صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۸۸

اخبار ویژه روزنامه ها 27 تیرماه

ویژههای خراسان

بررسی فیش های حقوقی به مدیران استانی رسید

بر اساس ابلاغیه جدید یکی از وزارتخانه‌هایی که در گزارش های مربوط به فیش های حقوقی نجومی، نام مدیران آن ذکر شده، از مسئولان استانی این دستگاه و سازمان‌ها و شرکت های وابسته به آن، خواسته شده است نسبت به اعلام دریافتی های ماهانه خود و سایر مسئولان ارشد وزارت مذکور، به صورت مستند اقدام و در صورت نیاز به بیان توضیحات، مستندات مربوطه به صورت کامل و با ذکر دلایل قانونی و اداری، به تهران ارسال شود.

ابلاغیه عجیب به ابتکار درباره ساخت یک سد

بر اساس ابلاغیه یک مسئول مهم اجرایی به معصومه ابتکار، از رئیس سازمان محیط زیست خواسته شده است با توجه به اینکه عملیات اجرایی یکی از سدهای در حال ساخت در شمال کشور، در یک کارگروه با محوریت یکی از وزرای اسبق کشور مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ شده است، ضروری است عملیات اجرایی سد مذکور ادامه یافته و "سازمان محیط زیست مانع اجرای آن نشود".

دیگه چه خبر ایران

واکنش اسرائیل به تأسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران

در پی اعلام خبر تأسیس دفتر دیپلماتیک رسمی اتحادیه اروپا در ایران از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی از بروکسل خواست نسبت به این اقدام تجدید نظر کند. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای ادعاجویانه که ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده، نوشته است: «گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران اشتباهی خطرناک است. رفتار ایران تغییر نکرده است.» این بیانیه مدعی شد: «ایران تعهدات بین‌المللی‌اش را نقض و موشک‌هایش را با عبارت «اسرائیل باید محو شود»، مزین می‌کند.

پیشنهاد رفع فیلتر توئیتر

سایت تابناک در مطلبی با اشاره به جنگ روانی سعودی‌ها علیه ایران در فضای مجازی بخصوص از طریق شبکه «توئیتر» پیشنهاد داد این شبکه اجتماعی در ایران رفع فیلتر شود. در بخشی از این مطلب آمده است: «به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و فعال شدن عربستان سعودی در توییتر برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از طریق «ترند» کردن موضوعات ضدایرانی، باید در این مقطع درباره رفع مسدودیت توییتر در کشورمان بررسی‌هایی توسط نهادهای تصمیم‌گیرنده صورت پذیرد.
حقیقت آن است که توییتر دارای ابعاد اخلاقی منفی نیز نیست و تنها ابعاد امنیتی برای آن متصور بود که با توجه به تحرکات اعراب ضدایرانی، این ابعاد پررنگ‌تر می‌شود.» تابناک نوشته است: «توئیتر یک رسانه کارآمد و یک بلندگوی بشدت قوی در سطح بین‌الملل است که پیش از مسلط شدن سعودی‌ها بر آن، باید توسط ایرانی‌ها کنترل شده باشد

اشتباه عجیب مشاور نظامی ترامپ درباره امام (ره)

مشاور نظامی دونالد ترامپ در اشتباهی فاحش از رهبر فقید ایران خواست تا حمله تروریستی به شهر نیس فرانسه را محکوم کند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هافینگتن‌پست، مایکل فلین، سپهبد بازنشسته و مشاور نظامی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری امریکا از آیت‌الله خمینی که در سال 1989 در گذشت خواست تا حمله به شهر نیس فرانسه را محکوم کند. فلین گفت: من از رهبران ایران (آیت‌الله) خمینی – و رهبران جهان اسلام خواسته‌ام تا این حمله تروریستی را محکوم کنند.

درخواست امنیتی هند از ایران

دستگاه‌های امنیتی هند از ایران خواسته‌اند تا برای آگاهی از وضعیت ۱۷ هندی که به افغانستان، عراق یا سوریه رفته‌اند، کمک کند. به گزارش ایرنا، روزنامه هندو در این زمینه به نقل از یک مقام ارشد امنیتی هند نوشت: این افراد بیش از یک ماه پیش و در دو گروه جداگانه، ایالت کرالا در جنوب هند را ترک کردند.

جهت اطلاع جمهوری اسلامی

* خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از اردبیل گزارش داد جمعی از اهالی اصلاندوز به نمایندگی از 32 طایفه عشایری و اعضای شورای اسلامی بخش و حومه به همراه امام جمعه این بخش در اعتراض تعطیلی گمرک و فرودگاه بخش اصلاندوز در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان تجمع کرده و خواستار برقراری مجدد گمرک فرودگاه شدند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ضمن حضور در این جمع، از تجمع کنندگان خواست آرامش خود را حفظ کنند و به مسئولین توصیه کرد مصوبه تعطیلی گمرک اصلاندوز را باطل کنند زیرا با توجه به وضعیت و موقعیت منطقه گمرک اصلاندوز یک قابلیت برای توسعه شهرهای شمالی استان اردبیل است عادلانه نیست جهت ایجاد گمرکی در منطقه دیگر این گمرک تعطیل شود.

وزیر خارجه بحرین، دین‌شناس هم شد! خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در توئیت خود نوشت: «اجازه بدهید تصویر درستی ارائه دهیم، داعش وهابی نیست، «اسامه بن لادن»، «ایمن الظواهری» [رهبر القاعده در سوریه و عراق] و «عبدالله عزام» [پدر معنوی القاعده] نیز وهابی نبودند».

وی همچنین نوشته است «ترور تکفیری اسلامی نیست، ما به اندازه کافی این مسئله را گفته‌ایم، الآن ما باید از دین و عقیده خود با ذهنی باز و به وسیله نشان دادن قلب زیبای آن دفاع کنیم».

* وزیر خارجه جدید انگلیس، بشار اسد را در عین حال که متهم به دیکتاتوری می‌کند، بر داعش ترجیح می‌دهد و برای این عقیده خود، دو دلیل دارد.

بوریس جانسون، در مقاله‌ای در روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت: نظام اسد احتمالاً ظالم و بی‌رحم است اما داعش بسیار بدتر از نظام اسد است. تروریست‌های داعش مردم را به این دلیل که مسلمان هستند، می‌سوزانند، همجنس‌گراها را از پنجره‌ها و بلندی‌ها پرت می‌کنند و دشمنانشان را در داخل قفس گذاشته و آن‌ها را در برکه می‌اندازند.

وی افزود: دلیل دیگری که باعث خوشحالی ما از اخبار مربوط به تدمر می‌شود این است که پیروزی اسد پیروزی علم باستان‌شناسی و پیروزی تمامی کسانی است که به آثار باستانی و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و باستانی حیرت آور در جهان توجه می‌کنند. وحشی‌های داعش اما تنها به قتل انسان‌ها توجه می‌کنند. این تروریست‌ها قدیمی‌ترین آثار باستانی را منهدم و خالد الاسد، باستان شناس سوری را اعدام کردند.

اخبار ویژه کیهان

فرافکنی نکنید آقای هاشمی /احمدی‌نژاد حاصل نارضایتی مردم از شما بود

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در تحلیلی نوشت «آقای هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در دانشگاه آزاد کرمان فرموده‌اند: کشور بعد از جنگ در دوران سازندگی، در ریل توسعه اقتصادی افتاد و سپس دولتی آمد (دولت خاتمی) که در ادامه طرح‌های سازندگی، به توسعه سیاسی نیز می‌پرداخت که البته برنامه آن در دولت سازندگی در قالب برنامه‌های اول، دوم، سوم و چهارم پنج ساله آمده بود. (منظور آقای هاشمی آن است که خاتمی هم ادامه و ادامه‌دهنده دولت من و سیاست‌های من بود! درستی یا نادرستی و دفاع یا تکذیب یا تائید این ادعا بماند بر عهده و «مسئولیت شخصی» آقای خاتمی) آقای هاشمی در ادامه با اشاره به سیر تدریجی اتفاقات در دولت‌های پس از جنگ، فرموده‌اند: در مقطعی، همان‌هایی که در زمان مبارزه به انقلاب معترض بودند، با قدیس‌سازی، دولت هشت سال قبل را (دولت احمدی‌نژاد) بر کشور تحمیل کردند (!) که همگان از اقدامات تخریبی آنان در ابعاد داخلی و خارجی خبر دارند که البته برای جلوگیری از گسترش ناامیدی در جامعه، مواردی نادر را افشا می‌کنند»

هاشمی نمی‌خواهد بپذیرد اگر «محمود» اشتباه‌ترین و هیولاترین و جنایت‌کارترین (!) گزینه در میانه گزینه‌های مردم ایران طی 38 ساله گذشته بود؛ این «سرجهازی» هدیه و عطیه خود او به مردم ایران بود که در 84 قاطبه ایرانیان را در برزخ کلافگی از سوءمدیریت برجا مانده از دولت سازندگی و تداوم و تداول آن در دولت اصلاحات (به استناد اظهارات آقای هاشمی) صاحبان آراء را به این صرافت انداخت تا در دوگانه موجود به احمدی‌نژاد پناه ببرند.

سجادی ادامه می‌دهد: فراموش فرموده‌اید وقتی حسین آقا مرعشی‌تان از منتهی الیه تبختر و از عمق سالوسی و «عتبه‌بوسی صاحب اختیارش» در 84 «محمود» را آنچنان تحذیر می‌داد که «تو را با نبرد دلیران چه کار؟ - تو برزگری بیل‌ات آید به کار!» چگونه در فردای انتخابات، ایرانیان به طعنه همان «حسین آقا» را آنگونه انذار دادند که «یادتون رفته که اون شاه که به صد مهره نمی‌باخت- تاج و از سرش تو میدون لشکر پیاده برداشت؟»

جناب آقای هاشمی!

تاریخ را به تعارف و تکلف نمی‌نویسند و واقعیت آن است وقتی در سال‌های زعامت خود در پاستور با سیاست‌های نابخردانه و مدیریت‌های گشاده‌دستانه و بی‌مبالاتی‌های اشراف‌سالارانه، پدر مردم را درآوردید بالتبع آن مردم در گریز از تباهی دوران مدیریت سپهسالارانه جنابعالی در بزنگاه 84 شادکامانه و امیدوارانه با تصور «آنتی هاشمی بودن» پناه به احمدی‌نژاد بردند، بدین منوال دیگر چه جای گلایه از انتخاب محتوم محمود و اجتناب مفهوم از جنابعالی توسط ایرانیان می‌ماند تا ناجوانمردانه خاک در چشم واقعیت بپاشید و «محمود» را تحمیلی قدیس‌سازان بخوانید؟! محمود اگر تحمیلی هم بود تحمیلی اجتناب‌ناپذیر از جوار نابلدی‌ها و نابخردی‌ها و ناروایی‌های متخذه سالار و سال‌های سازندگی بود!
اگر به دست خود و از جوار مدیریت ناشایست خود، مردم را به صرافت انزجار از خود، پناه به محمود دادید و در 88 نیز بابت «تکرار آن اقبال» پدر همین مردم را در زمین فتنه و تمهید تحریم درآوردید تا به صرافت «غلط کردم» بیفتند! در آن صورت این کمال بی‌آزرمی است تا بدون تعهد به لوازم سوء تدبیرها و بی‌کفایتی‌ها و نامبالاتی‌های خود بی‌اقبالی شهروندان به خود را فرافکنانه محصول قدیس‌سازی از رقیبتان معرفی فرمائید!

فی‌الواقع خوانش بین سطور از فرمایش جناب هاشمی برخوردار از این صراحت است که؛ ایرانیان در مقام رعایای «ما» موظف‌اند یا ثناگویانه و عتبه‌بوسانه به پابوس قبله عالم و عمله و آکله قبله عالم بیایند و در غیر این صورت آن چنان دماری از روزگارتان برآورم و آن چنان تسمه‌ای از گرده‌تان برکشم و از جوار دسایس و ترفند و فتنه و سعایت «مهدی بابا» و تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی آن چنان نسق گیرتان کنم تا با افتادن به صرافت «غلط کردم» منجی‌انگارانه به پابوسم بازگردید.

برجام، حاصل دستپاچگی دولت بود نه مقدورات نظام

احمد خرم ضمن سرمقاله‌ای در روزنامه دولتی ایران نوشت: «عموماً در ارزیابی نتایج این توافق برای کشورمان ارجاعات به سمت اصل برجام منحرف می‌شود. چنین رویکردی در نتیجه طبیعی خود ما را از این مسئله غافل خواهد کرد که چگونه در حال بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت‌های توافق هسته‌ای هستیم؟ نکته مهم و مغفول مانده این است که آیا ما به درستی توانسته‌ایم فضای پسابرجام را مدیریت کرده و از آن به نفع منافع ملی خود بهره‌برداری کنیم؟

وی می‌افزاید: هم دولت، هم هواداران دولت و هم حتی اعضای تیم مذاکره‌کننده بارها تاکید کرده‌اند که در این سند نه حداکثر خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بلکه حداکثری از آنچه که «مقدور» بوده، به دست آمده است؛ بنابراین طبیعی است که قسمتی از خواسته‌های ما نیز در دایره این «مقدورات» نبوده باشد.

خرم نوشت: ما یک داشته مشخص به مثابه ابزاری سیاسی و اقتصادی داریم که باید ببینیم چطور از آن در راستای منافع ملی بهره‌گیری می‌شود. منتقدان و مخالفان برجام اگر همچنان بر موضع تقابلی خود با این موضوع قرار دارند، باید این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند نه بازگشت به نقد اصل برجام. اینکه آیا دولت و مجموعه اجرایی توانسته از این فرصت برای جلب سرمایه‌گذاری بیشتر در کشور و جهش اقتصادی استفاده کند؟ آیا دولت از وجود چنین توافقی برای افزایش ثبات ما در منطقه خاورمیانه بهره جسته است؟ آیا توانسته‌ایم شراکت‌های اقتصادی جدیدی را در منطقه و فراتر از منطقه تحت تأثیر برجام رقم بزنیم؟ این‌ها از جنس سوالاتی است که یک سال بعد از برجام همچنان جای آن‌ها در مواضع منتقدان خالی است. بگذریم از اینکه بالا بردن سطح توقعات از فضای پسابرجام هم در همین مدت اندک به ابزاری برای مشروعیت دادن به حمله به اصل برجام تبدیل شده است.

درباره این تحلیل شایان یادآوری است که اولاً آقای خرم باید از دولت و وزارت خارجه بپرسد که چرا نتوانسته از ظرفیت برجام و وعده‌های موجود در آن استفاده کند یا گریبان طرف بدعهد را بگیرد. منتقدان نیز یکی از اعتراضاتشان همین است که چرا فقط امتیاز دادیم اما دستاورد و عایدی ما به تعبیر رئیس بانک مرکزی «تقریباً هیچ» بود؟

ثانیاً دولت و وزارت خارجه تقریباً کاری به مقدورات و توانمندی‌های نظام و در مقابل دست خالی و نیاز حریف نداشتند بلکه با بدفهمی برای توافق به هر قیمت و سپس اجرای به هر قیمت آن عجله کردند. به همین دلیل هم توافقی نامتوازن یا تعهدات ناهمزمان و بدون امکان شکایت و احقاق حق در صورت نقض عهد طرف مقابل منعقد و اجرا شد. در عین حال وزارت خارجه و رئیس‌جمهور اهتمام کافی حتی برای مطالبه تعهدات برجامی غرب و آمریکا ندارند وگرنه همین تعهدات نیم‌بند برجام نیز بارها نقض شده است. البته به اعتبار امتیازات نقد واگذار شده از سوی ما، آمریکا نیازی به پاسخگویی نمی‌بیند و این طرف نیز کسانی فکر می‌کنند وعده خلاف واقعی به مردم داده‌اند که اگر اعتراف کنند، دیگر حرفی برای گفتن با مردم ندارند.

آفتاب یزد: نارضایتی روحانی و نوبخت موجب برکناری مجید انصاری شد

آفتاب یزد با اشاره به تغییرات اخیر در برخی معاونت‌های ریاست جمهوری نوشت: «در جریان این «پاستور تکانی» برخی اسباب و اثاثیه‌شان را جمع‌آوری کردند و ناگزیر به ترک نهاد ریاست جمهوری شدند و در عوض افرادی برای نخستین‌بار به محوطه سبز پاستور گام نهادند و مستقیم در پنت هاوس این ساختمان منزل گزیدند!

بعضی هم جابه‌جایی‌هایی طولی داشتند و از طبقات بالا به طبقات پایین‌تر و فرودست منتقل شدند. طی این پاستورتکانی الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری که یکی از اصولگرایان کابینه بود، به کلی از پاستور رخت بست. تغییرات بعدی اما مطلوب اصلاح‌طلبان به نظر نمی‌رسد چرا که مجید انصاری از چهره‌های شاخص این جریان ناچار به وداع با بهارستان شد و اکنون می‌بایست پشت میز امین‌زاده بنشیند. در عوض حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور و قائم مقام رحمانی فضلی از این به بعد جامه معاونت رئیس‌جمهوری را به تن خواهد کرد و به نمایندگی از حسن روحانی در پارلمان حضور خواهد داشت. چرایی برکناری انصاری از سمت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و انتصاب وی در جایگاه معاونت حقوقی و همچنین تفویض اختیارات از یک چهره اصلاح‌طلب به امیری اصولگرا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و به بازار شایعات درباره این پاستورتکانی حسن روحانی رونق بسیاری بخشیده است.

آفتاب یزد ادامه می‌دهد: برکناری مجید انصاری از سمت معاونت پارلمانی علامت سوال‌های فراوانی را در اذهان ایجاد کرد و به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان خوش نیامد. به طوری که روز گذشته تعداد زیادی از تحلیلگران فعال در عرصه سیاست این جابه‌جایی حسن روحانی را برنتابیدند و تفویض اختیارات انصاری از پارلمان به معاونت حقوقی را تنزل مقام برای یکی از اصلاح‌طلب‌ترین چهره‌های کابینه تدبیر و امید دانستند.

نخستین گمانه‌ای که در خصوص تنزل مقام انصاری مطرح می‌شود که وزنه آن از دیگری سنگین‌تر است و از آن بوی سیاسی‌کاری دولت به مشام می‌رسد، در خصوص انتقاداتی است که وی چندی پیش به عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت وارد ساخته بود که اظهار داشت «تیم رسانه‌ای دولت در حد انتظار ظاهر نشده است.»

سخنگوی دولت اما به این سخنان انصاری واکنشی تند نشان داد و آن را بی‌انصافی تلقی کرد. از همین روی ناراضیان انتقال انصاری به معاونت حقوقی بر این باورند که دولت، انتقاد انصاری را برنتابیده و از او انتقام گرفته و او را در سمتی پایین‌تر منصوب کرده است که به گمان این افراد ناراضی معاونت حقوقی، پستی بی‌اثر و خنثی است.

حدس بعدی که رنگ و بوی فنی دارد، آن است که برخی مخالفان حضور انصاری در پارلمان، او را متهم به کم‌کاری کرده و بر این باور بوده‌اند که انصاری به دلیل نزدیکی به خانواده امام (ره) در این سمت منصوب شده و خود روحانی نیز از عملکرد انصاری ناراضی بوده است و مصداق این صحبت آن‌ها هم باز می‌گردد به جریان رد صلاحیت صالحی امیری، گزینه حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان که بنابر شنیده‌ها رئیس‌جمهوری، انصاری را به شدت به زیر تیغ انتقادات خود برده بوده است.

پس از آن نمایندگان مجلس نهم هم باب انتقاد از انصاری را گشودند و انجام 300 شکایت از دولت توسط مجلس نهم را دلیلی بر عملکرد ضعیف او دانستند و در نهایت هم انصاری را فردی منفعل و خسته معرفی کردند.

نامزدهای قابل تأمل برای ریاست دیوان محاسبات مجلس

به گزارش تابناک تا آخرین لحظه ثبت‌نام، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران، غلامرضا مصباحی‌مقدم و جعفر قادری، از نمایندگان مجلس نهم، بی‌طرف وزیر کابینه اصلاحات و برادران شرکا، رئیس اسبق سازمان مدیریت از جمله افرادی بودند که نام خود را به عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نزد کمیسیون برنامه و بودجه ثبت کردند.

پیش‌ازاین افراد نیز غلامرضا اسداللهی، اسماعیل جلیلی، علیرضا منادی سفیدان و محمدعلی عبدالله‌زاده از نمایندگان ادوار، فداحسین مالکی دبیرسابق ستاد مبارزه با موادمخدر و موسی‌الرضا ثروتی، برنامه خود را برای احراز این پست به نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده بودند. نکته جالب اینکه رئیس کنونی دیوان محاسبات، خود را کاندیدای ریاست دیوان برای چهار سال آینده نکرده است.

حسن سلیمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارائه برنامه‌های کاندیدای ریاست دیوان محاسبات به این کمیسیون گفت: هم‌اکنون مشغول بررسی برنامه‌ها و سوابق اجرایی و مدیریتی کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات هستیم و پس از بررسی‌های لازم، سه گزینه کمیسیون را به صحن علنی مجلس معرفی می‌کنیم.
یادآور می‌شود برادران شرکا پیش‌ازاین از حقوق‌های نجومی برخی مدیران دفاع کرده بود و از دولت خواسته بود هیجانی نشود.

دبکا فایل: اسرائیل نگران است /موقعیت بشار اسد تثبیت شده است

دبکا فایل نوشت: در سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به اسرائیل و دو نشستی که وی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر داشت، مسئله فلسطین به عنوان موضوعی گذرا و صرفاً برای مخفی کردن محور اصلی این دیدار مطرح شد؛ اما محور اصلی دیدارها به روزرسانی اطلاعات مربوط به جنگ سوریه و در رأس آن تغییر ناگهانی در موقعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود که به گفته آن‌ها از یک متهم به ریاست یک دولت تغییر یافته که اکنون همه، حتی خود اوباما، ارتش او را به عنوان تنها نیروی نظامی قابل اعتماد و توانمند در ادامه جنگ علیه گروه‌های تروریستی می‌شناسند.

دبکا فایل افزود: این وارونگی هفته آخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) برجسته شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه حین نهایی کردن تلاش‌هایش برای آشتی دوباره با اسرائیل، سران اطلاعاتی‌اش را در رأس هیئتی محرمانه برای ملاقات با مشاوران اسد و امکان‌سنجی خاتمه دادن به دشمنی با او نیز اعزام کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات