صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 تیر 1395 شماره 4388

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شد. (94/7/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
ضرورت پاسخگويي و صداقت

يکي از معيارهاي تقسيم‌بندي حکومت‌ها، نوع رابطه‌اي است که مسئولان نظام سياسي با مردم و گروه‌های مرجع طرح‌ريزي می‌کنند. در نظام‌های مردم‌سالار، اصل و اساس بر تعامل و گفت‌وگوست و کارگزاران حکومت بايد در قبال عملکردشان پاسخگو بوده و به پرسش‌ها و ابهامات ایجادشده در اذهان عمومي پاسخی درخور ارائه دهند. دولتمردان همچنين بايد در اين پاسخگويي صداقت لازم را داشته باشند و از فريب دادن افکار عمومي بپرهيزند. لازمه اين صداقت، پذيرش کاستي‌ها و نقدهاي منصفانه و استقبال از منتقدان است؛ مؤلفه‌ای کليدي که متأسفانه دولت اعتدال پس از گذشت سه سال، در آن نمره چندان درخوري نگرفته است!
در خبرها آمده بود جامعه مدرسين که عالي‌ترين مجموعه در حوزه علميه است، در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، به نقد بخشي از عملکرد دولت پرداخته و برخي از اشکالاتي را که تشخيص مي‌داده، به منظور اطلاع، برای ايشان فرستاده است؛ اما گویا پس از گذشت زمان مشخص، رئيس‌جمهور هنوز پاسخ آن را نداده و اين امر سبب شده است تا آيت‌الله رجبي، از اعضاي جامعه مدرسين اعلام کند که در اعتراض به عدم پاسخگويي، احتمال علني شدن اين نامه وجود دارد! چنين برخوردی با گروه‌هاي مرجعي که بخشي از دردهاي جامعه را بازتاب مي‌دهند، نه‌تنها موجب کاهش محبوبيت دولت می‌شود، بلکه مشکلات متعدد ديگري را نيز براي دولتمردان به همراه خواهد داشت.
به نظر مي‌رسد، اعتراضات روز گذشته مردم در حين سخنراني رئيس‌جمهور در سفر استاني به کرمانشاه را بايد در ضعف پاسخگويي دولت و کم‌رنگ شدن صداقت آن در مواجهه با مردم دانست. همچنین نحوه برخورد دولتمردان با منتقدان در طول عمر سه ساله دولتی که خود را حامی گفتمان اعتدال می‌داند، با این ادعا فاصله فراواني دارد(!) و نمی‌توان نادیده گرفت تداوم اين وضعيت درحالی‌که تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تنها یک سال باقی مانده، شرايط مناسبي را براي این دولت رقم نخواهد زد و می‌توان پیش‌بینی کرد که اعتراضات مردم کرمانشاه، در ديگر نقاط کشور نيز تکرار شود!

▼ گزارش روز
شورش مجازی

شورش‌ کاربران ایرانی در اینستاگرام یکی از خبرهای پرتکرار و اتفاقات عجیب این روزهاست که برخی از هموطنان ما اصرار ویژه‌ای به تکرار و امتداد آن دارند؛ در فینال یک جام در قاره‌ای دیگر، یک بازیکن فرانسوی سبب مصدوم شدن فوتبالیستی از تیم پرتغال می‌شود و بلافاصله شاهد هجوم فحش‌نامه‌هایی به زبان فارسی در صفحه اینستاگرام بازیکن تیم ملی فرانسه هستیم! در ترکیه کودتا می‌شود و همین افراد به سراغ صفحه اجتماعی سیاسیون و افراد مشهور آن کشور می‌روند و نوشته‌هایی عجیب و غریب در آن می‌نویسند! رئیس‌جمهور کرواسی در سفری دیپلماتیک به تهران می‌آید و معلوم نیست چرا صفحه‌اش در فضای مجازی مورد حمله کاربران ایرانی قرار می‌گیرد(!) و ده‌ها نمونه حیرت‌انگیز دیگر که نمی‌توان و نباید به سادگی از کنار آن گذشت! چراکه این اتفاق با وجود همه تذکرها و همه نکوهش‌هایی که درباره آن صورت گرفته است، هر روز ابعاد گسترده‌تری یافته و بیشتر و بیشتر می‌شود و گویا نمی‌توان برای آن نقطه پایانی متصور بود!
به‌راستی در فضای مجازی چه می‌گذرد و ریشه این واکنش‌ها در کجاست؟ نویسندگان این جملات چه توجیهی برای رفتار خود دارند؟ باید متخصصان حوزه جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسان اجتماعی به این موضوع ورود کنند و با واکاویی دقیق مسئله پاسخ این پرسش‌ها را بدهند که چه اتفاقی در جامعه ما افتاده است، یا چه عواملی سبب می‌شود که تعدادی از افراد جامعه که متأسفانه تعدادشان هم کم نیست و بخش قابل توجهی از آنان را جوانان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که قرار است آینده این کشور را بسازند، با کوچک‌ترین بهانه و بدون کمترین تفکری(!) به یک صفحه در فضای مجازی حمله می‌کنند و رکیک‌ترین الفاظ را می‌نویسند؟!

▼ اخبار ویژه
1- کردهای سوریه بازیچه قدرت‌های بین‌المللی

در شرایط عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه، کردهای سوریه اکنون خود را در موضعی می‌بینند که امکان مصالحه بر سر آنها و از دست رفتن رؤیا‌های‌شان وجود دارد. کرد‌ها که طی ماه‌های اخیر توانسته بودند به جز آمریکا، حمایت روسیه را به سوی خود جلب کنند، اکنون به شدت از روند بهبود روابط مسکو و آنکارا احساس خطر می‌کنند. به این ترتیب، شاید مسکو در عرصه علنی، روابط خود با کردهای سوریه را حفظ کرده و همراهی با آنها را ادامه دهد، اما حداقل نتیجه وضعیت جدید آن است که به هیچ‌وجه نباید انتظار داشت که در صورت درخواست کرد‌ها برای انجام اقدامی علیه ترکیه، آنها بتوانند از حمایت روسیه برخوردار شوند.
2- سابقه طراح کودتای ترکیه در رژیم صهیونیستی
ژنرال آکین اوزترک، طراح احتمالی کودتای نافرجام در ترکیه، وابسته نظامی سفارت این کشور در تل‌آویو بوده است. به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، ژنرال «آکین اوزترک» فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه که روز شنبه (26 تیر) همراه با دست‌کم پنج ژنرال دیگر در ارتباط با کودتای نافرجام نظامی در این کشور دستگیر شد، وابسته نظامی ترکیه در تل‌آویو بود که از سال 1998 تا 2000 میلادی در سفارت ترکیه خدمت می‌کرد. وی از ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان عضو شورای عالی نظامی ترکیه فعالیت کرده است.
 
▼ اخبار
1- جزئیات منتشرنشده‌ای از تعهدات احتمالی ایران به  FATF
گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای که به مناسبت تعلیق محدودیت‌ها علیه ایران منتشر کرد، با تأکید بر اینکه همچنان نام ایران در فهرست سیاه کشورهای پرخطر این گروه باقی می‌ماند، از توافق با ایران (آن هم در سطوح عالی) و قبول تعهداتی از سوی ایران درباره اتخاذ اقدام مالی و به گمان آنها رسیدگی به مشکلات راهبردی کشورمان خبر داد. ارائه یک «برنامه عملیاتی» برای محدود کردن جریان مالی سپاه و برنامه موشکی ایران و تضمین ارائه اطلاعات افراد، حساب‌ها، معاملات و تراکنش‌ها به FATF از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی، از مهم‌ترین بندهای تعهدات ایران است. گفتنی است، اعلام قبول تعهدات، آن هم در سطوح عالی دولت با توجه به سابقه دولت یازدهم در توافق با طرف‌های خارجی، به‌ویژه در برجام موضوعی است که از ابتدای انتشار بیانیه گروه FATF پرسش‌های بسیاری را درباره کمّ‌وکیف و جزئیات این تعهدات ایجاد کرده است.
2- پایان مرحله اول عملیات آزادسازی موصل
سرتیپ «عبدالغنی الاسدی» فرمانده یگان مبارزه با تروریسم از پایان مرحله اول آزادسازی شهر موصل خبر داد و گفت: نیروهای امنیتی عراق توانسته‌اند تمامی برنامه‌های از پیش طراحی شده برای مرحله اول آزادسازی موصل را به پایان برسانند. وی در ادامه بیان کرد: همچنین نیروهای عراقی توانستند بر روی رود دجله یک پل معلق نصب کنند و منطقه بین القیاره و مخمور و تمامی مناطق و روستاهای اطراف آن را پاکسازی کنند. گفتنی است، نیروهای عراقی از سه ماه پیش عملیات نظامی از منطقه «مخمور» در جنوب شرق موصل برای آزادی این مناطق از دست تروریست‌های داعش و پیشروی به سوی شهر موصل را آغاز کرده‌اند و در هفته گذشته توانستند منطقه القیاره در جنوب استان نینوا و در 72 کیلومتری جنوب موصل را آزاد کنند تا بتوانند از پایگاه و فرودگاه نظامی این منطقه برای عملیات آزادسازی شهر موصل بهره ببرند.
3- سخنگوی فراکسیون امید: می‌خواهند ما برده سیاسی باشیم!
سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: اگر بنا باشد از بیرون هر روز برای نمایندگان ملت شرط و شروط گذاشته شود، اسم این نمایندگان را باید بردگان سیاسی گذاشت، نه نمایندگان شرافتمند و آزاده‌. محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و سخنگوی فراکسیون امید درباره موضوع استیضاح وزرا، اظهار داشت: «از آنجایی که استیضاح جزء وظایف ذاتی نمایندگی است، بنده در جایگاه نمایندگی توانایی چنین کاری را دارم و بنابراین ضرورتی ندارد این موضوع را از مسیر فراکسیون پیش ببرم و در صورت وجود چنین توقعی، اگر بخواهیم در مجلس آب هم بخوریم، باید اجازه فراکسیون را بگیریم و این دون شأن و خلاف وظایف نمایندگی است. اگر قرار باشد هر مقام اجرایی برای نماینده تعیین‌تکلیف کند، این نماینده به درد لای جرز دیوار می‌خورد»!
4- نشریه اتریشی: مردم ایران از توافق هسته‌ای سرخورده شده‌اند
نشریه اتریشی «استاندارد» نوشته است: پس از گذشت یک سال از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه 1+5 انتظاراتی که در میان مردم به وجود آمده بود، برآورده نشده است. این نشریه با استناد به یک نظرسنجی که به سفارش دانشگاه مریلند در ماه ژوئن انجام شده، نوشته است: بیشتر مردم ایران از نتایج توافق هسته‌ای سرخورده شده‌اند. مطابق این نظرسنجی یک سال پیش بیش از 62 درصد شهروندان ایرانی به برداشته شدن تحریم‌ها باور داشتند، اما این افراد در ماه گذشته 5/23 درصد پرسش‌شوندگان را شامل می‌شدند. ناظران معتقدند، بخش بزرگی از مسئولیت این سرخوردگی بر گردن اعضای دولت حسن روحانی و شخص رئیس‌جمهور است که بارها وعده دادند با توافق هسته‌ای مشکلات به سرعت برطرف می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، پس از کشته شدن یک سیاه‌پوست آمریکایی به نام «آلتون استرلینگ» به دست پلیس و ادامه خشونت پلیس آمریکا نسبت به سیاه‌پوستان، مردم این کشور طی ۱۱ روز اخیر در حدود ۷۰ شهر آمریکا به خیابان‌ها ریختند تا نارضایتی خود را نشان دهند. بر اساس گزارشی که یک نویسنده آزاد به نام آلیسا رابینسون تهیه کرده، از روز 5 تا 15 جولای حدود 98 اعتراض خیابانی روی داده است.
یکی از نیروهای نزدیک و همسو با محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید که سابقه مدیریت در دولت اصلاحات را دارد، از بنیاد باران خارج شده و هم‌اکنون فعالیت‌های خود را در بنیاد امید متمرکز کرده است. همچنین گفته می‌شود، تعدادی از اصلاح‌طلبان از رئیس دولت اصلاحات خواسته‌اند تا در انتخابات ۹۶ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات محوریت را برعهده بگیرد؛ چراکه به عملکرد شورای سیاست‌گذاری انتقاد وارد است.
جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «از حدود یک ماه پیش خبری مبنی بر اینکه قرار است آقای امیر عبداللهیان، معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه به سمت مدیرکل بین‌الملل مجلس منصوب شود، مطرح است که البته تقریباً قطعی است.» خبرهای دیگر حاکی است احتمالاً شیخ‌الاسلام سفیر ایران در سوریه می‌شود.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «جشن تولد غمگینی برای توافق هسته‌ای در ایران برگزار شد... توافق هسته‌ای افزون بر اهرمی قوی برای مسدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، موجب تقویت اصلاح‌طلبان و روحانی بود؛ اما آمریکا در حال تخریب شانس کمک به آنهاست و با برآورده نکردن انتظارات، شانس میانه‌روها را در انتخابات بعدی کم کرده است.»
رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای شفافیت موضوع مذاکرات با کارگروه اقدام مالی باید مستندات بیشتری به مجلس ارائه شود تا بتوان هوشمندانه قضاوت کرد و برای آن تصمیم گرفت. کارگروه اقدام مالی (FATF) نهادی بین‌المللی با ظاهر فنی و کارشناسی است، اما بعضی رفتارهای آنها سیاسی است.
محمدعلی نجفی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت با بیان اینکه تغییر وزرا از طریق استیضاح را درست نمی‌دانم، گفت: اگر اراده و تصمیم آقای روحانی بر تغییر وزرا باشد، ترمیم کابینه کار درستی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات