صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۵۱

معادله گنگ!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام و نحوه اجرای آن از سوی طرف مقابل می‌گوید، آمریکا در زمینه اجرای تعهداتش نمره پایینی می‌گیرد؛ [...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام و نحوه اجرای آن از سوی طرف مقابل می‌گوید، آمریکا در زمینه اجرای تعهداتش نمره پایینی می‌گیرد؛ علی‌اکبر ولایتی در این‌باره اظهار می‌کند آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است! رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به تکرار درباره خلف وعده آمریکایی‌ها در اجرای برجام سخن به میان می‌آورد که در آخرین نمونه در دیدار رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن گفته است، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ایران به تمام تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای از کاهش سانتریفیوژها تا کاهش آب سنگین و مواد غنی‌شده عمل کرده است، اما از سوی طرف‌های مقابل، به ویژه آمریکا بدعهدی انجام پذیرفته است و اگر قرار باشد تحریم‌ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نپذیرد، دلیلی برای این توافقنامه وجود نخواهد داشت. موضوعی که بارها و بارها از زبان مسئولان دیگر دولتی و غیردولتی تکرار شده است. چنانچه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به صراحت از نقض برجام سخن به میان آورده است!
اما در برابر این همه تأکید بر نقض برجام هیچ سخنی درباره اینکه حال پس از عهدشکنی آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی باید چه راهکاری را در دستور کار خود قرار دهد، سخنی به میان نمی‌آید! به راستی، چرا با توجه به ادعای در دست داشتن ضمانت اجراهای لازم، از اعمال هیچ فشار یا اقدام عملی برای پایان دادن به بدعهدی‌های طرف مقابل خبری نیست؟ آیا دستان جمهوری اسلامی ایران واقعاً در برابر بدعهدی‌های آمریکا خالی است و متن برجام ضمانت اجراهای قوی و الزام‌آور را ندارد(!) یا اینکه به دلیل مصلحت‌اندیشی‌های نابجا منافع کشور و مردم در حال قربانی شدن است؟ در هر دو صورت مجلس و دیگر نهادهای مسئول باید از دولت و در رأس آن دستگاه دیپلماسی پاسخ بخواهند که چرا شاهد هیچ اقدام عملی جدی در تحقق منافع ملی کشور در برابر این بدعهدی‌ها نیستیم!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات