برجام» بس بود، دیروز سالگرد برجام بود و رئیس‌جمهور آمریکا نتیجه را این معرفی کرد که ایران را در انرژی هسته‌ای محدود کردیم و دو ساعت بعد کنگره آمریکا ایران را در معاملات دلار تحریم کرد. دنبال دشمنان خدا رفتن نتیجه‌اش این بود و شما می‌خواهید یک اقلیت لائیک را راضی کنید و قاطبه مردم را ناراضی کنید؟» برجام، علاوه بر اینکه مورد تأیید سران نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، رضایت مردم ایران را نیز جلب کرد.

* امام جمعه ابرکوه می‌گوید مدتی است ابرکوه با مشکل ناامنی مواجه شده است. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در ابرکوه وی در خطبه نماز جمعه گفت: شهر امنی که مرغی هم آشکارا در آن کشته نمی‌شد چه شده است که امروز باید شاهد قتل دو مادر بزرگ و تهدید و زورگیری و سرقت‌های حرفه‌ای باشد؟ حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، از نیروی انتظامی، شورای تأمین و مسئولین قضائی ابرکوه خواست برای حل این مشکل وارد عمل شوند. حسینی افزود: مسئولان قضایی از اجرای حکم خدا در ملاعام ابائی نداشته باشند و بدانید که وقتی مردم ببینند حکم خدا اجرا می‌شود از شما حمایت خواهند کرد. وی تاکید کرد: برای ما قابل قبول نیست که بشنویم در شهرستان‌های همجوار، برای روزه‌خوار حد جاری می‌شود اما ابرکوه در منطقه حاشیه امن خلافکاران و بزهکاران و مشروب‌سازان و ناپاکان شده است.

* از چهارمحال و بختیاری خبر می‌رسد تعدادی از اعضاء شورای شهر به همراه شهردار یکی از شهرستان‌های این استان به اتهام تبانی بازداشت شده‌اند. خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از منابع موثق در این شهر کسب اطلاع نمود که درحال حاضر به جز یک نفر از اعضاء شورا که در بازداشت به سر می‌برد بقیه اعضاء شورای شهر و شهردار این شهر با سپردن وثیقه‌های سنگین از زندان آزاد شده‌اند.

* وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید: حزب‌الله لبنان بزرگ‌ترین تهدید این رژیم بوده و باید علیه آن ائتلاف تشکیل داد. به گزارش شبکه خبری «المیادین» لبنان، لیونی در تازه‌ترین اظهارات علیه حزب‌الله لبنان خواستار تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با حزب‌الله شد. منظور لیونی، همکاری دولت عربستان سعودی و سایر حکومت‌های مرتجع عرب با رژیم صهیونیستی برای مقابله با حزب‌الله لبنان است. آل سعود با هزینه کردن دلارهای نفتی، مصوباتی را برای تحریم حزب‌الله لبنان در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای گرفته است.

* داعش در برزیل هم ورزشکاران فرانسوی را تهدید به کشتن کرده است. تا آغاز رقابت‌های المپیک ریو 2016 تنها چند روز دیگر باقیمانده است و برزیل میزبانی این رقابت بزرگ را بر عهده خواهد داشت و با توجه به تهدیدات گروه تروریستی داعش این بازی‌ها هم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد. وزیر اطلاعات فرانسه اعلام کرد یک داعشی برزیلی کاروان این کشور را تهدید کرده و همین باعث شده که آن‌ها خود را کاملاً آماده حضور در برزیل کنند. کریستوف گومار، وزیر اطلاعات فرانسه گفت: یک اسلامگرای تندرو که خود را وابسته به داعش می‌داند با ارسال پیام‌هایی کاروان فرانسه را تهدید به عملیات تروریستی کرده و ما در این زمینه با دولت برزیل هم مکاتبه داشته‌ایم.

ویژه‌های خراسان

دستور مستقیم دولت به صرافی‌ها درباره فروش ارز

بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت، صرافی های سراسر کشور موظف شده‌اند نسبت به ثبت اطلاعات خرید و فروش ارز و حواله های ارزی به صورت برخط در سامانه ارزی بانک مرکزی اقدام و شناسه "یکتا" برای آن‌ها دریافت کنند.

همچنین صرافی های مجاز موظف‌اند نسبت به ثبت اطلاعات منشاء ارز خریداری شده و اطلاعات محل مصرف ارز فروخته شده، اقدام کرده و از خرید و فروش ارزهایی که منشاء آن‌ها یا محل مصرف آن‌ها مورد تأیید سامانه ارزی نیست خودداری کنند. در عین حال، انتقال حواله‌هایی که علت آن‌ها مورد تأیید سامانه بانک مرکزی نیست، ممنوع شده است.

مجوز کابینه برای لغو روادید با ارمنستان

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اعلام شده است که با توجه به موافقت هیئت وزیران و به استناد تبصره 43 قانون بودجه اصلاحی سال 1343، برقراری لغو روادید برای دارندگان گذرنامه های سیاسی، خدمت، عادی و مدارک مسافرتی بازگشت (برگ عبور)، بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ارمنستان، به شرط عمل متقابل مجاز است.

شـنـیده‌هـای آرمان

پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی در دولت نهم

شنیده شد که علی بختیار عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد پاداش‌های کلانی پرداخت شده که تنها در یک مورد در یکی از صندوق‌های بازنشستگی شرکت نفت در سال ۸۸ در دولت نخست احمدی‌نژاد، پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی تصویب و پرداخت شده است که این مبلغ را باید با درنظر گرفتن تورم در این سال‌ها محاسبه کرد که به نرخ امروز بسیار هنگفت خواهد بود.

ایلنا نوشت؛ نکته حائز اهمیت این است که این پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی، تنها یکی از موارد پرداخت چنین پاداش‌هایی در صندوق بازنشستگی نفت دولت احمدی‌نژاد است و در موارد متعدد دیگری مبالغ ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به عنوان پاداش پرداخت شده است.

علاءالدین بروجردی بستری شد

شنیده شد که عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علاءالدین بروجردی رئیس این کمیسیون به علت بیماری تنفسی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. محمد جواد جمالی افزود: آقای بروجردی روز دوشنبه سفری به کرمانشاه برای بررسی موضوع سوءقصد به نماینده اسلام‌آباد غرب داشت، وی صبح سه شنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و در همان جلسه اظهار کسالت می‌کرد. جمالی ادامه داد: آقای بروجردی به دلیل کسالت نتوانست در جلسه عصر روز سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور بیابد و روز چهارشنبه در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد که امیدواریم هر چه زودتر بهبود پیدا کند.

واردات ده‌ها میلیون تومان کلنگ چینی!

ایران در دو ماهه آغازین سال جاری معادل ۱۶۸ میلیون تومان «کلنگ» از چین وارد کرده است.

«کلنگ، به هر شکل، کج‌بیل، شن‌کش و گل‌تراش» با کد تعرفه ۸۲۰۱۳۰۰۰ یکی از اقلام وارداتی ایران است. در دو ماهه آغازین سال ۹۵ ایران ۱۶۸ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان برابر با ۵۵ هزار و ۶۷۸ دلار از این کالا از کشور چین و از طریق گمرک شهید رجایی، وارد کرده است. چین تنها مبدأ واردات این کالا به داخل کشورمان است.

دیگه چه خبر ایران

نمایندگی اروپا در ایران افتتاح می‌شود

پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا از قصد این اتحادیه برای افتتاح نمایندگی در ایران خبر داد. به گزارش تسنیم، در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: این اتحادیه و اعضای آن برای همکاری با ایران و ارائه کمک‌های فنی از جمله محقق شدن خواسته‌های گروه ویژه اقدام مالی و بررسی استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل در تجارت، تأمین مالی طرح و سرمایه‌گذاری آماده است.
اتحادیه اروپا بر تعهدش برای گسترش روابط با ایران مخصوصاً در زمینه تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی، مهاجرت، محیط زیست، مقابله با تهدیدهای فراملی مانند مواد مخدر، همکاری‌های بشردوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و موضوعات منطقه‌ای مجدداً تأکید می‌کند.‌

کشف بمب یک تنی در مرز ترکیه و ایران

مقامات امنیتی اطلاعاتی ترکیه مدعی شدند که در مرز کشورشان با ایران یک بمب یک تنی را در کامیونی کشف و خنثی کرده‌اند. به گزارش میزان، به نقل از پایگاه خبری حریت دیلی نیوز ترکیه، یک بمب یک تُنی در مرز این کشور با ایران کشف و از یک حمله تروریستی پیشگیری شده است. بنا به گفته‌های شهروندان و حاضرین در گذرگاه مرزی بازرگان-گوربولاک، یک کامیون در حالی که کابلی از عقب آن بیرون زده بود توسط نیروهای امنیتی متوقف شد و معلوم شد که بمبی با وزن یک تن در آن کار گذاشته شده است.

بولنت توفیقچی وزیر تجارت ترکیه اعلام کرده است پس از خنثی شدن این بمب، گذرگاه مرزی ایران و ترکیه در استان آغری در ترکیه بازگشایی شده است.

درخواست تصحیح روابط ریاض - تهران

رئیس مجلس لبنان خواستار تصحیح رفتارعربی با ایران وتوقف هجمه‌ها علیه حزب‌الله شد. به گزارش ایرنا، نبیه بری، گفت: ما در لبنان خواستار تصحیح روابط عربی و بویژه سعودی‌ها با جمهوری اسلامی ایران و اعتمادسازی بین آن‌ها هستیم زیرا یک ضرورت برای لبنان، سوریه، مصر، عراق، یمن، بحرین، سعودی و ایران و حتی برای دین اسلام است.

اسد: مدیون حامیان ام هستم

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفت و گویی با شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا، گفت: «امیدوارم تاریخ مرا به عنوان مردی که از سرزمینش در مقابل تروریسم و مداخله حمایت کرد، قضاوت کند. من تلاش دارم تا از حاکمیت سوریه دفاع کنم».

به گزارش تابناک، اسد همچنین در پاسخ به این سؤال که شما فردی دیکتاتور توصیف می‌شوید که دستانش به خون آلوده شده، تأکید کرد: «زمانی که شما از کشور خود در مقابل تروریست‌ها محافظت می‌کنید و آن‌ها را می‌کشید و شکست می‌دهید، وحشی نیستید، بلکه یک فرد میهن پرست هستید.»

وی همچنین گفت: « ما به همه کسانی که از ما حمایت کردند، مدیون هستیم. روسیه، ایرانی‌ها و حتی چینی‌ها هم از ما حمایت کردند.»

اخباره ویژه کیهان

عقده‌گشایی ارشاد علیه کیهان به نیابت از مدیریت اشرافی

وزارت ارشاد ضمن یک عقده‌گشایی کور و رسوا علیه روزنامه کیهان، این روزنامه را در رتبه 3 رده‌بندی کرده و برخی نشریات حامی دولت را در رتبه 1 و 2 جا داده است.

طبق جدول من‌درآوردی ارشاد، روزنامه‌هایی مانند ایران، اطلاعات، خبر ورزشی (وابسته به معاون مطبوعاتی)، خراسان، دنیای اقتصاد و شرق در رتبه یک قرار گرفته‌اند.

در رتبه دوم نیز نام روزنامه‌های اعتماد و جمهوری اسلامی، دیده می‌شود. وزارت ارشاد در رتبه سوم نام کیهان را در کنار روزنامه‌هایی مانند فرهیختگان، صمت، شهروند، آسیا، جهان صنعت، آفتاب یزد و آرمان قرار داده است.

این عقده‌گشایی «رو» که از ابتذال متولیان امر در وزارت ارشاد حکایت می‌کند، در حالی است که همین طیف بهتر از هر کس از تعداد پرحجم مخاطبان کیهان و اثرگذاری بلامنازع آن در افکار عمومی خبر دارند. یک نمونه از این اثرگذاری اجتماعی را می‌توان در روشنگری نسبت به عملکرد مدیریت اشرافی و حقوق‌های نجومی آنها مشاهده کرد که با وجود ماله‌کشی کنتراتی ده‌ها نشریه درجه یک دولتی یا در اجاره دولت، تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شده است. عملکرد مشابه را در زمینه روشنگری نسبت وعده‌های خلاف واقع درباره برجام می‌توان مشاهده کرد هر چند که طبیعتاً به مذاق ویژه‌خواران مدیریت اشرافی از قبیل وزارت ارشاد تلخ بیاید و به برخی عقده‌گشایی‌های سخیف و کودکانه منتهی شود.

اسباب‌کشی مریم سرخور از حرمسرای رجوی به حرمسرای فیصل

یکی از نویسندگان و کارشناسان برجسته عراقی اسراری از رابطه بین «ترکی فیصل» رئیس سابق استخبارات عربستان سعودی و «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین را فاش کرد و گفت ترکی فیصل و مریم رجوی ازدواج کرده‌اند.
«ماجد زهیر شنتاف» درباره علت ظهور یکباره شاهزاده سعودی (ترکی فیصل) در کنفرانس گروهک منافقین گفت: شاهزاده امیر سعودی قریب دو سال و نیم است که با رجوی رابطه نزدیک دارد و این رابطه، اخیراً منجر به ازدواج آنها شده است.

به گزارش سایت صوت العراق ماجد زهیر اضافه کرد اعلام خبر مرگ «مسعود رجوی» همسر سابق مریم رجوی در این کنفرانس توسط ترکی فیصل شگفتی همه اعضای گروهک حاضر در کنفرانس را برانگیخت، اما پیشدستی ترکی فیصل عملاً به گمانه‌زنی‌ها خاتمه داد وعملاً شاهزاده سعودی با اعلام مرگ مسعود رجوی، نقش خود در این گروهک را نشان داد.
کارشناس عراقی افزود اصل رابطه بین رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان با مریم رجوی به چهار سال قبل برمی‌گردد؛ وقتی که ترکی فیصل با رجوی در شهر «زوریخ» سوئیس آشنا شد. این همان کنفرانسی است که فیصل از رابطه راهبردی بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر اسرائیل پرده برداشت.

ماجد زهیر افزود: بعد از زوریخ، دیدارها بین فیصل و مریم رجوی بیشتر شد تا جایی که مریم رجوی به مدت 10 روز با ترکی فیصل در کشتی سیاحتی شخصی این امیر سعودی به سر برد تا اینکه کشتی آنها در بندر خانواده سلطنتی عربستان در فرانسه پهلو گرفت.

به نوشته این کارشناس عراقی، همراهی 10 روزه مریم و ترکی با اعتراض شدید در داخل گروهک منافقین همراه شد و حتی چند تن از اعضای برجسته این گروهک با مریم رجوی جدال لفظی شدیدی پیدا کردند و متعاقب این جدال لفظی بود که دونفر از اعضای معترض از گروهک رانده شدند و یک نفر دیگر فعالیتش به حال تعلیق درآمد.

این نویسنده عراقی در ادامه به سخنان «حمید خوش‌باوری» یکی از افرادی که با مریم رجوی جدال لفظی داشته و به خاطر آن از گروهک نفاق کنار گذاشته شد- استناد کرده است. خوش‌باوری گفته جای تأسف است که سازمان به دست یک امیر سعودی سالخورده و زنی که شیفته شهوت و پول است، چنین سرنوشتی پیدا کند، زنی که 20 سال پیش از شوهرش طلاق گرفت و بدون مراعات هیچ فاصله‌ای، بعد از سه روز با مسعود رجوی ازدواج کرد.

نویسنده عراقی در ادامه می‌افزاید تمامی هزینه‌های کنفرانس پاریس را سفارت عربستان در فرانسه تأمین کرده و حتی بلیط‌های حضور تمامی اعضا را از خارج فرانسه، ریاض پرداخت کرده است.

یادآور می‌شود مسعود رجوی سرکرده منافقین برای فریب بنی‌صدر، با دختر وی ازدواج کرد اما پس از آن که بنی‌صدر از قدرت افتاد دختر وی را طلاق داد و ابریشمچی را وادار کرد همسرش مریم قجر عضدانلو را طلاق اجباری داده و به رئیس سازمان واگذار کند. چند سال بعد اما رجوی به همین بسنده نکرد و رسماً به تشکیل حرمسرایی متشکل از چند ده عضو سازمان اقدام کرد، حال آن که قبلاً با دستور «انقلاب ایدئولوژیک» خواستار جدایی همسران در سازمان از یکدیگر شده بود.

هشدار اقتصاددانان به روحانی از دولت قبل بیشتر شده است

«در حالی که هشدار اقتصاددانان به نسبت دولت قبلی افزایش یافته،‌ دولت توجه قابل ملاحظه‌ای به این انتقادها ندارد.»

فرشاد مؤمنی اقتصاددان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن بدگویی و تخطئه دولت سابق می‌گوید: هنگامی که آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیدند امیدواری بیشتری بین کارشناسان به وجود آمد که دولت جدید به تحقیقات و اظهارات کارشناسان توجه بیشتری نشان خواهد داد و از این تحقیقات و پژوهش‌ها در اجرای بهتر سیاست‌های دولت استفاده خواهد کرد. با این وجود در دولت آقای روحانی نیز توجه کمی به تحقیقات کارشناسان در این زمینه صورت گرفت.

این در حالی بود که میزان هشدارهای اقتصاددانان در دولت روحانی به مراتب از دولت احمدی‌نژاد بیشتر بوده است. توجه نکردن به اظهارات کارشناسان در دولت آقای روحانی در نهایت به مسئله افشای فیش‌های حقوقی و زد و خوردهای جریانی و سیاسی تبدیل شد.
وی با بیان اینکه دولت در زمینه فیش‌های نجومی فاقد استراتژی و برنامه بوده است، می‌افزاید: دولت در این زمینه برخورد قاطعی با این مسئله نکرد و رویکرد دولت گذشته را در این زمینه ادامه داد. از سوی دیگر گوش این دولت برای نقد ناصحان و دلسوزان شنوا نیست و حاضر نیست سخنان کارشناسان را درباره معایب رویکرد در پیش گرفته مورد توجه جدی قرار بدهد.

استعفا یا عزل مدیران در این زمینه کوچک‌ترین اتفاقی بود که باید رخ می‌داد. در تمام کشورهای جهان مدیران خاطی یا برکنار می‌شوند یا با فشار افکار عمومی استعفا می‌دهند. با این وجود برکناری مدیران یک راهکار منفعلانه است و عمیق و کاربردی نیست. کارشناسان همواره بر این نکته تأکید کرده‌اند که پیشگیری مهم‌تر از درمان است. هنگامی که می‌توان با برنامه‌ریزی و نظارت جدی‌تر از بروز چنین بحران‌هایی در اقتصاد کشور جلوگیری کرد چرا باید اجازه داد یک بیماری ساده به مرور زمان و براثر عدم درمان صحیح و بی‌توجهی به یک بیماری مهلک و کشنده تبدیل شود.

معاون برکنار شده بیمه نرفته برگشت!

مسئولان وزارت اقتصاد و بیمه ایران به نقض دستور رئیس جمهور پرداخته و 2 تن از اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را که در دوره مدیریت قبلی از جایگاه معاونت برکنار شده بودند، در دوره مدیریت محسن پورکیانی با سفارش وزیر اقتصاد به معاونت‌های قبلی بازگردانده‌اند.

به گزارش دانا؛ تخلفات بیمه ایران در شرایطی طی یک ماه گذشته منتشر شد که هر روز ابعاد تازه‌تری از اتفاقات رخ داده در این مجموعه به دست می‌آید. همین چند روز پیش بود که رئیس جمهوری در بند پنجم بیانیه مهمی که خطاب به ملت شریف ایران که در پی گزارش مربوط به پرداخت‌های نامتعارف به برخی مدیران صادر شد تأکید کرد: کلیه دستگاه‌های اداری، به ویژه آن دسته از شرکت‌ها و بانک‌های دولتی که برای انجام وظایف قانونی اقدام به ایجاد یا ثبت شرکت یا عناوین مشابه در داخل و یا خارج از کشور می‌کنند، باید از انتخاب مدیران ستادی به عنوان عضو هیئت مدیره به هر نحو خودداری کنند و در موارد ضرور نیز که با تأیید بالاترین مقام دستگاه تعیین می‌شود حق دریافت هیچگونه حقوق یا پاداش را نخواهند داشت.

این در شرایطی است که مسئولان وزارت اقتصاد و به تبع آن بیمه ایران در اقدامی آشکار، به نقض این دستور رئیس جمهور پرداخته و طبق اسناد به دست آمده 2 تن از اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را که در دوره مدیریت قبلی از جایگاه معاونت برکنار شده بودند،در دوره مدیریت محسن پورکیانی با سفارش وزیر اقتصاد به معاونت‌های قبلی بازگردانده شدند.

این در شرایطی است که رئیس جمهوری به صراحت از مخالفت خود با انتخاب مدیران ستادی به عنوان عضو هیئت مدیره مجموعه‌های مختلف دولتی سخن گفته است.

یکی از اولین اقدامات پورکیانی رئیس جدید بیمه ایران، انتصاب حیدری به عنوان معاون فنی شرکت بیمه ایران بود.

اهمیت معاونت فنی در مجموعه بیمه ایران از آن جهت است که این معاونت ارتباط نزدیکی با شبکه فروش دارد. چرا که این شبکه رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان در سال درآمد برای بیمه ایران دارد و از طرفی نیز 10 هزار شبکه وجود دارند که تنها 20-30 نفر از این 10 هزار شبکه جزو فعالان عرصه فروش در بیمه ایران به شمار می‌روند.

این بدان معناست که از یک شبکه 10 هزارتایی، تنها 20 تا 30 نفر هستند که بهترین بهره را می‌برند و گفته می‌شود این 20 تا 30 نفر نیز به صورت مستقیم با معاون فنی شرکت در ارتباط هستند و 85 درصد از فروش بیمه ایران نیز از طریق همین شبکه است.

دانا پرسید: چرا یک عضو هیئت مدیره در شرایطی که در دوران مدیریت سابق از کار برکنار شده بود، بار دیگر در اقدامی غیر قانونی و در مغایرت با دستور رئیس جمهور به عنوان معاون فنی بیمه ایران منصوب می‌شود.

هر 6 روز یک هیئت آمدند ... اما دریغ از یک قرارداد واقعی

روزنامه ایران می‌گوید کشور پس از برجام شاهد ترافیک هیئت‌های اقتصادی خارجی بوده است.
این روزنامه در تیتری بزرگ نوشت: در پسابرجام، هر 6 روز یک هیئت خارجی به ایران می‌آید. این رقم رشد 3 برابری ورود هیئت‌ها را نشان می‌دهد.

روزنامه رسمی دولت در عین حال توضیح نداده که از حدود 150 هیئتی که به ایران آمده و مورد پذیرایی قرار گرفته‌اند، چند مورد به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی منتهی شده است. به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، اغلب این سفرها به قرارداد و همکاری اقتصادی واقعی منجر نشده چرا که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی، به شکل پنهان و پیدا از سوی آمریکا تهدید به تحریم و مجازات می‌شوند و چون در گذشته برخی بانک‌ها تا 9 میلیارد دلار هم جریمه شده‌اند، بنابراین علی‌رغم میل، حاضر نیستند ریسک همکاری را بپذیرند و به همین اعتبار «فاکتور کردن سفر هر 6 روز یک هیئت خارجی» به مردم فاقد ما به ازای واقعی و ارزش اقتصادی است.

روزنامه ایران در عین حال از قول مهدی کرباسیان مدیر سازمان توسعه و نوسازی صنایع اذعان کرد «در جابه‌جایی پول مشکلاتی وجود دارد». اخیراً سفیر کره جنوبی تصریح کرده بود کشورش برای مبادله پول و بدهی‌های ایران همچنان با مشکل مواجه است.

در این میان جمشید پژویان اقتصاددان تصریح می‌کند: توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مد نظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است.

ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و به اذعان نهادهای نظارتی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری تامی در جهت پیاده‌سازی مفاد برجام صورت داده است اما طرف مقابل به تمام تعهدات خود پایبند نماند و بخش اعظم آن را نادیده گرفته است.

آنها متعهد بودند که تمام پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کنند ولی بدون اینکه این کار را به نحو شفاف و سریعی انجام دهند، به بخشی از اموال ما هم دست‌اندازی کردند. این دزدی آشکار است و نمی‌توان به هیچ وجه آن را توجیه نمود. بنده معتقدم که آمریکایی‌ها زرنگ‌تر از آنند که تن به تعهدنامه‌ای بدهند که قدرت اجرایی بالا و با ضمانتی داشته باشد. آنها تعهداتی را قبول کردند و فراتر از آن راه‌های فراری برای خود تعبیه کردند و از زیر تعهدات شانه خالی کردند.

عارف نامزدی ریاست جمهوری در سال 96 را رد نکرد

سرلیست فهرست امید در انتخابات مجلس، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را رد نکرد.

محمدرضاعارف در انتخابات سال 92 نامزد بود اما 3 روز مانده به روز رأی‌گیری با فشار اصلاح‌طلبان، مجبور به انصراف شد. او در حالی با دلخوری اعلام انصراف کرد که حاضر نشد از روحانی اعلام حمایت کند. وی هر چند در انتخابات هفت اسفند 94 به مجلس راه یافت اما در رقابت با لاریجانی برای ریاست مجلس ناکام ماند. این در حالی است که پزشکیان و مطهری برخلاف عارف توانستند به عنوان نائبان رئیس انتخاب شوند.

عارف در چنین وضعیتی در مواجهه با خبرنگاران و درباره برخی سخنان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح کنند می‌گوید: «فعلاً نظری در این رابطه ندارم و اجازه بدهید وارد این بحث نشویم زیرا مهم‌ترین بحث فعال بودن در مجلس و فعال شدن کمیسیون‌هاست و پرداختن به مطالبات مردم است.

عارف در پاسخ به این سؤال که اگر اصلاح‌طلبان این تقاضای کاندیداتوری را داشته باشند آیا او می‌پذیرد یا ترجیح می‌دهد دوره 4 ساله نمایندگی‌اش را به پایان ببرد گفت: «من فقط می‌توانم بگویم که در حال حاضر اولویت اصلی‌ام مجلس و امور نمایندگی است

برخی اصلاح‌طلبان مانند زیباکلام چندی پیش اعلام کردند اگر روحانی در سال 96 نامزد نشود و فرد دیگری جایگزین او شود، عاقلانه‌تر است. ریزش آرای روحانی و عملی نشدن وعده‌های اقتصادی دغدغه این طیف است. با این حال طیفی از اصلاح‌طلبان عارف را قابل اعتماد نمی‌دانند و او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی توصیف کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات